Pärjäisiköhän ADHD:sta kärsivä sihteerinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Pitäisi vaihtaa alaa terveydellisistä syistä kevyempään, on työterveyslääkärin B-lausunto asiasta.

Sihteerin työ sopisi muuten, mutta olen melko varma että minulla on keskittymis-ja tarkkaavaisuushäiriö. ( On lähete tutkimuksiin, suvussa ADHD:tä tms. paljon)

Voisikohan ADHD/ADD-aikuinen pärjätä sihteerin työssä? Jos tuo minulla todetaan, varmaan olisi mahdollisuus johonkin keskittymiskykyä parantavaan lääkitykseen?

Riippuu siitä mitkä piirteet aiheuttavat ongelmia. Ja toisaalta millaisia ratkaisukeinoja sinulla on selvitä näiden ongelmia aiheuttavien piirteiden kanssa. Lääkityksen toki voi saada, mutta se on vain yksi apukeino muiden joukossa. Jos jää vain lääkityksen varaan, saa annosta nostaa jatkuvasti että olo pysyisi samana.

Toki myös omalla kiinnostuksella ja työnkuvalla. Aiheesta kiinnostuttuaan adhd ottaa helposti aiheesta kaiken mahdollisen tiedon selville ja keksii helpostikin ongelmiin ratkaisuita. Ja yksitoikkoinen työnkuva tarkoilla rutiineilla sopii osalle, osa tarvitsee yhdenkin työpäivän aikana vaihtelua työtehtäviinsä.

Riippuu siitä mitkä piirteet aiheuttavat ongelmia. Ja toisaalta millaisia ratkaisukeinoja sinulla on selvitä näiden ongelmia aiheuttavien piirteiden kanssa. Lääkityksen toki voi saada, mutta se on vain yksi apukeino muiden joukossa. Jos jää vain lääkityksen varaan, saa annosta nostaa jatkuvasti että olo pysyisi samana.

Toki myös omalla kiinnostuksella ja työnkuvalla. Aiheesta kiinnostuttuaan adhd ottaa helposti aiheesta kaiken mahdollisen tiedon selville ja keksii helpostikin ongelmiin ratkaisuita. Ja yksitoikkoinen työnkuva tarkoilla rutiineilla sopii osalle, osa tarvitsee yhdenkin työpäivän aikana vaihtelua työtehtäviinsä.

Minä olen tunnollinen, täsmällinen, tarkka, huolellinen siinä mitä teen. Mutta olen myös hajamielinen "uneksija" jolla menee helposti asioita "ohi" kun ajatus harhailee jatkuvasti, eli vaikea keskittyä yhteen asiaan kerrallaan, ja näin sitten suorituksen laatu kärsii. Hajamielinen olen myös, asioita unohtuu ja hukkuu jatkuvasti. Muistilapuilla ja kännykän muikkareilla olen pärjännyt jotenkuten, silti asioita unohtuu ja menee ohitse.

Tällä hetkellä olen työssä jossa ei tarvitse pahemmin keskittyä eikä ajatella, :-) vähän jännittää siis pärjäämiseni. Tietty tunnollisuus (jopa pedanttius) joissain asioissa voi auttaa, mutta tuo suunnaton hajamielisyys kun kuitenkin on olemassa.

Tuntuu että päässäni on ikäänkuin "liikaa ajatuksia" koko ajan. Olen levoton, mutten kuitenkaan kovin impulsiivinen tai ylivilkas. Puhelias kyllä olen, ja melkomoinen sählä.

En minä ainakaan pärjäisi. Koska en pysty keskittymään asioihin, mitkä ei mua kiinnosta. Jos sinua kiinnostaisi se sihteerinhomma ihan sataprosenttisesti, niin että pystyisit ihan intohimoisesti paneutumaan vaan siihen, niin sitten.
Jos ei, niin en suosittele. Tuo olisi ehkä pahinta työtä minulle. En pystyisi pitämään ajatuksiani koossa edes 15 minuuttia, vaikka ottaisin Dexedrinekin ihan kiltisti.

Tuota kannattaa lähteä miettimään siltä kannalta pystyykö itse tekemään niitä sihteerin töitä koko päivän. Etsiä vaikka omasta arjesta esimerkkejä. En tuudittautuisi pelkän lääkityksen varaan että sen avulla kaikki onnistuu. Ihan kokemuksella lääkitys toki auttaa hankalien piirteiden hallinnassa, mutta ne ei ratkaise ongelmaa. Jos aihe ei kiinnosta, on se keskittyminen siihen edelleen haastavaa. Ja edelleen on ollut pakko kehittää uusia apukeinoja arjenhallintaan, vaikka oppiminen onkin ollut itselleni lääkityksessä helpompaa.

Olen adhd, kuulostaa omat oireesi samalta, en siis ole mitenkään juossut edestakaisin koskaan, mutta minulle paikallaan istuminen rauhassa tarkoittaakin sitä että jalat heiluu tai näperrän käsilläni jotain. Arjessa en lääkitystä käytä muuten kuin poikkeustilanteissa, kun tällä hetkellä en yritä opiskella tai ole työelämässä.

Sihteeriltä vaaditaan tarkkuutta ja tunnollisuutta. Pitää osata hanskata monta keskeneräistä asiaa yhtäaikaa. Vaikea kuvitella, että ADHD:stä kärsivä kykenisi suoriutumaan sihteerin työstä, vaikka se äkkiseltään helpolta ja yksinkertaiselta ammatilta kuulostaakin.

[QUOTE="vieras";25009309]En minä ainakaan pärjäisi. Koska en pysty keskittymään asioihin, mitkä ei mua kiinnosta. Jos sinua kiinnostaisi se sihteerinhomma ihan sataprosenttisesti, niin että pystyisit ihan intohimoisesti paneutumaan vaan siihen, niin sitten.
Jos ei, niin en suosittele. Tuo olisi ehkä pahinta työtä minulle. En pystyisi pitämään ajatuksiani koossa edes 15 minuuttia, vaikka ottaisin Dexedrinekin ihan kiltisti.[/QUOTE]
No en minäkään kyllä pysty keskittymään mihinkään mistä en ihan täysin ole kiinnostunut, eikä sihteerin homma nyt ihan sellainen taida olla...mutta kun on vähän koulutusta, en keksi fyysisesti kevyttä istumatyötä itselleni, ja siis pakko olisi. Koulutukseni onneksi kustannetaan, mutta silti. Vaikeaa. Minulla on ns. kutsumusammatteja parikin, mutta kumpikaan ei elätä todellakaan.

Tuota kannattaa lähteä miettimään siltä kannalta pystyykö itse tekemään niitä sihteerin töitä koko päivän. Etsiä vaikka omasta arjesta esimerkkejä. En tuudittautuisi pelkän lääkityksen varaan että sen avulla kaikki onnistuu. Ihan kokemuksella lääkitys toki auttaa hankalien piirteiden hallinnassa, mutta ne ei ratkaise ongelmaa. Jos aihe ei kiinnosta, on se keskittyminen siihen edelleen haastavaa. Ja edelleen on ollut pakko kehittää uusia apukeinoja arjenhallintaan, vaikka oppiminen onkin ollut itselleni lääkityksessä helpompaa.

Olen adhd, kuulostaa omat oireesi samalta, en siis ole mitenkään juossut edestakaisin koskaan, mutta minulle paikallaan istuminen rauhassa tarkoittaakin sitä että jalat heiluu tai näperrän käsilläni jotain. Arjessa en lääkitystä käytä muuten kuin poikkeustilanteissa, kun tällä hetkellä en yritä opiskella tai ole työelämässä.

Jalat ja kädet minullakin heiluu aina, ja pää myös.

Olen tuosta diagnoosistani 99,9 % varma, lähisuvusta usealla on jo diagnoosi, ja olen samanlainen. Ja nyt vihdoin minäkin olen menossa diagnoosia hakemaan.

En vaan käsitä mitä ihmeen työtä alkaisin tehdä, kun ei saa olla ruumiillisesti kuormittavaa, mieluiten pitäisi olla istumatyötä. Mutta kouluja en ole käynyt kuin kaksi eri ammattikoulutusta, kumpikin fyysisiä töitä, jotka minulta tulee olemaan kielletty. Muuten menetän työkykyni.

Mistä sulla on jo koulutukset jos saa udella? Helpointahan olisi jos näistä saisi johdettua uuden ammatin (koska nämä alat ilmeisesti sinua kiinnostavat). Sihteerin työ kun ei taida olla ainut ns. istumatyö mikä voisi olla mahdollista. Ammatinvalintapsykologiakin kannattaa käydä häiritsemässä useampaan kertaan tämän asian osalta.

Sihteeriltä vaaditaan tarkkuutta ja tunnollisuutta. Pitää osata hanskata monta keskeneräistä asiaa yhtäaikaa. Vaikea kuvitella, että ADHD:stä kärsivä kykenisi suoriutumaan sihteerin työstä, vaikka se äkkiseltään helpolta ja yksinkertaiselta ammatilta kuulostaakin.

Olen tarkka , tunnollinen ja täsmällinen, sekä huolellinen, en ylivilkas hutilus tai hälläväliä-tyyppi. Olen joissakin asioissa tosiaan pedantti, esim. erittäin siisti ja ns. järjestyksen ihminen.

Mielestäni kärsin pelkästä keskittymis-ja tarkkaavaisuushäiriöstä ilman ylivilkkautta. Sähläämiseni on lähinnä tarkkaamattomuudesta johtuvaa unohtelua, mutta muistilapuilla pärjään aika hyvin.

Mistä sulla on jo koulutukset jos saa udella? Helpointahan olisi jos näistä saisi johdettua uuden ammatin (koska nämä alat ilmeisesti sinua kiinnostavat). Sihteerin työ kun ei taida olla ainut ns. istumatyö mikä voisi olla mahdollista. Ammatinvalintapsykologiakin kannattaa käydä häiritsemässä useampaan kertaan tämän asian osalta.

Ei paljon mitään, aikuiskoulutuskeskuksessa myyjäkurssi, ja laitoshuoltajan ammattikoulutus, kaksivuotinen. Molemmat siis fyysisiä töitä.

En päässyt muualle kouluun koska keskiarvo oli huono em. juttujen takia, en pystynyt keskittymään kun ei täysin kiinnostanut kuin taideaineet. Tyhmä en ole, vaan joissain asioissa jopa melko älykäs. :-D

ADHD:n ominaisuuksiin kuuluu se, että niitä asioita pitää olla kesken monta, koska silloin niihin jaksaa paremmin keskittyä. 2min tätä, 1min tuota ja 2min tätä ja vähän tuota kolmatta tuossa rinnalla koko ajan. Suurempi ongelma on yleensä saada ne kaikki valmiiksi ajoissa. Ei se etteikö pystyisi tekemään montaa asiaa yhtä aikaa.

[QUOTE="a p";25009417]Olen tarkka , tunnollinen ja täsmällinen, sekä huolellinen, en ylivilkas hutilus tai hälläväliä-tyyppi. Olen joissakin asioissa tosiaan pedantti, esim. erittäin siisti ja ns. järjestyksen ihminen.

Mielestäni kärsin pelkästä keskittymis-ja tarkkaavaisuushäiriöstä ilman ylivilkkautta. Sähläämiseni on lähinnä tarkkaamattomuudesta johtuvaa unohtelua, mutta muistilapuilla pärjään aika hyvin.[/QUOTE]
Niin, ja nuo alat eivät kiinnosta pätkän vertaa, mistä minulla on koulutukset. En vain päässyt muualle.

Omat intressit on tuolla taiteen puolella, eikä niistä jutuista ole kuin harrastukseksi, ei ole tarpeeksi kontakteja/lahjoja tms.

Pakko siis keksiä joku työ johon pystyn fyysisesti ja psyykkisesti, ja josta saan säännölliset tulot. Mutta ei yhtään fyysistä.

Melko hankala yhdistelmä tämä koulutuksen puute ja istumatyö. :-/

ADHD:n ominaisuuksiin kuuluu se, että niitä asioita pitää olla kesken monta, koska silloin niihin jaksaa paremmin keskittyä. 2min tätä, 1min tuota ja 2min tätä ja vähän tuota kolmatta tuossa rinnalla koko ajan. Suurempi ongelma on yleensä saada ne kaikki valmiiksi ajoissa. Ei se etteikö pystyisi tekemään montaa asiaa yhtä aikaa.

Juurikin näin. Heh, kun muutimme hiljattain, mulla oli viisikin projektia samanaikaisesti, ja sukkuloin niiden välillä. Siis sekä vanhassa että uudessa asunnossa. Ja aina tuli valmista.

Sanoin tuossa aiemmin ettei mulla ole impulsiivisuutta, mutta kai mulla kuitenkin on, olen kova keksimään kaikenlaisia uusia, hienoja ideoita, milloin mihinkin liittyviä. Useinkaan en vaan saa ideoitani ajatusta ja suunnittelua pidemmälle.Lisäksi olen hyvä lykkäämään asioita eteenpäin.

Myyjän töistä luulisi löytyvän kevyempiäkin versioita. Jos ala kiinnostaa. Toki sekin vaikuttaa miten pahasti sinulla fyysisiä esteitä on ja minkä laatuisia ne ovat. Tai saako kiinnostavana harrastuksena olleesta aiheesta itselleen johdettua ammattia.

Voin toki keskustella näistä yv:lläkin, jos haluat. Itselläni on kokemusta fyysisistäkin rajoitteista niin henkilökohtaisesti kuin perheeni kautta, muusta lähipiiristäni puhumattakaan.

Myyjän töistä luulisi löytyvän kevyempiäkin versioita. Jos ala kiinnostaa. Toki sekin vaikuttaa miten pahasti sinulla fyysisiä esteitä on ja minkä laatuisia ne ovat. Tai saako kiinnostavana harrastuksena olleesta aiheesta itselleen johdettua ammattia.

Voin toki keskustella näistä yv:lläkin, jos haluat. Itselläni on kokemusta fyysisistäkin rajoitteista niin henkilökohtaisesti kuin perheeni kautta, muusta lähipiiristäni puhumattakaan.
Laitoin yv:tä. :-)

Yhteistyössä