Paras ikäero lapsille mielestäsi ja miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mari.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5 vuotta ainakin on tosi hyvä meillä. Isompi osaa pitää huolta ja ovat ihan hyvät kaverukset.

Meillä kanssa näin. Tosi läheisiä ovat.

Tosin siinä kohti kun isompi meni yläastelle ja nuorempi oli vasta pikkukoululainen, ikäero tuntui olevan hetken aivan valtava.

Mutta muuten vain hyviä kokemuksia, oma jaksaminen ollut aina hyvä, molemmat saaneet 100% huomion pikkulapsiaikana, nuorempi oppinut esimerkillä kaiken tosi nopeasti, vanhemmasta paljon apua (myös ja erityisesti silloin kun pienempi aloitti koulussa).

Mulla ei ole koskaan ollut haikeutta lasten kasvamisesta, kun pikkulapsiajat on jakautuneet niin monelle vuodelle. Toisaalta olisi hauskaa kun molemmat muuttaisivat kotoa samoihin aikoihin, mutta en olisi koskaan jaksanut kahta pientä lasta samaan aikaan. Uuvuttaa pelkkä sivusta seuraaminenkin. Näin on hyvä!

Mä en kyllä usko että mitään tiettyä hyvää ikäeroa on olemassa. Se riippuu niin monesta asiasta. Ajattelisin itse että ehkä etupäässä vanhempien jaksamisesta. Meillä tarkoitus saada kaikki lapset pienillä ikäeroilla mutta jaksamisen mukaan mennään ja lopullinen lapsimäärä on 4-6. Aika näyttää montako tulee ja millä ikäeroilla.

Esikoisen ja kuopuksen välissä on 1v8kk ja oli ihan hyvä, tietenkin vauvan kanssa valvomista tulee jonkin verran vaikka ois helppokin mutta en missään vaiheessa elänyt sumussa vaan elin ihan täysillä mukana joka päivä, uupunutkaan en ollut yhtään. Nyt ovat leikkineet yhdessä, tietenkin myös välillä pientä "tappelua" mutta ei mitenkään pahaa. Ovat nyt 1v4kk ja 3v. Ja meille on kuukauden päästä tulossa kolmas lapsi :-) Luulen että tulee olemaan haastavampaa kuin noiden kahden kanssa kuopuksen vauva-aikana, se oli niin helppoa aikaa ettei varmasti sellaista enää tule mutta toivottavasti kaikki sujuu.

Ainakin tuo neljäs lapsi haaveissa (mahdollisesti enemmän) ja ajateltu noin 1v10kk-2v2kk ikäeroa (kevätvauvaa siis etupäässä toivoisin) eli vähän isompaa mutta katsotaan. Raskaudet on alkaneet todella helposti, ekan ja tokan raskauden olen oksennellut ja kolmannen noin puolen välin kieppeille niin nähtäväksi jää miten mahdollisessa neljännessä.

Toisille varmaan sopii iso ikäero paremmin ja onhan se toisaalta helpompi, itse taas haluaisin että ikäerot pysyis pieninä, max noin 2v2-3kk. Ja mieluiten alle 2v. On kivaa kun on paljon touhua ja tekemistä, itse en kestäis jos olisin yksin vauvan kanssa ja nuorin lapsi ois 4-5v tai yli, hirveää tylsyyttä. Ja kyllä siitä vauvasta voin hyvin nauttia vaikka olis muitakin pieniä. Ei kaikilla mene vauva-ajat sumussa :-)

Meillä pojat ikäerolla 2v7kk ja heti kun pienempi kasvoi ja oppi leikkimään yhdessä niin ovat olleet kuin paita ja peppu. Eivät edes ihan hirveästi nahistele. Sama sukupuoli tietty auttaa asiaa. Vanhempi on nyt 8 v ekaluokkalainen ja kuopus täyttää 6 syksyllä. Mukavaa kun kuopuksella tulee olemaan isoveli samassa koulussa. Tämä sopi meille mutta ei ollut mitenkään suunniteltu koska kuopusta yritettiin kyllä vuosi. Kaveri jolla lapset vain vuoden ikäerolla sanoi ettei muista ekasta vuodesta kahden lapsen kanssa juuri mitään kun oli niin raskasta.

Yhteistyössä