Peliongelmaisten läheisiä? Miltä tämä kuulostaa teistä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ymmärrän tätä Peluria ja hänen puolustuspuhettaan. Ap ei ole naimisissa eikä heillä ole yhteisiä lapsia sen sijaan hänellä on huollettavana lapsia ja yh:na taakka on jo siinä kova.
Itse en jättäisi aviopuolisoani peliongelman takia JOS hän sitoutuisi hoitoon, eikä luojan kiitos miehenikään jättänyt minua. Mutta sanon suoraan, että jos olisi pelannut perheen rahoja tms. en olisi edes odottanut kovastikaan myötätuntoa.

Lisättäköön tuohon äskeiseen viestiin vielä että mikäli sitä helvettiä ei ole itse kokenut ei ole aavistustakaan miten vaikea asiaa on myöntää. Mikäli uskoo että ongelma läheisellä on niin mikäli hän sinusta välittää niin uhkailulla suosittelen saada hänet se myöntämään. Mutta sitten kun hän sen myöntää niin sen jälkeen tukekaa niin paljon kuin pystytte ja tehkää vaikka jonkinlainen rahanjako sopimus. Meillä asia toimi siten että siirsin palkan tulemaan yhteiselle lainanmaksu tilille jolloin vaimo näki tasan tarkkaan mihin rahat ovat menneet. Ja mikäli ei sellaista ole niin esim. tiliotteen läpikäynti kuukausittain on varteenotettava vaihtoehto. MUTTA TUKEKAA IHMISTÄ MILLÄ ON RIIPPUVUUS ÄLKÄÄKÄ VAAN ENSIMMÄISNÄ LÄHTEKÖ MENEMÄÄN!

Alkuperäinen kirjoittaja Peluri:
En välttämättä sinuna lähtisi ensimmäiseksi kävelemään. Mikäli mies sinua todella rakastaa niin poislähtö ei ainakaan hänen ongelmia tule millään tavalla ratkaisemaan. Todennäköisesti vaan pahentaa asiaa. Ota asia puheeksi ja koita ymmärtää myös häntä. Käy tutustumassa peliongelmaisten tilanteeseen esim. peluurin sivuilla ja ota selvää miten voit häntä tukea. Mutta pahinta mitä asialle voit tehdä on että jätät miehen tänän ongelman takia. Toki mikäli hän ei sitä itse myönnä niin sitten asialle ei kauheasti mitään voi. Mutta mikäli hän on sen itse valmis myöntämään että on ongelma niin koittakaa puhua ja kysy millä tavalla voisit häntä asiassa auttaa. Ja toimi myös niin että hän sen huomaa!!!

Itse tiedän kokemuksesta että peliongelma on helvetinmoinen ongelma. Minulta meni puoli vuotta aikaa myöntää se itselleni ja sitten kun sen tein ja hain apua niin vaimo uhkaili koko ajan lähteä kävelemään. Velkaa tuli reilusti ja luottotiedot meni ja harkitsin myös itsemurhaa kun tuntui ettei minulle jää enää mitään minkä vuoksi koittaisin päästä peleistä irti mikäli vaimo ja lapsi lähtee. Pääsin irti ja sain asiat jotenkin hoitoon mutta velkataakka on niin kova että tuntui etten siitä ikinä selviä joten iski masennus ja hirveä ahdistus. Tuskailin asian kanssa melkein puoli vuotta ennenkuin tajusin että jotain on asialle tehtävä tai en enää ole elävien kirjoissa. Sitten kun viimein sain asiani menemään parempaan suuntaan niin vaimo hakikin avioeroa. Ja taas ollaan samassa tilassa. Ei tietoa miten selviän tästä eteenpäin.

Siinä sinulle ongelmaisen näkökulmaa asiaan. Kaikki ei välttämättä pääse peliriippuvuudesta eroon mutta voin itse ongelmaisena haistattaa VITUT kaikille niille akoille jotka suosittelevat aina ensimmäiseksi ukon jättämään. Varsinkin jos isän menetys koskee vielä lapsiakin. Itse ainakin koen että mikäli tukea asiaan olisi minullekin tullut tarpeeksi niin olisin asiasta kunnialla selvinnyt. Mutta vaimo oli käynyt juurikin näiden JÄTÄ SE idioottien viestejä lukemassa ja veti omat johtopäätökset että et sinä tästä ikinä selviä! Miettikää vähän mitä kirjoittelette, voi joskus jopa perheitä niiden takia hajota!!!! Ei kaikki jää riippuvaisiksi loppuiäkseen vaan jotkut myös pääsevät ongelmista eroon! Mutta se vaati tukea ja edes yritystä ymmärtää peliriippuvaista!!!

Itse ymmärsin exääni useamman vuoden. Kävimme AA:ssa, järjestelimme raha-asioita koko suvun voimin, tuin miestäni kaikin tavoin ja annoin tuhannen kertaa anteeksi kaikki "pikku" pelaamiset.
Mies otti kyllä mieluusti avun vastaan, mutta ei koskaan lopettanut pelaamistaan. Valheet vain pahenivat pahenemistaa.Mies oli lähes kyvytön tekemään mitään muuta kuin pelaamaan. Velkaa saattoi kertyä nettipokereissa satoja ja tuhansia euroja päivässä.
Lopulta totesin, että muutosta ei todellakaan ole tulossa ja itse en jaksa enää tukea/ymmärtää/murehtia enää päivääkään. Katkera olen siitä, että mies ei pystynyt pelaamistaan lopettamaan, vaikka me kaikki lähiomaiset häntä tuimme ja autoimme parhaamme mukaan. Ei siinä mennyt ainoastaan miehen liitto, vaan myös minun liittoni ja lasteni perhe!

Alkuperäinen kirjoittaja kemeli:
Itse ymmärsin exääni useamman vuoden. Kävimme AA:ssa, järjestelimme raha-asioita koko suvun voimin, tuin miestäni kaikin tavoin ja annoin tuhannen kertaa anteeksi kaikki "pikku" pelaamiset.
Mies otti kyllä mieluusti avun vastaan, mutta ei koskaan lopettanut pelaamistaan. Valheet vain pahenivat pahenemistaa.Mies oli lähes kyvytön tekemään mitään muuta kuin pelaamaan. Velkaa saattoi kertyä nettipokereissa satoja ja tuhansia euroja päivässä.
Lopulta totesin, että muutosta ei todellakaan ole tulossa ja itse en jaksa enää tukea/ymmärtää/murehtia enää päivääkään. Katkera olen siitä, että mies ei pystynyt pelaamistaan lopettamaan, vaikka me kaikki lähiomaiset häntä tuimme ja autoimme parhaamme mukaan. Ei siinä mennyt ainoastaan miehen liitto, vaan myös minun liittoni ja lasteni perhe!

en tarkoitakkaa että kaikki välttämättä siitä eroon pääsevät mutta mikäli on suhteessa toisen kanssa niin yleensä silloin toista rakastaa ja on valmis yrittämään. Toki mikäli pelaaminen jatkuu niin ero on paras vaihtoehto sivulliselle osapuolelle. Mutta kannattaa muistaa myös sekin että jotkut voivat parantua. Eihän kaikki kuolekaan jos saavat syövän. Ok, oli huono vertaus mutta kuitenkin...

Kiitos Pelurille. Tietysti ymmärrän ja haluan ymmärtää, mutta asia hankaa. Itsekin pelaan, mutta 10-20 e ja lopetan kun olen voitolla. Mulle se on huvi siinä missä esim. tämä keskustelupalstakin. Mies vaan ei osaa lopettaa, ei mihinkään.

Tällä hetkellä ajatukset ovat ihan solmussa, mies meni nukkumaan ajoissa kun huomenna pitäisi lähteä tosiaan lomailemaan, mutta pelkään niin kovasti että joku ongelma taas tulee "kortin kanssa" tai vastaavaa. Silloin viimeistään täytyy nostaa iso kissa pöydälle. Meillä ei vielä ole ns. yhteinen talous, eli periaatteessa hänen rahankäyttönsä ei kuulu mulle, en näe tiliotteita tai laskuja. Eri asia jos alkaa pelaamaan minun rahoillani.. Tai että minun pitäisi maksaa hänenkin matkansa jne.

Terapiaa ja lääkitystä on kuulemma olemassa. Ajattelin ehdottaa näitä vaihtoehtoja ja varmaan jotain tukiryhmääkin. Jos suostuu niihin menemään niin voin harkita parisuhteen jatkamista.

Peluri: oletko itse nyt missään "hoidossa" ongelmasi kanssa? Miten saat raha-asiasi järjestymään? Pelaatko edelleen siis? Mietin vain, että sullakin pitkä tie takana peliongelman kanssa. Että paraneeko siitä sitten koskaan. Erittäin paljon kiitoksia siitä että jaksoit avautua ja toivon sulle kovasti voimia jaksaa.

Kuulostaa siltä, ettei kyseinen mies ole todellakaan vielä entinen peliriippuvainen, vaan edelleen erittäin pahasti pelissä kiinni. Siis jos valehtelee ja vähättelee asiaa, antaa epämääräisiä selityksiä, eikä tukiryhmä/terapiakaan ole tuttu juttu.

Mun mies myönsi riippuvuutensa aika nopsaan, ja suorastaan rukoili mua auttamaan ja hankkimaan apua. Kävi yksilöterapiassa, käytiin pariterapiassa, mies kävi kahdessa tukiryhmässä, ja lääkityskin hänellä oli. Niiden avulla riippuvuuttaan oppii hallitsemaan, sen kanssa oppii elämään, mutta silti tie toipumiseen on hiton pitkä ja kivinen.

Jos me emme olisi naimisissa, jos meillä ei olisi yhteisiä lapsia, jos meillä ei olisi ollut historiaa jo ennen peliriippuvuuden alkamista, ja jos perheemme olisi joutunut kituuttamaan pelaamisen takia, niin mieheni olisi jo ex. Me olemme siitä onnellisessa tilanteessa että suuria velkoja ei koskaan päässyt syntymään, ja luottotiedotkin ovat tallella. Sen olen miehelleni sanonut, että mun tukemiseni on nyt tuettu: jos hän joskus repsahtaa uudelleen, niin saa rämpiä kuiville ihan omin avuin.

Terapia ja lääkitys auttaa, mutta ei toista voi pakottaa hoitoon: sinne hakeutumisen on lähdettävä ihan pelurista itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Häivy...se ei ole sun aviomies, ei sun lastesi isä, joten älä ala olemaan tukena tai apuna, se on hiton raskasta!

T: toipuneen peliriippuvaisen vaimo

Mä yhdyn tähän. Itse olen kokenut elämän alkoholistin läheisenä, mutta se tunne-elämä, jonka riippuvuus tuottaa on kummassakin tapauksessa sama ja johtaa sen mahdoolsitajan itsetuhoon, jos sitä ei katkaista ajoissa.
Jos huolehdit miehen raha-asioista, tai ylipäätään mistään asioista, olet mahdollistaja ja pitkität hänen törmäämistään tosi elämään, joka pakottaa myöntämään ongelman.

Mulla olisi yksi vaihtoehto mutta en tiedä auttaako se kun ette asu yhdessä. Ota sinä salasanat nettipeleihin. Mies saa pelata tietyn summan päivässä/viikossa. Etkä luovuta niitä ikinä. Vaikka kuinka maanittelee. Joo, tietysti salasanat saa pyydettyä uudet. Mutta kun rekisteröintitietoihin laitat oman sähköpostiosoitteeseen mihin uusi salasana lähetetään, miehesi ei saa siis sitä.
Ota myös pankkitilitunnukset käyttöösi. Eli mies ei voi siirtää rahaa nettipeleihin pankkitililtä.

Virheen teit kun kerroit että sait rahaa. Pidä rahasaamisesi omana tietona.
Voi, näitä esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon.

Minullakin mies jolla on peliongelma,on pelannut kuulema pikkupojasta asti,ollaan seurusteltu 8kk ja ei mene päivääkään etteikö tekisi muutamia veikkauksia taikka ei voi kävellä minkään pelikoneen ohi laittamatta sinne muutamaa kolikkoa.itsekkin hän tietää että on elämänsä aikana hävinnyt helvetisti rahaa,mutta ei vaan pysty jostain syystä lopettamaan,kauppareissutkin hällä aina venähtää,olen rahoittanut osin tätä,mutta sen päätöksen tein jokin aika sitten etten enää penniikään anna veikkauksiin taikka ray:n peleihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lisäisin vielä:
Mulla olisi yksi vaihtoehto mutta en tiedä auttaako se kun ette asu yhdessä. Ota sinä salasanat nettipeleihin. Mies saa pelata tietyn summan päivässä/viikossa. Etkä luovuta niitä ikinä. Vaikka kuinka maanittelee. Joo, tietysti salasanat saa pyydettyä uudet. Mutta kun rekisteröintitietoihin laitat oman sähköpostiosoitteeseen mihin uusi salasana lähetetään, miehesi ei saa siis sitä.
Ota myös pankkitilitunnukset käyttöösi. Eli mies ei voi siirtää rahaa nettipeleihin pankkitililtä.

Ei asiaa ratkaise se, että "pelaa vain vähän". Se on pistettävä kerrasta poikki. Nollatoleranssi on oltava.

Miehelläni on peliongelma, hän on päässyt siitä yli omin voimin sekä GAn ja minun tuella. Todella tärkeää on itse tiedostaa, että on ongelma.

Meille tällainen käy. Olet oikeassa, kaikille asia ei ole näin "helppoa". Tarkoitin lähinnä näillä esimerkeillä sitä, että näinkin voi pärjätä eikä heti ole ottamassa eroa.

Eli alkaa holhoojaksi aikuiselle miehelle, on ikäänkuin yksi lapsi lisää vahdittavana....ei, ei tulisi mieleenkään.

Sitäpaitsi, muuallakin voi pelata kuin netissä.

Alkuperäinen kirjoittaja läheinen:

Ei asiaa ratkaise se, että "pelaa vain vähän". Se on pistettävä kerrasta poikki. Nollatoleranssi on oltava.

Miehelläni on peliongelma, hän on päässyt siitä yli omin voimin sekä GAn ja minun tuella. Todella tärkeää on itse tiedostaa, että on ongelma.

Tuota mieltä olen kanssa, vähän sama juttu kuin alkoholistille ei voi sanoa että saat nyt juoda näin ja näin monta annosta viikossa ja kaikki on hyvin.

Oma edesmennyt pikkuveljeni oli peliriippuvainen ja päättyi vielä surullisimmalla tavalla päättämään itse päivänsä pelaamisesta aiheutuneiden ongelmien takia. :/ Siksi en osaa pitää noita varmaan ikinä pikkujuttuna ja kyllä, näen heti punaista kun kuulenkin toipuneen peliriippuvaisen kokeilevan huvikseen jotain peliä. Koska teillä käsitykseni mukaan suhde on nuori ja sinulla on lapsesi vastuullasi niin monien muiden tavoin neuvoisin katkaisemaan vain suhteen. Selvästi miehellä on paha riippuvuus päällä eikä edes itse tunnusta sitä, eli melkoinen helvetti on kärsittävänä ennen kuin hän voi siitä selvitä ja haluatko todella uhrata paitsi itsesi, myös lapsesi sen eteen?

Muuten tuosta tukemisesta. Pikkuveljeni tuli aikanaan pisteeseen missä oli velkaantunut, laskuja oli jäänyt maksamatta niin että ulosotolla uhkailtiin ja muistaaksesi vuokriakin saattoi olla rästissä. Silloin hän itse tunnusti tilanteen ja totesi ettei pysty hallitsemaan pelaamistaan. Isäni ja toinen veljeni ottivat selvää hänen tilanteestaan, lainasivat hälle rahaa ja saivat muuten autettua niin että velat saatiin järjestettyä. Sitten pikkuveli antoi pankkikorttinsa toiselle veljelle joka ryhtyi hänen asioita hoitamaan. Maksoi laskut ja lyhensi velat ajallaan ja antoi peliriippuvaisella viikkorahaa jolla tämä pärjäsi. Ajan kuluessa velat saatiin hoidettua ja uuden työn ansiosta taloudellinen tilanne parani huomattavastikin, pikkuveli oli ollut jo pidempään pelaamatta ja koki hallitsevansa tilanteen. Sopivat sitten että hän saa korttinsa takaisin ja voi alkaa taas hoitaa itse asioitaan, ilmoittaa heti jos alkaa epäilyttämään ja palataan vanhaan systeemiin.

Kaikki näytti hyvältä muutaman kuukauden ja pikkuveli vakuutteli kaiken olevan kunnossa, kunnes koitti se yö jolloin hän ampui itsensä. :'( Jälkeenpäin sitten selvisi että käytännössä hän oli alkanut pelaamaan taas heti saatuaan hallintaoikeuden rahoihinsa ja oli pistänyt kaiken sileäksi, ei maksanut laskujaan eikä mitään. Lopulta sittenkoki tilanteen noin lohduttomaksi...

Itse seurustelen peliriippuvaisen ihmisen kanssa.Tuomitsette heitä liian jyrkästi. Se on ongelma kuten huumeiden tai alkoholistien kanssa.Kaikilla heillä on mahdollisuus parempaan tulevaisuuteen jos autamme emmekä heti tuomitse.

Itse seurustelen peliriippuvaisen ihmisen kanssa.Tuomitsette heitä liian jyrkästi. Se on ongelma kuten huumeiden tai alkoholistien kanssa.Kaikilla heillä on mahdollisuus parempaan tulevaisuuteen jos autamme emmekä heti tuomitse.