Perätilavauvojen äidit! Pari kysymystä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Mulla toinen lapsi tulossa ja vauva on koko raskauden ajan ollut perätilassa, tai siis siitä saakka kun asennon on pystynyt tuntemaan. Nyt menossa vasta rv 25, mutta perätila huolettaa, koska se on selvästi vauvan suosikkiasento ja epäilyttää että niin tulee olemaan loppuunkin asti.

Onko teidän vauvat viihtyneet alusta asti perätilassa vai vasta raskauden loppupuolella kääntyneet perätilaan?

Ja toisaalta, onko kokemusta siitä, että vauva on selvästä perätilasuosikkiasennostaan kuitenkin jossain vaiheessa sitten itse kääntyneet raivotarjontaan?

Missä vaiheessa ulkokäännöstä yritetään? Voidaanko ulkokäännöstä tehdä, jos istukka on etuseinämässä, joskin aika ylhäällä?

Mikä on suunnilleen vauvan painoraja, jotta vauvaa voidaan yrittää perätilassa synnyttää alakautta? Riippuu tietysti äidin lantion koosta ym., mutta noin niinkuin suurinpiirtein? Itse olen synnyttänyt yhden lapsen alateitse (vauvan paino 3,4 kg), joten ainakin pienen perätilavauvan luulisi mahtuvan ulos alakautta.

Kovasti jo huolettaa nämä asiat, vaikka viikkoja on vasta vähän, joten olisin todella kiitollinen vastauksista!

mulla oli vauva perätilassa ja se huomattiin vast yliaikakontrollissa.. aikaisemmin neuvolassa eikä missään kukaan huomannut että vauva oli väärinpäin...enkä itsekkään osannut epäillä asiaa, kun ensimmäistä lasta odotin.
no yliaikakontrollissa ne eivät antaneet mulle muuta vaihtoehtoa kuin sectio, koska vauva oli jo yliaikainen ja aika iso..

Mulla oli lapsi noin puolesta välistä raskautta koko loppuajan perätilassa. Sairaalassa olisivat halunneet yrittää kääntää, mutta jotenkin vierastin ajatusta, että vauvaa aletaan väkisellä vääntämään semmoiseen asentoon missä ei halua olla. Ajattelin niin, että jos vauva haluaa niinpäin olla niin saa ollakin, mua ei haitannu. Koska lapsi oli mun ensimmäinen, niin perätilan vuoksi tehtiin sektio. Olisin varmaan saanut yrittää alakautta synnyttää, mutta koin helpommaksi tuon sektion ja helppoahan se olikin :)

Tuttavallani on kaksi lasta ollut perätilassa, ilmeisesti kohdun asento suotuisa perätilalle? Molempia yritettiin kääntää, muttei onnistunut. Ensimmäisen kanssa eivät antaneet edes mahdollisuutta synnyttää alakautta eli sektio. Toisen kanssa tehtiin kuvaukset lantiosta ja olis kuulemma voinut syntyä alakauttakin. Sektioaika annettiin viikkoa ennen LA:ta ja jos olis lapsi alkanut sitä ennen tulla alakautta, olis saanut tullakin. Mutta eipä lapsi halunnut tulla, joten sektio tehtiin tämänkin kohdalla.

Muistaakseni 36-37 viikolla yrittävät kääntää vauvaa jos on vielä perätilassa. Elä turhaan huolehdi jos vauvaa ei saada käännettyä ja alakautta et pysty synnyttämään. Sektiollakin on ihan hyvä syntyä :D

Itselläni kaikki kolme lasta olleet perätilassa aika pitkään, yhdelle jo varattiin kääntöyrityskin keskussairaalaan. Kysyin eräällä lri-käynnillä voinko itse mitenkään edesauttaa sitä että vauva kääntyisi oikeinpäin masussa. Lri sanoi että aina kun vauva on kovin liikkuvaisella päällä, niin voisin mennä konttausasentoon ja vielä pää lattiaa kohti, niin ailloin vauvalla on enempi tilaa liikkua. Tätä neuvoa toteutin ja kääntöyritys saatiin perua. En tietenkään voi sanoa kääntyikö vauva oikeinpäin juuri tuossa konttausasennossa ollessani mutta pääasia että jossainvaiheessa kääntyi.

Mulla oli lapsi rv 28 raivotarjonnassa, mutta huomasin sitten että oli käänytynyt myöhemmin perätilaan. Raskausviikolla 36 sitten ultrasivat ja totesivat että oli perätilassa. Sitten rv38 ultrasivat taas ja oli vieläkin perätilassa. Kääntämistä ei voitu yrittää koska vauva oli jo kiinnittynyt ja lapsivettä oli sen verta vähän. sain sitten sektioajan rv 39+2 ja tyttö syntyi keisarileikkauksella. Oli kuulema ollut aika tiukassa siellä.

Mulla aika myöhään katsoivat koko jutun ja vauva oli kerinnyt jo kiinnittyäkin. Kyllä sitä käännöstä varmaan rv 36-38 yritetään. Jos liian aikaiseen voi kääntyä vielä takaisin.

Meillä sanoivat että ensisynnyttäjälle on turvallista sektio kuin perätilasynnytys, koska jos synnytys alkaa on siinä se napanuoran esiinluiskahtamisen vaara ja pitäisi olla kontillaan koko matka kotoa sairaalaan.

Minusta huolehdit turhaan näin aikaisilla viikoilla siitä vauvan asennosta. Koska se on vielä niin pieni että voi mennä mihin asentoon tahansa siellä. Ja vaikka mullakin oli viikoilla 28 pää alaspäin ei se siltikään taannut sitä että syntyi sitten raivotarjonnassa vaan toiste kävi. Kyllä ne siellä neuvolassa siitä sitten ilmoittelevat jos alkaa vielä viikoilla 33-35 olemaan vieläkin perätilassa.

Mulla neuvolassa vänkäsi se hoitaja koko ajan että on raivotarjonnassa eikä uskonut vaikka sanoin liikkeiden tuntuvan alhaalla. Ultrassa sitten näkyi että kyllä vaan on pää alaspäin. 3-4% jää perätilaan ja monilla se vauva kääntyy lopullisesti raivotarjontaan vasta 33-35 viikolla että älä murehdi suotta!

Tämä mun perätilassa pitkään viihtynyt kääntyi rv 31+ ihan itse. Siihen asti hengaili aina pää ylöspäin..
Eli älä menetä toivoasi vielä, saattaa hyvin kääntyä kun alkaa tilat käymään ahtaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Itselläni kaikki kolme lasta olleet perätilassa aika pitkään, yhdelle jo varattiin kääntöyrityskin keskussairaalaan. Kysyin eräällä lri-käynnillä voinko itse mitenkään edesauttaa sitä että vauva kääntyisi oikeinpäin masussa. Lri sanoi että aina kun vauva on kovin liikkuvaisella päällä, niin voisin mennä konttausasentoon ja vielä pää lattiaa kohti, niin ailloin vauvalla on enempi tilaa liikkua. Tätä neuvoa toteutin ja kääntöyritys saatiin perua. En tietenkään voi sanoa kääntyikö vauva oikeinpäin juuri tuossa konttausasennossa ollessani mutta pääasia että jossainvaiheessa kääntyi.

Näitä "omia käännösasentoja" olen itsekin pohtinut. Nythän vauvalla olisi vielä hyvin tilaa liikkua ja kääntyä pää alaspäin, joten voisi alkaa niitä kokeilla. Ulkokäännöksethän taitaa monesti epäonnistua, kun sitä tilaa ei enää ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Täällä yksi.:
Mulla oli lapsi rv 28 raivotarjonnassa, mutta huomasin sitten että oli käänytynyt myöhemmin perätilaan. Raskausviikolla 36 sitten ultrasivat ja totesivat että oli perätilassa. Sitten rv38 ultrasivat taas ja oli vieläkin perätilassa. Kääntämistä ei voitu yrittää koska vauva oli jo kiinnittynyt ja lapsivettä oli sen verta vähän. sain sitten sektioajan rv 39+2 ja tyttö syntyi keisarileikkauksella. Oli kuulema ollut aika tiukassa siellä.

Mulla aika myöhään katsoivat koko jutun ja vauva oli kerinnyt jo kiinnittyäkin. Kyllä sitä käännöstä varmaan rv 36-38 yritetään. Jos liian aikaiseen voi kääntyä vielä takaisin.

Meillä sanoivat että ensisynnyttäjälle on turvallista sektio kuin perätilasynnytys, koska jos synnytys alkaa on siinä se napanuoran esiinluiskahtamisen vaara ja pitäisi olla kontillaan koko matka kotoa sairaalaan.

Minusta huolehdit turhaan näin aikaisilla viikoilla siitä vauvan asennosta. Koska se on vielä niin pieni että voi mennä mihin asentoon tahansa siellä. Ja vaikka mullakin oli viikoilla 28 pää alaspäin ei se siltikään taannut sitä että syntyi sitten raivotarjonnassa vaan toiste kävi. Kyllä ne siellä neuvolassa siitä sitten ilmoittelevat jos alkaa vielä viikoilla 33-35 olemaan vieläkin perätilassa.

Mulla neuvolassa vänkäsi se hoitaja koko ajan että on raivotarjonnassa eikä uskonut vaikka sanoin liikkeiden tuntuvan alhaalla. Ultrassa sitten näkyi että kyllä vaan on pää alaspäin. 3-4% jää perätilaan ja monilla se vauva kääntyy lopullisesti raivotarjontaan vasta 33-35 viikolla että älä murehdi suotta!

En mä muuten vielä huolehtisikaan perätilasta, mutta kun vauva jäkittää siinä aivan koko ajan, hiukan peppua ja jalkoja taitaa vaan siirrellä. Vauva on myös koko ajan ollut samalla puolella kohtua, joten on todellakin löytänyt lempiasentonsa. Eri juttu olisi, jos vauva aina liikkuisi kohdussa enemmän, siis että välillä olisi raivotarjonnassa ja palaisi sitten perätilaan, mutta kun näin ei ole...

Itselläni oli istukka etuseinämässä, ja se ei olisi haitannut kääntöyritystä. Kääntöyritys jätettiin tekemättä, koska vauva oli niin "tukevasti" perätilassa, että lääkäri totesi heti, ettei tule kääntymään.

Painoraja perätilasynnytyksiin on n. 4kg, toki äidin lantio mitataan ja painoa tarkkaillaan. Samoin yliaikaisuus johtaa sektioon, perätilasynnytyksiä ei käynnistetä.

minulla oli rv 18 lähtien tiukasti istumassa, vaikka tilaa olisi ollut liikkua. Ultria tehtiin useasti toisesta syystä johtuen ja aina oli samassa asennossa. Rv31 syntyi sektiolla ja jalat olivat pari päivää sen näköisetkin (tiukasti koukussa) että on istunut koko ajan ;)

Mulla ei sinällään ole kokemusta perätilavauvasta, joku 4stä oli väärinpäin aika pitkälle, 35viikolla taisi sitten kääntyä oikeinpäin. Lähinnä tuli mieleen tuo kun kirjoitit millä viikolla olet, meillä vitonen on viikoilla 27+2 ja viihtyy mahassa poikittain. En ole huolissani koska vauvalla on vielä useita viikkoja aikaa kääntyä, jos on kääntyäkseen.

Vielä kerkeää kääntyilemään vaikka miten päin...Mulla kaikki vauvat viihtynyt perätilassa/poikittain.
1. Syntyi sektiolla (jalkatarjonta) Kääntöyritys epäonnistui.
2. kääntyi olisko ollut rv.34-35 raivotarjontaan.
3. syntyi perätilassa. (täydellinen perätila)
4. kääntyi n. rv 38.

Mulla oli eka koko ajan perätilassa. Yritettiin jossain vaiheessa kääntää, mutta se ei onnistunut. Tämä tokakin on koko ajan ollut perätilassa, joten taitaa sekin sitten tuohon jäädä. Enää en anna edes yrittää kääntämistä. Siinä on liikaa riskejä. Sektioon mennään tämänkin kanssa, jos ei itse käänny. Sain itse valita ekan kanssa, miten synnytän, mutta en edes harkitsisi alakautta väkertämistä, jos vauva on perätilassa. Sektio oli tosi helppo.

Mulla oli rv 28 lähtien perätilassa. Rv 36 sain lähetteen äpolille ja tilanne ei ollut muuttunut, kääntämisyrityksistä ei ikinä puhuttu :o Kääntyi itsekseen rv 39.

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Mulla oli eka koko ajan perätilassa. Yritettiin jossain vaiheessa kääntää, mutta se ei onnistunut. Tämä tokakin on koko ajan ollut perätilassa, joten taitaa sekin sitten tuohon jäädä. Enää en anna edes yrittää kääntämistä. Siinä on liikaa riskejä. Sektioon mennään tämänkin kanssa, jos ei itse käänny. Sain itse valita ekan kanssa, miten synnytän, mutta en edes harkitsisi alakautta väkertämistä, jos vauva on perätilassa. Sektio oli tosi helppo.

Olihan se sektio helppo, mutta perätila synnytys oli vielä helpompi. Tosin synnytystavan valinta ei ollut helppoa, mutta tarkalla tutkimuksella voidaan päätöstä helpottaa aika paljon...

Mä en tajua että miksi ei sairaaloissa voida edes opetella kääntämistä akuneuloilla tai mokseilla kiinalaiseen tyyliim kun olisi paljon ystävällisempää antaa vauvan kääntyä ite kuin lamauttaa kohtulihas ja runnoa. Sitäpaitsi onnistumisprosentti on isompi.

Nostelen jos vaikka löytyisi lisää kokemuksia, itseä kovasti kiinnostaa sama aihe. Meillä on mukelo ollut perätilassa alkuviikoilta saakka, en ole huomannut että missään vaiheessa olisi kääntyillyt ja jokaisessa ultrassa on ollut pylly menosuuntaan. Viimeksi viikko sitten kätilöltä kyselin että mitäs jos on loppuun asti näin, ja kuulemma rv 36 kieppeillä katsellaan mahdollista kääntöyritystä. Mitään esteitä perätilasynnytykselle ei pitäisi olla (toinen muksu siis tulossa), joten jos tyyppi pysyy näin eikä mitään esteitä ilmene niin näillä mennään :)

Alkuperäinen kirjoittaja sattuupa:
mulla oli vauva perätilassa ja se huomattiin vast yliaikakontrollissa.. aikaisemmin neuvolassa eikä missään kukaan huomannut että vauva oli väärinpäin...enkä itsekkään osannut epäillä asiaa, kun ensimmäistä lasta odotin.
no yliaikakontrollissa ne eivät antaneet mulle muuta vaihtoehtoa kuin sectio, koska vauva oli jo yliaikainen ja aika iso..

Yksi yhteen saman koin minäkin. Eipä sitä osannut kyseenalaistaa terkkarin, kätilön ja lääkärin mielipidettä siitä, että raivotarjonnassa olisi...

Mitään viikkoja en enää muista, mutta esikoinen oli muistaakseni koko ajan perätilassa. Kääntämistä yritettiin, mutta ei onnistunut. Lantioröntgenistä pääteltiin että mahtuu tulemaan ja niin mahtuikin :D
Synnytin siis esikoiseni (3620g/51cm) perätilasta huolimatta "normaalisti" alateitse.

Lisäkysymys teille joiden lapsi on syntynyt alakautta perätilassa: Onko tehty eppari? Joskus lueskellut jostain että se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus perätilasynnytyksissä, mutta todistaako teidän kokemukset tätä?

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Lisäkysymys teille joiden lapsi on syntynyt alakautta perätilassa: Onko tehty eppari? Joskus lueskellut jostain että se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus perätilasynnytyksissä, mutta todistaako teidän kokemukset tätä?

Ei tehty.

En muista kerettiinkö tekemään vai repesikö, mutta kolme tikkiä tuli, joiden jälkiä lääkäri ei jälkitarkastuksessa edes huomannut.
Mustelma alapäähän tuli, kun oli niin vauhdikas synnytys.

Yhteistyössä