Parhaat säästövinkkisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nappikauppias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nappikauppias

Vieras
Otsikossahan tuo jo tuli, eli mitkä ovat parhaat säästövinkkisi? Kaikki käy isoista pieniin (vakuutusten kilpailutus vs. kankainen ostoskassi).

Me esimerkiksi asumme halvassa asunnossa, käytetään mahdollisimman vähän autoa (valitettavasti ei voida luopua), taitellaan sanomalehdestä biojätepussit ja koira syö halpaa mutta laadukasta Jahti&vahtia.

Ja kun joulukin on jo tulossa, niin oltaisiin tänä vuonna ajoissa säästötoimissa ;)

Itse pidän veroprosenttia ihan tarkoituksella pikkuisen korkealla. Nytkin tulossa jouluksi reilu 700 euroa eli raha tuntuu ylimääräiseltä ja saadaan ostettua hyvät lahjat eikä tarvi nollille tiliä vetää.

turhat ostokset pois, kuten tupakka, alko, lehtitilaukset. tee halpoja pata- ja keittoruokia, isot annokset kerralla. pesuaineet ym marketista, ei kampaajalta tai erikoisliikkeistä. tee joululahjat itse, esim lasten kanssa tyynyliinat isovanhemmille, kummeille. heitä vaatteet pois vasta risoina. pese täydet koneelliset pyykkiä ja tiskiä. kasvata pitkä tukka, sitä tarvii leikkauttaa vain kerta vuoteen.

olishan näitä vaikka kuinka

* Tilaa kosmetiikka ja vaatteet ulkomailta. Säästöä heti 50-70% suomen hintoihin.
* Osta tavaroita vain alennusmyynneistä. Lähes KAIKKI on joskus alennuksessa.
* Hamstraa alennuksista niitä tuotteita ja tarvikkeita, joita tiedät tarvitsevasi jatkuvasti. Näin voit toteuttaa 2. kohdan, koska ikinä ei ole pakko ostaa juuri nyt.
* Osta ruoasta aina halpamerkin versio, jos se suinkin on samanlaatuinen kuin kalliimpi merkkituote. Yleensä näin on lähes aina.
* Lopeta se sanomalehden tilaus, ihan samat uutiset voi lukea TUOREEMPINA netistä.
* Vaihda mahdollinen kallis nettiliittymä mokkulaan. Jo 1 megan mokkulalla tekee kaiken tarpeellisen ja esim. kuuntelee musiikkia. Maksaa 5-10e/kk.
* Pitkiä hiuksia ei tarvitse leikkauttaa edes kerran vuodessa, koska ne voi leikata itse. Esim. youtubesta löytyy hyvät ohjeet. Itse leikkaamalla (ei muutes ole vaikeaa!) saa paljon paremmatkin kuin kampaajalla.

Siirrät ensimmäisenä kun palkka tulee palkastasi tietyn summan pois normaalilta käyttötililtä. Loppukuun elät sillä mitä on jäljellä. Helppoa ja yksinkertaista!

Tee ruokasi itse.
Jos olet töissä, tee itse lounaasi mukaan.

Meillä maksaa esim henkilöstö ravintolassa ruoka 6-7euroa ja miehellä on lounasseteli etu. Mun kahden päivän ateriahinnalla tekee maukasta ja terveellisempää kotiruokaa molemmille, jolloin lounasseteleitä voidaan käyttää esim jos käydään kahdestaan viikonloppuna ravintolassa syömässä.

Työmatkat kuljetaan yhdessä yhdellä autolla (työmatkaaa 60km). Tulee halvemmaksi kuin julkiset. Molemmilla kuitenkin pakko olla omat autot sillä esim tänään mies työreissulla.

Siirretään toiselle tilille palkasta tietty osuus mitä jää laskujen ja lyhennysten jälkeen. Jätetään käyttötilille arvioitu määrä rahaa, jota menee polttoaineisiin ja ruokakauppaan. Mulla ainakin polttelee rahat sen verran tilillä jos tiedän että niitä on ;)

Käytä käteistä. Tiedät paljon rahaa on, eikä tili mene miinukselle.

Tee budjetti jä pysy siinä. Mulla käytönnössä maksan laskut ja siirrän säästötilille palkasta osan ja jäljelle jäävän summan jaan päiväbudjetiksi jolla on pärjättävä seuraavan palkkapäivään. Toisina päivinä ei kulu rahaa ja tämän rahan siirrän aina seuraavan päivän budjettiin.

Aina mieti tarvitsetko todella jonkin uuden tavaran tai asian ja mistä johtuu jos haluat ns lohtushoppailla.

Arkiruokaviikot. Meillä vietetään ainakin yksi viikko kuukaudesta arkiruokaviikkoa, jolloin syödään edullisia ruokia koko viikonajan. Esim. keittoja, makaroonilaatikkoa ja jauhelihakastiketta.
Älä heitä ruokaa roskiin.

Käytä tarjoukset hyödyksi, mutta älä mene liian pitkälle tyyliin vuoden shamppoot kaapissa.

Bensan/dieselin säästäminen. Lyhyet matkat ilman autoa

Siinäpä noita tuikin jo. Omasta puolesta voin sanoa, että tee vain sellaisia asioita joista oikeasti nautit ja karsi kaikk ylimääräineni epämiellyttävältä tuntuva pois elämästäsi.

Mä vielä opettelen näitä säästöjuttuja. Mut ainakin:

-pyrin tekemään ruokaa itse suuremman satsin kerralla ja pakastamaan. Samaten harjottelen leipomaan leivät itse ja pakastamaan.

-käyn ruokakaupassa vaan kerran/kaks kertaa viikossa. Jos maito loppuu ni sittenpä ollaan päivä pari ilman.

-kampaajalla ei tarvi käydä kun pitkät hiukset ja äiti tasottaa tarvittaessa

-ostan vaatteet aleista/kirppareilta

-kankainen ostoskassi

-käyn todella harvoin ulkona baareissa/ravintoloissa/leffoissa yms. Suosin Unicafea kun olen opiskelija

-opettelen käyttämään kirjastoa kirjojen ostelun sijaan

-aion laittaa viikottain 7-8e säästötilille (viinipullon hinta) ja olla viinittä :'(. Pian siihenkin tottuu. Ja säästyneet rahat motivoi.

Säästäminen on kivaa. :)

Yhteistyössä