Pelottaa asuntolaina, vaikka taloudellisesti pärjäämme - ihmettelen miten joku uskaltaa pienemmillä tuloilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jeoje
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jeoje

Vieras
Miehen ja minun yhteenlasketut bruttotulot on n 9500 euroa kuukaudessa. Veroa menee molemmilta n 30%. Asuntolainaa meillä on omakotitalostamme vielä 110 000E ja lyhennämme 1700 euroa kuukaudessa, josta koron asuus on n 200 euroa. Vuodessa olemme lyhentäneet asuntolainaa n 25000 eurolla.

Järjellä ajatellen pärjäämme hyvin, mutta siltikin minua pelottaa vähän, kunlaina on noin iso vielä. Ihmettelen, miten jotkut uskaltavat ottaa parinsadantuhannen euron lainoja jollain 4000 e kuukausibruttotuloilla... Tai ehkäpä he sitten maksavat lainaa 25 vuotta pois?

mä maksan yksin lainaani paljon paljon pienemmillä tuloilla maksimiajan 25v. Mikä kiire mulla olisi? Kivahan se olis velattomana elää, mutta jos asuisin vuokralla, ei maksaminen loppuisi koskaan.

[QUOTE="Sanna";27799518]Sinun ongelmasi on henkistä laatua, korvien välissä siis.[/QUOTE]

Niin, tiedän :D Mutta olen tällainen, että tahdon olla mahdollisimman riippumaton kaikista ulkoisista tekijöistä.

Minä olen täysin riippumaton ja huoleton, vaikka lainaa on enemmän ja tuloja vähemmän. Jos joutuisin maksamaan vuokraa joka kuukausi, niin siitä olisin huolissani.

[QUOTE="aapee";27799515]Lähinnä eikö sinua ikinä pelota, että korot nousevat huimasti tms? [/QUOTE]

Tuntuuko sinusta, että maailmantalous on kuumenemassa tässä ihan pikapuoliin? Seuraatko ylipäätään minkä verran maailman tapahtumia?

[QUOTE="aapee";27799515]Tai oletko ikinä laskenut, paljonko maksat korkoa tuon 25 vuoden aikana?[/QUOTE]

Pankin sivuiltahan tuon näkee. Tällä hetkellä useiden asuntolainojen reaalikorko on inflaatio huomioiden lähes nolla, tai joillakin - marginaalista riippuen - jopa negatiivinen, joten juuri tällä hetkellä lainan lyhentäminen ei ole paras sijoitusvaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27799583:
Tuntuuko sinusta, että maailmantalous on kuumenemassa tässä ihan pikapuoliin? Seuraatko ylipäätään minkä verran maailman tapahtumia?

Pankin sivuiltahan tuon näkee. Tällä hetkellä useiden asuntolainojen reaalikorko on inflaatio huomioiden lähes nolla, tai joillakin - marginaalista riippuen - jopa negatiivinen, joten juuri tällä hetkellä lainan lyhentäminen ei ole paras sijoitusvaihtoehto.

No tällä hetkellä varmasti korot eivät ole nousussa, mutta parin vuoden päähän en valitettavasti osaa ennustaa.

[QUOTE="aapee";27799635]No tällä hetkellä varmasti korot eivät ole nousussa, mutta parin vuoden päähän en valitettavasti osaa ennustaa.[/QUOTE]

Parin vuoden päähän harva osaa ennustaa edes työpaikkansa säilymistä. Mutta elämistä ei silti voi lopettaa. En tietenkään kannusta ketään holtittomaan riskinottoon, mutta totuus on kuitenkin se, että jos jokainen edellyttäisi jokaisen taloudellisen päätöksensä tueksi (lähes) sataprosenttista varmuutta tuon päätöksen menestyksellisyydestä, niin saisimme saman tien sanoa hyvästit koko nykyiselle elämäntavallemme. Toki tämäkin voisi jonkun mielestä olla ihan hyväkin juttu.

Mulla on vähän sama ongelma, mutta nyt olen saanut lainan sen verran pieneksi että enää ei niin pelota. Itsellä auttoi seuraavat keinot:

* Rahaa säästöön rutkasti lainan lyhentämisen ohella. Nyt laina on halpaa, joten kannattaa samalla kerätä kunnon purskurirahasto. (itsellä noin vuoden tulot nyt säästössä, korkoa saan enemmän mitä lainasta maksan)

* Lasket jo etukäteen paljonko lainaerä on jos korko on esim. 6%.

* Lasket paljonko laina-aikaa pitää pidentää jotta erä pysyy samana kuin nyt jos korko nousee.

* Lasket paljonko saisitte työttömyys/sairauspäivärahaa jos niin kävisi.

* Näistä lopputuloksena lasket, miten pärjäisitte "worst case scenariossa" eli jos molemmat jää ilman työtä ja korot nousee. Ota huomioon säästöt.

Ainakin itse sain lopputuloksena laskelman että lainan saan maksettua joka tapauksessa, eli mitään oikeaa riskiä ei ole olemassa. Pärjäisin säästöillä täysin tulottomana 2 vuotta, ansiosidonnaisen kanssa 4 vuotta ja vielä peruspäivärahallakin saisin ainakin korot maksettua. Jos siis kaikki paha tapahtuisi kerralla, niin olisi ainakin 5 vuotta aikaa keksiä muutoksia tai myydä asunto. Helpottaa huomattavasti lainapelkoa.

En maksaisi noin isoja lyhennyksiä jos olisin sinä. Korot ovat nyt niin alhaalla että paljon parempaa tuottoa saisit sijoittamalla (omassa asuntolainassa kokonaiskorko nyt n. 1 % ja sijoittamalla olen saanut 5-10 % tuottoja) Ja ne tuotot voisi sitten käyttää ylimääräisiin lyhennyksiin jos ja kun korot nousee. Samalla olisi hyvä vararahasto jos tuleekin yllättäviä menoja, asuntolainaa kun olet maksanut et saa niitä enää takaisin.

Siis onko teillä jotain pääomatuloja, jos veroprosentti on noin helkkarin alhainen?

Ei tuo ole kai mitenkään erityisen alhainen? Itsellä tulot siis ~4300e/kk ja veroprosentti 29. Jos olisi enemmän lainaa tai vaikka matkakuluvähennyksiä niin se olisi vielä vähemmän, joten kyllä noin 4750e tuloilla prosentti voi olla 30. Tuon päälle tulee sitten vielä työeläke- yms maksut noin 6%. Mutta se ei ole _veroa_.

Miehen ja minun yhteenlasketut bruttotulot on n 9500 euroa kuukaudessa. Veroa menee molemmilta n 30%. Asuntolainaa meillä on omakotitalostamme vielä 110 000E ja lyhennämme 1700 euroa kuukaudessa, josta koron asuus on n 200 euroa. Vuodessa olemme lyhentäneet asuntolainaa n 25000 eurolla.

Järjellä ajatellen pärjäämme hyvin, mutta siltikin minua pelottaa vähän, kunlaina on noin iso vielä. Ihmettelen, miten jotkut uskaltavat ottaa parinsadantuhannen euron lainoja jollain 4000 e kuukausibruttotuloilla... Tai ehkäpä he sitten maksavat lainaa 25 vuotta pois?

Ihmettele pois vaan. Meillä lainaa reilun 3000 euron BRUTTOtuloilla 187000 euroa. Ei huoleta eikä pelota :) Laina-aika 22 vuotta.

[QUOTE="aapee";27799509]Mitä tarkoitat?[/QUOTE]

Jos maksat samaan tapaan, kuin menneenä vuonna, sinulla on neljä vuotta maksuaikaa lainassa. Ja sinua murehdittaa, jos korot nousee kahdeksi viimeiseksi vuodeksi? Kuitenkin teillä on sen verran isot tulot, että lyhentäisitte vallan mainiosti lainaa ansiosidonnaisella, vaikka korot pompsahtaisivat samantien.

Yhteistyössä