Peräpukamat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auts
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auts

Vieras
Tää ei nyt varsinaisesti liity vauvan hoitoon, mutta varmaan muillakin vauvojen äideillä on peräpukamat vaivana. Mulla tuli loppuraskaudesta peräpukamat, jotka ovat nyt kolme kuukautta synnytyksestä tosi kipeät ja vuotavat vähän. Osaisiko kukaan suositella hyvää lääkettä vaivaan, jota voi käyttää siis myös imettäessä? Missä vaiheessa kannattaa mennä lääkäriin? Entä onko toivoa, että pukamat lähtevät itsestään pois?

Mä olen käyttänyt ihan niitä apteekin voiteita. Mulla tuli pukamat ponnistusvaiheessa, sain ne voiteella pieneksi. Kokonaan eivät ole hävinneet vaikka lapsi jo kohta vuoden. Eivät ole kipeät, lähinnä esteettinen haitta. Olen ajatellut, että toisen raskauden (jos joskus?) jälkeen katson, mikä tilanne ja sitten lääkärin operoitavaksi jos vaivaavat.
Apteekissa kyllä tietävät, mitä voi imetyksen aikana käyttää, kysy vaan rohkeasti sieltä. Lääkäriin menisin jos voiteilla eivät parane. Nolo vaiva, mutta kovin yleinen.

Yleensä pukamat eivät katoa itsestään.
Oletko käyttänyt esim. Scheriproctin suppoja ja voidetta (saa apteekista ilman reseptiä ja saa käyttää imettäessä)? Jos nämä eivät tuo helpotusta niin sitten lääkäriin ja hän arvioi tilanteen ja määrää tehokkampaa lääkettä tai antaa lähetteen ns. pukamien sidontaan. se on pieni toimenpide, joka kestää 5minuuttia. pukama ns. hirtetään niin ettei se saa verta ja 2viikon kuluttus tipahtaa "rusinana" pois ulosteen joukossa. ei ole ollenkaan hävettävää mennä lääkärille tämän asian kanssa. ihmiset usein kestävät sietämätöntäkin kipua, kun eivät kehtaa mennä lääkärille. Varsinkin,kun pukamasi vuotavat niin menisin näyttämään lääkärille!

täälläkin ollut. Pukamat olivat tosi kipeitä ja isoja ja alkoivat vuotaa. Kävin näyttämässä lääkärille vaikka siis nolotti tosi paljon niin kannatti mennä. Varasin yksityiseltä ajan. Lääkäri antoi antibioottikuurin, koska pukamat olivat vähän tulehtuneet ja reseptillä paljon parempaa voidetta kuin apteekista saatavat. Mulla ne apteekin voiteet eivät tehonneet lainkaan. Voide auttoi tosi hyvin ja vuoto lakkasi itsestään kun pukamat tyhjenivät. Joten mene pian lääkäriin, on niin yleinen vaiva kuitenkin.

Voiteilla saa lievitettyä oireita, mutta pukamat eivät häviä kokonaan. Mulla pukamat äityivät tosi pahoiksi raskauden loppuvaiheessa ja jouduin sairaalaan poliklinikalle, jossa pukamat jotenkin aukaistaan. Sen jälkeen olin tosi kipeä muutaman päivän ja istuminen oli ihan kamalaa. Poika syntyi sektiolla. En voi edes kuvitella, miten pahoiksi pukamat olisivat menneet alatiesynnytyksessä.

Pukamat ovat välillä olleet tosi kipeät, välillä ne eivät juuri vaivaa. Ikävin juttu kuitenkin on, että niitä ei saa työnnettyä sisään, vaan ne törröttävät ulkopuolella. Peräaukon puhdistaminen on tosi vaikeaa ja pikkuhousut töhrääntyvät helposti.

Sain lähetteen terveysasemalta sairaalaan ja olen menossa operaatioon lähiaikoina. Tietääkseni kyseessä ei ole tuo hirttäminen.

Minulla tuli synnytykssä 6 peräpukamaa. Ne kuitenkin parantuivat viikon sisällä. Vinkiksi hygieeniaan: pyyhkiminen on yhtä tuskaa, kun pukamat kiusaavat. Itse käytin tavallista perusvoidetta pyyhkiessä. Kun sitä laittaa paperiin, paperi pehmenee ja pyyhkiminen helpottuu. Samalla pukamat saavat rasvaa.

Yhteistyössä