Paras ikäero lapsilla, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eiköhän se riipu ihan perheestä ja lasten persoonallisuuksista ja heidän välisestään kemiasta ja ties vaikka mistä. Ei ole olemassa mitään yhtä ja oikeaa ikä eroa, uskokaa jo!

Aina sitä ikäeroa ei itse voi päättää, ja tästä syystä meillä on 5.5v ikäero tytöillä. Esikoinen oli mustis alkuun, ja teki pientä jäynää, muttei koskaan vauvalle. Lähinnä kiukutteli minulle. Pikkusisko on kaikki kaikessa esikoiselle, ja esim. hiihtolomalla ollessaan oli ikävöiny omien sanojensa mukaan VAIN pikkususkoa, ei meitä vanhempia.
Isommasta ON jo apua pienen kans, ja esikoinen hoitaakin varsin innokkaasti esim. pienemmän riisumiset, potalla istuttamiset, leikittämiset jne.

Ihan sama. Sitä vaan ei voi ennustaa miten menee.

Omilla lapsilla ikäeroa 10kk kun taas minulla ja ainoalla veljelläni on melkein 6v välissä. Koen että tärkeintä on se sisaruksen olemassaolo ja hyvä suhde häneen, ikäero on sivuseikka.

No vastasin tuohon aikaisempaankin ketjuun jotain...
Itse tykkään että ns "paras" ikäero on sellainen että se isompi ei ole enää vaipoissa ja ns "ymmärtää puhetta" :D Toisaalta sitten on kiva kun lapset tulee pienellä ikäerolla,ovat kavereita keskenään...
Mutta kyllä mä silti sanoisin että meillä reilun 4vuoden ikäero on äidille ainakin helpompi, mitä aikaisempi 1v5kk...

No ei kai sitä kukaan oikein suoralta kädeltä voi sanoa, meillä paras ikäero oli pieni mutta sitten kun mitta tuli täyteen niin se tuli sitten täyteen ja nyt tuleekin isompi ikäero sitten. Mielenkiinnolla seuraan miten lapset nyt suhtautuu kun ovat isompia.

Kahdella pojalla ikäero 1v7kk. Oli hyvä ero, pojat ovat kun paita ja peppu.
Nyt jännätään, miten tällä kerta käy, kun kolmos syntyy syksyllä. Silloin isoveljet ovat vajaa 5v ja reilu 3v...

2-3 vuotta.

Omilla lapsilla tasan 2 v. Oli helppoa, kun esikoinen osasi jo puhua ja pukea itse, eikä käyttänyt enää vaippoja, kun kuopus syntyi.

Minulla ja siskollani on ikäeroa 2 v 9 kk ja lapsesta asti ollaan viihdytty hyvin yhdessä.

Meillä ikäero 1v 3kk. Nyt lapset 4v ja kohta 3v. Sanoisin, että nyt alkaa helpottamaan. Tähän saakka, varsinkin pari eka vuotta kuopuksen syntymän jälkeen oli tosi raskasta. Mutta nyt ovat hyviä kavereita ja tosi paljon leikkivät kahdestaan. Ei hirveästi tarvii enää puuttua, mitä nyt välillä riitoihin. Riippuu siis mitä haluaa. Jos haluaa ekat vuodet mahdollisimman helpoiksi, niin isompi ikäero on hyvä. Jos taas jaksaa muutaman vuoden vähän raskaampaa aikaa ja sen jälkeen paljon helpompaa, niin pieni ikäero on hyvä. Itse olen tyytyväinen tähän. Enää ei tarvitse jaksaa yövalvomisia, vaipan vaihtoja ym vauvajuttuja. Ja kun mukana ei enää ole vauvaa, niin koko ajan enemmän saadaan touhuta lasten kanssa "isompien lasten" juttuja, matkustaessa on helpompaa, kun koko ajan kasvavat, eikä ole pientä mukana jne.

Yhteistyössä