Pelkäättekö ns. vahvoja ihmisiä?Tuli tosta ehdottomuus-ketjusta mieleen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kun sinne kirjottelin niin tuli mieleen, että miks niin monia ärsyttää jos on vahva ihminen/persoona?Vaikka kuitenkaan koskaan ei pahaa kenellekkään tarkoita.
Mun on aina pennusta asti pitäny olla vahva ja pärjätä omillani.Olen sisäisesti kuitenkin ihan pieni tyttö vieläkin, aina varmaan.
Olen kuitenkin tosi vahva persoona ja mua ihmetyttää et mikä ihme mussa aiheuttaa niin paljon vitutuksen tunteita, kateellisuutta yms.
Oon oikea paskamagneetti!Oon kuitenkin tosi rehellinen, enkä mikään juoruaja tai muutenkaan pinnallinen.
Nyt kun oon onnellinen vaimo ja äiti niin kyllä vaan serkukset kadehtii, eivätkä juurikaan ees puhu mulle.No en minäkään niille, kun en oo mikään mielistelijä.
Joskus vaan ei jaksais negatiivisia asioita yhtään enää.

kait se on "kateellisuutta" tietyllä tapaa, jos itse ei ole vahva niin silloin kadehtii niitä ihmisiä jotka näyttävät pystyvän mihin vaan, kestävät mitä vaan... vaikka oikeasti tilanne ei olisikaan niin...

vahvuus on eri asia kuin aggressiivisuus tai muuten hyökkäävä käyttäytyminen.. mielestäni vahvuus on juurikin sitä, että osaa myös myöntää olevansa väärässä ilman, että itsetunto siitä kärsii. ehdottomuus on harvoin sisäisen vahvuuden ilmentymä, päinvastoin.

Minä joskus olen miettinyt sitä, että ne ehdottomimmat ja vahvimmat ovat myös niitä, joille jossain vaiheessa tulee se äkkipysäys, joutuvat huomaamaan, että ihan kaikki mitä on tullut pidettyä kiveenkirjoitettuna, ei sitä ollutkaan. Ja se on ollut ilmeisen kipeä kokemus. Voi olla, että se on ihan hyvä niin.

miten ja missä määritellään, minkälainen on vahva persoona? keneen verrataan ja mitkä ovat kriteerit? jos määritelmänä on se, ettei näytä heikkouksiaan, onko se vahvuutta? ja onko se vahvuutta, että sanoo aina kaikille suorat sanat? onko todellakin vain sellainen ihminen vahva, joka ei muita tarvitse? en ole aivan samaa mieltä näistä määritelmistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
kait se on "kateellisuutta" tietyllä tapaa, jos itse ei ole vahva niin silloin kadehtii niitä ihmisiä jotka näyttävät pystyvän mihin vaan, kestävät mitä vaan... vaikka oikeasti tilanne ei olisikaan niin...

Mut sehän tässä masentaa, et mä kuitenkin aina ajattelen niitä vastapuolenkin tunteita ja olen kamalan herkkä ja ehkä huono itsetuntokin.
Niin en vaan millään ymmärrä eikö kukaan katso mua koskaan ns. pintaa syvemmälle?
Sit on puhuttu että mä esitän aina jotain onnellista!!NO en kai nyt hitto ala aina ensimmäiseks muille murheitani vuodattaa esim. jossain juhlissa!!
Ja sitäpaitsi oon oikeastaan tosi onnellinen.On ihana mies ja lapset.
Lapsuustraumoja sitten onkin, mut tän hetkinen elämä on ihanaa ja olen jopa antanu itelleni luvan siitä nauttia.Niin eikös sitten sekin oo muitten mielestä esittämistä.
Oon aatellu tota kateellisuutta, mut en voi ymmärtää miks kukaan ois mulle kateellinenkaan!!

Vahvoja ihmisiä pelätään koska he ovat sanavalmiita ja osaavat ajaa oikeuksiaan. heikot jäävät usein piipittämään ja alakynteen oli asia mikä hyvänsä mitä ajettava.. luonteessa se homma vain menee.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
miten ja missä määritellään, minkälainen on vahva persoona? keneen verrataan ja mitkä ovat kriteerit? jos määritelmänä on se, ettei näytä heikkouksiaan, onko se vahvuutta? ja onko se vahvuutta, että sanoo aina kaikille suorat sanat? onko todellakin vain sellainen ihminen vahva, joka ei muita tarvitse? en ole aivan samaa mieltä näistä määritelmistä.

No miun mielestä vahva persoona on sellainen, joka uskaltaa näyttää kaikki tunteensa ja ominaisuutensa. Myös ne heikkoudet, peittelemättä. Vahva ihminen uskaltaa olla oma itsensä tilanteessa kuin tilanteessa, omaa nahkaansa säästämättä. Vahva ihminen uskaltaa tuoda julki omat, muista poikkeavatkin mielipiteensä, ja seisoa niiden takana. Tarpeen vaatiessa vahva ihminen on tarpeeksi vahva myös joustamaan mielipiteissään jos huomaa olleensa väärässä. Tässä muutamia :D .

Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Vahvoja ihmisiä pelätään koska he ovat sanavalmiita ja osaavat ajaa oikeuksiaan. heikot jäävät usein piipittämään ja alakynteen oli asia mikä hyvänsä mitä ajettava.. luonteessa se homma vain menee.

voisitko perustella, että miten jaottelet ihmiset vahvoihin ja heikkoihin? jos ei näytä kaikkia tunteitaan, niin onko heikko vai vahva? jos on temperamentiltaan ujo, niin onko siis automaattisesti heikko? ja jos on eksovertti, niin onko vahva? en ymmärrä näitä jaotteluita. tunnen monia ihmisiä, jotka ovat erilaisia temperamenteiltaan ja en voi luokitella näillä perusteilla sitä, ovatko he ns. vahvoja. onko se vahvuutta, että peittää heikkoutensa vai onko se heikkoutta, että yrittää aina ja kaikessa olla vahva?

No en pidä semmosia ihmisiä vahvoina, jotka eivät voi tehdä kompromisseja. Sehän on just heikkoutta. Myös sellanen minä olen oikeassa-asenne ei ole vahvuutta, vaan nimenomaan heikkoutta. Siis on heikkoutta, jos ei pysty tulemaan vastaan tai myöntämään virheitä tai sanomaan toisen ehdotusta hyväksi (jos se sitä on). Nää on heikkoja puolia. Vahvuuden voi ymmärtää niin monella eri tavalla, muta nuo piirteet ei sitä ole.

Jos on mielipide ja sen esittää, niin se on vahvaa. Ja sen osaa perustella. Mut siis tietynlainen ehdottomuus tai vaikka joustaminen, nämä ei kuvaa vahvuutta. Tietysti joissakin tilanteissa täytyy olla jämäkkä, mutta monesti elämä on täynnä joustamista puolin ja toisin. IHmiset, jotka ie koskaan jousta, ovat luultavasti ikisinkkuja ja vaikeita työkavereita.

Kannattaa kattoo sinne peiliin, jos on "paskamagneetti". Vika löytyy luultavasti sieltä. Turha se on muita syytellä, vaikka kuuluukin toki tuohon kuvaan kun ajattelee, että ois nyt tosi "vahva" ihminen ja aina oikeassa ja muuta soopaa. Kuuluu siis diagnoosiin =D Oikeesti, jos et saa koskaan positiivista palautetta ihmisiltä, niin jokin mättää. Tuo, että oot "tosi rehellinen", niin mitähän se tarkottaa? Lauot kaikkea paskaa ilmeisesti? Sanot asioita, joista joskus kannattais olla hiljaa? Pitää osata käyttäytyä ja olla ihan hienotunteinenkin, ei siis huonoa käyttäytymistä voi pukea "vahvaksi" ihmiseksi.

Vahva ihminen on sellanen suoraselkänen, joka ei vittuile ympäri kyliä ja seisoo mielipiteidensä takana (mutta voi muuttaa niitä, jos tulee jotain uutta tietoa) ja ei kuitenkaan jankkaa loppuun asti omia mielipiteitään..ei ole musta-valkonen (joko-tai). Vahva ihminen tulee vastaan ja kuuntelee muita. Ei sellanen päälle huutaminen ja muu mesoaminen kerro ku siitä, että toivotaan ettei muut uskaltais sanoo mitään ku ite ei keksitä enää parempia perusteluita.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiekuva Kinkku:

No miun mielestä vahva persoona on sellainen, joka uskaltaa näyttää kaikki tunteensa ja ominaisuutensa. Myös ne heikkoudet, peittelemättä. Vahva ihminen uskaltaa olla oma itsensä tilanteessa kuin tilanteessa, omaa nahkaansa säästämättä. Vahva ihminen uskaltaa tuoda julki omat, muista poikkeavatkin mielipiteensä, ja seisoa niiden takana. Tarpeen vaatiessa vahva ihminen on tarpeeksi vahva myös joustamaan mielipiteissään jos huomaa olleensa väärässä. Tässä muutamia :D .

tässä alkaa olla jo asiaa. minustakin on vahvuutta osata näyttää KAIKKI tunteensa, siis ne positiivisetkin ja surulliset. ja minusta ON vahvuutta osata käytöstavat ja käyttäytyä niin, ettei tahallaan loukkaa muita olemalla muka vahva. vahva ihminen myös kunnioittaa toisten mielipiteitä, eikä hänellä ole mitään syytä yrittää aivopestä muita. sanoisin siis, että vahva on viisas.

Hmmm... piti miettiä tuota vahvuutta ja Jooo...en ole aina oikeassa, olen vaan avoin ja kova puhumaan.Nautin jos joku on erimieltä ja saa oikeasti oikein keskustella asiasta.Muutan mieltäni jos asia niin vaatii.En ole siis ehdoton (paitsi tietyissä lapsenkasvatus asioissa)
Ja en ole todellakaan NÄIN "vahva" omasta tahdostani.Pakko on ollut olla.Apua ei olisi ollut vaikeaa pyytää, ei vaan ole ollut ketään keneltä pyytää.(paitsi mtk)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hmmm... piti miettiä tuota vahvuutta ja Jooo...en ole aina oikeassa, olen vaan avoin ja kova puhumaan.Nautin jos joku on erimieltä ja saa oikeasti oikein keskustella asiasta.Muutan mieltäni jos asia niin vaatii.En ole siis ehdoton (paitsi tietyissä lapsenkasvatus asioissa)
Ja en ole todellakaan NÄIN "vahva" omasta tahdostani.Pakko on ollut olla.Apua ei olisi ollut vaikeaa pyytää, ei vaan ole ollut ketään keneltä pyytää.(paitsi mtk)

se, ettei osaa pyytää tarvittaessa apua ja luulee olevansa täysin riippumaton toisten ihmisten avusta, ei ole mielestäni vahvuutta missään muodossa. vahva ihminen on kokonainen ja uskaltaa tarvittaessa olla pieni ja heikko. omariittoisuuteen saattaa tälläisellä vahvalla tulla iso lovi, jos hän esim joutuu sairaalaan. ja kaikki epäonnistumiset ovat varmasti raskaita, koska on "itse vastuussa kaikesta". Been there, seen that ja olen muuttunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiekuva Kinkku:

Just näin ajattelen.Osasit kirjoittaa sen paremmin!!
Ja näin yritän itse aina toimia.

tässä alkaa olla jo asiaa. minustakin on vahvuutta osata näyttää KAIKKI tunteensa, siis ne positiivisetkin ja surulliset. ja minusta ON vahvuutta osata käytöstavat ja käyttäytyä niin, ettei tahallaan loukkaa muita olemalla muka vahva. vahva ihminen myös kunnioittaa toisten mielipiteitä, eikä hänellä ole mitään syytä yrittää aivopestä muita. sanoisin siis, että vahva on viisas.

se, ettei osaa pyytää tarvittaessa apua ja luulee olevansa täysin riippumaton toisten ihmisten avusta, ei ole mielestäni vahvuutta missään muodossa. vahva ihminen on kokonainen ja uskaltaa tarvittaessa olla pieni ja heikko. omariittoisuuteen saattaa tälläisellä vahvalla tulla iso lovi, jos hän esim joutuu sairaalaan. ja kaikki epäonnistumiset ovat varmasti raskaita, koska on "itse vastuussa kaikesta". Been there, seen that ja olen muuttunut.

sanoisitko olevasi vahva ihminen?

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:

sanotko olevasi vahva ihminen?

en sano.

Usein vahvat ihmiset ovat julmia ja kylmiä. Siksi en tietoisesti hakeudu ns.vahvojen ihmisten seuraan. Olen itse täysin päinvastainen luonne,kiltti,hiljainen ja vetäytyvä. Kemiat ei vaan kohtaa.

Vahvuus ja itsevarmuus on eri asia kun koppavuus ja itsekeskeisyys. Omaa mielipidettä voi pontevasti puolustaa olematta kuitenkin väheksymättä ja arvostelematta toista ja ilman ylemmyyden tunnetta. Aidosti vahva ihminen ei ota jokaista mielipidettä henkilökohtaisena loukkauksena eikä koe tarvetta pönkittää omaa itsetuntoa joka käänteessä.

Yleensä nämä jotka kuvittelet olevansa vahvoja ihmisiä sekoittaa nuo toisiinsa. Mä uskaltaisin jopa väittää, että vahvimmat ihmiset eivät itse edes osaa pitää itseään kovin vahvoina :)

Tämä liittyy aika suoraan tuohon ehdottomuus-ketjuun eikä niinkään tähän vahvuuteen, mutta ehdottomat iihmiset ovat hyvin usein nuoria tai kouluja käymättömiä. Oikeesti. Ihmisille kehittyy kyky absraktiin ajatteluun ja empatiaan ja ymmärrykseen vain jos niitä työstetään. Nuorilla ehdottomuus vielä kuuluu ikävaiheeseen, mutta sanotaan että yli 25-vuotiaan pitäisi jo päästä siitä yli.

Nyt en ihan ymmärtänyt??
Oliko tää viesti nyt tarkotettu mulle?
Laitoin että EI ole vaikea pyytää apua ja olen sitä aikuisena sitten osannut hakeakin.Mutta tietyssä vaiheessa lapsena/nuorena apua ei ollut.

Mulla on yks ystävä, joka ei sinänsä ole mikään "vahva". Mut hän on tosi rehellinen. Sit laukoo kylä aikamoisia juttuja vähä oudommillekki ihmisille, eikä voi oikeen tolle piirteelleen mitään. Toisaalta se on hyvä näin ystävänä, et hän on aina rehellinen (ja sen tietää että on)..mut tuo ei hänen elämäänsä sinällään ihmissuhteissa auta, kun laukoo aina vähä suoraan asioita (vaikka monesti totta ovatkin..mutta kaikkea ei tartte aina sanoa).

Mulla on varmasit aika erilainen kuva vahvast aihmisestä. Monesti sellaset ihmiset, jotka mielletään vahvaksi, on luultavasti hyvin veemäisiä ja vaikeita ihmisiä. Tulee mieleen mulla aina sanasta "vahva" Lenita Airisto. Ei varmaan oo mikään lepposa tyyppi, vaik on menestyny elämässään. Kun tän vahvuuden voi niin monella eri tavalla ymmärtää, et se on aika vaikeeta nyt sellaseksikaan suoraan ketään sanoa.

Mun mielestä on vahvuutta ottaa muut huomioon ja tunnustaa omat tappionsa, silti niissä kärventelemättä sen kummemmin. Mut ei tule jankuttaa asioista ja pitää omaa asiaansa ehdottomana oikeutena, olkootki vaikka lapsen kasvatus tai jokin muu. Monet luulevat olevansa vahvoja, kun ovat rääväsuita ja muuta..suurin piirtein huutavat asiansa lopulta. Eihän se ole vahvuutta, vaan kaipa se on jotain huomionkipeyttä. En ite ainakaan jaksa sellasta itsekkyyttä.

Mä mietin kanssa että miten "vahva ihminen" luokitellaan..

Mun mielestäni vahva ei tarkoita ihmistä joka puhuu riipaisevan suoraan, loukaten muita. Jos ihminen ei näytä heikkouksiaan, on hän taas mielestäni ainoastaan kylmä.

Pidän vahvana ihmisenä esimerkiksi mummiani, joka kasvatti neljä lasta joista jokaisesta on kasvanut ihmisystävällinen, empaattinen ja sosiaalinen, normaali ihminen. Paitsi yhdestä, jonka mummi ja pappa joutuivat seitsemänvuotiaana hautaamaan sitä ennen elettyään pojan leukemian ja tulevan varman kuoleman kanssa vuosia. Silti mummi jaksoi kasvattaa ja pitää kaikista lapsista huolta. Mummi on lempeä ja kiltti, mutta tarpeen tullen myös jämäkkä ja tietää mitä haluaa, meni n. neljäkymppisenä uuteen työhön (oli aiemmin ollut vain kotona lasten kanssa) ja yleni pikkupomoksi. Ajoi ajokortin samoihin aikoihin työn takia. Sai ensimmäisen sydäninfarktinsa reilu 40 vuotiaana, sen jälkeen aivoinfarkti, useita verenmyrkytyksiä... Ja viimeisimpänä menetti papan puoli vuotta sitten. Silti jaksaa touhuta ja leikkiä meidän vauvan kanssa, pitää huolta meistä kaikista, kyläilee harva se päivä meillä ja hoitaa vauvaa vaikkapa minun lääkärikäyntini ajan. Mummi on aarre, ja hänestä kyllä kaikki pitävät... Mummia ei vaan voi pelätä, on se niin ihana :D

Alkuperäinen kirjoittaja kkk:
Usein vahvat ihmiset ovat julmia ja kylmiä. Siksi en tietoisesti hakeudu ns.vahvojen ihmisten seuraan. Olen itse täysin päinvastainen luonne,kiltti,hiljainen ja vetäytyvä. Kemiat ei vaan kohtaa.

Mihin perustat tämän väitteen julmista ja kylmistä ihmisistä??!!
Minä en TODELLAKAAN ole kylmä saatikka julma!!
Enkä loppupeleissä tiedä olenko niin vahvakaa, mutta kaikki MUUT aina kuittelevat niin ja niin kai sitten itsekin!?

Yhteistyössä