Parhaat keinot sähkölaskun pienentämiseen? (Pidän patterit talvellakin kylminä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Energiatietoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hups, karkasi ennen aikojaan. Niin siis voiko tästä vesimaksuttomuudesta päätellä jotain? Vai mistä saan tietää, onko ihan sama, vaikka seisoisit tuntitolkulla kuumassa suihkussa? Olen aina luullut, että lämpimästä vedestä maksetaan sähkölaskussa...

Talossa ei ole vesimaksua. Maksan siis pelkkää vuokraa. Vesimaksu tulisi, jos yhtiökokouksessa niin päätettäisiin, mutta ainakaan tähän mennessä ei ole päätetty. Mutta voiko

Yhtiökokouksessa (joka on siis as.oy: n osakkaiden kokous) ei päätetä sinun vuokraasi kuuluvia asioita. Vesimaksun maksaa asuntosi omistaja (joka siis on taloyhtiön osakas), joka sisällyttää sen vuokraasi.

Sä maksat kuuman veden lämmitykseen kuluvan energian vesilaskussa. Eli kerrostalossa kuuma vesi maksaa enemmän kuin kylmä. Me ny asutaan rivitalossa mutta sama periaate kuitenkin, meillä kuuma vesi maksaa 7,60€ kuutio ja kylmä 3,30 kuutio. Sulla voi olla erihintaista mutta kuitenkin lienee tonnepäin.

Monissa omakotitaloissa (vai kaikissa? en tiedä) on oma boileri jolla vesi lämmitetään ja silloin kuumasta vedestä maksetaan sähkölaskussa, vesilaitokselle vain kylmästä vedestä.

Kaukolämpö kuuluu vuokraan, ei tosiaan syö sulta sähköä, eikä muutenkaan maksa erikseen mitään.

Hehee, kaikkea sitä oppii :D Mitä se kaukolämpö käytännössä tarkoittaa? Onko jossain joku iso tankki kiehuvaa vettä, joka johdetaan mun patterin putkiin? :D

No laitan nyt sit heti patterit takas päälle :D

Kaukolämpö lyhyesti

Voimalaitokselta:
1648

johdetaan n. 120 asteista vettä taloyhtiön lämmönjäkohuoneeseen putkilinjoja pitkin:
images

Jossa se ohjataan lämmönvaihtimeen, jolla lämpiää talon patteriverkosto ja käyttövesi
keskus.jpg

• Tykkää
Reactions: krut
Mitä enemmän kirjoitat puhelimellasi (jos se nyt näin oikeasti on..) hölmöyksiä keskustelupalstoille, sitä nopeammin puhelimesi akku tyhjenee ja joudut sen pian latamaan ja SEHÄN kuluttaa sähköä. Ellei puhelimesi sitten toimi aurinkoparistoilla :)

Siis häh?! Nyt oon kyllä ihan ällikällä lyöty! Aina kun luen energiansäästövinkkejä, on ensimmäisten joukossa, että "käy nopeassa 5 minuutin suihkussa, älä seiso lämpimän veden alla puolta tuntia". Eli käytännössä tällain kerrostaloasukkina voi läträtäkin niin paljon kuin huvittaa.

Vuokranantajani itse sanoi, että talossa ei ole (ainakaan toistaiseksi) vesimaksua... Että yhtiökokous siitä päättää...? Ja sanoi, että jos yhtiökokous päättäisi, että vesimaksu tulee, niin vuokranantaja lisäisi sen summan sitten mun vuokran päälle.

Yhtiökokouksessa (joka on siis as.oy: n osakkaiden kokous) ei päätetä sinun vuokraasi kuuluvia asioita. Vesimaksun maksaa asuntosi omistaja (joka siis on taloyhtiön osakas), joka sisällyttää sen vuokraasi.

Kyllä siellä tavallaan päätetään, yleensä vuokrasopimuksessa on sidottu nuo jotenkin siihen vuokraan eli maksujen korotus saattaa sitä vuokraa nostaa. Kannattaa aina lukea mitä omassa vuokrasopimuksessa sanotaan.

Joissakin taloyhtiöissä ei vettä ole mitenkään eritelty, vaan se menee osana yhtiövastiketta suoraan, osassa se jyvitetään asujamäärän mukaan. Jos taas on omat mittarit, niin menee kulutuksen mukaan jne. Jos taloyhtiö päättää ottaa vesimaksun käyttöön, niin saattaa käydä, että seuraavassa vuokrantarkastuksessa se tulee vuokranmaksajan itsensä suoraan maksettavaksi.

Mutta ei noita kannata pahemmin murehtia, kyllä niistä tulee ennakkoilmoitus, jos niitä on tullakseen.

Siis häh?! Nyt oon kyllä ihan ällikällä lyöty! Aina kun luen energiansäästövinkkejä, on ensimmäisten joukossa, että "käy nopeassa 5 minuutin suihkussa, älä seiso lämpimän veden alla puolta tuntia". Eli käytännössä tällain kerrostaloasukkina voi läträtäkin niin paljon kuin huvittaa.

Vuokranantajani itse sanoi, että talossa ei ole (ainakaan toistaiseksi) vesimaksua... Että yhtiökokous siitä päättää...? Ja sanoi, että jos yhtiökokous päättäisi, että vesimaksu tulee, niin vuokranantaja lisäisi sen summan sitten mun vuokran päälle.

jos lotrrat hulluna lämpimällä vedellä niin taloyhtiön lämpölasku kasvaa ja se nostaa kohta yhtiövastiketta joka sitten tulee pian vuokraan

eli ihan kaikkien on syytä miettiä sitä lämpimän veden kulutusta

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
Hihi, nimim. Vinkki :) Koitan mahdollisimman pitkälti ladataan puhelimen aina töissä, niin ei mene omasta rahapussista :D

Itse asiassa olin suunnitellut alkaa käydä myös suihkussa töissä, niin ei tartte kosteusvaurion pelossa pitää sitä kylppärin lattialämmitystäkään päällä :D (jos nyt siitä sähkölaskussani maksan...?) Ja mahdollisesti sähkölaskussa näkyvää lämmintä vettäkin menisi vähemmän!

Hihi, nimim. Vinkki :) Koitan mahdollisimman pitkälti ladataan puhelimen aina töissä, niin ei mene omasta rahapussista :D

Itse asiassa olin suunnitellut alkaa käydä myös suihkussa töissä, niin ei tartte kosteusvaurion pelossa pitää sitä kylppärin lattialämmitystäkään päällä :D (jos nyt siitä sähkölaskussani maksan...?) Ja mahdollisesti sähkölaskussa näkyvää lämmintä vettäkin menisi vähemmän!

kaukolämpötalossa vesi lämpenee kaukolämmöllä, ei sähköllä

jos alat lotraamaan töissä niin on vaarana että virma pyllähtää nurin ja jäät työttömäksi

No on ihmisellä rahapula.
Meikällä ei ole remontin takia suihkua ja hommaa on järjestellä se suihkussa käynti töihin, että ehtii aamulla ajoissa työpisteelle. Ei oikein ilkiä viedä lasta hoitoon 7.15, että mami pääsee suihkussa käymään. :P

Miten näin tietämätön voi aikuinen ihminen olla?

Sähkölaskusi tulee sinun asunnossasi olevien SÄHKÖlaitteiden SÄHKÖN kulutuksesta. Ei veden kulutuksesta, eikä kaukolämmön kulutuksesta, sillä se ei ole SÄHKÖN kulutusta. Sähköä kuluttavat asunnossasi kaikki laitteet jotka toimivat SÄHKÖLLÄ: Valaistus, jääkaappi, pakastin, liesi, televisio, tietokone, mahdollinen sähköllä toimiva lattialämmitys jne.

Ei sähkölaskussasi tietenkään näy sen paremmin lämpimän kuin kylmänkään veden kulutus eikä edes lämmitys. Patterien ja käyttöveden lämmitys tapahtuu kaukolämmöllä, josta tulee taloyhtiölle erillinen kaukolämpölasku joka maksetaan osakkaiden maksamalla hoitovastikkeella. Sinä maksat sen vuokrassasi. Lämmityskulut (patterit ja lämmin vesi) jaetaan huoneistoille pinta-alan mukaan, eikä huoneistokohtaisen kulutuksen mukaan, joten et mitään säästä vaikka kuinka pitäisit patterit kiinni ja kävisit paskallakin metsässä ja joisit ojasta vettä. Käytännössä voit vääntää patterit täysille ja laskea kuumaa vettä hanasta ja suihkusta vaikka vuorokauden ympäri, eikä siitä sinulle tule lisälaskua. Toki epäsuorasti sen takia voi tulla pitemmän päälle nousua yhtiövastikkeisiin ja korotusta vuokraankin, ja ihmettelyä kasvaneesta kulutuksesta jne.

Jos haluat sähkölaskua pienentää, niin töpselit irti ja valot pois, tietokone kiinni, telkkari pois päältä jne.

Kiitos, "valopää" :D Ai luoja mä nauran itsekseni ruuhkabussissa... "Käy paskalla metsässä ja juo kuravettä ojasta" :D Joo, joissain tällaisissa asioissa oon tietämätön, mutta nytpä tiedän :)

Niin, energiaa se lämpimän veden säästäminen säästää, ei tässä tapauksessa sähköä, koska sitä vettä ei sähköllä lämmitetä. (Pientaloissa voidaan käyttövesikin sähköllä lämmittää, jolloin se säästää myös sähköä.)

Sinun tapauksessasi se lämmin vesi lämmitetään kaukolämmöllä ja maksetaan yhteisesti osakkaiden yhtiövastikkeilla, jota sinä maksat vuokrallasi. Sinun veden- ja lämmityksensäästösi siis periaatteessa saattaa alentaa pikkuriikkisen vuokranantajasi yhtiövastiketta, ja hänen saamaansa voittoa asunnon vuokraamisesta, ellei hän sitten sattuisi alentamaan vuokraasi vastaavasti.

Erillinen vesimaksu, jos sellainen tulisi, tulee henkilömäärän tai asunnon koon mukaan, eikä asuntokohtaisen kulutuksen mukaan, joten siinäkään sinun vedensäästösi ei käytännössä tunnu sitä eikä tätä.

Mutta onhan se energiansäästö periaatteessa ympäristöystävällistä, joten voit tuntea ympäristöteostasi hyvää mieltä, vaikka rahaa et siinä säästäkään.

OK talossa asutaan ja sähkö mietityttää myös. Boilerin lämmön lasku teki ihmeitä (saunakaan ei vie kun emme sauno) ja en muuta sitten oikein keksikään kun pääosin lämmitetään takalla ja viihdytään suht. viileässä. Ilmeisesti kalleimmaksi tulee teenjuonti kun käytän vedenkeitintä 5-10krt joka ikinen päivä. Pihavalojakaan ei polteta liiemmin, kuten ei myöskään ihmeemmin lamppuja. Silti menee n. 200e kuussa hyvin pienessä ja hyvin eristetyssä talossa. Ärsyttävää.

[QUOTE="säästäjä";30607581]OK talossa asutaan ja sähkö mietityttää myös. Boilerin lämmön lasku teki ihmeitä (saunakaan ei vie kun emme sauno) ja en muuta sitten oikein keksikään kun pääosin lämmitetään takalla ja viihdytään suht. viileässä. Ilmeisesti kalleimmaksi tulee teenjuonti kun käytän vedenkeitintä 5-10krt joka ikinen päivä. Pihavalojakaan ei polteta liiemmin, kuten ei myöskään ihmeemmin lamppuja. Silti menee n. 200e kuussa hyvin pienessä ja hyvin eristetyssä talossa. Ärsyttävää.[/QUOTE]

Olisiko mahdollista keittää teevesi esim työpaikalla, ja tuoda sitten termospullossa kotiin ?

Olisiko mahdollista keittää teevesi esim työpaikalla, ja tuoda sitten termospullossa kotiin ?

Ei :D Ja mitä teenjuontia sellaisen haaleaksi kylmenneen kuolleen veden käyttö on. En myöskään koskaan lämmitä samaa vettä uudelleen ja lämpötilakin mihin lämmitän riippuu teelaadusta.

Hilpeä ajatus tuoda jumalatonta tonkkaa vettä jostain muualta tänne :D

En kyllä silti voi uskoa että se maksaisi niin helkkarin paljon tuo veden lämmitys. Auttaisikohan vedenkeittimen vaihto.. Tai olisiko lieden käyttö halvempaa?

Yhteistyössä