Pentukoiran hihnassa vetäminen+koulutusvinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mari.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mari.

Vieras
Meillä on nyt 10-viikkoinen narttupentu joita olen lenkittänyt lyhyitä matkoja. Ongelmana on koiranpennun tajuton vetäminen hihnassa, välillä kuuluu sellainen kuekkuäänikin ja pentu on pakko ottaa syliin rauhoittumaan. Varmasti sillä on kamalat menohalut kun maailma on niin ihmeellinen mutta pahaa tekee omistajana.
Pennulla on lyhyt hihna ja pentupanta. Valjaat tilasin tänään netistä mutta niiden tulossa kestää vajaa viikko.
Nehän helpittaa sitä ettei pentu pääse satuttamaan kaulaansa vetämisessä mutta se ei ratkaise veto-ongelmaa. Vetääkö pennut oikeasti tosi lujaa hihnassa vai onko tämä raikuli ylivertainen tässä? =)
Milloin pentua voi alkaa kouluttamaan tuossa asiassa? Siis, milloin pentu alkaa tajuamaan niin että koulutuksesta on hyötyä? Ajattelin sellaista koulutusta että aina kun pentu vetää niin pydsähdyn heti ja en liiku metriäkään niin kauan kuin hihna on tiukalla. Myös niin että vaihdan aina suuntaa kun vetäminen alkaa.
Ollaan jo muutaman kerran tuota harjoiteltu mutta pentu ei näytä tajuavan mitä tapahtuu ja alkaa heti taas vetämään kun lähden liikkeelle. Mietin onko 10-viikkoinen liian pieni ja olemmeko lyhyellä lenkillä sitten pari tuntia kun emme liiku ollenkaan :D

Arvostaisin kokemuksia ja vinkkejä tosi paljon :)

Mä aloitin seuraa-harjoituksia tuossa iässä pennulle, harjoitukset ovat aina vapaana. Nyt pentu noin 14vk ja osaa seurata jo hyvän matkaa. :) Remmissä vetää kyllä vielä välillä, kun on intona, mutta meillä vanhempi koira kulkee mallina mukana aina sivulla.
Makupaloja aina lenkille mukaan ja onnistumiset palkitaan heti!

Yleensä käytän koirat metsässä vapaana, pentu pysyttelee oikein hyvin lähellä ja tulee aina kutsuttaessa sivulle(sekin on harjoituksen tulosta) luokse tulo kannattaa opettaa herkuilla mahdollisimman aikaisin, melkeinpä tärkein taito koiralle.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Meidän koira ainakin oppi olla vetämättä just tolla sun mainitsemalla tekniikalla eli että aina kun veti niin pysähdyin ja matka jatkui sitten kun koira löysäsi hihnan (ja yleensä katsoi muhun päin että mikäs nyt tuli). Ja muualla on neuvottu myös tuota suunnan vaihto-juttuakin eli noilla varmaan pärjäät.
Mä en palkaksi ole nameja tosta antanut, tuolle on riittänyt se palkinnoksi että lenkki jatkuu.
Siihen en osaa sanoa mitään että missä iässä voi alkaa kouluttamaan.

Minusta 10-viikkoinen on liian pikkanen moisiin harjoituksiin. Paljon vapaana oloa jos mahdollista, ja opetat seuraamista niin. Hihnassa olostakin tehdään ensin vaan kiva juttu, eli en yhdistäisi siihen mitään "negatiivista" ennenkuin on hyvin remmeihin tottunut.

Ja sit se tärkein... ois tosi hyvä jos menisitte jonnekkin alkeiskurssille, jossa opetetaan kädestä pitäen ne tärkeimmät jutut... kontakti, palkkaaminen, perus käytöstavat jne... Ellet sitten ole itse tosi aktiivinen, ja etsi kaikkea tietoa itse kasvatusoppaista jne. Pentu myös sosiaalistuu samalla muihin koiriin ja ihmisiin siinä sivussa, kun käytte alkeiskurssilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;29117841:
Mä aloitin seuraa-harjoituksia tuossa iässä pennulle, harjoitukset ovat aina vapaana. Nyt pentu noin 14vk ja osaa seurata jo hyvän matkaa. :) Remmissä vetää kyllä vielä välillä, kun on intona, mutta meillä vanhempi koira kulkee mallina mukana aina sivulla.
Makupaloja aina lenkille mukaan ja onnistumiset palkitaan heti!

Yleensä käytän koirat metsässä vapaana, pentu pysyttelee oikein hyvin lähellä ja tulee aina kutsuttaessa sivulle(sekin on harjoituksen tulosta) luokse tulo kannattaa opettaa herkuilla mahdollisimman aikaisin, melkeinpä tärkein taito koiralle.

Kyllä!, ja korostetan palkitaan heti kohtaa! Se tosiaan täytyy tapahtua heti. Pentu on niin valpas kun uutta on niin paljon että helposti menee asianyhteys ohi..

Ai niin, oletko opettanut pennulle nimensä? Se, että pentu tuntee nimensä kunnolla auttaa myös kontaktin saamiseen.
Eli: sanot useita kertoja päivässä pennun nimen, aina kun se nostaa katseensa ja tunnistaa nimen, palkitset. Kannattaa muistaa, että nimen tunnistaminen ei ole tuossa se pääasia, vaan se katsekontakti.

Yhteistyössä