Perätilasynnyttäneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyrrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hyrrä

Vieras
Heippa!

Oletko synnyttänyt perätilassa olevan lapsen? Synnytitkö alateitse vai sektiolla? Oliko vauva minkä kokoinen ja kuinka sujui? Jouduttiinko alatiesynnytys muuttamaan hätäsektioksi?
Kertokaa kokemuksianne, asiallisesti kiitos.. En kaipaa ylimääräsitä pelottelua, asia jännittää ja mietityttää jo muutenkin.
Joudun keskiviikkona tekemään päätöksen kunhan saan tulokset magneettipelvimetriasta..
Kiitos vastauksestasi!

Heippa!

Synnytin kaksoset huhtikuussa, joista b poika tuli pyllyedellä. Kaikki meni ihan ok. Vaikeampaa se ei minusta ainakaan ollut, mutta toisaalta on ehkä vaikeata sanoa kun olin jo yhden kuitenkin synnyttänyt.

Tuskin sinun annettaisiin synnyttää alateitse jos se olisi vauvallesi vaaraksi. Mutta jos tuntuu että se pelottaa liikaa niin kannattaa valita sektio. Ei kauhusta jäykkänä ole kiva odotella, että koskas tämä lähtee täältä tulemaan. Nykylääketiede on kuitenkin niin kehittynyt, että vaikka päätyisitkin alateitse synnyttämään ja jotain ongelmia ilmaantuisi niin varmasti vauvasi saataisiin nopeasti ulos!

Tsemppiä!

Synnytin alateitse pienen perätilavauvan (2,5 kg). Synnytys oli helppo..tai siis enhän muusta tiedä :-) kesto 5,5h ja ponnistus 20 min. Naistenklinikalla sai valita synnyttääkö alateitse vai leikataanko, mutta alatiesynnytykseen kannustetaan jos lantion mitat ovat hyvät. Synnytyksessä oli läsnä 6-7 hlöä, kuten perätilasynnytyksissä kait aina? Hätäsektio valmius oli.
Vauva kääntyi perätilaan vasta 2 päivää ennen synnytystä joten ei yritetty kääntää.
Olen itsekin syntynyt ongelmitta perätilassa ja tuntui että ei pelota joten synnytin.
Mutta tee juuri niinkuin sinusta tuntuu hyvältä, molempi parempi sanon minä :-))

Olin jo synnytyssalissa kun sain tietää että vauva olikin perätilassa. Siihen asti oli mulle kerrottu että hyvin on pää kiinnittynyt, vaikka vauva olikin ollut jo piiiiitkään perätilassa. Se oli täydellinen perätila ja neuvolassa sitä ei oltu huomattu. Sain pari minuuttia aikaa päättää että synnytänkö vai leikataanko. Lääkäri yritti puheinensa käännyttää mua synnyttään. Päädyin leikkaukseen koska en uskaltanut synnyttää perätilan vuoksi. Koko arvioitiin pieneksi ja synnytysmahdollisuuden tosi hyväksi, mutta silti en uskaltanut. Siskollani on ollut sama tilanne ja vauvan koko arvioitiin kilolla väärin, olikin kyseessä iso vauva. Se kaihersi mieltäni enkä sitten luottanut itsekään. Paino oli puoli kiloa suurempi ku arvioitiin.
Vauvan koko 2930g ja 48 cm.
Sektio ei harmita ollenkaan ja päätyisin samaan päätökseen edelleenkin. En vain luota siihen mitä lääkärit arvioi, kun niin monta kerta on minun kohdalla mennyt pieleen. Toki synnyttäneitä on paljon ja sektioita tehdään kuulemma nykyään liikaa, niin kun olisi muotia...tiedä sitten. Itse se päätös on tehtävä...en kuuntelisi muita en edes lääkäreitä.

meillä oli tyttö perätilassa ja valitsin sektion pitkän pohdinnan jälkeen. paino arvio oli puoli kiloa pienempi mitä oikea paino oli. sektio oli kuitenkin varmaan oikea ratkaisu ja paranin todella hyvin ja arpi on todella siisti ja sievä. oikeastaan taisin olla vähemmän kipeä kun alateitse synnyttäneet äidit. ehkä ensi kerralla sit se alatie jos vaikka hoksaisivat perätilan tarpeeksi ajoissa kääntämiseen..tsemppiä

Meillä poika oli koko ajan perätilassa, silti ""tajusin"" vasta synnytystapa-arviossa ettei vauva tule kääntymään. Pahin pelkoni sektio toteutui. Magneettikuvissa huomattiin, että lantioni on kahdesta kohtaa liian ahdas perätilasynnytykseen, kun kyseessä ei ollut alle kolmikiloinen vauva, poika oli 3490g. Kääntämistä ei voitu tehdä, koska napanuora oli liian lähellä kaulaa. Toisaalta tuskin olisin kääntämiseen suostunut, koska se harvoin onnistuu ja tuttavallani käännösyritys käynnisti synnytyksen rv 36 eli tehtiin kiireellinen sektio.

Sektio oli peloistani huolimatta positiivinen kokemus ja sen päätöksen tekivät puolestani, onneksi, lääkärit, heidän mukaan se oli meille molemmille pienempi riski. En ehkä olisi uskaltanutkaan synnyttää perätilavauvaa.

Kuten Pipsa, toivuin nopeasti. Heräämössä olin tunnin ja takaisin osatolla, vauvan kanssa, yhtä nopeaa kuin altiesynnyttäneet äidit. En kokenut myöskään olevani sen kipeämpi kuin alteitse synnyttäneet. Haavakaan ei ollut kipeä ja parani nopeasti.

Jos joutuu valitsemaan kahden asian väliltä, ei päätös ole helppo. Toivottavasti magneettikuvat auttavat sinua päätöksessä ja toivottavasti lapsesta tehdään kunnon kokoarvio.

Tsemppiä sinulle ja onnea synnytykseen, tapahtuipa se kummalla tavalla tahansa.

Itse synnytin sektiolla perätilavauvan, jonka mitat 3260g ja 47,5cm. Pelvimetria kertoi, että vauva ei mahtuisi syntymään alateitse niin sairaala sitten päätti sektion mun kohdalla. Sektiosta jäi hyvät muistot kaikin puolin ja toipuminen oli nopeaa, joten en pidä sektiota ollenkaan pahana vaihtoehtona, jos valita pitää. Uskallan jopa suositella sitä ;)

En sitten tiedä millaista ois synnyttää perätilavauva alateitse, kun seuraava tuli sitten ihan pää edellä ;)

Minulla huomattiin neuvolassa n. kuukausi ennen laskettua aikaa, että vauva on perätilassa. Asia varmistui sairaalassa ja kääntämistä ei edes yritetty, koska minulla oli istukka edessä. Sovittiin siis suunniteltu sektio siltä istumalta, laskettu aika oli lauantai ja sektio tehtiin sen viikon maanantaina. Tyttö oli 4090 g ja 52 cm pitkä. Toivuin sektiosta ihan hyvin, tosin kyllähän siinä kaiken kaikkiaan n. 4 viikkoa meni, että oli taas täysissä voimissaan, mutta jos vielä joskus saan vauvan ja tilanne on sama, niin ehdottomasti haluan sektion.
Itse taas koko raskausajan melkeimpä pelkäsin normaalia alatiesynnytystä. Siskollani on todella todella ikävä kokemus alatiesynnytyksestä, joten siihen perustuen oikeastaan toivoinkin sektiota. Sitten kun vauva olikin perätilassa, niin alatiesynnytyksestä en suostunut edes keskustelemaan, vaan halusin ehdottomasti sektioon.

Meillä toinen kaksoistyttäristä syntyi jalat edellä. Koko synnytys kesti yhteensä 2 tuntia ja 40 minuuttia ja molempien neitien ponnistusaika oli 4 min. Mitään ongelmia ei jalat edellä syntyneen neidin synnyttämisessä ollut, vaan tuli yhtä sujuvasti ulos kuin pää edellä syntynyt sisarensakin. Ennen synnytystä tehty röntgenkuvaus paljasti lantioni mittojen olevan riittävät, lääkärin sanojen mukaan lantion luiden väli on niin reilu, että sopisi syntymään vaikka poikittain :)

Meillä siis ei ihan täydellinen perätila ollut, mutta helposti lapsi maailmaan tuli.

Toinen tuplapojista syntyi perätilassa -yritettiin tuloksetta synnytyssalissa kääntää,
syntyi toinen jalka edellä ja napanuora reiden ympärillä.
Kaikki meni suht hyvin, synnytyskin kaikkineen kesti vain 12 tuntia.

Mulla ei koskaan tehty mitään lantiomittauksia,
vaikka olen tosipieni kirppu.
Eikä kukaan edes ehdottanut leikkausta.

Viimeisin-tyttö-oli myös perätilassa monta viikkoa, ja kättärillä ehdoteltiin leikkausta heti-
en kuitenkaan suostunut kun vauvalla oli kaikki hyvin.
Vauva kääntyi muistaakseni viikolla 36 oikeinpäin.
Voivat kuulema vielä viikolla 38 kääntyä...

TSEMPPIÄ !!!!!

Ahdas lantio ei näy päälle päin. Ensisynnyttäjät synnyttävät harvoin perätilavauvoja. Uudelleensynnyttäjillä paikat ovat jo löysemmät ja kääntyminenkin mahdollista. Tavallaan kaksosten synnyttäjä on uudelleensynnyttäjä, jos siis jäkimmäinen on perätilassa.

mulla oli poika perätilassa ja käännösyritystehtiin, mut ei kääntynyt. Otettiin lantiokuvat ja tilaa riitti ja pojan arviokin oli ok! olin uudelleen synnyttäjä ja lääkärit ei olleet vastaan, kun kaikki näytti hyvältä ja ite ehdottomasti halusin alatiesynnytyksen. leikkaus ajatuksenakin kauhuistutti.
mulle sanottiin kun tulen synnyttäämään hälytetään lääkäri, joka on hoitanut perätilasynnytyksiä eli valmius löytyy ja kaikki kannusti alatiesynnytystä, hyvä niin, koska halusin. No la tuli ja kontrollikäynnissä sit annettiin aikaa 4päivää ja leikkausaika, koska perätilaa ei lähdetä käynnistämään, kestää kuulemma liian kauan.
no leikkauspäivä tuli ja mitään synnytykseen viittavaa ollut. eli tämä äippä sit leikattiin ja pelotti aivan vietävästi.. no kaikki hyvin ja nyt 8kk jälkeen arpi on ok ja muutenkin olen ihan samalla tavalla palautunut kuin esikoisestakin. mutta seuraavaa en silti halua että leikataa, jollei pakko. mulla on edelleen leikkauskammo, vaikka tää meni hyvin ja paranin aika nopeesti.

Heippa!

Huomasin kun lueskelin viestejänne niin vauvat jotka ovat syntyneet alateitse ovat olleet hieman pienempiä..Onko kellään tullut nelikiloista? Mulla on jo nyt kokoarvio n. 3,5 kiloa ja la vasta kahden viikon päästä.. Lantiokuvat kertoivat että mitat riittävät mutta olen ihan hukassa..Ensisynnyttäjänä vielä vaikeampi päättää tällaista asiaa..
Että neuvoja ja mielipiteitä otetaan vastaan :D

Hyrrä

Mä sain sen käsityksen, että isokokoista vauvaa ei ensisynnyttäjän suositella perätilassa synnytettävän, voin olla väärässä.

Mutta kyllähän se tosiaan riippuu sun lantiosta, magneettikuva on melko tarkka. Mulla arvioitiin polilla pojan painoksi rv 36+4 3200g, aika hyvin arvioitu, sillä poika syntyi rv 39+2 ja painoi 3490g. Mutta ei silti olsi kahdesta kohdasta kunnolla alateitse mahtunut tulemaan, perätila vaatii ennemmän tilaa. Raivotarjonnassa poika olisi kuulemma mahtunut, lantioni ei ole ahdas.

Kanattaa luottaa lääkäreihin, enpä usko, että ihan hepposin perustein uskaltavat suositella ensisynnyttäjälle perätilasynnytystä alateitse. Sehän vaatii asiaan perehtyneen lääkärin ja kätilön.

Ymmärrän kyllä sua, itsellänikin olisi ollut kyllä tosi vaikea päättää, onneksi lääkärit teki sen mun puolesta.

Tsemppiä sulle. Tulehan kertomaan mihin päädyit ja myöhemmin sitten kokemuksista.

Oikein paljon onnea synnytykseen, oli se sitten kumpi tahansa !

Hyrrä, riippuu sinun lantiostasi. Mulle lääkäri totesi että näillä mitoilla tulee vaikka nelikiloinen alateitse mutta tytön kokoarvio oli vain 2 - 2,5 kg. Ja tosiaan 2,5kg painoi. Olin ensisynnyttäjä ja eivät mitenkään kyllä maininneet siellä nkl:ssä että se vaikuttaisi... perätila oli yllätys joten en onneksi ehtinyt lukea perätilasta galluppeja ja keskusteluja :-)

Kaikkea hyvää sinulle synnytykseen, mihin vaihtoehtoon ikinä päädytkin!

heissan!

Mulle sektio tehtiin seitsemän viikkoa sitten rv 39. Sektio oli suunniteltu , kun vauveli oli perätilassa eikä kääntynyt, vaikka yritettiinkin kääntää. Ihan potra poika oli: 3840 g ja 50 cm. Olin kyllä ajatellut koko raskausajan synnyttäväni alateitse, mutta kun perätila varmistui, en epäröinyt sektion valinnassa. Kaikki meni ihan hyvin, vaikka jännittikin, enkä yhtään kadu. Pari ensimmäistä päivää sektion jälkeen oli melko kipeitä, mutta ei mahdottomia. Sen jälkeen olo oli jo ihan ok ja toipuminen oli nopeaa. Joten tsemppiä, oli valinta mikä hyvänsä!

Yhteistyössä