Pauliina Pakarinen: Sukupuolineutraalisuus – kaukana tasa-arvosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
"Jokainen saa olla millainen haluaa, mutta siinä vaiheessa, kun se vaikuttaa myös kaikkiin ympärillä oleviin ihmisiin, niin siitä on tasa-arvo kaukana."
04.11.2017 00:21, 761 lukukertaa

Personal trainer -yrittäjä Pauliina Pakarinen kirjoittaa blogissaan:

Kuulin tänään, että on oikeasti olemassa sukupuolineutraaleja pukuhuoneita.

Tälläinen löytyy ala-asteelta, jossa luokalla on kolme sukupuolineutraalia lasta. Vanhemmat ovat päättäneet, että lapsella ei ole sukupuolta. Neuvolassa lapsesta saatetaan puhua ”henkilönä”, ei tyttönä tai poikana.

En ole vielä kertaakaan ottanut kantaa tähän aiheeseen, mutta nyt on pakko kommentoida itsekin, koska toimet asian ympärillä alkavat saada uskomattoman isoja piirteitä.

Olen aiemmin kirjoittanut sukupuolirooleista ja siitä, että olen vanhojen sukupuoliroolien kannalla. Tämä tarkoittaa mulle sitä, että olen naisena vahvasti tietoinen itsestäni ja esimerkiksi miehen kanssa saman katon alla asuessani teen mielelläni kotityöt. Toki on ihanaa, että mies auttaa kotitöissä, mutta en vaadi sitä.

Teen mielelläni naisten työt ja mies saa hoitaa miesten työt. Monesti kun nykyaikana tästä aiheesta avaa suunsa, saa aikaan kiivasta keskustelua. Monelle nykyajan naiselle on vaikeaa ymmärtää, että joku oikeasti nauttii kotitöiden tekemisestä.

Uutisista on saatu viimeaikoina lukea, että jopa liikennemerkkejä suunnitellaan muutettavaksi sukupuolineutraaleiksi, koska se on nykyajan suunta. Mielestäni tämä muutos on lähinnä pelottavaa.

On pelottavaa, että aikuiset ihmiset voivat määrätä, että lapsella ei ole sukupuolta ja vielä sellaisessa iässä, että lapsella ei ole vielä siitä itsekään tietoa.

Mitä tapahtuu, kun lapsi kasvaa ja hänellä on identiteetti täysin kadoksissa ja todellinen maailma tulee eteen? Yhteiskunnastamme löytyy varmasti tärkeämpiäkin aiheita, joihin käyttää aikaa ja rahaa, kuin liikennemerkkien korjaileminen.

Tällä hetkellä tämä muutos saattaa tuntua vielä pieneltä, mutta luulen että isoja ongelmia tullaan näkemään vasta parin sukupolven jälkeen. Huomaan, että nykyajan lapsilla on todella paljon auktoriteettiongelmia. Voisiko olla, että nykyajan lapsilla ei ole välttämättä kotona sitä miehen mallia ja auktoriteettia, joka sanoo kaapin paikan?

Kun kaikki on mahdollista ja kaikki sallitaan, on vaikeaa erottaa oikeaa väärästä. Pahimmassa tapauksessa poliisi tai joku muu viranomainen on ensimmäinen auktoriteetti, jonka lapsi joutuu elämässään kohtaamaan. Itse arvostan kasvatusta, jossa on sekä rajoja, että rakkautta.

Jokainen olkoon mitä haluaa, mutta itse kuulun niihin, joka haluaa olla rehellisesti nainen. Arvostustani ei vie pois se, että teen niitä kotitöitä tai että tykkään pukeutua naisellisesti ja nauttia omasta naisellisuudestani.

Mielestäni menee liian pitkälle, että koko yhteiskunta yritetään muuttaa tämän uuden suuntauksen mukaisesti.

Olen itse periaatteessa siinä parhaimmassa lapsentekoiässä, mutta mulle asia ei ole vielä ajankohtainen, ja saan puistatuksia pelkästään siitä ajatuksesta, että joku neuvolantäti alkaisi nimitellä omaa lastani henkilöksi ja sivuuttaisi kokonaan ihmisen sukupuolen.

En todellakaan hyväksyisi sellaista tapaa. Se nyt kun vain on ihan biologinen juttu, vaikka toki jotain poikkeuksia löytyy ja se nyt on ihan asia erikseen.

Se, että joku tietty ryhmä haluaa määrittää kaikki ihmiset sukupuolineutraaleiksi, ei todellakaan ole tasa-arvoa.

Jokainen saa olla millainen haluaa, mutta siinä vaiheessa, kun se vaikuttaa myös kaikkiin ympärillä oleviin ihmisiin, niin siitä on tasa-arvo kaukana.

Mielestäni tätä asiaa ei ole mietitty pidemmän päälle, niin kuin ei ole montaa muutakaan asiaa tässä yhteiskunnassa. Luulen, että tässäkin asiassa mennään metsään ja pahasti, vaikka vaikutukset eivät vielä näy. Välillä tekisi mieli paeta jollekin toiselle planeetalle, kun seuraa mitä tässä maailmassa tapahtuu.

Lähde: pauliinafitworld.fitfashion.fi

"Tämä tarkoittaa mulle sitä, että olen naisena vahvasti tietoinen itsestäni ja esimerkiksi miehen kanssa saman katon alla asuessani teen mielelläni kotityöt. Toki on ihanaa, että mies auttaa kotitöissä, mutta en vaadi sitä."

Olisi hauska kuulla, vieläkö tämä höperö tyttö on samaa mieltä, kun yksin hoitaa kokonaan kolme lasta ja huushollin ja mies vain röhnii sohvalla :D

• Tykkää
Reactions: AivanSama ja 0oo0
"Tämä tarkoittaa mulle sitä, että olen naisena vahvasti tietoinen itsestäni ja esimerkiksi miehen kanssa saman katon alla asuessani teen mielelläni kotityöt. Toki on ihanaa, että mies auttaa kotitöissä, mutta en vaadi sitä."

Olisi hauska kuulla, vieläkö tämä höperö tyttö on samaa mieltä, kun yksin hoitaa kokonaan kolme lasta ja huushollin ja mies vain röhnii sohvalla :D

"Jokainen olkoon mitä haluaa, mutta itse kuulun niihin, joka haluaa olla rehellisesti nainen. Arvostustani ei vie pois se, että teen niitä kotitöitä tai että tykkään pukeutua naisellisesti ja nauttia omasta naisellisuudestani."

Nii-i! Ja kun mies vieläkin röhnii vaikka pitäisi päästä salille ja trimmaamaan kinttukarvat ja kampaajalle ja penskalauma pitää siis raahata niihin mukaan. Ja jotta ehtii loihtia naisellisille kasvoilleen "upean" sotamaalauksen, on herättävä puoli tuntia ennen kuin olettaa nuorimman heräävän. -Joskus aamuneljältä siis.

Jos sinä et ole tyytyväinen mieheesi/parisuhteeseesi ei tarkoita ettei Pauliina voisi olla.

Jopas oli höttöä huttua. Sukupuolineutraaleja pukutiloja voi kyllä kritisoida mutta olisin odottanut siihen jotain perustelua enkä poukkoilua omasta kotityöinnosta neuvolaan.

• Tykkää
Reactions: .....
En pidä sukupuolineutraliuudesta. Mutta kotitalouskoneeksi en ala vain siksi että olen nainen. En todellakaan.

Juuri näin. Tässä on sekoitettu kaksi eri asiaa toisiinsa. Kotityöt eivät liity sukupuolineutraaliuteen mitenkään.

Työtaakka ja vapaa-ajan käyttö on jaettava perheissä tasapuolisesti. Lapsettomana asialla ei ole niin suurta merkitystä, mutta perheen kasvaessa kotitöiden määrä lisääntyy räjähdysmäisesti ja sitä tämä tytteli ei vielä taida ymmärtää.

Siinä asiassa hän on oikeassa, ettei pienen vähemmistön tule määrittää sitä, mitä iso enemmistö on tai saa tehdä. En todellakaan halua mihinkään yhteis-vessoihin tai pukutiloihin miesten kanssa. Se on nykymaailmassa jo turvallisuuskysymys.

Juuri näin. Tässä on sekoitettu kaksi eri asiaa toisiinsa. Kotityöt eivät liity sukupuolineutraaliuteen mitenkään.

Työtaakka ja vapaa-ajan käyttö on jaettava perheissä tasapuolisesti. Lapsettomana asialla ei ole niin suurta merkitystä, mutta perheen kasvaessa kotitöiden määrä lisääntyy räjähdysmäisesti ja sitä tämä tytteli ei vielä taida ymmärtää.

Siinä asiassa hän on oikeassa, ettei pienen vähemmistön tule määrittää sitä, mitä iso enemmistö on tai saa tehdä. En todellakaan halua mihinkään yhteis-vessoihin tai pukutiloihin miesten kanssa. Se on nykymaailmassa jo turvallisuuskysymys.

"Jokainen olkoon mitä haluaa, mutta itse kuulun niihin, joka haluaa olla rehellisesti nainen. Arvostustani ei vie pois se, että teen niitä kotitöitä tai että tykkään pukeutua naisellisesti ja nauttia omasta naisellisuudestani."

Itse olen samanlainen tomera äitihahmo enemmän, koen tulevani "täydeksi" kun saan olla talon kotiäiti ja itse pitää langat kasassa. Mies auttakoon minkä töiltään ehtii. Kummasti se jopa tulee ihan omasta tahdosta. Ehkä siihen syynä tyytyväisyys, niin mukavampi jakaa asiat.

Ala-asteella kaikki voivat olla samassa pukuhuoneessa kun kaikki ovat lapsia.

Mutta: yläasteella jos kaikki ovat samassa pukuhuoneessa niin käytännössä käy niin, etteivät tytöt ole pukuhuoneessa koskaan. Seuraavaksi ihmetellään, miksi yläasteella tytöt lintsaavat liikuntatunnit....

Onkohan pukuhuoneasia nyt käsitetty vähän väärin? Eiköhän kyse ole siitä, että on MYÖS sukupuolineutraaleja pukuhuoneita. Ja muutenkin tekstistä huomasi, että kirjoittaja ei ollut tajunnut asiaa ollenkaan. Että oikein piti "pelottavana" asiana sukupuolineutraaleja liikennemerkkejä. Pelottavaa? Onkohan sitten suomen persoonapronimini "hän" myös pelottava, kun siitä ei käy ilmi sukupuoli? Tai "he"?

Itse olen samanlainen tomera äitihahmo enemmän, koen tulevani "täydeksi" kun saan olla talon kotiäiti ja itse pitää langat kasassa. Mies auttakoon minkä töiltään ehtii. Kummasti se jopa tulee ihan omasta tahdosta. Ehkä siihen syynä tyytyväisyys, niin mukavampi jakaa asiat.

Senkus olet, mutta älä vaadi muita olemaan samanlainen. Elä ja anna muidenkin elää.

Ala-asteella kaikki voivat olla samassa pukuhuoneessa kun kaikki ovat lapsia.

Mutta: yläasteella jos kaikki ovat samassa pukuhuoneessa niin käytännössä käy niin, etteivät tytöt ole pukuhuoneessa koskaan. Seuraavaksi ihmetellään, miksi yläasteella tytöt lintsaavat liikuntatunnit....

Kyllä meilä oli koulussa jo 70-luvulla tytöillä ja pojilla erilliset pukuhuoneet. Suihkussakin käytiin eri aikaan poikien kanssa. Sama systeemi on nyt ala-asteella olevilla lapsillani.

Mun on aina ollut vaikea ymmärtää ihmistä, jolle ei mielestään kuulu oman kodin siisteys ja kotityöt. Oli kyseessä sitten mies tai nainen.

Toki, jos mies on rakentamassa autotallia tai lapioimassa lunta pihalla, niin hoidan sisähommat... mutta parin lapsen kanssa kodin sisätilojen puhtaanapito vaatii jatkuvaa ja täysiaikaista huoltoa, niin ei se homma meillä kuittaannu sillä, että ukko kolaa lumet kerran talvessa ja minä hoidan sisätilat ympäri vuoden...

Mikäs pelle tämä on. En minäkään mitään neutraaleja pukuhuoneita ymmärrä, enkä ymmärrä mitä pahaa sukupuolessa on, mutta en ymmärrä tämän eukonkaan mielipidettä että kotityöt kuuluvat jotenkin naiselle. Voi herran jestas sentään.
Kotityöt kuuluvat niille jotka kotona asuvat ja saavat siellä sotkua aikaan, syövät siellä jne, mikä siinä on niin vaikea käsittää. Vai imuroiko tämä leidi pölyt tuheroonsa..

Kyllä tässä maassa miehet on osallistuneet kotitöihin jo vuosikymmeniä, paitsi tällaisten prinsessojen kotona.. jossa tämän äiti on oletettavasti ollut vain kodinkone ja miehensä patja.

Syy taitaa olla Pauliinan kaltaisissa ihmisissä, jos joku saa päähänsä ryhtyä sukupuoluneutraaliksi. On meinaan aika ahtaat lokerot naiselle ja miehelle annettu tämmöisten sovinistien päässä.

• Tykkää
Reactions: 0oo0

Yhteistyössä