Pellavansiemenistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iidalotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iidalotta

Vieras
Hei.

Plussasin tänä aamuna ja nyt iski pelko. Tiedän, että pellavansiemeniä ei saa syödä raskauden aikana, mutta olen nyt vetänyt niitä banaanijugurtin kanssa lähes joka päivä ennen plussausta (mieletön himo). Olenko aiheuttanut sikiölle jotain vaaraa?

Uskokaa nyt hyvät ihmiset, että jos ette ole vielä tienneet olevanne raskaana, niin alkio ei yleensä mistään vahingoitu, mitä mamma tekee, eihän se ole edes vielä äidin verenkierrossa mukana. Ihan vaan rauhallisesti.... :)

Tietääkös joku saako niitä pellavansiemeniä syödä esim.ruisleivässä?Ostin nimittäin aivan ihanaa tuoretta leipää, mutta taitaa mennä miehen suihin koko leipä..
Mitä haittaa niistä siemenistä sitten on?

Itse kyselin joskus kuukausi takoperin samaa, kun oli tuolta Espoon perhasuunnittelusivuilta lukenut, että pellavansiemeniä pitäisi välttää. Tykkään nimittäin kauheasti kaikista moniviljaleivistä, missä on jyviä, ja niissä tuntuu olevan ihan kaikissa myös pellavansiemeniä.

Asiasta väännettiin kättä jonkun aikaa, ja lopulta joku oli muistaakseni soittanut teratologiseen palveluun, ja sieltä oli sanottu, että leivässä voi syödä, kun siinä ne määrät on aika vähäisiä.

Eli olen kyllä syönyt. Vähän yritän välillä katsoa, että olisi edes suht vähäpellavaista se leipä, mitä syö, kun meikäläisellä kuitenkin menee aika monta voileipää päivässä. (noin puolet ruisleipää, joissa ei pellavaa, ja puolet näitä jyväleipiä, normaali ""pullaleipä"" ei nappaa) Mutta ilmeisesti ovat haitallisia lähinnä suurina määrinä, ei leivän seassa, jossa niitä on esim. 3%.

Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Uskomattoman tietämättömiä ihmisiä ravinnon suhteen(ehkä muunkin?) tuntuu olevan lapsen teossa!
Ne omituiset siemenet hampurilaisessa ovat seesaminsiemeniä ja seuraavaksi joku aloittaa kyselyn, ""apua olen syönyt hampurilaisen, jossa seesaminsiem. saanko listerian?""

Pellava tosiaan ei ole suositeltavaa, mutta just leivässä esim. ei siitä ole haittaa.

Jännä juttu tämä ruokien pelkääminen ja varominen, sillä suurempi todennäköisyys on joutua johonkin onnettomuuteen, kuin saada ongelmia ravinnosta!
Tietenkin kannattaa välttää riskituotteita, mutta kohtuus kaikessa.

kyllä sitä joku voi olla tietätämätön ton ravinnon suhteen en minä ainakkaa tienny mikä on pellavan siemen ja mikä seesamin siemen mutta kiitos kun valaisit asiaa.
en tosiaan usko että kaikki kattoo mitä suuhunsa pistää ite en ainakaa oo ajatellu on syöty tuorejuustot ja maksamakkarat ja salmiakit eikä mitää ongelmaa että ei kannata yleistää

Nyt saan koko palstan vihat niskaan, mutta on tämä homma täällä jotenkin niin käsittämätöntä, että purkaudun kyllä. Olen oikeasti tätä mieltä, ja voin poistua palstalta tämän jälkeen, jos loukkaan nyt pahoin ihmisia. Olen siitä jo nyt oikeasti pahoillani. Haluaisin vain vähän herättää ajatuksia. Tämä touhu on monesti ihan ""amerikka -ei kissoja mikroon"" -hommaa, kun kukaan ei ajattele omillaan.

Minusta on ihmeellistä, että raskaus aikana aletaan hermoilemaan kaikesta syömisestä:parhaimillaan kasvisten syönti uhataan lopettaa kokonaan, koska niistä saa listerian. Samaan aikaan ihmiset toisessa keskustelussa hehkuttaa, kuinka raskausaikana tekee mieli suklaata, ja irtokarkkia menee että rutisee. Ja veikkaisinpa, että ei kaikilla tuorejuustoa listerian takia pannaan pistävillä ole muutoinkaan ruokavalio kunnossa, joukkoon mahtuu kuitenkin selkeästi ylipainoisia ihmisiä, joiden ruokailutottumuksissa voi olla kaikin puolin jotain korjattavaa. Kyllä rasvan ja sokerin syöti on vauvalle vahingollisempaa näin yleisellä tasolla, kun maksan syömättä jättäminen. Jotenkin niin tekopyhää, tuo ruoka vouhotus. Reippaalla suomalaisella ruualla sitä on ennekin lapset tehty. Listeriasta nousee suomessa kohu, kun sitä jostain tavataan. Viimeksi muistan kainuulaisen meijerin voissa joskus yhdeksänkymmentä luvulla löytyneen. Toki voi olla vielä tämänkin jälkeen tavattu.

Varmasti vauva voi paremmin jo siitä, kun äidin ajatukset ovat iloset valoisat ja toiveikkaat, kaiken hermoilun sijaan. Mihin kummaan koko porukan maalaisjärki on kadonnut?

Hellitä pitoa! Tämä on KESKUSTELUPALSTA, eikös? Itselleni tämä on ainakin foorumi, jossa kyselen mitä päähän pälkähtää, lueskelen muiden kirjoituksia, kyselen erilaisia vinkkejä. Ja ylipäätään saan ""myötätunto"" sympatiaa muilta samassa tilanteessa olevilta. Joilla on kaikkenlaista samanlaista kerempaa, ""murhetta"", aatoksia (typeriäkin sellaisia).

Kyselen myös kaikkea ei niin järkeviä- joita en neuvolassa muista/kehtaa/viitsi/halua kysyä tai sellaisia mitä ei tuttujen viitsi puhua.

Ei kai tämä palsta ole tarkoitettukaan täysin kieliopillisesti oikein oleville, tarkoin muotoilluille, tarrkaan harkituille, viimeisien päälle korrekteille viesteille.

Kun itse täällä aikoinaan kirjoittelin raskauteena, täällä oli sellainen mentalitetti, että kaikkea saa kysyä, myös tyhmiä kysymyksiä, jokaiseen viestiin yritettiin laittaa edes yksi vastaus (ennen painumista Soneran arkistoihin) ja ketään ei tahallaan morkattu, loukattu koska typerät kommentit voi todella väliin, ilman tahallista loukkaava ja väheksyvää kommentointia.

Koska on aivan varma asia, että jokainen asia mitä täällä kysyt on AINA jonkun mielestä typerä, lapsellinen, ääliömäinen. Siksi nuo morkkaavat, ylimieliset viestit ovat aivan turhia. Pilaavat vain palstan tunnelman..

Yhteistyössä