Perätila/käännösyritys/synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anu

Vieras
Hei,

Istukka edessä, vauva perätilassa (33+) Vauva viihtynyt lähes aina perätilassa. Kahden viikon päästä kontrolli ja jos edelleen perätilassa niin käännösyritys. Kaikki kokemukset käännöksestä, perätilasynnytyksestä tervetulleita.

Itseäni arveluttaa käännösyrityksen riskit (mm. alkava synnytys), tuo istukan sijainti ja se, että baby voi kiepsauttaa vielä itsensä takaisin perätilaan.

Olen hoidossa Taysissa.

En ole itse kokenut, mutta ystävälläni käännettiin monta kertaa ja aina vaan vauva muljahti kotimatkalla takaisin. Ei siinä mitään sen kummempaa riskiä kai ollut. Maha vaan oli ihan mustelmilla. Lopulta ystäväni kyllästyi ja sanoi, että sitä lasta ei käännetä enää kertaakaan. Lääkäri sitten sanoi, että varataan aika sektioon. Tämä Taysissa.

Minulla myös istukka edessä ja vauva perätilassa, käännösyritys oli mutta ei se vauvan pylly liikkunut mihinkään! Siitä sitten katsottiin sektioaika. Itse en halunnut yrittää alakautta, lääkäri kysyi mitä ajattelen ja sanoin että leikkaukseen mennään. Minun pienessä mielessäni se oli turvallisin vaihtoehto.

Kiva törmätä kanssasisariin. Ymmärsinkö oikein, että sektio on edessä, ei siis vielä tehty? Sattuiko käännösyritys? Monitoroitiinko sinua käännöksen ajan tms. vauvan sydänkäyrää? Saitko asiallista tietoa riskeineen kaikkineen synnytysvaihtoehdoista?

Kiitos, jos jaksat kertoa.

Jos lapsi on perätilassa, vaikuttaako istukan sijainti jotenkin käännösyrityksiin?

Olen vasta viikolla 17, mutta istukka on edessä, onko siinä jotakin riskejä?

Sinun lienee turha vielä miettiä perätiloja ja käännösyrityksiä :-) mutta luonnollisesti istukan irtoaminen on ""helpompaa"" kun vauvan käännöstä kaiketi kuitenkin yritetään tuosta mahan päältä ja sivuilta.

Joissakin sairaaloissa käännöstä ei istukan sijainnin vuoksi yritetä (muita syitä vauvan mahdollinen kiinnittyminen, vähäinen lapsivesi, äidin komplikaatiot jne.)

Onnea odotukseen!

Kiitos vastauksesta. En todellakaan vielä edes mieti mahdollista perätilaa, mutta ihan uteliaisuuttani vaan kyselen, kun istukan paikka otettiin mukaan keskusteluun.

Heippa! Mulle tehtiin käännös edellises raskaudes vkol 37, onnistu hyvin,ei sattunu yhtään. Käännöksen jälk ultrattiin ja vauvan sydänääniä otettiin puolisen tuntia. Syntyessä pojal oli napanuora 2 krt kaulanympäril, jotkut lekurit ovat sitä mieltä, et ois yhteydes käännökseen, mut tiiä tuosta sitte..

käännösyritys ei sattunut, lähinnä vaan hiukan epämiellyttävää kun täti tuuppii mahaa.. ultralaite oli kokoajan siinä päällä, katsoi vähän väliä kunka siellä sujuu, sitten tietysti sydän käyriin.. ei edes paljoa yrittänyt, sanoi jo ennen alotusta että koitetaan mutta ei uskonut itsekkään että se mihinkään kääntyy.. en tiedä tuosta istukan tarinasta enempää. näin vain oli minullakin. Napanuora oli 5x kaulanympärillä, muttei tuo käännösyritys siihen voinut vaikuttaa kun ei se vauva liikkunut yhtään mihinkään (varmaan sen takia kun oli niin puristuksissa..)

niin, leikkaus tehtiin puolivuotta sitten. vauva oli puolen välin jälkeen kokoajan samassa paikassa(asennossa) ja aloin sitten tutkia itse asiaa ja olin jo päättänyt että jos ei se käänny niin sektio. Lääkärit kyllä kertoi asianmukaisesti kaikesta asiaan liittyen.

Minun vauvanio on ollut varmaan koko ajan perätilassa. En ainakaan ole tuntenut potkuja kuin alhaalla. Alkuviikosta vauvaa koitettiin kääntää, mutta tuloksetta. En tiedä olisiko tulokseen vaikuttanut esim. se, että kätilö sanoi minun vatsalihakseni olevan todella piukeat. Ei se kääntämisyritys suorastaan kipeältä tuntunut, mutta inhottavalta. Kyllä siinä meni itsellä naama, jos minkälaiseen irveeseen ja tippa tuli silmiin. Sydänkäyrät otettiin käännöksen jälkeen. Kontrolliaika sovittiin parin viikon päähän ja alustava leikkausaika vajaan kolmen viikon päähän.

Vauva taisi kyllä vähän ihmetellä tapahtumaa, sillä on myllertänyt käännösyrityksen jälkeen paljon entistä enemmän.

Istukan sijainnin merkittävyydestä en tiedä, mutta minullakin se on etuseinässä.

Meille annettiin kontrolliin asti aikaa päättää haluammeko, että synnytän alakautta vai tehdäänkö sektio. KPKS:ssa kyllä suositellaan sektiota, johon myös päädyimme turvallisuuden takia samantien.

Mulle kerrottiin odottavasta äidistä jolla meinattiin lasta kääntää, mut jättikin kääntämättä ja hyvä niin, koska oli kuulemma ollut napanuora 3 kertaa kaulan ympäri, et jos ois kääntänyt niin vauva olisi menehtynyt. Kai siitä kääntämisestä voi kieltäytyä ja pyytää sektiota suoraan vaan?

Yhteistyössä