Pelottaako lama?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulipa mieleen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tätä taantumaa ja lamaa on hoettu niin tuutin täydeltä, tuntuu että lietsotaan jopa paniikkia.
Valitettavasti näitä lamoja tulee ja menee.
Aina on silti noustu.
Eipä ainakaan olla sodassa, nälänhädässä tms. mitä löytyy mm. kehitysmaista.
Lama on vielä pientä niihin verrattuna.
Tokihan se aina pelottaa, mutta sillekään ei mitään voi jos joutuu pois työpaikaltaan.
Meillä on onneksi miehen vanhemmat, jotka varmasti auttavat jos tiukka paikka tulee. Ovat niin sanoneet.

Täytyy elää vaan normaalisti, mutta järkevästi/taloudellisesti.

Miksi pelätä jotain, mistä ei vielä ole mitään varmuutta. Eletään nyt tätä päivää ja katsotaan mitä elämä tuo tullessaan. Omat vanhempani selvisivät edellisestä lamasta, joten en usko ettenkö minäkin selviäisi. Aika vankka työpaikka mulla on tällä hetkellä, joten en ota ainakaan tällä hetkellä mitään paineita.
Toisekseen miksi pitäisi elää pelossa, eikö kannata nauttia tästä hetkestä.

Lamaa ja taantumaa on hoettu vuodesta 2008 lähtien. EI ole omassa elämässä näkynyt vielä millään lailla, ja olen sentään yrittäjä.

Asunto on kahden vuoden kuluttua maksettu. Jos mies jää työttömäksi, lainaa voi lyhentää ansiosidonnaisellakin + säästöillä. Asuntolainan lisäksi muuta lainaa ei ole.

Enemmän kuin lama minua pelottaa tuleva (osin jo päällä oleva) ruokakriisi.

[QUOTE="Savolainen";27077672]Lamaa ja taantumaa on hoettu vuodesta 2008 lähtien. EI ole omassa elämässä näkynyt vielä millään lailla, ja olen sentään yrittäjä.

Asunto on kahden vuoden kuluttua maksettu. Jos mies jää työttömäksi, lainaa voi lyhentää ansiosidonnaisellakin + säästöillä. Asuntolainan lisäksi muuta lainaa ei ole.

Enemmän kuin lama minua pelottaa tuleva (osin jo päällä oleva) ruokakriisi.[/QUOTE]

Näetkö nälkää?

[QUOTE="vieras";27077699]Näetkö nälkää?[/QUOTE]

Hah hah. No en näe. Mutta jos olet vähänkään sanomalehtiä lukenut ja kaupassa hintoja katsonut, olet huomannut kuinka ruuan ja eläinten rehun hinta jatkuvasti nousee ja sään ääri-ilmiöt (kuivuus, tulvat, hirmumyrskyt) ovat lisääntyneet ja lisääntyvät jatkuvasti.

[QUOTE="Savolainen";27077721]Hah hah. No en näe. Mutta jos olet vähänkään sanomalehtiä lukenut ja kaupassa hintoja katsonut, olet huomannut kuinka ruuan ja eläinten rehun hinta jatkuvasti nousee ja sään ääri-ilmiöt (kuivuus, tulvat, hirmumyrskyt) ovat lisääntyneet ja lisääntyvät jatkuvasti.[/QUOTE]

Ruokaan menee niin vähän rahaa, että se on ihan sama vaikka ruoan hinta tuplaantuisi.

Ei pelota. 90-luvun laman aikaan mulla oli kaksi pientä lasta itseni lisäksi huolehdittavana ja silti selvisin lamasta. Nyt lapset ovat aikuisia eikä tarvitse huolehtia kuin itsestäni. Ruokaa lukuunottamatta kulutan varsin vähän, mutta silti voisin siitäkin vähästä vielä tinkiä. En jaksa murehtia etukäteen asioita, koska luotan kykyyni sopeutua muutoksiin. Olen sopeutunut ennenkin.

[QUOTE="Ccc";27076553]Ei molemmat aloilla joista ei voi vähentää. Velkaa 0€ ja säästöjä on.[/QUOTE]

Mitkä ne sellaiset alat on?

niin unoshtui vastata. Mietityttää mutta ei pelota. Jokaisella sukupolvella on omat ristinsä. Nälkävuodet, sota, evakot, köyhyys, lama, eriarvoisuus, rasismi, eläkepommi, ylipaino ja vaikka mitä. Huumeet ja joutenolo, yli varojen eläminen ja muu kohtuuttomuus. Aina on jotakin. Itse en ole lama-ajan lapsi, vaan saanut elää yltäkylläisen lapsuuden 70-ja 80-luvuilla, mutta nähnyt vanhempieni tuskan 90-luvun laman aikaan sekä sen, mistä voi moni joutua luopumaan. Eriarvoisuuden ja hyvän jakautumisen epäsuhdan.

Näitä kun mietin, saan asioihin oikean perspektiivin. Globaalisti ajatellen suomalaisten lamahan on pelkkä vitsi. Ajatella, joa joutuisimme luopumaan omistusasunnosta tai myymään taulutelevision, jotta voimme maksaa uuden automme osamaksut?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";27080606]Yritän seurata linkittäjän logiikkaa. Asut Saksassa, olet siis mamu ja näin ollen sinun ei tarvitsekaan pelätä koska saat siis kaiken ilmaiseksi.[/QUOTE]

Logiikka kyllä vähän pettää kun Saksassa ei ole ollenkaan niin hyvän edut mamuilla kuin Suomessa on. :|

[QUOTE="vieras";27080606]Yritän seurata linkittäjän logiikkaa. Asut Saksassa, olet siis mamu ja näin ollen sinun ei tarvitsekaan pelätä koska saat siis kaiken ilmaiseksi.[/QUOTE]

Paitsi, että en asu enää Saksassa :)

[QUOTE="vieras";27077765]Ruokaan menee niin vähän rahaa, että se on ihan sama vaikka ruoan hinta tuplaantuisi.[/QUOTE]

No minulle ei ainakaan olisi. Nytkään ei voi ostaa kaikkea mitä mieli tekisi niin saati jos hinnat nousisi puolella.
Enpä usko myöskään olevani ainoa jolle ruuan hinnan nousu puolella tietäisi ongelmia..

Vastaus vielä itse kysymykseenkin. Lama ei pelota ja pelottaa.. Velkaa ei ole, säästöjä pikkuisen. Toivon löytäväni halvan tontin tai mökin ja niitähän saattaa laman aikana löytyä ;)

Mutta.. 90-luv. lama on vieläkin kamalana mielessäni, jouduin silloin todella ahtaalle vuosiksi ja omista valinnoistani osittain johtuen ei ollut edes rahaa syödä. Pelottaa että joutuisi yhtä tukalaan tilanteeseen, vaikka tiedän ettei se periaatteessa ole mahdollista nyt kun ei sitä velkaakaan ole tai ainakin se olisi todella epätodennäköistä ja tarkoittaisi sitä että sitten olisi tosi moni muukin samassa tilanteessa ja kaikkia yhteiskunnan maksamia etuuksia olisi leikattu jne.

Ystävien puolesta pelottaa kun heillä isoja lainoja.

Yhteistyössä