Pätkiskakku. Onko kukaan vaihtanut pätkikset muuhun suklaaseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auringonkukka-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auringonkukka-75

Vieras
Eli siinähän se otsikossa jo tulikin. Mun mielestä Pätkiskakku oli hyvää muuten, mutta se pätkiksen mintunmaku tuntuu jotenkin tunkkaiselta. Onko joku havainnut jonkun toisen suklaan sopivan kakkuun paremmin? Ajattelin kokeilla geishaa tai fazeriinaa, mutta olisi kiva kuulla mielipiteitä ja kokemuksia.

PÄTKISKAKKU

5 dl vehnäjauhoja
3 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
1 rkl leivinjauhetta
4 rkl kaakaojauhetta (esim. van houten)

150 g sulatettua voita tai margariinia
2 dl maustamatonta jogurttia
4 patukkaa pätkistä
3 munaa

Sekoita kuivat aineet keskenään.
Lisää paloitellut pätkikset sulaneen rasvan joukkoon ja sekoita.
Lisää rasvan sekaan jogurtti ja munat. Lisää vielä kuivat aineet.
Sekoita seos huolella, taikinaa ei kuitenkaan tarvitse vatkata koneella.
Laita taikina jauhotettuun kakkuvuokaan ja paista n.45 minuuttia 175 asteessa.

Kuorrutus:
170g suklaata
100g voita

Sulata aineet varovasti liedellä ja valuttele jäähtyneen kakun päälle.
Voit ripotella pinnalle vaikka suklaahippuja koristeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja elokuu19:
:x yök....kerran tein pätkiskakkua ja en enää koskaan tee.Ihan karmeen makeeta.

Mä en erityisemmin pitänyt siitä pätkiksen "käähhh"-jälkimausta, mutta koostumus oli mielestäni ihana. Siksi aion kokeilla jollain muulla suklaalla. Kallistumassa olen siihen geishaan. Saas nähdä kuinka se maistuu pojan synttäreillä. Toivottavasti ei saa sellaista normaalin kuivakakun hyljeksittyä kohtaloa...

Alkuperäinen kirjoittaja auringonkukka-75:

Mä en erityisemmin pitänyt siitä pätkiksen "käähhh"-jälkimausta, mutta koostumus oli mielestäni ihana. Siksi aion kokeilla jollain muulla suklaalla. Kallistumassa olen siihen geishaan. Saas nähdä kuinka se maistuu pojan synttäreillä. Toivottavasti ei saa sellaista normaalin kuivakakun hyljeksittyä kohtaloa...

Muistathan sitten mainita mahdollisille pähkinävammasille, että tehty geishasta eli sisältää pähkinää. Kun tuo ulkonäkö voi hämätä...

Alkuperäinen kirjoittaja kieli pitkällä:
Alkuperäinen kirjoittaja auringonkukka-75:

Muistathan sitten mainita mahdollisille pähkinävammasille, että tehty geishasta eli sisältää pähkinää. Kun tuo ulkonäkö voi hämätä...

Hyvä pointti! Pitää varmuuden vuoksi koristella se vaikka suklaalla ja pähkinärouheella, niin ei sit vahingossakaan kukaan pähkinäallerginen ota sitä. Tosin, meille on tulossa vain muutama ihminen lähipiiristä ja uskaltaisin sanoa, ettei heistä kenelläkään ole pähkinäallergiaa. Mutta hyvä pointti joka tapauksessa!

Mä taas oon tehny sellaista pätkis-kakkua että... Eli suklaakääretorttupohja tai kaks leikataan puoliks ja tehdään täytekakkuna eli väliin rahka-kermavaahtoseos, jossa raastettuja pätkiksiä. Voi myös tehdä kääretortuks.

Meillä on pätkiskakku aina tehnyt hyvin kauppansa. Välillä laitan päälle sen suklaakuorutuksen ja välillä en. Ei kuitenkaan vaikuta menekkiin vaan aina katoaa kakku.

Yhteistyössä