parisuhde ahdistaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsähtänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsähtänyt

Vieras
Olen kuin sätkynukke, jota mieheni liikuttaa. Minulla ei ole juuri milloinkaan oikeutta päättää omaan elämääni liittyvistä asioista. Sellainen tunne minulla on. Jos yritän kertoa jostakin päätöksestäni, mieheni suuttuu. En minä kaikkea tietenkään haluaisi yksin päättää, mutta edes jotakin asioita elämässä. Mieheni on esimerkiksi nyt ilmiselvästi tehnyt päätöksen, että jatkan opiskelua. Itse en juuri kyseiseen ammattiin haluaisi valmistua, vaan opiskella jotakin toista. Mikäli ilmoitan oman kantani asiasta, raivo on valtaisa ja painostus opintojen jatkamisesta on sietämätöntä. Minua ahdistaa.

Minulla ei ole enää itsetuntoa, eikä itseluottamusta. En enää edes uskalla päättää suuntaa enkä toiseen. En oikeastaan uskalla edes ehdottaa mitään. En pääse jostain syystä liitosta irti. Taistelu oman tahdon läpi viemiseksi edes pienessä asiassa on aina taistelu.Olen niin masentunut ja ahdistunut liittomme takia, että haluaisin kuolla. En jaksa enää. Haluan jo luovuttaa.

Minusta on tullut todella pelokas kertomaan omista asioistani miehelleni. En uskalla puhua mistään ongelmistani hänelle. Ongelmia riittää. En luota pätkääkään enää mieheeni. Pelkään hänen reaktiotaan kertomaani asiaan. Pidän kaiken salassa ja sitten kerron ns. kallonkutistajalle. Ilman mielenterveystoimistoa olisin väsynyt elämään jo kauan aikaa sitten.

Mieheni on käynyt minun kimppuuni useaan otteeseen. Pahemmin ja ei nyt niin pahasti. Hän myös heittelee ja rikkoo tavaroita. Eilen oli riita. Positiivinen ylläri oli, että vain yksi lautanen meni rikki. Pelkään hänen ilkeitä puheitaan silloin kun hän on vihainen. Jotenkin hänellä on taito satuttaa minua puheillaan juuri niistä arimmista kohdista. Pelkään myös fyysistä väkivaltaa. Saan nykyään paniikin sekaisia raivareita. En kestä enää. Ennen mieheni tapaamista tuollaisia kohtauksia ei ollut. Itsetuntoni ja itseluottamukseni oli parempi.

Olemme menossa pariterapiaan. Ehkä se auttaa. Olen niin väsynyt tähän avoliittoon ja kaikkiin ongelmiin ja mieheni alistavaan käytökseen ja ilkeyteen. On jotenkin niin pelokas ja toivoton olo. Pelkään että terapia ei toimi. En jaksa tätä enää, mutten osaa erotakkaan.

Olen vihaa,raivoa ja katkeruutta täynnä. Se myrkyttää koko elämän. Haluan taas rakastaa miestäni. Haluan ja yritän päästä vihasta irti, joka johtuu fyysisestä väkivallasta minua kohtaan. Toivottavasti pariterapia auttaa.

Mieheni syyttää, etten edes yritä. Enkö? Kyllä tässä suhteessa olemisessa on ollut todella yrittämistä. Lopettaisi jatkuvan alistamisen ja ilkeilyn niin kyllä minä voisin yrittää vaikka mitä!

Onko sinulla ystävää jonka luokse voisit muuttaa karkuun tuollaista miestä? Tai vanhempiesi luokse? Eheydyt varmasti ajan kanssa, kunhan vain pääset eroon tuollaisestä miehestä. Onko teillä lapsia jotka pitävät teitä yhdessä, jos ei, niin lähde salaa pois kotoa ja alat oman elämän jossain mistä miehesi ei sinua tavoita.

Kuulostaa kyllä siltä, että sulla olisi paljon parempi olo ilman miestäsi. Mutta tiedän, kuinka vaikealta eroaminen tuntuisi. Tutulta kuulostaa raivokohtaukset ja se, kuinka tuntuu, että toinen päättää kaikista asioista. Välillä ei vaan osaa sanoa vastaan mistään asioista, vaan suostuu kaikkeen ja viha kasvaa..

Ehkä sun pitäis päättää, että SAAT OLLA ERI MIELTÄ asioista ja suuttua! Väkivalta on vakava juttu ja sun ei tarvi sellasta kattella.

Tee hyviä päätöksiä ja koita jaksella!

Kuulostaa erittäin vaikealta parisuhteelta. Jos yhtään ajattelet omaa mielenterveyttäsi ja itsetuntoasi, ryhdistäydyt ja mietit, mitä todella haluat elämältäsi. Auttaakohan terapiat väkivaltaan suhteessa? Hiukan epäilen - varsinkin jos väkivaltaa ja sen uhkaa on ollut suhteen alusta saakka. Keino sekin alistaa toinen valtaansa.
Terapia voi auttaa kyllä omaan henkiseen tilaan, joten suosittelen sitä lämpimästi. Tsemppiä! Älä tuhlaa elämääsi vuodesta toiseen...

Tajuat varmaan itsekin, että ainoa mitä tarvitset, on riittävästi tarmoa, että jaksat lähteä pois. Kysy "kallonkutistajaltasi", miten sinun pitäisi edetä. Väkivaltaiselle puolisolle voi hakea lähestymiskieltoa, mutta sinulla täytyisi olla todisteita siitä, että miehesi pahoinpitelee sinua. Seuraavalla kerralla kun hän lyö, hakeudu samantien terveyskeskukseen tai päivystävälle lääkärille.

Jos miehesi on väkivaltainen ja aina oikeassa omasta mielestään, niin millainenkohan hän olisi silloin, jos sinä päätät lähteä? Sinun kannattaisi suunnitella lähtösi siten, että hän ei väkivalloin yritä estää sinua. Kirjoita vaikka kirje hänelle ja lähde kodista pois esim. aamulla hänen jälkeensä, jotta hän ei tiedä, minne olet mennyt.

Mikäli teillä on yhteistä omaisuutta (esim. yhteinen asuntolaina) tai jos asunto on sinun nimissäsi, silloin lähteminen on vaikeampaa. Tosin keinoja on siihenkin (esim. lukkojen vaihdattaminen tai muutto).

Jos miehesi kokee olevansa aina oikeassa, hänen on vaikea muuttua, koska hän ei koe edes olevansa väärässä. Kuulostaa myös siltä, että miehesi ei lainkaan osaa olla empaattinen ja asettua asioissa sinun asemaasi. Mieshän ei ole tyytyväinen, vaikka kuinka yrität tehdä kaikki asiat hänen mieliksi. Hän kuitenkin syyttää vastoinkäymisistä sinua.

Voi voi, kun et olet tajunnut lähteä suhteesta pois jo heti alussa, kun mies ekan kerran näytti sen puolensa itsestään, että hän ei osaa ajatella muita kuin itseään.

Toivottovasti terapia auttaa teitä ja sinua,mutta jos ei niin sitten vaikka eroat väkisin.Olet ansainnut parempaa! Tottakai se alussa tuntuu vaikealta ja miltei mahdottomalta.Mutta sitkeästi vain,pyydä tukea ystäviltä.Askel kerrallaan.:)

Kuulostaapa tutulta n. 5v. takaa.. Minullakin oli vaikea lähteä. Yksi kerta sitten uhattiin muotoilla naama uusiksi -s e riitti. Katosin ovesta välittömästi, laukku vain mukaan.
Turvatalossa sitten alkoi uusi elämä ja oman elämän hallinta sekä oman hyvänolon etsintä.En ole katunut lähtöäni päivääkään..

Meinaan pariterapia ei auta jos pariskunta ei pysty puhumaan ja tuo tavaroiden rikkominen ja väkivalta kertoo että ei osata puhua.Näin meillä. Ehkä teilläkin ?
sinulla on oikeus omiin päätöksiin omasta elämästäsi.

Kukaan ei voi määrätä toisen ihmisen tekemisiä, ei edes aviopuoliso. Jos opiskelut eivät kiinnosta, lopetat ne. Jos parisuhde pätkii, lähdet. So simple. Vai oletko aivoton ääliö, joka antaa toisen pyörittää, niinkuin haluaa? Läheisriippuvaisuutta?

Yhteistyössä