PCOS:ta ja e-pillereistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pienisieni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pienisieni

Vieras
Olen 22-vuotias nainen ja minulla todettiin alkuvuodesta PCOS. Olen siinä mielessä lievempi tapaus, ettei minulla ole ylipainoa eikä sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä.

Kuukautishäiriöt olivat jääneet huomaamatta, sillä olin käyttänyt 16-vuotiaasta asti e-pillereitä akneen (PCOS-oire sekin.) Päätin viime vuonna olla ilman (limakalvot kuivuivat.) Mutta sitten kävi niin että minulla oli ollut puolen vuoden aikana kahdet kuukautiset, ihoni oli huonossa kunnossa ja päätettiin aloittaa tutkimukset. PCOS:han siinä sitten löytyi.

Lääkäri määräsi minulle ensin hoidoksi Primolutit. Ne kuitenkin aiheuttivat turvotusta ja nesteen kertymistä, mielialanvaihteluita jne. Päätin kuitenkin aloittaa pillerit. Lääkäri määräsi minulle Yasminellet. Ne ovatkin toimineet muuten hyvin, mutta vielä kolmenkin liuskan jälkeen minulla on syvää aknea. Lisäksi painoni on noussut muutamassa kuukaudessa useita kiloja ruokavalion ollessa sama kuin aina ennenkin. Olen myös huomannut selluliitin lisääntymistä.

Mietinkin, että voiko olla niin, että Yasminellet ovat minulle liian matalahormoniset, jos minulla siis ilmeisesti on niin kuin muillakin PCOS-naisilla että mieshormoneja on kropassani paljon ja naishormoneja taas liian vähän. Siis toisin sanoen ettei Yasminellen matala hormonitaso riitä pitämään hormonitasapainoani kasassa oman naishormonituotannon ollessa liian vähäistä?
Olen miettinyt ehkäisyrenkaaseen siirtymistä, sillä gynekologi kertoi monen naisen kokeneen sen vähemmän limakalvoja kuivattavaksi kuin pillereiden.

Otan osaa! Minulla todettiin PCO siinä yhteydessä kun yritimme lasta mieheni kanssa. Lopulta onnistui hormonilääkityksellä. Sen jälkeen tuntuu etteivät mitkään pillerit kropalle sovi.

Olen kokeillut 5 merkkiä, eikä mikään toimi kovin pitkään. Diane novat olivat ok noin 3 vuoden ajan mutta sitten nekin alkoivat aiheuttaa liikaa sivuvaikutuksia mm. nesteen kertymistä jalkoihin. Yasminit ovat olleet melkein huonoimmat. Trikvilarit toimivat myös nuorempana.

Ehkäisyrengas oli vuoden ajan ja kyllästyin siihenkin. Valkovuoto lisääntyi huimasti ja jatkuvasti sai kulkea "rätti housuissa".

Ihon sain lopulta kunton roaccutan kuurilla. Siitä on jo 6 vuotta aikaa. Pillerit olen jättänyt ja päätän kärsiä luomuna. Minulla ei ole ylipainoa enkä myöskään kärsi insuliinin heittelystä niin mikäpä tässä. Iho oli alkuun aika huonona renkaan lopetuksen jälkeen mutta ei enää. Yhdet kuukautiset on olleet, todella runsaana, mutta en ollut yhtään kipeä! Niin ja kävin varmuuden vuoksi sterilisaatiossa.

Gynekologini sanoikin että iän myötä PCO yleensä hellittää, noin 40 v. Itse olen 37 joten ehkä tästä selviän ilman hormoneja, mutta nuorempana kaikki oli yhtä tuskaa.

Tsemppiä kuitenkin, ei se onneksi tapa :)

Yhteistyössä