Paras turvaistuin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mama13
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mama13

Vieras
On tulossa ajankohtaiseksi turvaistuimen hankinta. Poika on juuri 5 kk ja alkaa kaukalo käydä pieneksi. Mitä mallia suosittelisit ja miksi? Missä hintaluokassa tuo istuin on? Olisi hyvä jos istuimen saisi makuuasentoon niin onnistuu unetkin matkalla helpommin. Kiitos vastauksista!
 
Meillä esikoiselle ostettiin 6kk iässä Akta Graco Cosmic. Ollaan oltu siihen tosi tyytyväisiä! Sen saa sekä selkä että kasvot menosuuntaan ja kaltevuus on säädettävissä kiinnitettynäkin rullan avulla. On sen verran korkea istuin että pienikin näkee siitä ulos. Kohta tuo istuin siirtyy 5kk pikkuveikalle ja esikko saa uuden istuimen.
 
Santulle: mihin ikään asti teidän esikoinen on istunut Cosmicissa? Onko helppo vaihtaa autosta toiseen? Katselin sitä istuinta kaupassa tässä yksi päivä ja näytti aika pieneltä. Ja jos siihen siirretään jo 5kk vanhoja niin jäi ihmetyttämään kuinka pian se jää pieneksi. Meidän kakkonen on 10kk ja on vielä kaukalossa (keskikokoinen vauva) kun mahtuu hyvin, mutta pikku hiljaa alkaisi olla vaihto ajankohtainen.
 
Meillä on Britaxin two way elite. On ainoa istuin joka kääntyy sivuttain suojaamaan lasta törmäyksen tullessa. Pienemmälle vauvalle saa kallistettua istuinta ja saa sekä selkä menosuuntaan että myöhemmin toisinpäin. Niin ja plussaa on että menee pitkään (n.25 kg asti!) Ollaan oltu tosi tyytyväisiä ja poika tykkää... Niin ja hintaa sillä oli n. 250 € jos en ihan väärin muista :D
 
Meilläkin oli esikoisella Britaxin two way elite ja oltiin tosi tyytyväisiä. Ostetaan kakkoselle luultavasti samanlainen. Ainoa huono puoli siinä on kohtuu leveä pään kohta eli suojaus sivutörmäyksessä on huonompi. Tuoli on kyllä pärjännyt edelleen hyvin testeissä vaikka vanha malli onkin. On reilun kokoinen, lapsi mahtuu siihen kauan.

Hintaa meillä päin tuolilla on 199e
 
Me ostettiin kuukausi sitten 10 kuiselle esikoisellemme Brion Zento. Ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. Britaxin Two Way Eliteä paremmat sivusuojat. Ostohetkellä Britax ja Brio puntarissa, niistä valittiin Brio. Miehen mielestä paljon turvallisemman ja jämäkämmän näköinen. Siihen päädyttiin. Myös kavereilla ollut vajaan vuoden verran ja tyytyväisiä ovat. Maksettiin 229e, viime vuoden kuoseilla. Britax samassa kaupassa 199e.
 
Meidän esikoinen on vajaa 2v ja hyvin mahttu. Tuo istuinv aan on hyvä pienellä ja siksi esikko saa uuden ja vanha menee pienelle. Mun kummi-tyttö istui tuossa istuimessa ollessaan 5v joten ei kovin nopeasti jää pieneksi.
 
näköjään tää kaikki samaan on vaikeeta...
ELi siirätminen autosta toiseen ei ole musta ollut ongelmallista. Suht helposti onnistuu ja onkin ollut useammassakin autossa
 
Entä Brio Zenton vaihtaminen autosta toiseen? Two way elitestä on kokemusta ja siinä oli vaihto oli tosi helppo kun oli kahdet alavyöt (silloin kun lapsi menosuuntaan) eli molemmissa autoissamme omat. Zentossa on kai joku rautajalkaviritys?
 
Jos uskaltaa laittaa kasvot menosuuntaan niin Maxi Cosin Priori on todella, siis todella helppo vaihtaa autosta toiseen ja saa helposti myös makuuasentoon, jos vauva nukahtaa. Suosittelen.
Toisessa autossa meillä on Recaron Young Sport istuin, menee 36 kg asti turvavyöistuimena. Sitä vaan ei saa vauhdissa makuuasentoon, joka on huono juttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Santtu:
Meillä esikoiselle ostettiin 6kk iässä Akta Graco Cosmic. Ollaan oltu siihen tosi tyytyväisiä!

Cosmic on niitä ainoita istuimia, jotka Autoliiton sivuilla olevassa vertailussa sai arvion "heikko".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Priori:
Jos uskaltaa laittaa kasvot menosuuntaan niin Maxi Cosin Priori on todella, siis todella helppo vaihtaa autosta toiseen ja saa helposti myös makuuasentoon, jos vauva nukahtaa. Suosittelen.

Jos uskaltaa, niin voihan ajaa vaikka ilman turvaistuinta. On ihan selvät ohjeet, ettei kasvot menosuuntaan tule asentaa. En tykkää, kun annetaan täällä suosituksia, jotka kolaritilanteessa vaarantaa vauvan.

 
No miksi sellaisia istuimia sitten myydään? Tästä on ollu täällä monta ketjua ja kaikissa niissä tulee tappelu, kun joku sanoo käyttävänsä kasvot menosuuntaan istuinta. Me käytetään molemmissa autoissa ja se on meidän ratkaisu ja sillä siisti. Jotkut vauvat eivät esim. pysty istumaan selkä menosuuntaan, koska voivat pahoin ja oksentavat. (Ei onneksi ole meillä syy.) Tässä maailmassa on paljon maita, joissa tuota selkä menosuuntaan suositusta ei ole. Sehän on pelkästään pohjoismaissa.
 
Tässä siis tämtä autoliitos sivuilta. Eivät tee vain kolari testin vaan myös oma mielipide ratkaisee.

Graco Cosmic XTP 2005


Arvio: välttävä

Tyyppi: Turvaistuin
ECE-luokitus: 0+/I/II
Ikäkategoria: 0-7 v
Painoluokka: 0-25 kg
Asennus: selkä menosuuntaan MYÖS KASVOT MENOSUUNTAAN!!!!

Turvaistuinta ei saa milloinkaan asentaa etumatkustajan paikalle, jos autossa on etumatkustajan turvatyyny.

Kiitokset ja moitteet:
Turvallisuus:
+ hyvä pään tuki
- suhteellisen korkea kuormitus etutörmäyksessä, turvavyö osuu kaulaan
- keskimääräinen kuormitus sivutörmäyksessä
- vyön reititys hankalaa EN OLE KOKENUT HANKALAKSI; MUÖS MUMMOILTA ONNISTUU
- turvaistuin on epävakaa ajoneuvon istuimella ja liukuu helposti pois paikoiltaan KOSKAAN EI OLE LIIKKUNUN; HYVIN PYSYNYT PAIKALLAAN

Asennettavuus:
+ selkeät ohjeet ja varoitusmerkinnät
- väärin asentaminen on mahdollista
- lapsen kiinnittäminen istuimeen oikein on lähes mahdotonta KUINKA NIIN MAHDOTOINTA!!!! VYÖT KIINNITTYY VAIN YHDELLÄ TAVALLA
- asentaminen on erittäin monimutkaista TAITAA TOSIAAN OLLA JOKU INSINÖÖRI OLLUT ISTUNTA KATSOMASSA JOLLA EI ITSELLÄÄN OLE LAPSIA

Istuinmukavuus:
+ hyvät pehmusteet
- epämukava säärituki MEIDÄN NEITI EI OLE KOSKAAN ISTUIMESTA VALITTANUT
- lapsi ei näe hyvin ympärilleen AI EI VAI?!? EN OLE HUOMANNUT

Käyttömukavuus:
+ istuimen päällinen on konepestävä
- viimeistelyssä pieniä puutteita MITÄHÄN NÄMÄ PUUTTEET OVAT

Yhteenveto:
Istuin vie paljon tilaa selkä menosuuntaan asennettuna, ja 6-vuotiaat lapset eivät mahdu siihen tilanpuutteen takia. TÄMÄ ON TOTTA, MUTTA MEILLÄ EI 6V ASTI TÄSSÄ KUITENKAAN ISTUTA, VAAN SIIRRYTÄÄN "ISOJENISTUIMEEN". jA MYÖS REILU 180CM MIEHENI MAHTUU KUITENKIN ISTUMAAN EDESSÄ VAIKKA ISTUIN ON ASENNETTUNA TAAKSE

NIIN JA TÄMÄ ISTUIN VOITTI TM:N JA KAKSPLUSSAN TEKEMÄN TESTIN!!!!





 
Suositus selkä menosuuntaan päin koska nokkakolari on yleisin!!! Mutta mites suut pannaan kun joku ajaa autosi perään ei se lastasi suojaa pään retkahtamiselta...meillä kasvot menosuuntaan vuoden iästä alkaen
 
Meilläkin on Cracon cosmic ja tosi tyytyväisiä ollaan oltu. Tosiaan, silloin kun ostettiin niin oli TM:n testivoittaja.

Mun mielestä on tosi helppo asentaa ja ei kyllä keiku mihinkään suuntaan JOS on oikein asennettu. Jos on löysästi asennettu niin keikkuu kyllä.

Mun mielestä istuin on paljon paljon tilavamman näköinen sitten kun päätuki otetaan pois. Meillä se tosin on vielä paikallaan.

Hinta oli tarjouksessa 299 e.

Myyjä kertoi, että two way elite on poistumassa markkinoilta huonojen suojausten vuoksi?? Pitääköhän paikkaansa?
 
Ehkä kannattaisi pitäytyä alkuperäisessä asiassa eikä ruveta vaahtoamaan miten päin kenenkin lapsi istuu...

Ainolle kiitos hyvästä vinkistä kun kerroit että pään tuen saa pois. Olen käynyt katselemassa ko. istuinta parissakin lastentarvikeliikkeessä ja ihmetellyt juuri tuota että miten lapsen kasvaessa tuo pääntuki. Myyjää kummassakaan liikkeessä ei saanut esittelemään tuolia, toisessa en löytänyt yhtään myyjää, toisessa oli mitään tietämätön kesätuuraaja.
 
Brion Zentossa ei ole rautajalkaviritystä. Ihan samanlainen kiinnitys kuin Britaxin TW Elitessä. Remmit kiinni toisesta päästä auton etuistuimeen ja sitten pikaliittimellä toisesta päästä turvaistuimeen (kun selkä menosuuntaan).
 
Ei saa. Pitää asentaa ennen reissuun lähtöä.

Joka tapauksessa, mihin päädyttekään, niin käykää kokeilemassa liikkessä. Näette sitten miten istuin autoon mahtuu ja miltä se asennettaessa yms. itsestä tuntuu.
 
Me ostettiin Britaxin Two Way Elite tarjouksesta 189 euroa. Eipä ole ollut valittamista. Meidän neiti tosin mahtuu vielä Britaxin kaukaloonkin, vaikka täyttää ensi viikolla vuoden, eikä kuulu mihinkään keijukaissarjaan. Vaihdettiin turvaistuimeen vasta 10 kk:n ikäisenä.
 

Yhteistyössä