Parisuhde ja raha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Impi_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Impi_

Vieras
Pistäkääs nyt hieman järkeä tämän naisen päähän kun tuntuu ettei asiaan löydy millään järkevää ratkaisua!

Ongelmani suht' tiivistettynä:

Asun vuokra-asunnossa yksin, johon vihdoinkin minulla on varaa. Olen hyväpalkkaisessa työssä ja opiskelen samalla. Maksan autolainaa ja olen säästellyt rahaa tulevaisuutta varten.
Poikaystäväni asuu epävirallisesti kämpässäni ja maksaa melkein puolet ruokakuluista (ja kuluttaa siis suurimman osan ruuista). Kaikki muut kulut minä maksan omasta pussistani koska virallisestihan yksin asustelen. Autoni, josta lainaa makselen viilettää jossain sadan kilometrin päässä poikaystäväni työmatkalla, johon muuten bensaakin tankkasin eilen vaikken autoa ole viime aikoina käyttänyt.

Olen itse antanut luvan käyttää autoani, koska itse kävelen töihin. En ole vaatinut vuokraan rahoja, koska olen halunnut pitää pienen yksityisyyden (jota periaatteessa ei kuitenkaan enää ole). Nyt kuitenkin raha-asioista on tullut ongelma, koska itselläni ei enää jää ylimääräistä käteen vaan loput rahani hupenevat ruokaostoksiin.

Tarvitsisin ehdotuksia, miten hoitaa raha-asiat tälläisessä tilanteessa?
Ei raha sinänsä ole minulle tärkeää, mutta tuntuu että seurustelun myötä rahani ovat kadonneet ilmaan enkä saa säästettyä tulevaisuutta varten enää mitään.
Poikaystäväni tienaa lähes yhtä paljon, eikä hänellä ole puhelin- harrastus- yms kulujen lisäksi mitään.

Tottakai tässä tilanteessa herää kysymys olisiko järkevintä muuttaa virallisesti yhteen. Haluaisin silti kuulla ehdotuksia miten hoitaa ruoka ym kulut. vaikka ilman yhteen muuttoakin.
Tuntuu epäreilulta maksaa puolet ruokakuluista kun toinen syö paljon enemmän, maksaa autokulut vaikka toinen käyttää sitä ja silti maksaa itse omat meikit, koulukirjat ym.
Eikä tämäkään olisi ongelma, jos saisin vielä entiseen tapaan säästettyä omaa asuntoa ym. varten. Lisäksi mietin, mikä on reilua poikaystävääni kohtaan jos hän ei kuitenkaan virallisesti edes asu kämpässäni?
Jos tekisimme yhteisen säästöpossun, johon laittaisimme saman verran rahaa, ei mielestäni ole reilua että maksamme siitä pelkästään ruokakulut?

Pistäkääs nyt hieman järkeä tämän naisen päähän kun tuntuu ettei asiaan löydy millään järkevää ratkaisua!

Asun vuokra-asunnossa yksin, johon vihdoinkin minulla on varaa. Olen hyväpalkkaisessa työssä ja opiskelen samalla. Maksan autolainaa ja olen säästellyt rahaa tulevaisuutta varten.
Poikaystäväni asuu epävirallisesti kämpässäni ja maksaa melkein puolet ruokakuluista (ja kuluttaa siis suurimman osan ruuista). Kaikki muut kulut minä maksan omasta pussistani koska virallisestihan yksin asustelen. Autoni, josta lainaa makselen viilettää jossain sadan kilometrin päässä poikaystäväni työmatkalla, johon muuten bensaakin tankkasin eilen vaikken autoa ole viime aikoina käyttänyt.

Olen itse antanut luvan käyttää autoani, koska itse kävelen töihin. En ole vaatinut vuokraan rahoja, koska olen halunnut pitää pienen yksityisyyden (jota periaatteessa ei kuitenkaan enää ole). Nyt kuitenkin raha-asioista on tullut ongelma, koska itselläni ei enää jää ylimääräistä käteen vaan loput rahani hupenevat ruokaostoksiin.

Tarvitsisin ehdotuksia, miten hoitaa raha-asiat tälläisessä tilanteessa?
Ei raha sinänsä ole minulle tärkeää, mutta tuntuu että seurustelun myötä rahani ovat kadonneet ilmaan enkä saa säästettyä tulevaisuutta varten enää mitään.
Poikaystäväni tienaa lähes yhtä paljon, eikä hänellä ole puhelin- harrastus- yms kulujen lisäksi mitään.

Tottakai tässä tilanteessa herää kysymys olisiko järkevintä muuttaa virallisesti yhteen. Haluaisin silti kuulla ehdotuksia miten hoitaa ruoka ym kulut. vaikka ilman yhteen muuttoakin.
Tuntuu epäreilulta maksaa puolet ruokakuluista kun toinen syö paljon enemmän, maksaa autokulut vaikka toinen käyttää sitä ja silti maksaa itse omat meikit, koulukirjat ym.
Eikä tämäkään olisi ongelma, jos saisin vielä entiseen tapaan säästettyä omaa asuntoa ym. varten. Lisäksi mietin, mikä on reilua poikaystävääni kohtaan jos hän ei kuitenkaan virallisesti edes asu kämpässäni?
Jos tekisimme yhteisen säästöpossun, johon laittaisimme saman verran rahaa, ei mielestäni ole reilua että maksamme siitä pelkästään ruokakulut?
Ja osta dilto!

Viimeksi muokattu:
Älä nyt ainakaan autoa tankkaa jos et sitä edes käytä. Sano miehelle, että tuothan sen sitten tankattuna kotiin joka kerran kun hän sitä käyttää. Samoin voisit ehkä pyytää häntä tulemaan joskus ruokakassin kanssa kun on tulossa luoksesi.

Miehellä on siis kuitenkin oma kämppä josta maksaa vuokraa? Silloin tosiaan tuntuu vähän hassulta pyytää häntä maksamaan myös puolet sinun asuntosi vuokrasta. Aika hankala tilanne siis, jos ette halua yhteen muuttaa.

Miehet tosiaan muuten syövät paljon enemmän. Itse asun yhdessä mieheni kanssa, ja kun sinkkuna ollessani ruokakulut olivat noin 20 euroa viikossa, ovat ne nyt noin 80 euroa meiltä kahdelta. Aika iso nousu kun yhdestä tuli kaksi... Vaikuttaa sekin, että itse olen säästäväinen, katselen mitä on tarjouksessa jne, kun taas mies ostaa mitä haluaa katsomatta edes mitä se maksaa. Tuskin edes tietäisi minkä verran maitopurkilla on hintaa jos kysyisin...

Surffaa Ylen Areenalle ja katso poikaystäväsi kanssa opetusfilmi vuodelta 1958. Ei asiat niin paljon ole muuttuneet, mutta silakoiden paisto keittolevyllä on outoa. Ellien säästöpossupalstan hae-toiminnolla löydät aiheestasi ketjuja. 20 minullakin menee viikossa. Herkkuihin ja irtolehtiin tulee tärvättyä. Avaa kauppaan ruokatili ja mies maksakoon autokulut.

Poikaystäväni asuu epävirallisesti kämpässäni

Toivottavasti kuitenkin vuokranantajasi tästä tietää, sillä kahdesta asujasta menee enemmän vesimaksua kuin yhdestä. Ja yleensä sopparissa edellytetään, että ilmoitetaan asujien lukumäärän lisääntymisestä. Samoin yhtiöjärjestyksessä vakituiset asukkaat on merkittävä talonkirjoihin. Jos näin ei ole, teillä on jo ongelma!

ja maksaa melkein puolet ruokakuluista (ja kuluttaa siis suurimman osan ruuista). Kaikki muut kulut minä maksan omasta pussistani koska virallisestihan yksin asustelen.

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? asuuko mies sinun luona silloin tällöin ja hänellä myös oma asunto, vai onko hän sinun kortteerisi varassa? Mihin hänen postinsa menee? Jos sinun kämppä on miehen ainut asunto, niin sanoisin sitä kyllä aika viralliseksi asumiseksi, joka kuten sanottu pitää ilmoittaa vuokranantajalle ja talonkirjoihin. Ruokakuluista voi yksinkertaisesti sopia, että ne jaetaan kulutuksen mukaan, esim. 60 % / 40 %. Pistäkää ruokakuitit pinoon ja merkitkää, kumpi maksoi. sitten tasaatte. Meillä on tehty näin jo pitkään, mies painaa 30 kg enemmän kuin minä ja syö kuin hevonen. Ei se kustannusten puolittaminen olisi kohtuullista.

Olen itse antanut luvan käyttää autoani, koska itse kävelen töihin. Autoni, josta lainaa makselen viilettää jossain sadan kilometrin päässä poikaystäväni työmatkalla, johon muuten bensaakin tankkasin eilen vaikken autoa ole viime aikoina käyttänyt. Olen itse antanut luvan käyttää autoani, koska itse kävelen töihin.

Itseäsi saat syyttää jos olet antanut luvan käyttää autoa ja vielä tankkaat iloisena, etkä vaadi korvaamaan bensoja (mieshän tod näk hakee työnantajaltaan kilsakorvaukset jotka pitää itsellään?). Eli vastaus: vaadi korvaamaan bensat ja harkitsemaan, josko niitä kilsakorvauksia voisi käyttää yhteiseen kivaan.

En ole vaatinut vuokraan rahoja, koska olen halunnut pitää pienen yksityisyyden (jota periaatteessa ei kuitenkaan enää ole). Nyt kuitenkin raha-asioista on tullut ongelma, koska itselläni ei enää jää ylimääräistä käteen vaan loput rahani hupenevat ruokaostoksiin.

No ni. No nyt sitten virallistatte yhdessä asumisen, joko tuossa tai jossain muussa asunnossa. Tämä siksi, että jos otat hänet nykyiseen asuntoosi alivuokralaiseksi, on hänen vuokransa sinulle veronalaista tuloa, hirveästi paperityötä. Ja asukista täytyy kuitenkin ilmoittaa noihin em tahoihin, ei ole vain teidän kahden asia. Ruokarahat jo tulikin käsiteltyä aiemmin. Auton suhteet teet niinku tykkäät, mutta kyllä auton käyttäjän pitäisi mielestäni korvata kuluttamansa bensa ja osallistua huoltokustannuksiin. Lainaan mielestäni ei, koska hän ei ole auton omistaja.

Voit varmaan kertoa nämä ihan samat asiat mitkä meille kerroit, suoraan pojullesi. Lapselliselta se kuulostaa, jos ei itse tajua osallistua kustannuksiin! Mutta hyvä esimerkki myös siitä, kuinka vaikeaa sitten eittämättä varmaan on ruveta muuttamaan sääntöjä. Mutta pidä puolesi, ja ole rakentava.

Viimeksi muokattu:
Eiköhän teidän kannattaisi ihan vaan keskustella poikaystäväsi kanssa raha-asiat halki. Kerrot miltä sinusta tuntuu: että sinulta kuluu rahaa liikaa, ja että teidän yhteiset kulut pitää saada tasattua paremmin tai karsittua jotenkin. Jos te suunnittelette ihan oikeasti yhteen muuttoa jossain vaiheessa, viimeistään silloin teidän täytyy kuitenkin sopia rahankäytön pelisäännöt.

Ruokakulujen kanssa voi tuolla linjalla tulla aina hankaluuksia. Toinen syö enemmän, toinen haluaa syödä kalliimpaa ruokaa. Ei ruokakuluja voi ikinä tasata niin, että jokainen suupala on hinnoiteltu.

Yhteistyössä