pelastin jättirotuisen koiran kun kaveripariskunta erosi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi omistaja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi omistaja?

Vieras
tai pelastin ja pelastin, mutta kyse siis pariskunnasta joka erosi ja muutti omakotitalostaan kumpikin yksiöihin joihin koira ei soputunut ikinä kun tottunut tilaan, tuhosi ja terrorisoi vaikka ei turhautumista kyllä voinut olla sillä aktiviteettimäärällä..
no, lupasin ottaa koiran meille kokeiluun, koira on meille tuttu, lapsirakas ja kiltti, mutta todella vilkas (3v) ja villihkö.. osaa perusasiat kuten istu, tänne, ei, maahan jne. mutta riippuu ihan tilanteesta miten menee perille kun sählää koko ajan ja pyörii kun väkkärä....
no, koira ollut meillä nyt viikon verran, mitään ei ole tuhonnut ja on mennyt tosi hyvin, syö, juo, nukkuu ja on kun kotonaan.
ainoa ongelma on nyt lenkkeily. asutaan aika tiheästi asutulla alueella ja mulla on ongelmia koiran lenkittämisen kanssa... mä en kertakaikkiaan saa pideltyä sitä jos joku tulee vastaan, on se sitten ihminen kävellen tai fillarilla tai lastenvaunujen kanssa, saati sitten koiran kanssa.
tää meidän "lainarontti" lähtee kun hinaaja sinne suuntaan, ei hyökätäkseen vaan uteliaisuuttaan, innostuu aivan äärettömästi muiden näkemisestä ja sillon sitä ei pitele mikään!! kädet veresnahalla oon koittanu kaikkee makkaranpaloista lihapulliin ja olen jopa mun vanhempien koiran kanssa harjotellu tätä toisen koiran ohittamista, mutta ei.
miehen kanssa koira pysyy aisoissa ihan käskyillä, mutta mua se vie kun litran mittaa.
mitä konsteja mun nyt kannattas kokeilla?
kuonokoppa? millainen?
valjaat saatiin mukaan, mutta ne ei istu koiralle, pitäis ostaa joltain asiantuntijalta kunnon valjaat ennemmin..
millaisia harjoituksia voisin koiran kanssa tehdä?
(jos yhtään auttaa, niin kyseessä leikkaamaton narttu)

meillä on ollut koiria ennenkin, mutta ei näin isoja eikä näin vilkkaita... :)

ollaan kuitenkin päätetty pärjätä koiran kanssa, sillä se on aivan ihana ja mahtava persoona, kun vaan sais sen rauhoittumaan... ;)
(tosin jättirodusta kun kyse, niin sen pitäis iänkin puolesta alkaa kohta rauhottuun.. paitsi et musta tuntuu et tää neiti on kyl poikkeus :D)

olen varannut kirjastosta pertti vilanderin kirjan, mutta se on lainassa enkä ole sitä vielä saanut.. joten siksi kyselen vielä rotupalstan lisäksi täältä neuvoja =)

kiitos jo etukäteen :)

Vilanderia minäkin olisin avuksi tyrkyttänyt, meillä onnistuttiin niillä konsteilla, käytiin oikein miehen itsensä pakeilla pääsiäisen aikoihin. Nyt onnistuvat vaunulenkitkin, ilman, että mulla on kädet ruvella ja vauva pöpelikössä kun joku tulee vastaan.

mikä rotu se siis on?

Jos se ei kerran sua kuuntele, niin siihen just pitää paneutua. Lue koiraoppaista miten johtajuus ansaitaan (sitä ei vaan oteta). Sun miestä se taitaa jo kunnioittaa, ja kyl suakin, kun harjoittelet ja olet johdonmukainen. Ota mies mukaan harjoitteluun lenkille, mutta koita ite olla johdossa.

Kyl se siitä ;)

Onnea koirulista!

ihan uteliaisuudesta kysyn et mikä rotu?vedonestopanta,tulee siihen kuonon päälle ja joka kerta ku koira vetää niin sen pää kääntyy,aika nopsaa oppii olla vetämättä

suosittelen koirakouluun menoa. siellä oppii asioita joita ei tiennyt olevan olemassakaan. mä kävin meidän toiden koiran kanssa ja se auttoi! syynä oli remmiräyhääminen.

siellä oli vaan minä, kouluttaja ja mun koira, loppuharjoituksissa tuli mukaan kouluttajan oma koira jonka kanssa harjoiteltiin ohittamista.

minä myönnän täysin etten olisi tuota koiraa osannut opettaa ohittamisiin ilman tuota kouluttajaa, käytin vanhoja ja huonoja menetelmiä itse, kunnes tää kouluttaja huomasi mikä toimii juuri tälle koiralle parhaiten. nyt on remmiräyhääminen mennyttä elämää.

Oletkos kuullut kuonopannasta? :) Se on vähän kuin hevosen suitset, ja sen avulla koiraa on helpompi hallita. Se ei siis kuitenkaan ole kuonokoppa eikä mielestäni muutenkaan ikävä koiralle. Kannattaa ainakin kokeilla, koska kyseessä ei tosiaan ole mikään ihmevehje, vaan ihan joka eläinkaupasta pitäisi löytyä :)

tanskandoggi kyseessä. meille olis jokatapauksessa tullut doggi ja ollaan puhuttu jo kasvattajankin kanssa et urospentu jne. olen myös tältä kasvattajalta kysellyt neuvoja vaikkei olekaan sen koirasta kyse.. ja vilanderia sekin on suositellut ja kun kerroin juurtajaksain tilanteen, niin kasvattaja epäili et edellisessä perheessä koira ei ollut kunnioittanut emäntää ja jotenkin se nyt aattelee et naisia ei tarvii kunnioittaa..? siis tää oli ihan vaan spekulointia, mutta mun mielestä ihan mahdollista?
koirakoulu on se viimeisin vaihtoehto jos kotikonstit ei auta, on nimittäin 60km per suunta lähimpään sellaiseen, eli se olis aina aika monen tunnin reissu ja mun työvuorot heittelee ja on mitä sattuu.. mut toki sekin kortti sit jotenkin käytetään jos ei muu auta!! =)

laittakaa mulle tähän niitä vilanderin niksejä yms niin voin niitä koittaa siihen asti kun saan sen kirjan näppeihini? =)

Mä sain ton meidän koiran maalta, missä oli ollut vapaana eikä ollut tottunut ohituksiin jne. Olen määrätietoisesti ohittanut muita niin että otan koiran ihan lähelle, melkein kiinni jalkaani ja kävelen reippaasti ohi, jos koira vilkaiseekaan toisen koiran suuntaan nykäisen hihnasta, koirallani on siis kuristava panta. Tää on alkanut toimiin.

Alkuperäinen kirjoittaja yksivaan:
Mä sain ton meidän koiran maalta, missä oli ollut vapaana eikä ollut tottunut ohituksiin jne. Olen määrätietoisesti ohittanut muita niin että otan koiran ihan lähelle, melkein kiinni jalkaani ja kävelen reippaasti ohi, jos koira vilkaiseekaan toisen koiran suuntaan nykäisen hihnasta, koirallani on siis kuristava panta. Tää on alkanut toimiin.

meillä se homma ei toimi, koska kun koira huomaa muita, niin se vaan lähtee kun tykinsuusta, mä en fyysisesti pysty sitä piteleen, siks pitäis reenata henkinen puoli sellasiin kantimiin et lenkit ei olis yhtä tuskanhikee... :)

Kannattaa odottaa, että olet lukenut kirjan, ja sitten aloita järjestelmällisesti johtajuuden vahvistamisesta ja etene remmirähinäohjeisiin. Näin koirasi ei ehdi tottua "nikseihin" ennakolta, ja keksiä konsteja kiertää niitä. Meille annettiin niinikään remmirähinäohjeistus, vaikka minunkin koirani tahtoi toisen luo ihan hyväntuulisena.

paljonko toi vilanderin kirja maksaa? kannattas varmaan sittenkin hankkia ihan omaksi...? ei taida laina-aika kirjastosta riittää siihen et homma on hanskassa.. ;) en jaksais googlettaa kun tää kone käy niin hitaalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

meillä se homma ei toimi, koska kun koira huomaa muita, niin se vaan lähtee kun tykinsuusta, mä en fyysisesti pysty sitä piteleen, siks pitäis reenata henkinen puoli sellasiin kantimiin et lenkit ei olis yhtä tuskanhikee... :)

mun koirani on noin 45 kiloinen, on myös kovapäinen. Ei siis rähise tms vaan tykkää niin paljon kaikista ja kaikesta...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

mun koirani on noin 45 kiloinen, on myös kovapäinen. Ei siis rähise tms vaan tykkää niin paljon kaikista ja kaikesta...

no juuri samoin meilläkin, on vaan niin innoissaan kaikista "jeeee,kaveriiiiii...!!!! anna pusu, halitaan, leikitään, jeejeeejeeejeeejee...!!" :D

Vilanderista en tiedä, mutta minä tekisin niin, että sinä annat ruoat, kaikista ovista menet ennen koiraa, niin sisään kuin uloskin. Koiraa rapsutat kun sinulle sopii, jos koira sitä itse tulee kerjäämään komennat napakasti sen pois, itse sitten pyydät sen luoksesi ja rapsuttelet tovin jonka jälkeen komennat koiran pois.

Osaatko antaa pakotteen taluttimella oikein?

Harjoittele alkuun ilman ihmeempiä häiriöitä, seurautat koiraa ja heti kun kiinnittä huomionsa johonkin muuhun, teet sinä täyskäännöksen ja kokka vastakkaiseen suunttan, toistoa toistoa ja toistoa.

Samoin ehdottaisin ns hyvänolon harjoituksia, joissa koiralle opetetaan, että tiukka remeli on ei sallittua toimintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Vilanderista en tiedä, mutta minä tekisin niin, että sinä annat ruoat, kaikista ovista menet ennen koiraa, niin sisään kuin uloskin. Koiraa rapsutat kun sinulle sopii, jos koira sitä itse tulee kerjäämään komennat napakasti sen pois, itse sitten pyydät sen luoksesi ja rapsuttelet tovin jonka jälkeen komennat koiran pois.

Harjoittele alkuun ilman ihmeempiä häiriöitä, seurautat koiraa ja heti kun kiinnittä huomionsa johonkin muuhun, teet sinä täyskäännöksen ja kokka vastakkaiseen suunttan, toistoa toistoa ja toistoa.

Samoin ehdottaisin ns hyvänolon harjoituksia, joissa koiralle opetetaan, että tiukka remeli on ei sallittua toimintaa.

Muutoin peesailen tätä, mutta jos koiralla on yhtään kuvitelmia omasta johtajuudestaan ja sitä myöten siitä, että se tarpeen tullen puolustaa omistajaansa, täyskäännös ei ehkä ole ihan toimiva juttu. Siis jos lähdette poispäin vastaantulevasta koirasta. Omasi saa silloin herkästi sen käsityksen, että pelkäät vastaantulijaa, ja se taas vahvistaa suuria luuloja sen omasta erinomaisuudesta ja heikentää johtajuuttasi.

Tietenkin kaikki on kiinni koiran luonteesta, jollekin muulle tuo yllä lainaamani toimii varmaan hyvinkin. Minun koiralleni se ei sopinut, mutta onneksi joka koiralle on konstinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:

tämä toimii!! 3 koiran kans tätä menty ja toimi jokaisen kohalla. enää ei mennä pää pitkällä hihnassa vaan kuunneella sitä joka on hihnan toisessa päässä. koira on ollu teilä vasta hetken, kumpi on pomo alkaa kohta valjeta. toivottavasti ihminen eikä koira, koska kyseessä on jättis niin voi olla rumaa jälkeä.

nuita suunnan muutoksia ihan vain omassa pihassa ensin. kävelet suoraan ja yhtäkkiä käännyt takasi, vasempaan oikeaan, yms. tästä seuraava vaihe on kesken kävelyn luokse tulo, eli haet koiran valppautta myös lenkillä, joutuu miettimään mitä seuraavaksi pyyvät.

Yhteistyössä