PCO ja vauvahaaveet? Lääkityksestä yms. kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvatoiveita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvatoiveita

Vieras
Mitä teillä on annettu lääkitykseksi PCO:hon silloin kun vauvaa toivoitte? Pitikö yrittää ensin ilman kuinka kauan? Ja kumpaan kannattaa mennä: yksityiselle vai kunnalliselle lääkärille/gynelle?

Jos olet nuori/nuorehko, niin mene kunnalliselle, on niin paljon halvempi... mutta hitaampi väylä, eli jos olet vanhempi, niin mene yksityiselle.
Yleensä joku puoli vuotta yrittämistä riittää, että aletaan tutkimuksia tekemään. Sen jälkeen aloitetaan hoidot, ei siis "pakoteta" ilman vielä yrittämään.

Meillä oli reilu vuosi yrittämistä takana kun mulla todettiin PCO. Mulle aloitettiin Clomifen hoito (saa aikaan ovulaation) ja söin sitä muistaakseni 8 kk kun tärppäsi. Tokaa alettiin yrittää kun esikoinen oli 2v, ei otettu niin kovasti paineita asiasta ja ajateltiin yrittää pelkällä Terolutilla (keltarauhashormoni). Sillä vihdoin tärppäsi, lapsilla tosin ikäeroa 5v, mutta saatiin kumminkin 2 ikiomaa, joista saa olla onnellinen. Voimia yritykseen!

noo, mulla tehtiin lopulta ivf kun oli niin paljon häikkää... ei ovista clomeillakaan. Ja siis 3 keskenmenoa ennen tutkimuksia.. ja yritystä vuosi ennen yksityiselle menemistä.

Keskenmenojen ehkäisemiseksi söin metforemia.
Niin, eka siis ivf:llä ja toka luomu. 2 vuotta on tulossa ikäeroksi.

clomeja kokeiltiin parin kierron verran ja ei ovista, hoitoihin menimme ja siellä selvisi lisäksi et vikaa myös miehessä. Hoitona lopulta icsi. Raskaus alkoi ensimmäisestä pasista, tuore siirto epäonnistui. Terot ei mitenkään muuten auttaneet kuin tasaavat kiertoja.

Ensin menin yksityiselle ja sieltä lähete julkiselle. Hinnat yksityisellä ihan eri sfvääreissä kuin julkisella, mutta sitten taas ei tarvitse jonottaa. Meillä ei olisi ollut rahkeita yksityisen taksoihin, yhden alkion hedelmöitys icsi tekniikalla maksoi silloin jotain 2000€, siis yhden alkion ja meillä julkisella hedelmöitettiin 8 alkiota. tuohon sitten vielä kaikki ultrat, labrat, lääkkeet yms päälle, julkisella maksat pkl maksut ja lääkkeet, labrat oli maksuttomia.

Vuosi yritettiin, meillä sekundäärinen lapsettomuus. Esikoinen ns. ylläri. Julkiselle puolelle hakeuduttiin, jossa tutkittiin ja todettiin mun pco. Clomeilla raskaus alkoi ekasta kierrosta.

Yhteistyössä