Parhaat keinot sähkölaskun pienentämiseen? (Pidän patterit talvellakin kylminä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Energiatietoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Energiatietoa

Vieras
Millä keinoilla sähkölaskua saa parhaiten pienennettyä? Asumismuotona 60-luvulla rakennettu kerrostalo, jossa kaukolämpö. Pieni asunto.

Pyykin- ja astianpesukoneita pesen täysinä. Kylpyhuoneessa vastikään putkiremontin yhteydessä asennettu lattialämmitys, jota pidän pois päältä. Onko tämä kosteusriski? Kylpyhuone on n. 4 m2, kuinkahan paljon lattialämmityksen päällä pitäminen maksaa kuukaudessa?

TV:tä en katso, tietokonetta ei ole. Asunnossa palaa yksi valo kerrallaan.

Jääkaapin olen säätänyt +6 asteeseen.

Eli omalla kohdallani taitaa olla aika minimissä sähkönkulutus. Mutta kiinnostaisi yleisestikin, mitkä on ne suurimmat energiasyöpöt?

Ja lisäksi olen tajunnut, että itseasiassa en edes tiedä, mihin meidän suomalaisten kertostaloasuntojen lämpimyys perustuu! Ei voi perustua vain lämpöpattereihin, koska olen nyt 12 päivää pitänyt kaikkia pattereita pois päältä, eikä asunnossa vieläkään ole kylmä! Vähän viileämpi tietysti kuin silloin kun patterit ovat päällä, mutta ihan tarpeeksi mukava lämpötila.

Tulipa paljon kysymyksiä...

Tuo lattialämmityksen pois päällä pitäminen on hölmöläisten hommaa, se on riski ja voi tulla kalliiksikin joskus myöhemmin. Samaa hölmöläisten hommaa on tuo pattereidenkin kylmänä pitäminen, jos ne kaukolämmöllä lämpeävät. Kerrostalossa naapuriasunnot lämmittävät sinunkin asuntoasi, kyllä se lämpö johtuu seinien läpi ja 60-luvun talossa on sen verran varaavaa massaa, että naapurit riittävät lämmittämään. Se lattialämmityskin veisi vähemmän sähköä, jos pitäisi niillä kaukolämpö pattereilla peruslämmön päällä.

Sano vielä, ettei siellä jääkaapissa ole mitään sisällä. Liian suuri lämpötila jääkaapissa on myöskin hölmöläisten hommaa, useat ruoat vaativat alhaisemman lämpötilan säilyäkseen kunnolla.

Jos haluat sitä sähköä säästää, niin katsot, että kaikki sähkölaitteet ovat kunnossa. Samaten sen jääkaapin tausta kannattaa putsata pölystä. Se joutuu käyttämään ylimääräistä energiaa jääkaapin kylmänä pitämiseen, kun ei pysty pölyn takia käyttämään täyttä jäähdytystehoa.

Sähkösauna, uunin lämmitys, silitysrauta ovat varmaan ne suurimmat kertanielijät.

Nykypäivän hölmöläiset vääntävät siis kaukolämmöllä toimivat patterit pois päältä peiton jatkamisen sijaan.

Miten niin en säästä sähkölaskussa, jos pidän patterit pois päältä? Mitä sitten jos "siipeilen" naapureiden lämmöillä. Kyllähän kaikki muut kuitenkin tykkäävät pitää ne patterit päällä eivätkä edes pidä vaihtoehtona sitä, että pitäisivät pattrtinsa talvella kylminä? Joten eikö se ole win-win-tilanne?

Asun lisäksi vuokralla, enkä todennäköisesti kovin montaa vuotta tässä nykyisessä asunnossa, joten luulen, ettei tuossa ajassa ehdi tulla vesivahinkoa? Eikö lattialämmitys ole osaksi myös mukavuusjuttu... Ei mun edellisessäkään asunnossa ollut lattialämmitystä? Miksi sinnekään ei (tietääkseni) tullut mitään ongelmia? Eihän lattialämmitystä kaikissa asunnoissa ole, joten miksi sitä tarvitsisi pitää päällä niissäkään, joissa se on? Rättipatteri kylppärissä on ja sen lämpötila ei ole säädettävissä, vaan on koko ajan lämmin, joten luulisi sen pitävän kylppärin lämpötilan riittävänä?

Tätä halusinkin kysyä... Eikö se näy sähkölaskussa, jos annan pattereiden hohkata täysillä? Kun eikö ainakin suihkussa käydessä lämmin vesi tule sähkölaskuun? Miksi sitten aina puhutaan, että pitäisi säästää energiaa pitämällä asunnon lämpötila 20-21 asteessa?

Paljonko sinulla sitten on ne laskut?
Itse kun yksin olen pienessä kämpässä asunut, niin laskut ovat olleet ihan naurettavan pieniä. En nyt muista tarkkaan, mutta ehkä jotain 10-15€/kk.
Jos sinulla on suuret laskut vaikka tuolla tavalla elät, niin jokin mättää pahasti siinä kämpässä.

Miten niin en säästä sähkölaskussa, jos pidän patterit pois päältä? Mitä sitten jos "siipeilen" naapureiden lämmöillä. Kyllähän kaikki muut kuitenkin tykkäävät pitää ne patterit päällä eivätkä edes pidä vaihtoehtona sitä, että pitäisivät pattrtinsa talvella kylminä? Joten eikö se ole win-win-tilanne?
Koska kerrot talossa olevan kaukolämpö, niin ne patterit lämpiävät sillä. Todennäköisesti ne sinun kylmät patterisi kasvattavat kaukolämpölaskua, kun muut joutuvat lämmittämään sinunkin asuntosi energiatehottomasti. Vähemmän kuluisi kun lämmittäsit normaalisti pattereilla :laugh:

Miten voit säästää sähkölaskussa tuolla, kun niiden pattereiden lämmitykseen ei mene sitä sähköä? Tuolla tavalla saat vaan helpommin vuokrankorotuksen, kun kaukolämpömaksujen kohoaminen nostaa kuluja, mitkä siirtyvät yhtiövastikkeeseen ja sitä kautta myös vuokriin. Pareminkin kyseessä on lose-lose tilanne.

Tätä halusinkin kysyä... Eikö se näy sähkölaskussa, jos annan pattereiden hohkata täysillä? Kun eikö ainakin suihkussa käydessä lämmin vesi tule sähkölaskuun? Miksi sitten aina puhutaan, että pitäisi säästää energiaa pitämällä asunnon lämpötila 20-21 asteessa?

Sekin riippuu millä tavalla talo on lämmitetty :) sähkälämmitteinen talo esimerkiksi on todellinen energia- ja rahasyöppö, mutta vaikka sinun tapauksessa lämmityskulut eivät näy sähkölaskussasi.

Hehee, kaikkea sitä oppii :D Mitä se kaukolämpö käytännössä tarkoittaa? Onko jossain joku iso tankki kiehuvaa vettä, joka johdetaan mun patterin putkiin? :D

No laitan nyt sit heti patterit takas päälle :D

Okei lämmityksestäkö ei tartte maksaa :D Taidan tosiaan olla hölmöläinen :D

Siitä kylppärin lattialämmityksestä ehkä voi joutua maksamaan, sekin riippuu, miten se on toteutettu. Suosittelen pitämään sen päällä, ei se omaisuuksia vie ja kylpyhuone pysyy kuivempana.

Ja se lämmin vesikin lämpenee varmasti sillä kaukolämmöllä, vuokrasopimuksestasi voit katsella millä perusteella se maksetaan ja maksetaanko lämpimästä vedestä ylipäätään mitään erikseen. Vanhoissa taloissa menee monesti vedet ihan könttäsummana asujaa kohden. Tosin hirveä kulutus nostaa paineita nostaa sitä velotettavaa summaa.

Talossa ei ole vesimaksua. Maksan siis pelkkää vuokraa. Vesimaksu tulisi, jos yhtiökokouksessa niin päätettäisiin, mutta ainakaan tähän mennessä ei ole päätetty. Mutta voiko

Yhteistyössä