Paras kantoreppu/-liina, ja muuta asiaa liinailusta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Tulisi käyttöön 10kk ikäisen kanssa,
painoa jo 10kg ja jonkun aikaa saisi vielä mennäkin.
Ihan vauva-aikana kokeilimme baby björnin ja emman reppua,
ja kumpikin oli käytössä hirvittävän hankala.
nyt olis kuitenkin kiva löytää joku,
ettei tarvis joka paikkaan rattaita välttämättä raahata..

ehdotuksia?
Hinta ei sinällään este..

mitä eroja noissa kantoliinoissa on? Onko helppo oppia käyttämään?
Sylissä kuljettaisin muuten, mutta sula mahdottomuus kun kädet väsyy :D
voiko tommosessa liinassa isompikin lapsi jotenkin nukkuakki?

Ergo on meillä ja tykkään. Voi kantaa edessä, selässä tai lonkalla.

manduca on vissiin kanssa hyvä, ei kokemusta.

Musta isompi lapsi on jo helpompi laittaa reppuun kuin liinaan.

Mulla nukkuu 2v n 13kg lapsi välillä liinassa :xmas: Eli onnistuu tosihyvin. Sen lisäks meillä on Patapumin taaperoreppu. Ergoa olen kokeillut, oli tosi kiva, voin suositella! Manducaa olen nähnyt käytössä ja kattellut, vaikutti ihan hyvältä, vähän enemmän säätämistä siinä on ku Ergossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
olen itse katsonut lastentarvikkeessa myytävää lonkalla pidettävää reppua,
mutta siin ei taida lapsi nukkua pystymään...

Ergoa ja Manducaa pystyy pitämään sekä lonkalla että selässä ja rinnallakin. Kannattaa hankkia ihan kunnollinen ergonominen kantoväline :) Baby bjornit sun muut roikottimet ovat ihan krääsää verrattuna kunnolliseen välineeseen.

Pitkän kudotun kantoliinan taas pystyy sitomaan n 10 eri tavalla jolloin voi valita itsellensä ja lapsellensa sopivammat sidonnat milloin mihinkin tarkoitukseen. Itse käytän selkäsidontoja normikantamiseen, ristisidonta kakkosta imetykseen ja päiväunia varten.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mulla nukkuu 2v n 13kg lapsi välillä liinassa :xmas: Eli onnistuu tosihyvin. Sen lisäks meillä on Patapumin taaperoreppu. Ergoa olen kokeillut, oli tosi kiva, voin suositella! Manducaa olen nähnyt käytössä ja kattellut, vaikutti ihan hyvältä, vähän enemmän säätämistä siinä on ku Ergossa.

Kai ne pitkälti samanlaisia on, mutta manducassa on enempi säätövaraa. Mikä on mun mielestä hyvä, voi monesta kohtaa säätää vyöt itselle sopiviksi ja kun ne on kerran säätänyt, niin ei tartte uudestaan..

Alkuperäinen kirjoittaja öh:
Siis miksi bb oli käytössä hirvittävän hankala? Kyllä Manduca siihen verrattuna on vielä hankalampi, samoin ergo...

siis siksi, koska siinä tuntui pahalta kantaa (oli se kyllä aika vanhakin, en tiedä onko niitä eri malleja? ) .
etsin tukevampaa ja muunneltavissa olevaa, jollaiselta tämä ergo ainakin vaikuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:

Kai ne pitkälti samanlaisia on, mutta manducassa on enempi säätövaraa. Mikä on mun mielestä hyvä, voi monesta kohtaa säätää vyöt itselle sopiviksi ja kun ne on kerran säätänyt, niin ei tartte uudestaan..

Manducassa tulee ne olkaimet ristiin, en tiedä nyt onko se hankalampaa vai ei... Se on vissiin suurin ero? Tai mitä nyt oon salaa kattellu ku laitat sitä päälle :D Ja sitten tosiaan enemmän säätöjä. Joillekin sopii, joillekin ei. Mulle varmaan sopis manduca paremmin mutta oon kuullu pari kertaa, että aviomiesten mielenterveyden takia ollaan hankittu vaa ergo B)

Haluisin vielä kuulla millaisia kantoliinat on käytössä isommalla?
Kun pitkälle taaperoikään ne kaiketi ovat käytössä ok painon jne puolesta..
Eniten mä nyt haen sitä että pystyn kuljettamaan lasta lonkalla ja hän voi nukkua halutessaan,
ja tukevuus tietysti on tärkeää.
:D
Sori mun yksinkertaisuus, ei vaan mitään kokemusta noista liinoista..

Taapero on liian painava trikoisiin liinoihin, mutta kudotut voivat olla ok. Lonkalla kantamiseen sopii varmaan kantopussi, mutta lonkallahan ei lapsi voi nukkua.
Suosittelen kantoreppua: ergo, patapum tai manduca. Lapsen saa selkäänkin mukavasti nukkumaan päätuen avulla.

Eniten mä nyt haen sitä että pystyn kuljettamaan lasta lonkalla ja hän voi nukkua halutessaan,

Kudottu liina kestää just niin paljon ku sinäkin :) Isoin lapsi jota mä oon kantanu oli lähemmäs 4v :D Lonkalle saa sidottua ihan helposti, tosin mä en itse kauheesti tykkää lonkkasidonnoista :snotty: Laitan sit mieluummin reilusti vaa selkäpuolelle. Liinoissa on opettelemista kyllä, varsinkin, jos alottaa isomman lapsen kanssa. Vaikka useimmiten olen suuri liinojen puolestapuhuja niin koska laps on jo tuon ikäinen niin suosittelisin ehkä sitä ergoa. Reput on talvisin muuten ulkosalla paljon kätevämpiä ku liinat jos on sen ikänen lapsi, että haluaa välillä kantolaitteesta pois ja takasin. Pienen vauvan kanssa voi käyttää kantosuojaa tai -takkia mutta taapero haalareineen menee reppuun paljon helpommin ku liinaan.

Liina taas on kotikäytössä mun mielestä kivempi, eli mä varmaan sinun ostaisin sekä Ergon että jonkun käytetyn kudotun liinan :P

Kudottu liina kestää just niin paljon ku sinäkin :) Isoin lapsi jota mä oon kantanu oli lähemmäs 4v :D Lonkalle saa sidottua ihan helposti, tosin mä en itse kauheesti tykkää lonkkasidonnoista :snotty: Laitan sit mieluummin reilusti vaa selkäpuolelle. Liinoissa on opettelemista kyllä, varsinkin, jos alottaa isomman lapsen kanssa. Vaikka useimmiten olen suuri liinojen puolestapuhuja niin koska laps on jo tuon ikäinen niin suosittelisin ehkä sitä ergoa. Reput on talvisin muuten ulkosalla paljon kätevämpiä ku liinat jos on sen ikänen lapsi, että haluaa välillä kantolaitteesta pois ja takasin. Pienen vauvan kanssa voi käyttää kantosuojaa tai -takkia mutta taapero haalareineen menee reppuun paljon helpommin ku liinaan.

Liina taas on kotikäytössä mun mielestä kivempi, eli mä varmaan sinun ostaisin sekä Ergon että jonkun käytetyn kudotun liinan :P

kaunis kiitos että jaoit tietämyksesi :flower:
kyllä se taitaa sit tuo ergo olla :)

Alkuperäinen kirjoittaja alma:
Taapero on liian painava trikoisiin liinoihin, mutta kudotut voivat olla ok. Lonkalla kantamiseen sopii varmaan kantopussi, mutta lonkallahan ei lapsi voi nukkua.
Suosittelen kantoreppua: ergo, patapum tai manduca. Lapsen saa selkäänkin mukavasti nukkumaan päätuen avulla.

kyllä se taitaa tuo ergo sitten tosiaan olla meille oikea valinta :)
selkään en häntä halua laittaa,
joku oma pinttymä pitää näköetäisyydellä (ihan ku rattaissakaan häntä koko ajan näkisin :D ) mutta.. :)

Meillä on tricot-slen kantoliina mikä pitäis olla 18kg asti mutta kyllä mun mielestä tuntuu aika raskaalta kantaa sillä ainakin edessä meidän kohta 12kk ja 11kg lasta. Selkäänkin se pitäsi saada sidottua, mutta en ole siinä vielä onnistunut. Itse haaveilen jostain kantorepusta jonka sais selkään helposti ja nopeasti yksinkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Sadepäivän ilo:
Meillä on tricot-slen kantoliina mikä pitäis olla 18kg asti mutta kyllä mun mielestä tuntuu aika raskaalta kantaa sillä ainakin edessä meidän kohta 12kk ja 11kg lasta. Selkäänkin se pitäsi saada sidottua, mutta en ole siinä vielä onnistunut. Itse haaveilen jostain kantorepusta jonka sais selkään helposti ja nopeasti yksinkin..

Mulla oli tricot slen käytössä ekat puol vuotta (8,5 kg) jonka jälkeen siirryin kudottuun, sillä kokemuksella kudottu sujui jo tosi hyvin ja nykyään sitoisin vaikka unissani liinan ku liinan :D Mutta reputkin ovat olleet ihan kivoja, kesäsin tuo kudottu liina on mun mielestä kuitenkin ihanin!

Ja ei se tricot slen kyllä mihinkään 18 kg asti riitä, alkaa valumaan ja venymään...

Alkuperäinen kirjoittaja Sadepäivän ilo:

Mulla oli tricot slen käytössä ekat puol vuotta (8,5 kg) jonka jälkeen siirryin kudottuun, sillä kokemuksella kudottu sujui jo tosi hyvin ja nykyään sitoisin vaikka unissani liinan ku liinan :D Mutta reputkin ovat olleet ihan kivoja, kesäsin tuo kudottu liina on mun mielestä kuitenkin ihanin!

Ja ei se tricot slen kyllä mihinkään 18 kg asti riitä, alkaa valumaan ja venymään...

Joo tuo ei ole meillä ollut ees kovin kauaa käytössä kun vaihdoin kimperin siihen joka jäi myös pieneksi ennen aikojaan.. Olis pitänyt heti ostaa manduca niin ei olis tarvinnut vaihdella.. Tuo patapum on näköjään edullisempi kun manduca/ergo, mutta siinäkin on sitten 2 mallia..

Jotkut myyjät muuten myös vuokraavat kantoreppuja ja vuokrahinta hyvitetään sitten myyntihinnasta, jos päättää ostaa tuotteen. Ihan varteenotettava vaihtoehto tämäkin. :)

Yhteistyössä