Pitäisikö olla huolissaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nainen22
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nainen22

Vieras
Olen 22-vuotias nainen. Lopetin e-pillereiden käytön viime kesänä. Olin käyttänyt pillereitä ennen tuota 16-vuotiaasta asti ja pillerit määrättiin alunperin aknen hoitoon. Kuukautiset eivät tahtoneet pillereiden lopettamisen jälkeen alkaa tulemaan normaalisti, välit olivat pitkiä ja tiputteluvuotoa esiintyi paljon. Lopulta ultraäänitutkimuksissa selvisi syyksi PCOS, joka toi selityksen myös aknelleni, johon ei ole tuntunut mikään pillereitä lukuun ottamatta auttavan. Olen siinä suhteessa epätyypillinen PCOS-tapaus, etten ole ylipainoinen tai kärsi muista tyypillisistä oireista aknen ja kuukautishäiriöiden lisäksi.
Minulle siis määrättiin Primolut Nor-pillerit joita söin kaksi liuskaa ja tuona aikana tulivat siis kahdet kuukautiset. Primolutit kuitenkin aiheuttivat negatiivisia sivuvaikutuksia, kuten huomattavan voimakasta nesteen kertymistä elimistöön. Kun kyllästyin siihen etteivät vaatteet enää tahtoneet mahtua päälle ja että iho oli kauheassa kunnossa, päätin aloittaa minulle jo aiemmin määrätyt Yasminellet. En ole käyttänyt niitä aiemmin.

Aloitin Yasminellet Primolutilla aikaansaatujen kuukautisten toisena päivänä. Seksiä ilman muuta ehkäisyä harrastin ensimmäisen kerran 9. päivänä pillereiden aloittamisesta. Käytin samanaikaisesti Ovestin-puikkoja, joita lääkäri on minulle suositellut kuivien limakalvojen vuoksi. Koko liuskan ajan minulla on ollut satunnaista kuukautiskipumaista kipua alavatsassa.
Otin liuskan viimeisen tabletin viime sunnuntaina. Tiistaiaamuna alkoi ruskea niukka ja koostumukseltaan ohut vuoto, joka tänään osoitti loppumisen merkkejä. Mistään kunnon tyhjennysvuodosta ei siis voi puhua.
Voisiko syynä olla pillereiden aloituksesta johtuva ja myöhemmin korjautuva elimistön epätasapaino, vai onko syytä huoleen? Aina välillä pelottaa, kun on kuullut kertomuksia siitä kuinka joku on tullut raskaaksi pillereistä huolimatta.

Yhteistyössä