Pelkään kimppakyytejä - kohtalotovereita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pelokas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pelokas"

Vieras
Olen töissä yrityksessä, jonka päätoimisto on toisella paikkakunnalla noin reilun tunnin ajomatkan päässä. No pari kertaa kuussa pidetään sitten kokous päätoimistossa, jonne meidän sivutoimipisteessä työskentelevien sitten matkustaa. Kokous on usein iltapäivällä ja sinne sitten lähdetään ajelemaan lounastauon jälkeen kimppakyydilla.

Nyt on vain se ongelma, että minua on ruvennut pelottamaan nuo kimppakyydit. Suurimmalla osalla ei ole omaa autoa, joten yksi autollinen työkaveri toimii kuskina. Auto on melko pieni, vanha ja heppoinen eikä työkaveri ajotaidoiltaan huippu. Usein vielä lähdetään viime tingassa, jolloin työkaveri kaahaa pienellä kotterolla tuhatta ja sataa. Samalla, kun ajaa tämä työkaveri vielä puhua pälpättää meille muille jatkuvasti ja pää kääntyilee takapenkille.

Huomaan yhä useammin istuvani kauhusta kankeana kyydissä. Menisin paljon mieluummin julkisilla kulkuvälineillä, mutta ongelma on se, että matka näillä julkisilla vaatii vaihdon ja aikaa kuluisi tällöin niin paljon, etten ehtisi paikalle ennen kokouksen loppua. Joskus olen pyytänyt työkaveria ajamaan hiljempaa, mutta hän suorastaa loukkaantui ja sanoi, ettei tarvitse tulla kyytiin jos kyyti ei kelpaa.

Kannatan kimppakyytejä, ne ovat ekologinen vaihtoehto, mutta pelkään kuitenkin turvallisuuteni puolesta. Omaa autoa ei ole, joten en voi myöskään olla itse se kimppakyydin antaja. Ennen kun minulla oli lapsi, en juuri pelännyt tämänkään työkaverin kyydissä, mutta nyt on todella ruvennut pelottamaan.

Onko muilla kokemuksia pelottavista kimppakyydeistä ja miten olette asian ratkaisseet?

Suurimmalla osalla ei ole autoa, mutta siis jollain muullakin on? Miksi aina sama kuski ja sen auto, jos muillakin on? Onko sulla itsellä ajokorttia, entäpä autoa?

Alkuperäinen kirjoittaja mitenkä;30301668:
siis joo sulla ei ole autoa, hoksasin nyt. Mutta kortti on? Mikset tarjoutuisi joskus itse kuskiksi? Teillä ei ole firman autoa?

Ei oo ajokorttiakaan. Oikeastaan tämä työkaveri on oikeastaan ainoa autollinen. Ollaan Helsingin keskustassa, joten monellakaan ei ole omia autoja. Joskus harvoin pomo saattaa olla juuri sinä kokouspäivänä käymässä meidän toimipisteessä, joten hänen autollaan saattaa silloin päästä. Usein ei kuitenkaan ole muuta kuin tämä yksi kimppakyyti-mahdollisuus.

[QUOTE="niin";30301705]Siis siellä keskustassako nämä toimipisteet on molemmat?[/QUOTE]

Meidän toimipiste Helsingissä, mutta tää toinen toisella paikkakunnalla reippaasti kehä III:n ulkopuolella. Hankala päästä julkisilla, kun bussipysäkiltäkin siellä päässä on sitten melkein viiden kilometrin kävely.

[QUOTE="viia";30301676]Olin pahassa kolarissa kun työkaveri ajoi. Sen jälkeen en ole uskaltautunut kimppakyyteihin.[/QUOTE]

Hui, kuulostaa pelottavalta. Toivottavasti olet nyt kunnossa.

Entä jos kerrot asiasta pomolle ja pyydät lupaa lähteä matkaan julkisilla jo aikaisemmin, ennen lounasta?

Tai, voitteko kaikki lähteä hieman aikaisemmin jotta ei tarvitsisi kuskin niin kaahailla viimetipassa?

Ja ihan avoimesti kertoisit myös työkavereille. Lisäät vielä tuon, että lapsen tultua kuvioihin olet varovaisempi kuin ennen, koska haluat olla hänen elämässään vielä pitkään. Jos itse sanot että "voihan tämä vainoharhaiselta kuulostaa, mutta haluaisin välttää ylimääräistä stressiä ja huolta", eivät he ns. pääse sitä sanomaan päin naamaa tai takana yhtä helposti kun se on jo sanottu.

Heität vielä sekaan, että tuttu oli joutunut kimppakyydissä onnettomuuteen, etkä halua samaa itsellesi. (tuttu: tuntematon mitäsnyttiläinen :)

Entä jos kerrot asiasta pomolle ja pyydät lupaa lähteä matkaan julkisilla jo aikaisemmin, ennen lounasta?

Tai, voitteko kaikki lähteä hieman aikaisemmin jotta ei tarvitsisi kuskin niin kaahailla viimetipassa?

Ja ihan avoimesti kertoisit myös työkavereille. Lisäät vielä tuon, että lapsen tultua kuvioihin olet varovaisempi kuin ennen, koska haluat olla hänen elämässään vielä pitkään. Jos itse sanot että "voihan tämä vainoharhaiselta kuulostaa, mutta haluaisin välttää ylimääräistä stressiä ja huolta", eivät he ns. pääse sitä sanomaan päin naamaa tai takana yhtä helposti kun se on jo sanottu.

Heität vielä sekaan, että tuttu oli joutunut kimppakyydissä onnettomuuteen, etkä halua samaa itsellesi. (tuttu: tuntematon mitäsnyttiläinen :)

Joo, pitää varmaan nostaa kissa pöydälle. Ensi viikolla olis taas kimppakyyti edessä ja pelottaa jo etukäteen. Mietin viime yön pimeinä tunteina, jos kertoisin suoraan pomolle luottamuksella, että pelkään kimppakuskimme kyydissä ja kysyisin voisinko noina kokuspäivinä tulla heti aamulla suoraan päätoimistolle. Muut voivat tosin ihmetellä, mutta parempi kai sekin kuin pelottavat kyytikokemukset. Paluumatkat voisin junailla niin, että sanoisin hoitavani joitakin asioita pidempään sillä paikkakunnalla.

Hieman vainoharhaistahan tämä varmaan on, kun eihän sitä tiedä, millaisia kuskeja julkisissakaan on, mutta ovat sentään ammattiautoilijoita. Tämä kimppakyytiautoilija on sitä paitsi kolhinut autoaan jo pari kertaa tänä vuonna omaa huolimattomuuttaan, joten hänen ajotaitonsa huolettaa.

Hankit ajokortin ja auton. Tosin varaudu siihen että alkuun sun kyyti on varmasti vielä pelottavampaa, kun sen teidän nykyisen kyyditsijän. Eikä sekään kyllä halvaksi tule tulemaan.

Tosin mua eniten ihmetyttää ettet ole siellä kyydissä aikaisemmin pelännyt.

Hankit ajokortin ja auton. Tosin varaudu siihen että alkuun sun kyyti on varmasti vielä pelottavampaa, kun sen teidän nykyisen kyyditsijän. Eikä sekään kyllä halvaksi tule tulemaan.

Tosin mua eniten ihmetyttää ettet ole siellä kyydissä aikaisemmin pelännyt.

Omaan ajotaitooni tuskin luottaisin senkään vertaa:) Eikä meillä Helsingin keskustassa asuvina ole oikein tarvetta/ varaakaan autoon -kallista tuo auton pitäminen nykyään.

Joo aiemmin ei pelottanut samalla tavalla. Kyllä silloinkin muistelen, että ajo oli jotenkin epävarman oloista ja kovaa mentiin. Ilmeisesti tuo lapsen saaminen on vaikuttanut jotenkin niin, että on tullut paljon varovaisemmaksi monen muunkin asian suhteen.

Kuumimmat

Yhteistyössä