pelkään et kuolen kohta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
.. ainaki väsymykseen.
Mulla on pirun pitkät menkat, aika runsaatki. Yöllä ja aamupäivällä ei tullu paljo ollenkaa verta, nyt vuodan taas ku niagaran putous! :( onks se ny ihan normaalia? Oon 15v, menkat alko tän vuoden tammikuussa.
tuleeks tää aina olemaan tämmöstä?

ja toinen. Miten on paras nukkua ku on menkat? öisin mä en uskalla liikahtaakkaa ku pelkään et valahtaa sängylle tai vaatteisiin.

kiitti kaikille jotka vastaa. jos ny kukaan vastaa.

Käytä yösiteitä, ja suojaa sänky jollain, niin ei mene yöt pilalle vaan voit nukkua rauhassa. Mun tytär laittaa fleecepeiton tai pussilakanan, sä voit lisätä alle vaikka jotain muutakin. Näin et ole päivisin niin väsynyt. Eikä se ole maailmanloppu jos housut ja lakana tahriutuu, ne saa puhtaaksi kyllä.

Ja särkyyn Panadolia.

[QUOTE="väsynyt";28666866].. ainaki väsymykseen.
Mulla on pirun pitkät menkat, aika runsaatki. Yöllä ja aamupäivällä ei tullu paljo ollenkaa verta, nyt vuodan taas ku niagaran putous! :( onks se ny ihan normaalia? Oon 15v, menkat alko tän vuoden tammikuussa.
tuleeks tää aina olemaan tämmöstä?

ja toinen. Miten on paras nukkua ku on menkat? öisin mä en uskalla liikahtaakkaa ku pelkään et valahtaa sängylle tai vaatteisiin.

kiitti kaikille jotka vastaa. jos ny kukaan vastaa.[/QUOTE]

Alussa menkat voi olla mitä sattuu ja koska sattuu ennenkun kierto vakiintuu. runsaudesta jatkossa ei voi sanoa, jollakulla on ja toisella vähenee. Nykyään on niin hyviä yösiteitä ja tamponeja että nukkuakin voi ja asentoa vaihtaa. Patjan voi suojaa ja jos sattuu tulemaan ohi niin liottaa kylmässä ja heittää pyykkiin veriset. Ei sen takia tarvi olla liikkumatta. Kokeile erimerkkisiä siteitä, kahta yhtäaikaa jne kunnes löydät sen sulle sopivimman systeemin öiksi.

Nyt olisi ensimmäinen käynti gynegologilla paikallaan. Ei millään tk lääkärillä, vaan oikealla gynegologilla. Onko sulla kavereita, joiden kanssa keskustella asiasta, äitiä, koulun terkkaa...?

Jotkut joutuu aloittamaan e-pillerit, koska menkat on niin runsaat ja kivuliaat. Mun tutulla kesti nuorena 10 päivää ne, ja vuosi todella paljon. Mutta koska sulla on nuo vasta alkanut, niin odottelisin vielä, että josko ne asettuis.

Liikkuminen oikeasti auttaa kipuun, samoin lämmin suihku ja nuo lämmitetyt jyvätyynyt. Mutta särkyläääkettä kannattaa silti ottaa.

[QUOTE="väsynyt";28666913]koulusta ny on lomaa, äitiä ei oo. isälle vähä hankala aiheesta puhua.[/QUOTE]

Onko sulla ketään naista jolle puhua? Kummi tms? Terkka on hyvä osote sitte ko koulut alkaa taas.

Pedin voit suojata vaikka paksulla froteepyyhkeellä, vauvan muovifroteen palalla yms. Käytä molempia tamponia ja sidettä. Jos on kipuja, niin kannattaa käydä lääkärissä saadakseni tehokkaan kipulääkkeen. Panadol ja Burana käsikauppalääkkeinä on helppo saada apteekista, jos ne riittävät. Kuuma vesipullo masun päällä rentouttaa ja vähentää kipuja.

Siteitä voi myös laittaa vaikka kaksi päällekkäin, jos ei tunnu epämukavalta...
Särkylääke, kuuma suihku/sauna ja kylkiasennossa makaaminen auttoivat minua pahimmissa menkkakivuissani. Ja kyllä ne kivut yleensä hieman helpottavat, kun ikää tulee lisää.

Pedin voit suojata vaikka paksulla froteepyyhkeellä, vauvan muovifroteen palalla yms. Käytä molempia tamponia ja sidettä. Jos on kipuja, niin kannattaa käydä lääkärissä saadakseni tehokkaan kipulääkkeen. Panadol ja Burana käsikauppalääkkeinä on helppo saada apteekista, jos ne riittävät. Kuuma vesipullo masun päällä rentouttaa ja vähentää kipuja.

Tamponeita muuten voisin pitääkki mut ei oikee suostu menee..

[QUOTE="väsynyt";28666949]Tamponeita muuten voisin pitääkki mut ei oikee suostu menee..[/QUOTE]

Se vaatiikin monelta harjottelua. En minäkää osannu heti. Harjotella voi aluksi niillä mineillä vaikka ja asettimella voi olla helpompaa.

[QUOTE="väsynyt";28666955]oon muutamia kertoja yrittäny, niillä ihan pienilläki mut ei suostu menee. :([/QUOTE]
Rauhassa vaan yrität jos kiinnostaa. Ja mitä otsikkoon tulee, menkkoihin ei onneksi kuole vaikka ne saattavat ollakin melkoinen riesa. Eiköhän ne sullakin tasaannu ajallaan. Mulla oli sillon alkuun tosi runsaat jne, siitä ne itellään muotoutui siedettävämmiski.

mulla on menkat ollu 15vuotta jo ja kestävät viikon verran kerrallaan, joista pari kolme päivää on tosi runsas vuoto ja maha on niin kipee ettei tiedä mitenpäin olis. Pitkään seisominen tekee myös kipeetä alapäähän silloin.
Itse suojaan sängyn froteepyyhkeellä ja laitan yösiteen. lisäks mulla on tapana kiertää pala vessapaperia rullalle ja laittaa pakaroiden väliin "tulpaksi" kun tuntuu että sieltä falskaa :D siis väliin, ei sisälle tietenkään.

buranaa ja panadolia saa pateekista ilman reseptiä.
lääkäreitä ei tarvitse pelätä, gynellä käynti jännittää varmasti ekalla kerralla, mutta ajattelet että kaikki naiset siellä käy ja lääkärit tekevät sitä työkseen, niin hyvin se menee :)

ja väsymykseen, muistathan nukkua ja liikkua tarpeeksi ja syödä monipuolisesti :)

Tamppooneista sen verran jotta asiasta lukeneena ja itse myös kokeena huomasin jotta ne lisää kuukautiskipuja jonkin verran mutta täytyy sanoa jotta kun on tampaxilla ja ottaa buranaa aina alle 4 tunnin välein (jottei kivut pääse välissäkään yltymään) niin ei oikeesti edes muista menkkoja. Menkkojen aikana voi käydä uimassa ja harrastaa seksiä mutta silloin on lisääntynyt tulehdus riski kun linjat on kohtuun auki. Täs nyt jotain :)

Tamponi ja side. Mulla alkoi menkat 11 vuotiaana ja oli tosi runsaat ja pitkät, kunnes tasottui. E-pillerit 16- vuotiaana auttoi, niukentuivat ja muuttuivat pari päivää kestäviksi.

Tamponia käytin jo aika aikaisin ja sidettä öisin yhdessä. Tamponit on lopulta aika näppäriä. Toinen vaihtoehto on kuukuppi.

Olen aika huono ollut pitämään noita siteitä koskaan, tuntuvat niin vaipoilta ja hiostavat, eli nuorenakin voi kokeilla tamponeita, vaikkei seksiä olisikaan vielä harrastanut.

Kannattaa vain rohkeasti soittaa vaikka terveysasemalle vaihteeseen ja pyytää pääsyä vaikkapa terveydenhoitajalle, jos lääkärille meno pelottaa. Tai onko teidän kunnassa ehkäisyneuvolaa? Sieltäkin saa varmasti apua, voisit päästä juttelemaan jonkun sellaisen kanssa, jolle ehkä voisit puhua.

Älä huoli. Mulla oli ihan sama juttu, ettei ollut oikein ketään kelle puhua ja painin itse asioiden kanssa. Nyt aikuisena ymmärtää, että ei niitä tarvitse hävetä tai yksin pohtia, varmasti kukaan ei ajattele niin jos vain kerrot asiasta.