Paras turvaistuin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mama13
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meille myyjä sanoi liikeessä että TWE on tosiaan poistumassa koska sivusuojat eivät täytä tämän päivän vaatimuksia. Gragon Cosmic taas oli jossakin pohjoismaisessa testissä todettu vaaralliseksi (oli lentänyt irti penkistä ja tukijalka mennyt penkin läpi) ja sitä ei ollut myynnissä lainkaan. Valinta oli siis helppo ja meille tuli Brion Zento. Hinta oli 249 e.
 
Oikeastaan niitä istuimia ei ole niin valtavasti. Pari yleisintä merkkiä on juuri tuo Britax, Grago, Zento ja Maxi Cosi. Kokeile mikä mahtuu teidän autoon.

Me ostimme Priorin mutta se asennetaan juuri kasvot menosuuntaan, kun tyttö on niin matkapahoinvoiva, että oikeammin emme olisi edes selkä menosuuntaan istuinta tarvinneetkaan. Olen ollut todella tyytyväinen, helppo asentaa, hyvä lepoasento jne.
 
Noh, totuushan on se, ettei näihin "joihinkin pohjoismaisiin testeihin" ym. kannata ihan sokeasti luottaa. Usein kun nämä "jotkut" testit on maksettuja. Luotettavimpia ehkä TM koska on täysin valvonnan alla ja muut vastaavat.

Jokaisessa istuimessa löytyy varmasti hyvät ja huonot puolensa. Varmasti esim. Cosmicin kanssa on käynyt jotain ja samoin Zenton kanssa.

Kaikki myynnissä olevat istuimet ovat testattuja turvallisiksi todettuja, eihän niitä muuten myytäisi. Ratkaisevinta on ehkä juuri se, että mikä istuu hyvin teidän autoonne, koska läheskään kaikki istuimet eivät mahdu kaikkiin autoihin.
 
Hei!

Meillä os Brion Zento, poika laitettiin siihen 5 kk iässä koska kaukalo kävi ahtaaksi. Huonoja puolija: Alakapula, mihin turvavyöt kiinnitetään on surkeän lyhyt ja aina persauksen alla kateissa.Toppavaatteiden kanssa ongelmia saada sitä ylettämään. Toiseksi meillä loppui autosssa nukkuminen siihen paikkaan, koska istuinta emme saaneet asennettua niin takakenoon. Istuin oli auton takapenkillä selkämenosuuntaan ja etupenkki niin edessä ja pystyssä kuin mahdollista.Nyt herra matkustaa kasvot menosuuntaan ja viihtyy paremmin autossa, mutta nukkuminen ei onnistu kun pää alkaa heti retkottamaan eteenpäin.Ikää nyt 1v 3kk.

Hyviä puolia on istuimen jämäkkyys ja tukevuus, sekä se oli ainoa istuin kokeilemistamme missä niin pieni kuin 5 kk pystyi tukevasti olemaan kun ei osannut kuitenkaan ilman tukea vielä istumaan.

Jos nyt ostaisin istuimen, en ehkäpä ostaisi Brioa juuri noiden haittapuolien vuoksi.
 
Niin ja sehän mun unohtui sanoa, että kaikissa liikkeissä ei ole esim. Cracoa siitä syystä, etteivät heillä ole sopimusta Cracon kanssa.
Eli vähän kuin autoissakin, tottakai Volvo-liikkeessä sanotaan että Toyota on paska:) siis tähän tyyliin.

Ja valitettavasti, itse tiedän kaupan alan ihmisenä, että kilpailevasta tuotteesta keksitään paljon paljon sellaisia asioita, mitkä eivät pidä paikkaansa. Että kyllä sieltä Ikeastakin saa ihan yhtä kestäviä astioita kuin arabialtakin.:)
 
Meillä tyttö 11kk nukkuu Brion Zentossa ihan hyvin. Aika makaavaan asentoonkin se on saatu asennettua (pää ei roiku alas vaan "nojaa" sivulle) ja silti etupenkillä tilaa hyvin istua. Eli tietysti tulee kysymykseen myös auton tilavuus näissä turvaistuinjutuissa...
 
Meillä on Britaxin free way johon ollaan oltu tyytyväisiä. Vauva ollut siinä 5kk:sta asti. Ensin ostettii Britaxin secure koska on markkinoiden turvallisin mutta piti vaihtaa kun ei sopinut autoon, oli jotenkin liian korkea ja epävakaa.
Turvaistuinta ei saa kallistaa liikaa takakenoon koska silloin myös turvallisuus vähenee.
 
Meillä gracon cosmic xtp, Liikkeesen mentäessä mietin omia kriteerejä, ne olivat käännettävyys, kallistettavuus istuimen ollessa kiinnitettynä ja tietysti se että istuin mahtuu autoon viemättä edestä tilaa yhtään. No liikkessä kerroin toiveeni ja asiantunteva myyjä osasi sitten esitellä 2-3 mallia joista sitten katsottiin hyvät ja huonot puolet. Cosmic oli TM voittaja (luotamme kyllä siihen testiin), tykästyimme siihen ja sitä sitten kokeiltiin ja myyjä asensi tuon paikalleen. Hyvin mahtui taakse keskelle, on vielä niin kallellaan kun saapi olla ja siinä on joku ihmejalka vielä taitettuna "auki", eikä tosiaan vie edestä tilaa yhtään! Alkuperäiselle tahtoisin kertoa että mene mielummin liikkeeseen katselemaan ja miettimään, sieltä saa asiantuntevaa neuvoa. Meillä ainakin myyjä esitteli eri valmistajien istuimia puolueettomasti.
 
Siis häh?VOiko oikeesti 1 vuotiasta pitää kasvot menosuuntaan?En ole kuullutkaan ja meillä varmaan tyttö viihtyis kyllä paremmin niin päin.Istuimena on Britaxin Freeway,on melko iso kun siinä se alaosa josta saa "vauhdissa" keikautettua vaikka makuuassentoon.Siinä myös pitkä käyttöikä,tais olla 25 kiloon asti,mutta oikeesti,mun 7 vuotias painaa 20 kiloo,ja on istunu korokkeella jo ainakin 3 vuotta....
 
Lasta suositellaan pitämään selkä menosuuntaan 3 vuotiaaksi. Kolaritilanteessa pienemmän lapsen niskat ovat erittäin suuressa vaarassa kasvot menosuuntaan. Kukin tietysti tekee tässä valintansa itse, mutta meillä matkustetaan turvallisimmalla mahdollisella tavalla mihin rahkeet riittää.
 
Britaxin Two Way Elitessä lapsi voidaan kiinnittää turvallisesti istuimen vöilläaina 25 kiloseksi asti, käsittääkseni muissa istuimissa joutuu siirtymään auton vöillä kiinnitykseen paljon aikaisemmin? Korjatkaa toki jos olen väärässä. Istuimen omat vyöt kun kuitenkin ovat paljon turvallisemmat lapsimatkustajalle kuin tavallinen turvavyö.
 
cosmicissa voi kans kiinnittää istuimen omilla vöillä.Meillä poika vuoden ja istuu kasvot menosuuntaan päin..kyllä ne niskat ovat vaarassa vaikka istuisi selkämenosuuntaan päin mitäs jos tapahtuukin peräänajo??
Tämä on vai MINUN mielipiteeni.Kannattaa mennä liikkeeseen ja kokeilla eri malleja mikä kävisi parhaiten autoonne
 
juu, mutta tarkotinkin, että Elitessä lapsen voi kiinnittää istuimen vöillä pidempään (siihen asti kun on 25kg) kuin muissa. Tottakai kaikissa voi kiinnittää istuimen vöillä, mutta jossain kilomäärissä pitää vaihtaa auton vöihin. Tämä kilomäärä Elitessä suurin.

Ja masille vielä: ihan oma valinta miten päin lastasi istutat, se on totta. Suositus vaan perustuu siihen, että yleisin kolari on nokkakolari, jolloin lastasi suojaat parhaiten istuttamalla häntä selkä menosuuntaan.
 
En omasta mielestä puolustellut valintaani ja minulle on yksi ja sama kuka ostaa mitä ostaa ja miten lapsensa siihen laittaa.Sanoin että tämä on minun mielipiteeni.Turha tästä asiasta on riitaa haastaa yms..
 
Britaxin secure oli liikkeen mukaan ainoa olemassaan joka on saanut jonkin 0-4 tai 1-4 (?) turvallisuusluokituksen jota EI VIELÄ muilla merkeillä kuulemma ole, en ole testejä nähnyt uskoin vain myyjän sanaan. Hintakin oli kyllä aika hulppea joten luulisi sen ihan hyvän olevan. Valitettavasti ei vain sopinut meidän autoon.
Tämä liike (josta ostan melkein kaiken vauvakaman) on mielestäni hyvä koska heillä pitää olla erillinen "turvaistuinkoulutus" niillä jotka istuimia myyvät.
 
Kaisalle: Muistaakseni Freeway istuinta ei voi kiinnittää kasvot menosuuntaan, vaan se on tarkoitettu selkä menosuuntaan!

Ja tuohon alle 3-vuotiaana juttuun: Itsekin olen pitänyt Brio Zentoa kasvot menosuuntaan. Mielestäni hyöty on paljon parempi kuin haitat. Eli istuin helpompi irrottaa, ei tarvita liinoja moneen autoon, näkee peruutuspeilillä mitä lapsi siellä puuhaa ja voi ojentaa tavaroita helposti vauvalle ajaessa. Aurinko ei paista suoraan nassuun takaikkunasta ja istuin ei tuhriinnu kengänjäljistä. Kolarit ovat täällä maalaiskaupungissa niin harvinaisia. Pari kymmentä vuotta sitten ei tuollaisia istuimia ollut lainkaan! Hyvän suojan se istuin silti antaa ja tosiaan perään ajot varmasti melkein yhtä yleisiä.
Heh, täällä minä puolustelen valintaani. Olin kyllä itsekin ajatellut pitäväni siihen kolmeen vuoteen asti väärin päin, mutta käytännössä näin on sittenkin paljon parempi!
 
kolibrille:

Mielenkiintoinen lause:"Mielestäni hyöty on paljon parempi kuin haitat."

Niin, että pidät istuinta ennemmin pienellä lapsella "väärinpäin", kunhan penkki pysyy puhtaana jne. huh huh... MUTTA kukin tyylillään ja sitä rataa...

Muistappa sekin, että vaikka itse olisit kuinka hyvä kuski tahansa, ja asuisit kuinka pienessä kylässä keskellä korpea, se vastaantulevan auton kuski ei ehkä olekaan niin hyvä kuski, on humalassa tms.
 
Juu se penkkien puhtaana pysyminen olikin se tärkein syy =)
Mietis kuinka monta kertaa on aiheutunut vaaratilanteita kun vanhemmat paniikissa pysäyttävät auton tien varteen kun lapsi pitää epäilyttävää ääntä takapenkillä, eivätkä vanhemmat näe mitä siellä tapahtuu! Ja kuinka moni meistä tosiaankaan ajaa kolarin näiden kolmen vuoden aikana elämässään. Olenpas minä nyt maailman huonoin äiti kun ajattelen asian käytännön kannalta enkä vain pelkää pahinta mahdollista.

En kyllä itseasiassa ymmärrä miten uskalletaan laittaa lapsi istumaan sinne piiloon istuimen taakse ja käden ulottumattomiin. Ethän kotonakaan jätä lasta vartioimatta pitkäksi aikaa vaikka hän vain istuisi lattialla ja leikkisi leluillaan.
Mutta kukin tyylillään joo, harmittaa vaan kun poimeit tekstistä sen kaikkein epäolennaisimman asian. Tästä on monet taistot käynyt muutkin jo aiemmin, joten antaa olla.
 
Meilläpä ei ollut varaa noihin kalliisiin istuimiin.. Eli ostamamme istuin on 0-18 kiloisille, ostettu Anttilasta. Maksoi 69€.. Alle 10kg selkä menosuuntaan ja yli 10kg kasvot menosuuntaan TAI kasvot menosuuntaan 9kk eteenpäin.

Noh, justiinsa piti kääntää istuin ja ikää pojalla pian 1v2kk. Olenpa kamala äiti =)

Olisin kyllä mielelläni pitänyt selkä menosuuntaan n. 1,5-vuotiaaksi asti mutta minkäs teet..
 

Yhteistyössä