Pelottaa, että kohta tulee sappikohtaus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PaAp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla on ollut kohtaus kaksi kertaa.

Voi sua onnekasta! Mulla n. 3-4krt/vko, kestää kerralla 4-6h. Kohta puoli vuotta jonottanut leikkaukseen. Alkaa olla elämänlaatu aika heikkoa.

:( Voi että mä muistan noi... Mullaki oli monta viikossa sitte viimisinä aikoina ennen leikkausta ja välillä tuli semmonen monta päivää kestävä kohtausmainen olo jolloin kohtaus ei ollu päällä mutta mitään ei uskaltanu syödä kun oli koko ajan kiristystä mahassa... Mä kävin leikkauttaas sapen yksityisellä kun ei meinannu pystyä oleen sen kanssa. Olin kotona vastasyntyneen ja 1-vuotiaan kanssa. Lääkitystä eivät antaneet kun imetin. No poistuipas ne kivut kun sai sapen pois :)

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Millainen on sappikohtaus?

Hirveä :/
Mulla noita kohtauksia oli pidemmän aikaa, ennen kuin edes tajuttiin, että hoidetaan väärää vikaa, ja ilmankos ei ota talttuakseen.

Tilanne kun pääsi pahaksi, ei mulla auttanut yhtään mikään, lattialla makasin ja olin ihan läpimärkä tuskanhiestä, siis niin märkä, että paitakin liiskaant6u ihoon kiinni.
Onneksi multa on mokoma rakko poistettu ja jo vain on elämä helpompaa.

Mikään ei ollut niin hirveää kun se, että kipu alkoi hiipiä ja tiesit, että puolentunnin sisään on suoranainen kivun helvetti valloillaan, joka kestää jopa tuntia :o

Kuulostaa kamalalta. Mikä tuollaisen laukaisee, voiko se tulla kenelle vain?

Mulla ja monella muullakin ne on laukaissut raskaus :/
Siis ensimmäistä kertaa, ja siitä ne ovat sitten jatkuneetkin, vaikka raskaana ei enää ollutkaan.

Mulla noita kohtauksia oli pidemmän aikaa, ennen kuin edes tajuttiin, että hoidetaan väärää vikaa, ja ilmankos ei ota talttuakseen.

Tilanne kun pääsi pahaksi, ei mulla auttanut yhtään mikään, lattialla makasin ja olin ihan läpimärkä tuskanhiestä, siis niin märkä, että paitakin liiskaant6u ihoon kiinni.

Mikään ei ollut niin hirveää kun se, että kipu alkoi hiipiä ja tiesit, että puolentunnin sisään on suoranainen kivun helvetti valloillaan, joka kestää jopa tuntia :o

Kuulostaa kamalalta. Mikä tuollaisen laukaisee, voiko se tulla kenelle vain?

Mulla ja monella muullakin ne on laukaissut raskaus :/
Siis ensimmäistä kertaa, ja siitä ne ovat sitten jatkuneetkin, vaikka raskaana ei enää ollutkaan.

Mullakin ekaa kertaa tuli raskauden jälkeen. Raskausaikoina ei ole ollu ollenkaan. Ekan synnytyksen jälkeen tuli pari kohtausta ja olin uudelleen raskaana 3 kk synnytyksen jälkeen. Koko seuraavan odotusajan pysyi poissa. Kuopus kun syntyi alkoi kohtaukset taas... Tuo on myös perinnöllistä. Meidän suvun kaikilta naisilta on leikattu sappi.

Peesi |O :'( Onneksi myös ohi minulla.

Ap:ta en osaa neuvoa, sillä omat kohtaukset eivät helpottuneet muusta kuin piikistä päivystyksessä tai sitten vaan ajan kanssa. Mutta toivon, ettei kohtausta tule, tosiaan toivon.

Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:

Peesi |O :'( Onneksi myös ohi minulla.

Ap:ta en osaa neuvoa, sillä omat kohtaukset eivät helpottuneet muusta kuin piikistä päivystyksessä tai sitten vaan ajan kanssa. Mutta toivon, ettei kohtausta tule, tosiaan toivon.

Ja voi sun hitto, kun ei näköjään numerot toimi tosta sivulta, vaikka mitä nippeliä painais, mulla sii se kivun pahin huippu saattoi kestää jopa pari tuntia :o

Mulla on sappikohtaus tullut ehkä nelisen kertaa vuodessa. Kohtaus kestää yleensä puolisen tuntia ja kipu on aivan käsittämättömän kovaa.

Tiistaina tulikin sitten illalla ensin kaksi kohtausta joista toinen veti kaikkien aikojen ennätykset ollen 0-10 kipuasteikolla 12. Kipu oli niin kovaa että toivoin tajunnanmenetystä. Mielessä kävi myös ajatuksia että miten vaimo selittää lapsille kun isää ei enää ole ja miten he pärjäävät kun kuolema oli ihan selvästi tulossa. Tämän kohtauksen aikana vaimo soitti ambulanssin joka tuli kun kohtaus oli jo ohi. En siitä sitten lähtenyt ambulanssin matkaan kun ajattelin ettei kohtauksia enää tule mutta kuinkas kävikään. Ambulanssin lähdettyä tuli vielä kaksi kohtausta lisää ja vaimo soitti taas. Enää ei keskusteltu vaan lähdettiin tippaletkuissa sairaalaan.

Yö meni rauhallisesti mutta aamulla iski taas kohtaus johon sain Litalginiä tippana mutta eipä se ehtinyt vaikuttaa kun kohtaus taas loppui. Tässäkään vaiheessa en muuten tiennyt että kyseessä on sappivaivat vaan olen aina ajatellut että jotain vähän reilumpaa närästystä tai jotain. En tietenkään ollut koskaan kertonut näistä vaimolle jolle juttu tuli ihan puskista. En ollut koskaan mennyt asiasta lääkäriin koska kun kohtaus menee ohi, niin eihän sitä enää lääkäriä tarvita. Arvatkaas onko mulle jäkätetty tällaisesta äijäasenteesta? =)

Keskiviikkona tehtiin kokeita ja ultrassa paljastui syyksi sappirakko ja nyt sitten ollaan leikkausjonossa. Keskiviikkoiltana iski taas kohtaus mutta heti kun alkoin kutittelemaan, heitin Litalginin naman ja kohtaus jäi lieväksi. Sama juttu kävi tunti sitten mutta lääkkeitä piti napata pari kappaletta.

Toisaalta tässä olisi oiva tilaisuus kunnon ruokaremontille kun nyt ruokavaliota pitää seurata tarkasti ja välttää tiettyjä ruokia jotka pääosin ovat epäterveellisiä mutta onpa kiellettyjen listalla joitain terveellisiäkin ruokia.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Mulla on sappikohtaus tullut ehkä nelisen kertaa vuodessa. Kohtaus kestää yleensä puolisen tuntia ja kipu on aivan käsittämättömän kovaa.

Tiistaina tulikin sitten illalla ensin kaksi kohtausta joista toinen veti kaikkien aikojen ennätykset ollen 0-10 kipuasteikolla 12. Kipu oli niin kovaa että toivoin tajunnanmenetystä. Mielessä kävi myös ajatuksia että miten vaimo selittää lapsille kun isää ei enää ole ja miten he pärjäävät kun kuolema oli ihan selvästi tulossa. Tämän kohtauksen aikana vaimo soitti ambulanssin joka tuli kun kohtaus oli jo ohi. En siitä sitten lähtenyt ambulanssin matkaan kun ajattelin ettei kohtauksia enää tule mutta kuinkas kävikään. Ambulanssin lähdettyä tuli vielä kaksi kohtausta lisää ja vaimo soitti taas. Enää ei keskusteltu vaan lähdettiin tippaletkuissa sairaalaan.

Yö meni rauhallisesti mutta aamulla iski taas kohtaus johon sain Litalginiä tippana mutta eipä se ehtinyt vaikuttaa kun kohtaus taas loppui. Tässäkään vaiheessa en muuten tiennyt että kyseessä on sappivaivat vaan olen aina ajatellut että jotain vähän reilumpaa närästystä tai jotain. En tietenkään ollut koskaan kertonut näistä vaimolle jolle juttu tuli ihan puskista. En ollut koskaan mennyt asiasta lääkäriin koska kun kohtaus menee ohi, niin eihän sitä enää lääkäriä tarvita. Arvatkaas onko mulle jäkätetty tällaisesta äijäasenteesta? =)

Keskiviikkona tehtiin kokeita ja ultrassa paljastui syyksi sappirakko ja nyt sitten ollaan leikkausjonossa. Keskiviikkoiltana iski taas kohtaus mutta heti kun alkoin kutittelemaan, heitin Litalginin naman ja kohtaus jäi lieväksi. Sama juttu kävi tunti sitten mutta lääkkeitä piti napata pari kappaletta.

Toisaalta tässä olisi oiva tilaisuus kunnon ruokaremontille kun nyt ruokavaliota pitää seurata tarkasti ja välttää tiettyjä ruokia jotka pääosin ovat epäterveellisiä mutta onpa kiellettyjen listalla joitain terveellisiäkin ruokia.

Hihi. Ettepä te miehetkään sitten erityisen kovia ole kipua sietämään :D

Alkuperäinen kirjoittaja sori oli pakko:
Kyllä me miehetkin kipua tunnemme =)
Se sappikohtauksen kipu on jotain aivan käsittämätöntä. Kiputuntemus on toki subjektiivinen eli en voi verrata sitä synnytyskipuun joka eittämättä on myös jäätävää.

Se sappikohtauksen kipu on jotain aivan käsittämätöntä. Kiputuntemus on toki subjektiivinen eli en voi verrata sitä synnytyskipuun joka eittämättä on myös jäätävää.

Tiiätkö että mun mielestä sappikohtaus on jopa kivuliaampi kun supistukset... Ja se kun ei pysty edes hengittämään, kun joka hengenveto kääntää veistä ja lujaa. Ja joillain tosiaan lähtee taju sappikohtauksessa, eli kipukynnys ylittyy aika reilusti.

Multa on itseltäni leikattu sappirakko ja koin kipuja 4 vuotta, viimeisimmän puoli vuotta päivittäin. Pahimmillaan makasin viisikin tuntia suihkun lattialla lamaantuneena mutta ei kyllä tullut mieleenkään ambulanssia soittaa, kun ajattelen että se on niille kuoleman kielissä oleville. Luomusynnytys ei ollut kyllä yhtään mitään sappikohtaukseen verrattuna.

puoli tuntia kestäny teijän kohtaukset :O

mulla tuli 2:ssa viikossa 3 kohtausta, joka kerta sairaalaan, kohtaus kesti kerralla 4-6h. Kolmannen kohtauksen jälkeen leikattiin päivystyksenä.

moi ! minullakin on 2 kertaa ollut sappikohtaus ,niin ainakin luulisin oireitten perusteella ja labrakokeista ..voisiko joku kertoa teidän arvoista .mun arvot on p-alat 129 ..ja p-afos 78.itse en ymmärrä näistä mitään ..kiitos jo etukäteen .......luin näitä ,niin aina vain varmenmaksi tulen ,että mulla on kanssa sappkivet nyt tällähetkelläkin on tulossa kohtaus ,koitan juoda vettä kovasti kun ei oo mitää lääkettä mikä ei rasittais maksaaa.i

Itselläni sappikohtaukset alkoivat 3 kk synnytyksestä. Mulle suostuttiin kirjoittamaan litalginia, kun lupasin pumpata maidot pois 12h ajan, tabletin otosta. Litalgin auttoi n tunnin kuluttua lääkkeen otosta, se aika piti kärvistellä. Kipu oli karmeaa, kipukohta oli keskellä ylävatsalla, kuin vanne olisi puristanut. Ei koskenut oikealle, vaikka sairaalasssa aina hoettiin, että sappikipu on oikealla..

suht samat kokemukset eli alkoi tulla oireilua ylävatsaan pikkuhiljaa.. se alkoi kovana närästyksenä joka sitten pikkuhiljaa paheni. Välillä tuli miltei pskat housuun, ettei meinannut vessaan keritä.. eräs kaunis yö sitten hikoilin ja vääntelin koko armaan yön hereillä, seuraavana päivänä naama kellersi ja oksentelin ja olin sydäristä varma(vannemainen kipu oli tosiaan).. join vettä ja oksentelin..sairaalaan kävelin itse..jalat ei ihan pitäneet perille, mies talutti.. sairaalassa ultrassa näkyi koko rakko kiviä täynnä joista yksi oli lähtenyt haimatiehyeisiin.

Oireet on joo helpottaneet hieman ainakin välillä, nyt taas ollut samankaltaista eli lääkäriin (taas.. joku lääkäri ehdotti ärtyvää suolta, eikä ilmeisesti osannut katsoa eikä kuunnella että sappirakko on poistettu..)

Yhteistyössä