Parisuhteen kääntöpiste vai vahvistuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olemme seurustelleet kumppanini kanssa nyt neljä vuotta ja parisuhteemme on tähän asti ollut normaali ja rakastavainen. Tottakai joitain parisuhteille tyypillisiä ongelmia on ollut, kuten parisuhteen arkistuminen ja molemminpuolinen, ajoittainen energian puute molempien tehden samanaikaisesti töitä ja opintoja. Olemme asuneet yhdessä nyt reilun vuoden, ennen tätä asuimme eri paikkakunnilla ja tapasimme säännöllisesti kumppanini ja minun luona. Lisäksi korona aiheutti hankaluuksia suhteellemme erityisesti suhteen alkuvaiheessa.

Kumppani on tällä hetkellä vaihto-oppilaana ja minä teen työharjoittelua opintojen ohella. Kumppanin lähtiessä vaihtoon, oli parisuhteemme tilanne vakaa, yhteisiä suunnitelmia tulevaisuudelle riitti ja odotimme molemmat suhteeltamme uutta vaihetta, kun omat opintoni tulevat päätökseen ja työelämä koittaa kunnolla. Olemme myös keskustelleet perheen perustamisesta ja naimisiin menosta.

Nyt välit tuntuvat viilentyneen erityisesti kumppanini puolelta ja yhteydenpito on ollut vähäisempää ja selkeästi ehkä ajottain vastahakoista. Otin asian puheeksi ja kumppani kertoi, että haluaa omaa tilaa ja että hänen on helpompaa jakaa elämää siellä olevien kanssa. Tämän jatkuessa puhuimme asiasta uudestaan ja kumppani kertoi, että on alkanut pohtimaan suhteemme tulevaisuutta ja sitä, jääkö hänen nuoruus elämättä seurustellessaan näin nuorena (24v) ja jääkö häneltä kokematta aikuisena eläminen yksin ja itsenäisesti. Hän sanoi myös, että on kasvanut aikuiseksi kanssani, eikä tiedä, mitä aikuisena oleminen yksin on.

Tämä taitaa olla parisuhteen "itsenäistymisvaihe" (lähde: https://www.kymenlaaksonperhekeskus...-seksuaalisuuden-tuki/parisuhteen-eri-vaiheet). Ja muutenkin oman suhteen ja tulevaisuuden ajatteleminen on normaalia.

Kun keskustelimme asiasta, kumppani sanoi rakastavansa ja ikävöivänsä minua todella paljon ja selkeästi häntä vaivasi nämä ajatukset. Luultavasti vaihto-opintojen ympäristö luo paineita irrottautua ja elää "villiä ja vapaata" elämää. Kumppanini tuntien hän ei ole koskaan ollut irrottelevaa tyyppiä joitain poikkeuksia lukuunottamatta.

Luulen, että vaihto on luonut kumppanilleni illuusion siitä, että elämä ilman kumppania olisi "pelkkää juhlaa". Myös minulla on tapahtunut paljon uusia asioita, eikä nämä ole vaikuttaneen olleen kiinnostavia asioita kumppanista lähes ollenkaan, vaan vastailee minun aloitteesta ja kysyy lyhyesti pakolliselta tuntuvia kysymyksiä.

Miten voin tukea kumppaniani tekemään päätöksen parisuhteemme tulevaisuudesta? Voinko tuoda keskusteluun jotain, joka auttaisi jatkamaan suhdettamme? Kannattaisiko minun olla ottamatta yhteyttä ollenkaan ja odottaa, kunnes kumppani kokee olevansa valmis kommunikoimaan?

Kuulostaa siltä, että pitäisi antaa tilaa. Mä ehkä odottaisin hetken ja jos näyttää että yhteydenpito vain vähenee, niin saattaisin ehdottaa jotain taukoa parisuhteelle niin et molemmat ovat hetken vapaina ja sit katsotaan uudelleen myöhemmin jos vielä molemmista siltä tuntuu.

Kuitenkin kuulostaa siltä, että henkisesti lähtisin jo valmistautumaan vähitellen ajatukseen siitä, että tuo parisuhde ei tule kestämään kauaa vaikka nyt jatkuisikin ilman taukoa.

Jos pidätte tauon jossa molemmat saa elää vapaata elämää ja silti myöhemmin haluatte palata yhteen, on teidät varmaan tarkoitettu yhteen.

Jos taas koitatte väkisin pysytellä yhdessä, tulee siitä erosta sit vähän rumempaa jälkeä yleensä.

Kiitos vastauksesta. Ongelma tilan antamisessa on se, etten tiedä, kuinka paljon tilaa pitäisi antaa. Pitääkö olla ottamatta yhteyttä ollenkaan? Tuntuu hurjalta, että kumppani määrittelee miten paljon voi ottaa yhteyttä. Tai ei hän suoraa määrittele, mutten ns. ”uskalla” laittaa niin paljoa viestiä, kun

Taukoon en itse usko, sillä jos meidät olisi tarkoitettu yhteen, myös tästä luulisi selviytyvän.

t. M27

Niin sehän taitaakin olla itsestä kiinni, miten nuoruuden elämisen määrittelee. Joku voi sanoa, että nuoruuden eläminen tarkoittaa paljon irtosuhteita ja päihtymistä ja joku taas, että nuoruuden eläminen on itsenäistä elämistä ilman tilivelvollisuutta.

Pointtina tässä julkaisussa on hakea näkökulmaa ja tukea tähän tilanteeseen.