perätilasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua kaipaava

Vieras
Mulla viikkoja 34+6 ja tänään ultrassa vauva edelleen pylly edellä.
Sain lähetteen että mittaavat sopiiko syntymään jne.
En yksinkertaisesti halua synnyttää alakautta perätila vauvaa!!
Pelkään muutenkin synnytystä, mutta jos siellä oltais oikein päin oltu tulossa niin olisin alakautta synnyttänyt mutta en perätilassa olevaa.

Neuvolan th joka kerta tunnustellut että ois raivotarjonnassa, mutta eipä vissiin sitten ole ollutkaan.

Kertokaa kokemuksia onko vielä toivoa että kääntyis ja onko kukaan synnyttänyt perätilassa olevaa vauvelia?
Ja kertokaa leikkauksesta kokemuksia.

Mulla ei tosiaan ole mitään varmaa tietoa yleisesti, mutta siskollani ei vauva ollut myöskään kääntynyt mahassa ja vauva saatiin käännettyä ennen synnytyksen käynnistämistä. Tapaa en tiedä millä käänsivät, mutta onnistui kuitenkin hyvin. Vauvalle tuli joka tapauksessa ""väärinpäinolosta"" johtuen lonkkavika ja vauvelia on nyt pidetty kolme kuukautta sellaisessa lonkkalastassa. Lastasta luovutaan pian eikä lonkkavian pitäisi aiheuttaa jatkossa enää mitään ongelmia.

Niin ja lisäksi se, että siskoni kertoi ettei perätilasynnytykseen edes kovin mielellään ryhdytä, kun se on äidille niin hankala. Mielummin sitten keisarileikataan.

Joo, mullakaan ei ihan omia kokemuksia, mutta siskon vauva kääntyi vielä joskus vko 36 poikittaisesta oikein päin. Mulla epäiltiin vauvan olevan perätilassa joskus rv 30-33 ja silloin jo neuvolassa oltiin sitä mieltä, että ehdottomasti se sitten olisi ensisynnyttäjällä sektion paikka, jos ei ehdi kääntyä. Mutta meillä vauva on nyt kääntynyt oikein päin...

Minulla vauva oli rv 35 perätilassa mutta rv 37 oli kääntynyt raivotarjontaan ja siinä pysyi loppuun saakka, alateitse synnytin. Vaikka kyseessä oli jo toinen lapseni, niin perätilavauvaa en olisi synnyttänyt alakautta ja sen sanoin terkkarillekin. Tuossa asiassa täytyy vaan pitää oma pää kylmänä ja vaatia suunniteltu sektio. Vaikka kuinka yrittäisivät käännyttää, ei sinua voida pakottaa alatiesynnytykseen!

Edellisen ohjeet olivat oikein hyvät. Ihan kylmän viileästi ilmoittaa, ettei synnytä perätilavauvaa alakautta. Perätila on aina syy sektiolle. Ja kääntämistä en suosittele. Vauvalla on aina syy ""olla väärinpäin"", ja kääntämisessä on merkittävät riskit.

nykyisin synnytetään enemmän ja enemmän perätilavauvoja alakautta. Perhevalmennuksessa näytettiin statistiikkaa, ja isoimmissa sairaaloissa luvut olivat tosi isoja, jopa yli 50%. Kaverini synnytti muutama päivä sitten perätilaisen vauvan normaalisti, ja sanoi että kaikki meni aivan uskomattoman nopeasti ja helposti. Hänelle oli ulkokääntöä yritetty mutta ei onnistunut, ja kun muuten paikat näytti siltä että vauva voisi tulla normaalisti niin sitten tehtiin niin. Itselläni on myös perätila, nyt vk 37+0, huomenna on arviointi sairaalassa. Ensin vannoin etten koskaan antaisi yrittää kääntää, mutta tämähän arvioidaan yhdessä lääkäreiden kanssa ja itse saa asian päättää. Mieluummin haluaisin alatiesynnytyksen kuin leikkauksen. Katotaan miten käy..

mulla käännettiin vauva 37+ viikolla ja ei siinä mitään ihmeellistä ollut. helposti lopuujen lopuks kääntyi ja ultralla katottiin että kaikki ok ja vielä sen jälkeen seurattiin sydänkäyrää tunnin ajan. sain vielä ennen kääntöä suuhun suihkeen, joka esti mahd supistukset. ihan hyvin meni kaikki, mutta tietysti jokainen tapaus katsotaan erikseen.

Mistä sitten johtuu ettei th ole huomannut että vauva on perätilassa? Tänäänkin tunnusteli alamahaa ja sanoi että pää liikkuu vielä,että ei ole kiinnittynyt. Tuumasi myös että voi vielä kääntyä. Mutta lääkärin mielipide oli että ei ole mahdollista.

Ei meidän neuvolassa ainakaan täti ikinä tiiä miten päin vauva on vaikka tunnustelee ja väittää että juu, on niin ja näin päin. Meillä ollaan oltu poikittain tähän asti, nyt on vatsa ""tipahtanut"" joten arvelen pikkuisen kääntyneen pystysuuntaan, nyt rv 34+1! Esikoinen meillä kääntyili vielä ihan parikin kertaa päivässä viikolla 38 joten kyllä se voi vielä kääntyä, ja monta kertaa!!

Käänämisyritys tehdään vatsan päältä painamalla. Joidenkin mielestä kivuliasta. Ensisynnttäjillä se harvoin onnistuu, vauva kääntyy takaisin tai synnytys käynnistyy.

Kiitos tiedoista! Tuota hieman pelkäsinkin, tuskin siinä muita vaihtoehtoja on. Minä olen vaan hermostunut jo siitä tavallisesta painelusta neuvolassa. En itse ikinä uskaltaisi painaa niin kovaa, vaikka tädit ihan varmasti tietävät, mitä tekevät. Toivottavasti muksu nyt oman etunsa takia ymmärtää vielä kääntyä ihan itse. Tai oikeammin äitinsä mielenrauhan ;) Uskomattoman ylisuojelevaksi sitä muuttuu, kun lapsi on masussa. Mitä se onkaan sitten, kun hän syntyy.

Tänään (37+1) tutkittiin perätila sairaalassa, istuu jo sen verran peppu syvällä ja kun maha on muutenkin aika pinkeä niin ei edes yritetty kääntää. Sormikopelolla paikat tuntui tarpeeksi väljiltä, ja itse sanoin että mieluummin haluan alatiesynnytyksen kun oli sen verran otollinen asento (siis peppu tulossa ensin). Lantion röntgenissä kuitenkin ilmeni että hieman liian ahdasta on perätilaa ajatellen, ja sektioon päädyttiin. Aika tarkkoina ovat noiden mittojen kanssa, vaikka alatiesynnytyksiin rohkaistaankin aina kun vain mahdollista, mitään kuitenkaan riskeeraamatta.

Ensimmäinen lapseni oli perätilassa ja ahtaan lantioni vuoksi päädyttiin sektioon sillä käännytystä en suostunut edes kokeilemaan kuulemieni kertomuksieni pohjalta. Nyt odotan viidettä lastani vk 34 joka on myöskin perätilassa... vaikka eipä tuolla ole väljä sillä minut leikataan viidennen kerran. Sektioni ovat olleet todella positiivisia kokemuksia ja oma mielipiteeni on että pyydät lääkäriltäsi leikkausta johon he kyllä suostuvat jollei vauvasi vielä käänny ennen syntymäänsä oikeinpäin, eivät he sinua pakota synnyttämään vauvaasi peppu edellä...

Kertoisitko tuosta leikkauksesta. Miten tapahtuu, onko arpi kovin kipeä, miten vauvan hoito sujuu, saako mies olla mukana ym. kaikkea mahdollista. Olen kipuherkkä ihminen ja pelkään kaikkea uutta. Ja miten tuo lantion tilavuus tutkitaan? Sattuuko se?

Hei! Minulla on kaksi lasta. 1 1/2 vuotias tyttö ja 3 kk poika. Synnytin kummatkin alateitse perätilassa tai pojan vielä tarkemmin sanottuna jalkatarjonnassa. Kummatkin lapseni ovat sitkeästi istuneet 20rv asti! Ulkokäännöstä yritettiin kummankin aikana siinä onnistumatta. Kummatkin synnytykset olivat helppoja. Esikoisen aikaan väliliha leikattiin ja se aristi muutaman viikon. Pojan aikaan laitettiin vain neljä tikkiä ensimmäisen asteen repeämän vuoksi. Kummallekaan lapselle ei perätilasta ole ollut mitään haittaa, ei ole tarvinnut mitään lonkkalastoja tms. Itsekin halusin sektiota koska pelkäsin jo synnytystä yleensä, ja vielä perätilasynnytystä! mutta olen iloinen siitä että laakärit saivat käännettyä pääni. =) Saa nähdä jos sitten joskus se kolmas pysyisi oikeinpäin =)

ei perätilan synnyttäminen ole oikeesti sen kummenpaa kuin synnyttäminen yleensä :D

Minulla on neiti kakkonen syntynyt perätilassa, jota ei todellakaan edes neuvolalääkäri tiennyt. Aina siis ei edes tunnestelemalla selviä kummin päin se tulokas on! ITsekään en osannut tuolloin epäillä että olisi jotain outoa.
Synnytyssalissa kätilöalkoi epäillä, että ei olisi iha oikein päin-ultrattiin-sieltä suoraan röngeniin ja päätös-syntyy alakautta. Synnys meni ihan ok,ainut vaikea juttu, oli ne jalkatelineet, mihin jalat nostettiin ja se että hoitajia oli valmiudessa enempi siinä huoneessa. Myöskin varmuuden vuoksi oli hälytetty leikkaussali,jos kaikki ei menekään niin kuin tarkoitus olisi.
Neidillä oli vaikuksia kävelyn kanssa, lievä lonkka vika -tai itse asiassa kasvu lonkkakupisa ja reisiluussa oli epäsymmetrinen.Todettiin reilun puolen vuoden ikäisenä.

Toiseksi viimeinen 8 odotuksestani myös ollut perätila odotus. Tämähuomattiin ""ajoissa"" ja tehtiin ulkokäännös. Vatsan päältä lääkäri hoitajan kanssa käänsi vauvan oikein päin. Kaikki meni hyvin ja nopeasti. Neiti syntyi ajallaan. Lonkkalasta hoito oli aluksi edessä 2kk.

Oikeesti siis jos on tarpeeksi tilaa synnyttääperätilassa,en nää järkeä leikkaukselle :D
Tsemppiä vaan päätit sitten miten tahansa.. JA onnea!!

En halua mitenkään pelottaa mutta luin tänään lehteä (Ilkka) siinä oli äidin kirjoitus sairaalasta ja kuinka äidin toiveita ei oteta huomioon : Äiti halusi että ei tarvitsisi synnyttää koska lapsi on perätilassa mutta lääkäri oli san onut että aivan hyvin voi synnyttää mutta kun synnytys lähti käyntii vauva valitettavasti kuoli synnytyksessä hätä sektiokaan ei enää häntä auttanut.

johtuu varmasti pitkälle vauvan asennosta, kun tuo äidin ""alapää"" ei ole niin tilava ja vauvan jalat sojottaa usein ylöspäin/sivulle sielä kohdussa..

Kohdussa ei siis yksinkertaisesti ole tilaa jalkojen kasvaa symmetrisesti. Näin luulisin siis...

Meillä toisella neidillä siis epäsymmetriset jalat, jotka korjaantui kuitenkin ihan normaaleiksi ilman lonkkalastoja. Lapsi ei koskaan kärsinyt ja nyt on jopa yleisurheilija treeneissä (14v)

Toisella neidillä sitten lonkkakuppi oli niin löysä ja se reisiluu pääsi sieltä lompsumaan paikaltaa pois. Tämä huomattiin synnytys sairaalassa lopp tarkastuksessa.

SAnoisin näin, kun olen kahdeksan kertaa synnyttämässä käynyt- että joka AINUT kerta minua on kuunneltu ja olen saanut jopa pyytämättä tukea ja apua ja ehdotuksia mikä olisi minun tilassani parasta!!!!

Jos omat voimat ei olisi siihen avun pyytämiseen ja omien etujen ajamiseen jostain syystä riittänyt-luotan että mieheni olisi sen tehnyt. Hän kuitnekin tiesi ajatukseni jo ennen synnyttämistä. JA hän tuntee minut ehdottomasti parhaiten :D

Minun mielestäni suomen synnytys laitokset on hyviä paikkoja (itsellä kokemuksia kolmesta eri) ..Täytyy muistaa myös siellä synnytysssalissa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.. Olemalla itse itsensä siinäkin tilassa saa hyvää hoitoa. Ei kannata sanella ohjeita-vaan voi sanoa mitä itse toivoo, mitkä on omat arvot jne..

Lonkka lasta hoidosta vielä sen verran, että vaikka minullakin tämä lapsi oli lukumääräsiesti jo mones (7) niin itkuhan siellä ensin tuli, kun kuulin lapseni lonkkalastaan joutuvan..Kuitenkin pian huomasin,e ttä se oli parasta jatkon kannata. Kontrolleja oli tarpeeksi usein ja kaikki selitti kyselemättä miten edetään...

Ei perätila synnytyksessä ja odotuksessa ole mitään pelättävää..
Kauhu tarinoita kuulee ihan tavallsiesitakin odotuksista ;)

Ihan mukavaa, että et halua pelotella ja sen sellaista,
mutta ota vastuu siitä mitä kirjoitat.
Eli kerro kuinka harvinainen tapaus on kyseessä,
mikä on kuolinsyy ja kaikki faktat, jotka tuohon tapaukseen liittyvät.
Oma lapseni on perätilassa ja synnytän hänet myös pylly edellä, ellei ihmeitä tapahdu. En ymmärrä mitä hyötyä minunkaltaisilleni koet olevan siitä, että kerrot asiasi tähän tyyliin. Ei se ainakaan helpota, eikä vähemmän pelota,
vaikka et ""mitenkään halua pelottaa""!

Yhteistyössä