Perätilä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikkumamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pikkumamma

Vieras
Postittaminen ei äsken onnistunut. Toivottavasti tämä ei tule toiseen kertaan :)

Minulle sanottiin neuvolasta, kun kävin siellä lääkärillä, että vauvani on perätilassa. No olenhan vasta viikolla 29, joten kai se vauva vielä ehtii kääntyä?
Pikkuinen on kyllä ihan peppu alamaastoissa. Potkut ovat jo vahvoja ja osuvat useimmin jonnekin virtsarakon seutuville, kuvitelkaa vain tunnetta. Pinnistelen että en lorauttelisi pöksyyn :)
Lääkäri sanoi myös siitä kun olen niin pieni. Siis n. 160cm ja hoikka. Lantio on mitätön vaikka jo toinen lapsi tulossa. Tyttöäni odottaessa kaikki meni hyvin. Hän kääntyi jo ajoissa, mutta synnytys oli hieman vaikea ja pitkä.
Nyt pelottaa, että entä jos se vaavi kasvaa niin isoksi, ettei enää mahdukaan kääntymään.
Onko jollain tietoa tai kokemusta asiasta. voiko vauva vielä kääntyä? Tai voiko lääkäri jotenkin avittaa sitä?
Aina välillä hiipii ajatuksia mieleen, vaikka lääkäri vannoi, ettei kannata stressata ollenkaan :)

No mä en ole ihan niin pieni kun Sinä, yli 170 pitkä mutta vauva on perätilassa. Siellä se on istuskellut ainakin rv 23 alkaen.
Viimeksi neuvolasta sain lähetteen äippäpolille asennon tarkastukseen ja kääntöyritykseen. Yrittävät siis kääntää ulkoa päin painelemalla lapsen oikein päin. Mun aika on rv 36, eli siihen asti ainakin odotetaan ja katsellaan.
Kääntämisen onnistumiseen vaikuttaa synnyttäneisyys, kohdun koko & lapsiveden määrä ja monet muut asiat.
Tiistaina sen näkee ja kokee miten kävi.

Ja mulla ainakin nuo kantapääpotkut on virtsarakossa ja kyllä vessassa saa ravata ainakin jumppasessioiden aikana, kun toinen tekee tuplakantapääpotkuja virtsarakkoon :D

Hyvin todennäköisesti vielä kääntyy. Minulla vauva istuskeli rv 34 asti. Vatsani oli tosi pinkeä ja pieni. Th arvelikin, ettei vauva enää pääse kääntymään ja oli ihan valmis lähettämään minut äitiyspolille käännökseen. Mutta niinpä vaan vauveli ahtaassakin tilassa pääsi kääntymään. Rv 37 vauvani käväisi vielä viistossa tilassa, mutta siitäkin sitten käännähti raivotarjontaan. On niitäkin tapauksia, joissa vauva kääntyy vielä ihan siellä viimeisillä viikoilla, valitettavasti joskus myös väärinpäin...

Uudelleensynnyttäjällä on kuulemma mukavasti tilaa vauvelin kääntyillä, joten toiveita sinulla varmasti on.

Tehotyttö ja ""Arvo-poika"" 1vko

Mulla oli myös viikolle 33 perätilassa lähes koko ajan. Aina kun sain sen kääntymään oikein päin niin viimeistään seuraavana iltana se oli taas pyllyllään. Sitten yhtenä yönä se vaan päätti yhtäkkiä kääntyä oikein ja siitä asti ollut raivotilassa. Nyt alkaa vk 38. Ei enää juuri vaaraa onneks!
Kääntymistä voi itse edesauttaa esim. lukemalla päivän lehden lattialla nelinkontin pylly pystyssä. Silloin vauvalla kuulemma eniten tilaa laittaa jalat pyllyn alle ja kun potkaisee, kuperkeikka seurauksena. Kannattaa kokeilla!

Mulla nyt rv 36+3 eikä vauveli ole kääntynyt, joten menen tällä viikolla ultraan, jossa kattovat tilanteen. Esikoiseni (1v 9kk)kääntyi myös myöhäisessä vaiheessa ja synnytys sujui hyvin. Olen alle 160cm pitkä, sopusuhtainen. Itse en ole asiasta huolissani, koska vauva on esikoistani pienempikokoisempi (ainakin omasta ja th:n mielestä) ja pyöriskelee vielä kovasti vatsassa. Mikäli perätila on tosiasia vielä ihan raskauden loppuvaiheessa niin harkitsen suostunko mahdolliseen kääntämisyritykseen, koska se ei kuitenkaan ole täysin riskitöntä (istukka, napanuora)...
En olisi sinuna huolissani vauvan asennosta vielä tuossa raskauden vaiheessa...

Kiitti infosta!
Mun täytyy kokeilla sitä nelinkontin sanomalehden lukemista ;)
Eipä tässä mitään huolta ole..kuulemma synnytys saattaa jopa onnistua pt:ssa, varsinkin kun on toinen beibi jo kyseessä. Sitä vain kaikenlaista tulee mieleen. varsinkin kun ekan kanssa meni kaikki kuin voideltuna...ainakin synnytykseen asti :) Ja hyvinhän sekin loppujen lopuksi meni. Punainen tuhiseva tyttöhän sieltä tuli.
Nyt sitten vain odotan innolla tätä pikku ""istuskelijaa"".

Meillä vaavi käännettiin viikolla 36+3 lääkärin avittamana ja ihan sutjakasti kääntyi, melko kivuttomasti. Sen verran siinä tarvittiin kuitenkin voimaa, etten usko tuon enää kellahtavan pää pystyyn. Saas nähdä. Käännös tehdään hyvin valvotusti, sydänkäyriä ja ultria seurataan ennen ja jälkeen käännöksen, joten tuntui varsin riskittömältä. En usko, että tuo olisi itsestään kääntynyt, kun on alusta asti ollut täysin perätilassa eli peppu tiiviisti lantiossa.

Yhteistyössä