Parisuhdeongelmia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vakioharmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vakioharmaana

Vieras
Ollaan oltu pidempään yhdessä (12v) ja on jo lapsiakin ja kolmas tulossa...

Meillä on ollut myös pahoja luottamus ongelmia mitkä on oikeastaan saanut mulle traumat... Mies on aikoinaan pettänyt jatkuvasti luottamusta pienissä ja suurissa asioissa. Nyt kumminkin ollaan jo pari vuotta riidelty ja siitä riitelystä siirrytty enemmän keskustelu linjalle, oon puhunut mitkä kaikki asiat on mua loukannut aikoinaan ja miksi en voi luottaa ja miksi olen niin hysteerinen.
Sanotaanko että mies on myös ryhdistäytynyt ja sitäkin muutosta on nyt kestänyt reilun kaksi vuotta... Oon lukenut muutaman parisuhde kirjankin mm. Tunnelukoista parisuhteessa jne . Ja niistä ollaan puhuttu myös ja ne onkin paremin ehkä selittänyt miehelle omaa ja sen käyttäytymistä.

olen vuosia raivonnut miehelle sen itsekkäästä käyttäytymisestä ja tuntuu että se sen tajusi, kun luin sen asian sille kirjasta ääneen. Jossain vaiheessa hän tosiaan oli kuin lapsi ja oletti minun hoitavan kaiken lasten ja yhteisistä asioista asti... että hän olisi vaan kuin yksi lapsi lisänä joka saa käyttää rahansa ja aikansa omien halujen mukaan. Tämä johtunee siitä millaisen mallin on saanut kotoa aikoinaan, eikä ole välttämättä tajunnut ettei se käyttäytyminen ole ihan jees nykyaikaisessa suhteessa tai muutenkaan.
Ja minua hän aikoinaan huomioi tosi vähän, olin siis vaan kuin kotipiika ja äiti joka keitteli miehen kavereille kahvia käskystä. Ja oli tosiaan aina tunne että minä olen se ainainen antaja enkä saa mitään takaisin.
Olen ollut tosi huono pitämään omista rajoistani kiinni , johtunee siitä ettei mun tarvinnut ainoana lapsena ikinä pitää puoliani missään.
Vuosien mittaan kumminkin kyllästyin siihen että jos vaikka joskus ostin itselleni kaupasta suklaata , jos en sitä heti syönyt niin joku muu meidän perheestä sen aina ahmi ilman minun lupaa eikä puhunut mitään.
Jos säästin rahaa, joku muu sille keksi käyttötarkoituksen enkä saanut ikinä säästettyä mitään. Eli oon varmaan ollut aina liian avoin ja kiltti ja sinisilmäinen.

Nyt kun tuntuu että mies on muuttunut tosi paljon niin odotan milloin taas asiat räjähtää käsiin, jää jokin lasku maksamatta tai jotain valkoisia valheita keksitään. Oon päättänyt etten ikääni tätä tämmöistä rumbaa kattele, en vaan jaksa sitä enää että toiseen ei voi luottaa ja oon kokoajan ahdistunut. Olin tosi väsynyt siihen ettei aikuinen ihminen käyttäydy kuin aikuinen ja oon sanonut miehelle että odotan ensi kesään saakka, jos ei muutosta näy niin päätän suhteen.

Olen myös itselleni katkera omasta tyhmyydestä ja kiltteydestä, miten oon vuosia sietänyt niin käsittämättömiä asioita. Osittain suhteen takia olen kärsinyt masennuksesta ja ahdistuneisuushäiriöstä, niistäkin olen hyvää vauhtia onneksi parantumassa. Enkä halua olla enää mikään takertuja, haluan myös oman elämän, siinäkin olen ollut sellainen että olen vain aina alistunut jäämään kotiin lasten kanssa ja odotellut milloin mies saapuu kotiin... tuntuu että oon ollut ihan toiminta kyvytön silloin kun mies ei ole kotona, ehkä siksi kun on vaan niin tympinyt että toinen saa luuhata milloin missäkin ja minä jään kiltisti kotiin lasten kanssa.

miten ihmeessä mä saan taas itsestäni sellaisen vapaamman ihmisen jonka onni ei ole aina toisesta kiinni??

Ostin nyt talon , kun olen siitä haaveillut kauan, se onkin nyt jotenkin saanut taas ajatukset vakavammalle suunnalle... mies on auttanut ja osallistunut hyvin kaikkeen, luvannut jopa remontoidakin. Mutta kieltämättä omat fiilikset ei ole näiden vuosien jälkeen mitkään parhaimmat , tai että voisin vaan iloisesti luottamuksella lähteä tästä uutta kotia kohti.
Välillä mua vaivaa tämä erikoisen radikaali muutos miehessä, en enää osaa luottaa siihen onko tuo aitoa vai vaan hetken kestävää. Myös talon ostaminen sai pintaan kysymyksiä mitkä kumpaakin ahdisti, piti puhua asioista myös eronkin näkökulmasta, kenen nimi tulee papereihin ja mitä se meinaa ja kenen on nyt mikäkin asia ja laskeeko se miehen motivaatiota että asunto on vain minun nimissä ja kuka maksaa mitäkin.

siinäkin kaipaisin viisasta neuvoa, että jos itselläsi olisi tilanne että omistaisit asunnon itse sataprosenttisesti ja puoliso asuisi siinä sinun kanssa, niin kuinka jakaisitte tulevat menot? Liittyen veteen, sähköön jne.
ja mitenkäs se eron tilanne ja asunto...

Ainoa mikä ahdistaa enää miehessä on hänen puhelinkäyttäytymisensä, käyttää sitä paljon, lähinnä katselee videoita ja on sellainen ehkä riippuvuuksiin taipuva persoona, näin vanhemmiten se on laantunut.

ennen mies huomautteli minun puhelimen käytöstä kokoajan ja toivoi että se loppuu... no lopetin sen sitten, mutta tuntuu että nyt mies käyttää sitä minunkin edestä... ja minua häiritsee miksi sillä on aina viestien ja kaikkien sovellusten esikatselu pois päältä... Ei siis ikinä pysty näkemään keneltä sille on edes tullut viesti ja joskus vuosia sitten selvisi että heittää typerää flirttiä jonkun lapsuuden tuttunsa kanssa... ja tuosta mulle varmaankin jäi se trauma että epäilen vähän väliä , että on jokin koira haudattuna jossain. Mies ei siis ole hirveän avoin ihminen, enkä sitä häneltä vaadikaan että saisi lukea kaikki viestit jne. Mutta ehkä nyt se menneisyys huomioon ottaen vaatisi avoimuutta enemmän...

En mä tiedä, kuulostaako tämä jo ihan loppunsa edellä olevalta hommalta? Kumminkin jotain on muuttunut, mutten jaksa jatkuvaa sisäistä ahdistusta. Taidan olla myös jokin erityisherkkä joka aistii helposti toisten tunnetilat ja aitouden ja muun , joskus olen ajatellut noidenkin tunteiden olevan harhaisuutta... mutta se tunne minua vaivaa että joku asia ehkä mättää, vai onko se vain jonkin trauman nostama tunne eikä olekaan aito.

mitä tekisitte minun tilanteessa?

No huh huh! Kannattaisiko tuossa valtavassa ahdistuneisuudessa ja epäluuloisuudessa sekä varmasti myös hormonimyrskyssäkin nyt hakeutua terapeutin puoleen? Ei terveeltä kuulosta, ei. Ja onko kaiken miehen syyttelyn jälkeen tullut mieleen kysyä mieheltä mielipidettään esim.sinusta ja sinun toimintatavoistasi ja jopa kuunnella miehesi ajatuksia? Turha huudella aina yhteen suuntaan, kun yhdessä olette aikoinaan tehneet päätöksen perheen perustamisesta sekä yhdessäelosta, voi peilikuvaansakin katsoa. Sulla on myös näemmä liian paljon aikaa ylianalysoida, tuolla tavalla saa monen asian pilalle.

Mutta tosiaan, miehessähän tietysti on kaikki vikana.
(n)

No huh huh! Kannattaisiko tuossa valtavassa ahdistuneisuudessa ja epäluuloisuudessa sekä varmasti myös hormonimyrskyssäkin nyt hakeutua terapeutin puoleen? Ei terveeltä kuulosta, ei. Ja onko kaiken miehen syyttelyn jälkeen tullut mieleen kysyä mieheltä mielipidettään esim.sinusta ja sinun toimintatavoistasi ja jopa kuunnella miehesi ajatuksia? Turha huudella aina yhteen suuntaan, kun yhdessä olette aikoinaan tehneet päätöksen perheen perustamisesta sekä yhdessäelosta, voi peilikuvaansakin katsoa. Sulla on myös näemmä liian paljon aikaa ylianalysoida, tuolla tavalla saa monen asian pilalle.

Mutta tosiaan, miehessähän tietysti on kaikki vikana.
(n)

kyllä ollaan puhuttu myös minun käyttäytymisestä ja tiedostan sen oikein hyvin.

Haluatko sä olla ahdistunut lopun elämääsi vai et?
En, mutta jostain syystä vain toivon että voisin olla sellainen vapaa ihminen ilman ahdistusta tuon miehen kanssa... Mutta mulla on semmonen tunne etten oikeastaan voi olla kenenkään kanssa etten siitä jotenkin kuormitu tai on sellaisiakin varmasti joiden läsnä olo ei niin kuormita... Mutta sitä vaan olen pohtinut että miten voisin kehittää itseäni että päästäisin asioita kuin suodattimen läpi , enkä ottaisi kaikesta niin stressiä.
Minä olen ihmisenä ylitunnollinen ja ylikiltti, kun taas mies on ehkä just sellainen että varsinkin otti kiltteydestä kaiken ilon irti. Hänellä oli myös ihan ystävyyssuhteita mitkä perustui tämmöseen että se joka oli heikoin lenkki niin sitä pyydettiin kuskiksi jne. Ehkä sitä silloin teki vähän nuoruuden hölmöydestään mutta minua sellainen on alkanut ärsyttämään.. että olenko minäkin vain ollut semmoinen helppo lenkki joka suostuu aina kaikkeen mukisematta... ja kun siihen en enää halua suostua, että mun yli vaan kävellään kaikessa. Enkä mä syytä tästä kaikesta 100% miestä, itsehän olen antanut tämän jatkua näin kauan tämmöisenä.

Olinpa yhteydessä vuokran antajaan, taas hoitamattomia vuokria rästissä parilta kuukaudelta mitä miehen olisi kuulunut hoitaa... Hän usein jättää näitä tärkeitä laskuja maksamatta ettei kaikki omat rahat mene... hyvä kun ennen suostui edes maksamaan mitään...
Eniten ehkä v*tuttaa se että itsellä on omaisuutta ja mies ei ole hankkinut meidän kotiin oikeastaan ikinä oikein mitään... Mikron, telkkarin ja jotain muuta pientä. On kyllä maannut Ja syönyt parikin sohvaa puhki... kyllä näihin pitää tulla muutos, muuten oon koko elämäni katkera ... Eikä tämä suostu tekemään edes avioehtoa.

Olinpa yhteydessä vuokran antajaan, taas hoitamattomia vuokria rästissä parilta kuukaudelta mitä miehen olisi kuulunut hoitaa... Hän usein jättää näitä tärkeitä laskuja maksamatta ettei kaikki omat rahat mene... hyvä kun ennen suostui edes maksamaan mitään...
Eniten ehkä v*tuttaa se että itsellä on omaisuutta ja mies ei ole hankkinut meidän kotiin oikeastaan ikinä oikein mitään... Mikron, telkkarin ja jotain muuta pientä. On kyllä maannut Ja syönyt parikin sohvaa puhki... kyllä näihin pitää tulla muutos, muuten oon koko elämäni katkera ... Eikä tämä suostu tekemään edes avioehtoa.
Siis omaisuus on sun ja mies ei suostunut tekemään avioehtoa? Ja menit kuitenkin naimisiin hänen kanssaan.

Mikä vuokra?

Aloituksesta paistaa ammattiapua vaativat mielenterveysongelmat selkeääkin selkeämmin läpi. Ja kuten tavallista, kaikki syyt projisoidaan mieheen. Toivottavasti aloittaja tajuaa hakea itselleen apua, se on ainoa keino auttaa koko perhettä.

Aloituksesta paistaa ammattiapua vaativat mielenterveysongelmat selkeääkin selkeämmin läpi. Ja kuten tavallista, kaikki syyt projisoidaan mieheen. Toivottavasti aloittaja tajuaa hakea itselleen apua, se on ainoa keino auttaa koko perhettä.

voisitko tarkentaa millaiset mielenterveysongelmat? Käyn kyllä ihan säännöllisesti juttelemassa psykiatrisensairaanhoitajan luona . Koska itsekin olen usein paininut ongelman kanssa että onko minun päässä vikaa. Kumminkin tuntuu että ahdistus ja kaikki katoaa jos mies esim reissussa, heti se jokin kuormittuneisuus häviää harteilta.

Siis ostit talon, joka on sinun nimissäsi. Nyt kuitenkin miehellä jotain vuokria maksamatta. Mistä? Mistä mies maksaa vuokraa?

niin asumme vielä vuokralla ja kohta muutetaan taloon jonka ostin, silloin kun miehen kuuluisi jotain maksaa niin en oikein ikinä tiedä maksaako se oikeasti vai ei. Nyt kun sen olisi pitänyt maksaa kahtena kuukautena vuokra, niin selvisi nyt asuntoa irtisanoessa että vuokria maksamatta. Sama ongelma oli ihan muutama kuukausi sitten ja juuri silloin kun miehen olisi niitä kuulunut maksaa.
Että onko tämä vain minun mielenterveysongelma?

niin asumme vielä vuokralla ja kohta muutetaan taloon jonka ostin, silloin kun miehen kuuluisi jotain maksaa niin en oikein ikinä tiedä maksaako se oikeasti vai ei. Nyt kun sen olisi pitänyt maksaa kahtena kuukautena vuokra, niin selvisi nyt asuntoa irtisanoessa että vuokria maksamatta. Sama ongelma oli ihan muutama kuukausi sitten ja juuri silloin kun miehen olisi niitä kuulunut maksaa.
Että onko tämä vain minun mielenterveysongelma?

ja kun tämmöstä rumbaa on vuosikausia, milloin mistäkin syystä.. ettei voi luottaa toiseen kaikessa niin en mä oikeasti ihmettele vaikka tässä olisi jotain mt ongelmia

Ollaan oltu pidempään yhdessä (12v) ja on jo lapsiakin ja kolmas tulossa..

mitä tekisitte minun tilanteessa?

Jos mies on 12v toiminut samoin, niin miksi hän muuttuisi nyt? Tiedät itsekin ja kyse onkin siitä pystytkö elämään asian kanssa.

Älä muuta asumaan yhteen jos tiedät ettei hän osallistu mihinkään. Näin et stressaa siitä.

• Tykkää
Reactions: Elena777

Yhteistyössä