Pellavansiemet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut

Vieras
Kuten varmaan kaikki ovat lukeneet, pellavansiemet kuuluu mustalle listalle, eikä niitä pitäisi raskaana ollessa syödä. On vaan alkanut ärsyttämään, että nykyään niitä on lisätty varmaan joka toiseen leipään, varsinkin moneen terveelliseen, moniviljaiseen jne. Näköjään pitää aina tarkistaa leipäpaketit hyvin ja tarkkailla myös kahviloissa olevia leipiä. Myös monessa myslissä niitä on. En tiedä mikä sitten on haitallinen määrä. Muutenhan pellavansiemet on tosi terveellisiä.

Alla ote netistä löydetystä tekstistä:

Miksi raskaana olevan naisen ei suositella käyttävän pellavatuotteita?

Odottavien äitien on neuvottu välttämään pellavansiemeniä ja - rouhetta. Syy tähän kieltoon on pellavatuotteiden sisältämä kadmium, ei niinkään mahdollinen syaanivety. Pellavaöljy ei tietenkään sisällä kadmiumia eikä syaanivetyä, joten pellavaöljyn käytöllä raskauden aikana ei ole estettä.

Pellavansiemeniin kertyy maaperästä kadmiumia ja luontaisesti siinä muodostuu helposti haihtuvaa syaanivetyä. Koska syaanivety on siis helposti haihtuvaa, pellavarouheen kuumennus on tehokas keino sen poistamiseksi (pellavansiemenistä syaanivety ei liukene elimistöön ollenkaan). Syaanivedyn käyttäytyminen ruoansulatuskanavassa on vielä osittain epäselvää, mutta arvellaan että syaanivety muuttuu elimistössä tiosyanaatiksi, joka poistuu normaalin aineenvaihdunnan kautta. Syaanivetyä on luontaisesti pieniä määriä monissa muissakin raaka-aineissa mm. manteleissa.

Elintarvikkeiden kadmium kertyy ihmisillä munuaisiin, mutta tutkimuksissa pellavansiemenien tai -rouheen nauttiminen ei ole nostanut kadmiumpitoisuuksia lähellekään haitallista rajaa. Tässä suhteessa säännöllisen käytön, kohtuurajoissa, ei pitäisi olla haitaksi. Odottaville äideille suositukset ovat kuitenkin erilaiset, koska raskauden aikana pienetkin määrät kadmiumia voivat olla sikiölle vaarallisia. Raskasmetallit (kuten kadmium) mm. vaikuttavat solunjakautumiseen ja hidastavat sikiön kasvua.

Hei, minä sain ohjeen neuvolastani jonka mukaan 2 rkl päivässä on ok. Itsekin mietin tuota juuri leipien osalta. Olen myöskin joskus suolen toiminnan kannalta käyttänyt ihan pellavarouhetta muutaman päivän kuurina (auttaa ummetukseen).

Jos ei noita muuten syö, niin ei pelkästä leivästä voi sitä liikaa saada! Ei leipomoilla ole varaa sitä niin paljon leipiin laittaa. Sitähän käytetään normaalisti leivissä ihan vain nimellisesti, jotta leipä saadaan kuulostamaan terveellisemmältä (ja kyllähän se sitä HITUSEN onkin). Eri asia sitten tietysti jos leipoo tuollaista leipää itse. Mutta rouhetta tai siemeniä pussista en menisi kyllä itse syömään, paitsi erittäin pahan ummetuksen vuoksi. Eli hyvillä mielin noita leipiä vaan, eikä niitä paketteja tarvitse tuon takia tarkemmin tutkia!

Olen tätä ennenkin ihmetellyt ja ihmettelen taas, mihin katoaa maalaisjärki? Anteeksi nyt vaan kaikille tätäkin pellavansiemen-juttua puineille, mutta välillä vaan ihmetyttää.

No minäkin ensiksi ilmoitin (tuolla yhdessä ketjussa) iloisena löytäneeni ratkaisun vatsavaivoihin, eli pellavarouheen. Sitten sain viestejä joissa varoiteltiin pellavan "vaaroista". No, otin sitten varovaisemman kannan puheissani..
Toinen "kauhua" herättävä on maksa. Ja minun on myönnettävä, että olen jo kerran syönyt maksalaatikkoa vaikka raskaana olenkin. Puhin asiasta äitinikin kanssa ja hän sanoi syöneensä maksaruokia minua odottaessaan aivan normaalisti (siis ei viikottain, harva kai maksaa muutenkaan usein syö). Ja normaali minä olen.
Kyllä ihmiset hermoilee välillä liian herkästi näitten asioiden suhteen. Menee varmaan hormoonien piikkiin... Minulla ainakin.
:-)

Totta on, että olen itsekin monissa asioissa normaalia varovaisempi, mutta miettikää nyt jo noita pellavansiemeniäkin, kuinka suurista määristä onkaan kyse, kun puhutaan vielä leivässä olevista pellavansiemenistä... Jos ne olisivat oikeasti MYRKYLLISIÄ, niitä ei varmaan edes leipään lisättäisi.

Murehtiminen ja kaikenlainen surkuttelukin on varmasti sikiölle vaarallista, joten hellittäkää vähän, ette sairasta kuolemaan johtavaa tautia vaan olette raskaana;-)

Ihmettelinkin just sitä, että miksi ne on neuvolan jakamalla mustalla listalla, jos niistä ei mitään vaaraa ois...

Kyllä maksaa voi joskus syödä ja vanhoja järvikaloja ja pieniä määriä alkoholia siemailla... Mutta sen sijaan huonolla tuurilla voi tuorejuustosta tai pakastevihanneksista saada listerian, vaikka vain kerran niitä syötyään. Jokseenkin tarkkana siis raskaana olessa tulee olla.