Mulla parvovasta-aineiden määritys yksityisellä (1x) maksoi 37 eur - Kelan osuus 8,66 eur, eli mitä se nyt tekee yhteensä - vajaat kolmekymppiä. Vastaus tuli kotiin kirjeenä seitsemässä päivässä.
Luin vielä noista vasta-aineiden määrityksestä seuraavaa:
"Näyte
1-2 seeruminäytettä (1-2 ml), I-näyte mahdollisimman varhain infektion alussa ja II-näyte tarvittaessa n. 2 viikon kuluttua I-näytteestä/oireiden alusta. Mahdollisen tartunnan poissulkemiseksi voi seurantanäyte n. 1,5 kk kuluttua tartunnasta olla tarpeen."
Ja tulkinnasta:
"Positiivinen IgG-tulos osoittaa immuniteetin. IgG:n vähintään nelinkertainen nousu tai positiivinen IgM-tulos viittaavat tuoreeseen parvorokkovirusinfektioon."
Eli lääkärisi lienee ollut oikeassa, että jos sinulla ei vasta-aineita näkynyt oireista huolimatta, niin tuskinpa on syytä huoleen. Toisaalta minulle sanottiin, että negatiivisen tuloksen tullessa varmistuskoe otetaan juuri tuon mahdollisen vasta-ainenousun takia. Toisaalta tilanteeni oli kyllä sinuun nähden erilainen, sillä minulla EI ollut oireita, olin vain ollut tekemisissä parvorokkoa sairastavan lapsen kanssa - ja koska vasta-aineet eivät kehity heti tartunnan saadessa, seurattiin juuri tuota IgG-tiitterin nousua.
Uskon kyllä, että jos sinulla on oireitakin ollut, niin vasta-aineitakin olisi veressä näkynyt - ja varsinkin jos kukaan lähipiirissäsi ei ole sairastunut parvorokkoon, niin mahdollisuudet ovat varmaan pienet. Huoletonta odottelua rakenneultraan siis!