Pelokas 7-vuotias, mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
7-vuotiaamme on todella pelokas nykyään. On siirtynyt makuuhuoneeseemme nukkumaan (omaan sänkyynsä meidän sängyn viereen), koska ei uskalla nukkua omassa huoneessaan. Yöllä jos herää, ei uskalla käydä itse vessassa, joka sijaitsee toisella puolen taloa, vaan tarvii saattajan. Ei uskalla olla yksinään kotona, koska pelkää hirveästi joka risahdusta.

Onko tämä enää normaalia? Ei ollut ihan näin pelokas nuorempana, herkkä kyllä silloinkin. Aiemmin asuimme niin ahtaassa asunnossa, että tyttö nukkui meidän kanssa samassa makkarissa ihan siksi ettei ollut kuin keittiö, makuuhuone, olohuone, jossa pieni nurkkaus tytön tavaroille. Nyt on tytöllä oma huone, muttei uskalla siellä nukkua.

7 v tyttö nukkuu vieressä ja silti vaikka nukkuu vieressä herää joka yö ja lähtee vaeltamaan etsimään mua,vaikka nukun vieressä. oma huone olis ja sais nukkua siel velipuoles kans joka 5 v,mut ei auta,äitin viekus vaan hyvä olla |O

siis tyttö on arka ja kuvittelee kaikkee,pelkää luurankoja yms. ja just ennen nukkumaan menoa kaivaa ne mielees et pääsis viekkuun. kyllähän sitä on kaikkea yritetty,mutta... :heart: noi lapset kun osaa katsoa äitiä silmiin kainiilla ruskeilla silmillään,niin se siitä taas :saint:

mun tyttö ainakin jännittää koulua kamalasti ja se kaikki tietysti vaikuttaa nukkumiseen,hakee turvaa vanhemmista. meillä vältetään kaikkea jännittäviä ohjelmia,koska tiedän kuinka herkkä ja kuinka mieletön on tytön mielikuvitus.

Juu, meilläkin lisäksi muitakin pelkoja. Nämä on kuitenkin niin aitoja, etten voi liki hysteerista lasta pakottaa tekemään jotain mikä pelottaa hirveästi, vaan peloista pitäisi ensin päästä edes osaksi eroon. Hänellä on myös sellaisia epärealistisia pelkoja, että esim. vessaa vetäessä tuleekin tulva joka pyyhkäisee hänetkin vessanpönttöön (tästä syystä oli jonkin aikaa vetämättä vessaa lainkaan... juonsi juurensa siitä että kerran oli vessa tukossa) ym.

Meilläkin tämä alkoi koulun alun kieppeillä. Meillä ei tyttö uskalla enää edes kuunnella hitusenkaan tapahtumarikkaampia satuja, pelkää niitä ja sanoo sen kyllä ihan ääneen. Joten ollaan taannuttu satukirjoissa "suloinen nallekarhu kesäretkellä" -tasolle.

Koulussa menee ihan hyvin, juuri oli vanhempainvartti. Herkkä tyttö on kyllä. Siitä Kauhajoen tapauksesta oli koulussa puhuttu ja edelleen välillä pyörittelee tippa linssissä asiaa mielessään :(
Ei katsele pelottavia ohjelmia. Vain pikkukakkosta ja meillä on videolla mm. Maa aikojen alussa, Nalle Luppakorvaa jne, ei uskalla enää katsoa esim. Lumikkia koska se on liian pelottava. Aika vähän kyllä katsoo telkkaria/videoita, enemmän leikkii (Littlest Petshopeilla, barbeilla, kotia).

kuulostaa kyllä siltä,että kannattais ottaa yhteyttä vaikka perheneuvolaan. meilläkin pelot ollut joskus aivan hysteerisiä. olen itse ottanut myös yhteyttä perheneuvolaan. joo meil luetaan kanssa satuja niin että jotkut lauseet muutan hieman kauniimmiksi, silleen että tyttö ei voi ymmärtää väärin :saint:

no me on vast kerran keritty käymään että alussa vasta ollaan. mutta siel on kuitenkin hyvät ammatti ihmiset mitkä osaa jutella lapsen kanssa ja kuunnella lasta. ja sit myös lapselle voidaan tehdä erilaisia tunne tason testejä yms.

Yhteistyössä