pelkään käydä gynekologilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kammoksujatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kammoksujatar

Vieras
Vaikka olen jo aikuinen nainen, kolmekymppinen, niin joka kerta kammoksun gynekologilla käyntiä. Menisin mielummin hammaslääkärille juurihoitoon kuin naisten lääkärille.
Pelkään kipua ja kammoksun niitä välineitä.

Traumoja on varmaan jäänyt liian hätäisestä toiminnasta, kun perustarkastus kestää sen 20min, vaikka enhän minä siellä kauaa viihtyisikään.

Lisäksi uutena traumana on minulle tullut kierukkaongelma. Minulle asennettiin kierukka pari vuotta sitten, ja se sattui. Nyt tarkastuksessa sanottiin, että gynekologi oli jättänyt ne kierukan narut liian lyhkäisiksi, toisin sanoen kierukkaa ei pystytä poistamaan vain vetämällä. Eli se joudutaan tonkimaan niillä pihdeillä pois ja se sattuu taas aivan älyttömästi.

Minulla on vielä armonaikaa kolme vuotta kunnes kierukka pitää vaihtaa, mutta luultavasti sekoan kipupelkoon sitä ennen, näin liioitellusti sanottuna.

Onko kokemusta, voiko sen kierukan poistaa nukutuksessa/paikallispuudutuksessa?

Kierukkaa minulle suositeltiin korkean veritulppariskin takia, ja pillerit eivät sopineet tiputteluvuodon takia.

Kierukka voidaan poistaa pikku narkoosissa ja saavat poistaakin, jos ovat olleet huolimattomia. Joillekin auttaa rauhoittava lääke ennen toimenpidettä.
Itse käyn aina naisgynellä. Jotenkin se tuntuu luontevalta ja ovat aina hyvin myönteisiä ihmisiä. Makuasia. Puhu ensimmäiseksi pelostasi. Normaali tutkimus ei varsinaisesti koske, mutta onhan se epämiellyttävää, harva voi muuta sanoa. Pahinta on lääkärille meno. Sitten kun on paikalla, ei se mikään iso juttu sitten olekaan.
Minusta turha stressata.Mitä kauemman pelkoa pidät, se tahtoo vain suureta. Hoida se pois, jos jaksat. Kysele ja varmista, että löydät mukavan lääkärin.

Tuskin kukaan sinne menosta nauttii, siinä mielessä et ole mitenkään outo lintu. Itsekin menen mieluummin hammaslääkäriin. Minulla on kyllä sama kierukka ollut aina 7-8 vuotta, tosin hormonikierukka.

Saat varmasti sopivan lääkityksen aikanaan kun vaadit. Lääkärit suostuvat melkein mihin vaan jos tosissaan vaatii ja ilmoittaa jo etukäteen mutta monet ei uskalla avata suutansa, etenkin jos lääkäri vähättelee toimepiteen kipua. Hammaslääkärissäkin vaadin aina puudutuksen niin, en tunne siellä mitään. Kipukynnykseni on muuten kova, kaksi synnytystä olen käynyt läpi ääntä päästämättä ja ilman mitään epiduraaleja mutta se kipu on ok ja luonnollista ja siinä ajatteli vauvankin parasta. Turhaa kipua on turha kärsiä kun ei ole pakko.

Minulla on jo kolmas kierukka menossa ja aina on lyhennetty langat todella lyhyiksi, koskaan en ole niitä itse löytänyt. Siitä huolimatta aina on saatu vedettyä ulos eikä ole edes sattunut. Pieni nipistys tuntuu. Ei lyhyet langat mitään huolimattomuutta ole, ne ovat mukvavuustekijä, niin miehelle kuin itselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Eipäs;10537604:
Minulla on jo kolmas kierukka menossa ja aina on lyhennetty langat todella lyhyiksi, koskaan en ole niitä itse löytänyt. Siitä huolimatta aina on saatu vedettyä ulos eikä ole edes sattunut. Pieni nipistys tuntuu. Ei lyhyet langat mitään huolimattomuutta ole, ne ovat mukvavuustekijä, niin miehelle kuin itselle.

Tottakai ne lyhennetään mutta olen kyllä kuullut ennenkin, että joillakin ne on lyhennetty liian lyhyiksi. Sekin on varmaan ammattitaitoa, kuka sen optimaalisen pituuden osaa leikata; Lngat ei saa tietenkään siellä tuntua mutta silti niistä pitäisi sitten saada välineillä kiinni kun kierukka poistetaan.

Lngat ei saa tietenkään siellä tuntua mutta silti niistä pitäisi sitten saada välineillä kiinni kun kierukka poistetaan.

Kyllähän niiden pitäis tuntua, kun on vähän tarkoitus, että kierukan olemassaolo tarkistetaan itse jokaisen vuodon jälkeen.

aLoittajalle: sinulla on kehittymässä fobia, mene terapiaan. Pelkosi ei vähene puudutuksilla, vaan sillä, että selvität mikä siellä alla on, miksi koit joskus tarpeelliseksi kehittää pelon. Ymmärrät toki, että se kivulias tilanne oli jo ja meni, seuraava tilanne on toisenlainen. Se ei välttämättä edes satu. sinä voit hallita pelkoasi ja vaikuttaa kipuaistimukseen suhtautumalla tilanteeseen rationaalisesti.

Tiedän mistä puhun :) Olen kammonnut itsekin yhtä jos toista.

Kun sinulla on nyt 3 vuotta aikaa, suosittelen puhumaan asiasta gynekologisi kanssa seuraavalla tarkistuskäynnillä.

NIllä pihdeillä ei muuten kaivella mitään kierukoita, vaan niillä otetaan kohdunkaulasta kiinni, että se pysyy paikallaan ja koko toimenpide olisi sinulle (ja lääkärille) helpompi.

Viimeksi muokattu:
Kyllähän niiden pitäis tuntua, kun on vähän tarkoitus, että kierukan olemassaolo tarkistetaan itse jokaisen vuodon jälkeen.

NIllä pihdeillä ei muuten kaivella mitään kierukoita, vaan niillä otetaan kohdunkaulasta kiinni, että se pysyy paikallaan ja koko toimenpide olisi sinulle (ja lääkärille) helpompi.

Minkä vuodon? Minulla ei ole ollut vuotoa 18 vuoteen, eli sen jälkeen kun eka hormonikierukka on asennettu. Ja langat ovat kohdunkaulan sisällä niin, etteivät taatusti tunnu. Ja kyllä niihin lankoihin jonkinlaisilla pihdeillä tartutaan pois vedettäessä, ei lääkäri niitä sormiaan kohdunkaulaan työnnä :). Ja vaikka kuinka itse sormeilisin, mitään ei tunnu. Hormonikierukassa tietysti on se ero, että jos kuukautiset nyt alkaisivat yhtäkkiä, voisi päätellä sen poistuneen/menettäneen tehonsa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Eipäs;10537950:
Minkä vuodon? Minulla ei ole ollut vuotoa 18 vuoteen, eli sen jälkeen kun eka hormonikierukka on asennettu. Ja langat ovat kohdunkaulan sisällä niin, etteivät taatusti tunnu. Ja kyllä niihin lankoihin jonkinlaisilla pihdeillä tartutaan pois vedettäessä, ei lääkäri niitä sormiaan kohdunkaulaan työnnä :). Ja vaikka kuinka itse sormeilisin, mitään ei tunnu. Hormonikierukassa tietysti on se ero, että jos kuukautiset nyt alkaisivat yhtäkkiä, voisi päätellä sen poistuneen/menettäneen tehonsa.

Puhuin tilanteesta, jossa lankoja ei näy ;)

Silloin on toinen intsrumentti käytössä, eikä se ole pihti. ;)

Enkä ole väittänyt missään, että niiden langat tuntuu joille langat on lyhennetty liian lyhyiksi. ;) Vaan tark. , että siksi niitä ei lyhennelllä tuntumattomiin, koska olisi tarkoitus, että itse aika ajoin (vuodon jälkeen tai sitten joskus muulloin) tarkistetaan että on paikallaan. ;))))

Ehkä olen jotenkin outo, mutta musta tuntuu että huomaisin hormonikierukan kokoisen vekottimen muutenkin, jos se olisi tullut ulos ja löytyis sattuma alkkareista ;)

Minulla oli ne langat "liian" lyhyiksi pätkitty (aluksi tuntuivat, mutta imeytyivät tuntumattomiin parin kk jälkeen) kuten joku sanoi eikä poistamisessa mitään pulmaa. Ei todellakaan sattunut samalla tavalla kuin laittaminen, vaikka kohdunkaulaa pitikin raotella niillä pihdeillä tai mitkä nyt olivatkaan. Vain lyhyt vihlaisu ja vähän alku- ja jälkikopelointia, joka ei sattunut.

Puhuin tilanteesta, jossa lankoja ei näy ;)

Silloin on toinen intsrumentti käytössä, eikä se ole pihti. ;)

Enkä ole väittänyt missään, että niiden langat tuntuu joille langat on lyhennetty liian lyhyiksi. ;) Vaan tark. , että siksi niitä ei lyhennelllä tuntumattomiin, koska olisi tarkoitus, että itse aika ajoin (vuodon jälkeen tai sitten joskus muulloin) tarkistetaan että on paikallaan. ;))))

Niin minäkin puhuin tilanteesta, jossa lankoja ei näy. Ultralla gyne on kerran vuodessa tarkistanut, että kierukka on, koska lankoja ei näy, kuulemma. No enhän minä tiedä, mikä instrumentin nimi on, olkoon vaikka pinsetti, jollain niistä langoista kiinni otetaan. Minulla taas gyne sanoi, että ne on hyvä lyhentää niin, että ovat kunnolla kohdunkaulan sisällä, jolloin eivät tunnu eivätkä myöskään pistele miestä. Eikä kyllä edes kehoittanut tarkistelemaan ja milläs sitä nyt tarkistaisikaan? Vuotoa ei ole, joten kai se on paikallaan.

Viimeksi muokattu:
Minä tässä menen ihan positiivisin mielin gynekologille, rentoutuu ja hallitsee oman mielensä, niin ok menee. Ja kertoo huolista hyvälle gynekologille, niin that really ease my mind. Siitä onkin sitten hyvä jatkaa matkaa, kohti uusia tuulia. Vaikka minulla ei poikaystävää olekaan, niin ei se ole turhaa käydä keskustelemassa asioista ja put my mind on ease... :-) sillä joku päivä se mies saattakin kävellä vastaan ja viedä mukanaan rakkauteen, joten on hyvä olla valmistautunut ja miettiä myös seksi/ehkäisyasioita. Saattaapi joku mies joskus tullakin...positiivisin mielin ainakin suhtaudun seurusteluun ja seksielämän aloittamiseen... :-)

Kierukan poistaminen kohdunkaulan sisältä vetämällä sattuu takuuvarmasti, jos kaulaan joudutaan koskemaan/ levittämään. Miksi kivuliasta toimenpidettä ei saisi pelätä? Toimenpiteen aiheuttama kipu kun ei poistu rentoutumalla, vaan asianmukaisella kipulääkityksellä.

Usein naistentauteihin liittyviä toimenpiteitä ja niihin liittyviä kipuja vähätellään. Kuka väittäisi, ettei esim. nenäontelossa tapahtuva toimenpide vaatisi puudutusta? Miksi emätin ja kohtu ovat niin erilaiset elimet? Ja niille, jotka uskaltavat kertoa kivuistaan, esitetään avuksi psykologia (esim. eräs kirjoittaja tässä keskustelussa).

Gynekologin pelkoon pitäisi mielestäni tarjota varmuutta asianmukaisesta kivunlievityksestä, ei hyssyttelyä tai kallonkutistajalla "uhkaamista".

Kierukan poistaminen kohdunkaulan sisältä vetämällä sattuu takuuvarmasti, jos kaulaan joudutaan koskemaan/ levittämään. Miksi kivuliasta toimenpidettä ei saisi pelätä? Toimenpiteen aiheuttama kipu kun ei poistu rentoutumalla, vaan asianmukaisella kipulääkityksellä.

Usein naistentauteihin liittyviä toimenpiteitä ja niihin liittyviä kipuja vähätellään. Kuka väittäisi, ettei esim. nenäontelossa tapahtuva toimenpide vaatisi puudutusta? Miksi emätin ja kohtu ovat niin erilaiset elimet? Ja niille, jotka uskaltavat kertoa kivuistaan, esitetään avuksi psykologia (esim. eräs kirjoittaja tässä keskustelussa).

Gynekologin pelkoon pitäisi mielestäni tarjota varmuutta asianmukaisesta kivunlievityksestä, ei hyssyttelyä tai kallonkutistajalla "uhkaamista".

Miksi sellaisesta tulisi loukkaantua? mitä hävettävää terapiassa on? Entä mitä loukkaantumista on siinä, jos joku sanoo, että osa kivun syystäsi taitaa olla psyykessä? Se on aivan normaalia! Kaikki meistä pelkäävät jotain ja kaikkien meidän pelkojen taustalla on psyyke.

Riippuu toki ihmisestä itsestään tahtooko hän kohdata ne asiat, jotka aiheuttavat haittaa arkielämään vai ei.

Eihän täällä kukaan ole kallonkutistajalla uhkaillut. Jos joku näin kokee, kertoo se siitä, että osui ja upposi, pelon syy on todellakin jossain syvällä.

Eikö kaikki kuitenkin halua olla tilanteessa, jossa ovat mahdollisimman terveitä ja kyvykkäitä?

Gynekologista kipua voi todellakin lievittää rentoutumisella ja hengittämisellä, mistä täällä on jo kerrottu. Lisäksi sitä voi lievittää myös keskustelemalla lääkärin kanssa.

Tässä keskustelussa on puhuttu gynekologisesta kivusta eikä nenätoimenpiteiden kivusta (eikä niihinkään aina puudutusta laiteta)

p.s minulle on tehty kivulias gynekologinen toimenpide, jossa jouduttiin laajentamaan kohdunkaulaa. Toki se sattui, mutta ei se sietämätöntä ole ja jos nyt joutuisin samaan en pyytäisi puudutusta. Lääkäri auttoi hurjasti kun kehotti hegittämään tietyllä tavalla ja varoitti etukäteen kun tunnen kivun. Aina kipupiikin alettua, tunsin lämpöä (=endorfiinit tulivat paikalle) ja kivun tunne häivisi. Mutta toki tähän vaikutti se, että sain otettua aktiivisen roolin toimenpiteeseen - lääkärin ansiosta. Eikä asiassa haitannut sekään että olimme keskustelleet aiheesta etukäteen. Ei voinut laittaa puudutusta.

jos joku ei kestä ilman hirveää kipulääkekasaa, ottakoot ne, eihän se nyt niin ihmeellistä ole :o

Viimeksi muokattu:
perusteellisesti mulla tuo kuparikierukan poisto. Mulla oli limakalvo kasvanut kierukan toisen sarven päälle! Elimistöni yritti ilmeisesti päällystää vierasta esinettä.

Eikä ollut mitään kivunlievitystä käytössä. Väkisin se kiskottiin sieltä pois. Vuosin poiston jälkeen ihan kirkasta verta iltamyöhään. Ja senkin jälkeen vielä kaksi päivää olin todella kipeä.
Lääkäri määräsi 10 päivän antibioottikuurin ihan vaan vamuuden vuoksi ettei tule tulehdusta.

Mutta eihän kaikilla ole näin hirveä tilanne kuin mulla oli.
Uutta kierukkaa en kuitenkaan ottanut koskaan. Enää ei onneksi tarvitsekaan.

Hormonikierukan laitto sattui ihan älyttömästi puudutuksesta huolimatta. Poisto jouduttiinkin tekemään sairaalassa, sillä gyneni ei saanut sitä itse pois. Sairaalassa poisto kävi nopeasti ja ei koskenut juuri yhtään. Olisin saanut kivunlievityksen jos olisin halunnut sen. Poisotto ei siis välttämättä ole kivulias!

Yhteistyössä