Peräruiske vai mikä se on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Kannattaako ottaa? Otetaanko se vaan siksi että ei sitten synnyttäessä tule jotaki ylimääräistä? Kuinka moni teistä on ottanut, ja voittako kertoa miltä tuntui? Siis ihan kokemuksia, pliis....
Alkaa olla ajankohtainen :)

Jos tarkoitat synnytyksessä annettavaa peräruisketta, niin olen kahdessa kolmesta synnytyksestä sen saanut.
Ekassa se oli hirveä, lähinnä siksi että avauduin neljästä sentistä seitsemään siellä pytyllä. Tuntui että taju lähtee.
Tokassa en sitä saanut, koska kaikki meni niin nopsaa: vaatteet pois ja ponnistamaan.
Kolmannessa sain ns. pienen peräruiskeen. Helpotti oloa, muttei vienyt tajua.

Otetaan juu siksi, että synnytys ois ton osalta "siistimpi" ;) Mä tosin en tarvinnut, kun supparit huolehti tyhjennyksen ihan luomusti. Varmaan kannattaa ottaa niin ponnistaminen on sitte tolta osin helpompaa.

Odotusaikana oli pakko käyttää noita ummetukseen välillä, ja ei se tunnu oikein miltään. Vähän kiire tulee vessaan noin vartti ruiskeen laiton jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Otetaan juu siksi, että synnytys ois ton osalta "siistimpi" ;) Mä tosin en tarvinnut, kun supparit huolehti tyhjennyksen ihan luomusti. Varmaan kannattaa ottaa niin ponnistaminen on sitte tolta osin helpompaa.

Odotusaikana oli pakko käyttää noita ummetukseen välillä, ja ei se tunnu oikein miltään. Vähän kiire tulee vessaan noin vartti ruiskeen laiton jälkeen.

... ja siis nimenomaan sellaisia miniperäruiskeita.

Kannattaa ottaa. Kyllä se sen takia otetaan ettei sitä ylimääräistä tule-ainakin tietääkseni. Toisen lapseni kohdalla tuli niin kiire ettei sitä ehditty antaa ja olin samana päivänä vetäissyt napaani valtavan perhepizzan ja synnytyksessä muistan olleeni toooosi huolissani että mahtaako sieltä kätilön silmille ekana tulla ne pizzat! :laugh:

usein peräruisketta 'tarjotaan' mikäli sille on aikaa. Tuntemukseen vaikuttaa tietenkin se onko suolesi toiminut milloin viimeeksi eli onko taipumusta ummetukseen jne. Mutta lapsi syntyy kyllä ilman suolen tyhjennystäkin :D kätilön yhtenä tehtävä on painaa suoltasi lapsen syntyessä/pään syntyessä. Keskity nauttimaan viimeisistä raskauspäivistä/viikoista ilman huolta suolentyhjennyksestä :D

Alkuperäinen kirjoittaja synnyttänyt :
usein peräruisketta 'tarjotaan' mikäli sille on aikaa. Tuntemukseen vaikuttaa tietenkin se onko suolesi toiminut milloin viimeeksi eli onko taipumusta ummetukseen jne. Mutta lapsi syntyy kyllä ilman suolen tyhjennystäkin :D kätilön yhtenä tehtävä on painaa suoltasi lapsen syntyessä/pään syntyessä. Keskity nauttimaan viimeisistä raskauspäivistä/viikoista ilman huolta suolentyhjennyksestä :D

No ei se kätilö kyllä mun "suolta" painanut, vaan välilihaa :D Estää vähän repämiä.

eikä se ole paha se tyhjennys,mulle tarjottiin ja otin. helpottaa synnytystä,pääsee vauva helpommin ulos jos peräsuoli ei ole täynnä :) eikä sitä kannata miettiä,voin olla varma että se on sinun pienin huolenaihe kun synnytys alkaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kahden:
mikä ihmeen peräruiske?mulle koskaan edes puhuttu tollasesta neuvolassa eikä synnytyksessä :O

Multa kysyttiin synnärin vastaanotossa, tahdonko tollaisen. Vaihtelisko vaihteeksi käytännöt sairaaloittain?

ai se on sitä varten jos suoli ei tyhjenny?mulla ei kysytty kyllä synnytyksen aikana koska viimeksi olen ulostanut.

ekan synnytyksen kohdalla väänsinkin tortut siihen synnytys sänkyyn kun ponnistelin :D

tuli tosta mieleen kun kaveri ponnisteli niin sillä oli kuulemma ripuli ja virtsat lennelly vaan siellä kätilöiden päälle :D

mutta se ei saannut tota ruisketta kylläkään.

Alkuperäinen kirjoittaja tortut tuli:
ai se on sitä varten jos suoli ei tyhjenny?mulla ei kysytty kyllä synnytyksen aikana koska viimeksi olen ulostanut.

ekan synnytyksen kohdalla väänsinkin tortut siihen synnytys sänkyyn kun ponnistelin :D

Mulla sama juttu..näin jälkeenpäin nolottaa,mutta eipä siinä tilnteessa enää vessaan ehtinyt.

Juu, ekan kanssa en sitä saanut kun synnytys oli niin nopsa... ja vaikee. Kahden seuraavan kanssa sain ja suosittelen vaikka ei mitään kivaa se ruiskeen laitto olekkaan... mutta ei niin kauheetakaan. Eipä tartte pelätä että paskoo sinne sängylle, musta se olis noloa, vaikkakin kätilöille varmaankin arkipäivää. =) Onnea synnytykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja synnyttänyt :

kätilö ei kyllä paina kenenkään suolta pään syntyessä. Ei ole edes mahdollista. Kätilö painaa/tukee välilihaa.

Jos olet menossa synnyttämään, niin onhan se aika pieni juttu se peräruiske, verrattaen siihen, mitä tuleman pitää..=) Ja on siitä hyötyä, ei tarvitse muiden edessä kakkia. Mulle se oli ainakin ihan luonnollinen juttu, olen hoitaja itse, ja tehnyt niitä paljon, sain laittaa omani itse, onneksi..

Multa on kummallakin kerralla kysytty haluanko senkun ei oo suoli tyhjentynyt itellään ennen synnytystä. Esikoisesta se oli ihan jees,ei mitenkään kamala kokemus. Kuopuksest oli taas ihan hirveetä istua pöntöllä kun supistukset paikalln ollessakoski niin perkeleen paljon ja tuntu että sepaska ei lopu koskaan ja synnytänkin siinä pahuksen pöntöllä istuessa :ashamed:

Muoks, ja mulle laitettu toi miniperäruiske.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Jos olet menossa synnyttämään, niin onhan se aika pieni juttu se peräruiske, verrattaen siihen, mitä tuleman pitää..=) Ja on siitä hyötyä, ei tarvitse muiden edessä kakkia. Mulle se oli ainakin ihan luonnollinen juttu, olen hoitaja itse, ja tehnyt niitä paljon, sain laittaa omani itse, onneksi..

Mäkin ajattelin, että laittelen itse jos on tarvis. Kahdessa edellisessä on synnytys mennyt ilman vaivoja ja ainoa vaiva joka on jäänyt on Mirolaxilla revitty suoli kun ovat kiireessä laittaneet. Itsekin olen hoitaja siis.

Mulle on molemmissa synnytyksissä vaan ilmoitettu, että nyt laitetaan peräruiske. Ei se ollu mikään mini sellainen vaan letkulla nestettä niin kauan, että tuntui että alkaa tulla takas päin. pöntöllä eei tosiaan oo kauheen kiva suppareissa istua, mutta muuten ihan harmiton juttu.

Yhteistyössä