Perätilavauvojen äidit! Pari kysymystä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun viidestä lapsesta kaksi oli perätilassa. Toinen kääntyi perätilaan viikolla 35, käännöstä yritettiin viikolla 36, mutta ei kääntynyt ja jouduin sektioon. Toinen taas istui koko ajan. Itse tunsin sen selvästi, vaikka neuvolassa ei perätilaa huomattu. Kävin äitipolilla viikolla 37 muista syistä ja siellä todettiin perätila. Kääntämistä yritettiin viikolla 38, mutta tämäkään ei kääntynyt, ja sektioon jouduin taas.

Alkuperäinen kirjoittaja ääää:
Mun viidestä lapsesta kaksi oli perätilassa. Toinen kääntyi perätilaan viikolla 35, käännöstä yritettiin viikolla 36, mutta ei kääntynyt ja jouduin sektioon. Toinen taas istui koko ajan. Itse tunsin sen selvästi, vaikka neuvolassa ei perätilaa huomattu. Kävin äitipolilla viikolla 37 muista syistä ja siellä todettiin perätila. Kääntämistä yritettiin viikolla 38, mutta tämäkään ei kääntynyt, ja sektioon jouduin taas.

Utelen sultakin että oliko ollenkaan vaihtoehtona alatiesynnytys vai miksi jouduit sektioon?

Mulla oli kaksoset perätilassa, ei yritetty kääntää vaan muutenkin ultralla seurailtiin tavallista raskautta tiiviimmin ja sitten kun alkoi olla viikkoja ja vauvoilla painoa tarpeeksi, käynnistettiin, koska halusin synnyttää alakautta.

Synnytys käynnistettiin rv. 37+1, kaikki meni hienosti ponnistusvaiheeseen asti jolloin vauvat eivät yksinkertaisesti vain tulleet ulos. Kohtu oli niin äärimmilleen venynyt, ettei jaksanut enää ponnistaa vauvoja. Ja kun ekana vastassa ovat jalat ja pylly, ei imukuppiakaan voitu käyttää. Sektioon siis, A-vauva painoi 3050g ja B-vauva 2990g.

Seuraavassa raskaudessa taas vauva perätilassa, kääntö tehtiin onnistuneesti rv 36+5. Kolme päivää myöhemmin meni lapsivedet, kiiruulla sairaalaan ja ultralla vielä tarkistettiin vauvan asento, kun epäilin vauvan kääntyneen kun maha tuntui erilaiselta. Siellähän se poikkitilassa köllötteli. Ei lähdetty yrittämään vippaskonsteja vaan jouduin taas suoraan leikkurin alle. Vauva painoi 3200g.

Mulla oli koko ajan perätilassa, oltiin jo kääntöä yrittämässä. Mutta luonto tarttui matkaan; raskausmyrkytys, viikot 35 ja vauva olikin kääntynyt päivän sisällä oikein päin.

ap, minullakin toisessa raskaudessa vauva ollut perätilassa alusta asti. Juurikin istukka oli etuseinässä ja ulkokäännös tehtiin sekä RV 36 että RV 38. Molemmilla kerroilla kääntyi oikein mutta kotona kääntyikin taas takaisin... Mulla oli järjetön vatsa mutta vauva pieni, alle 3000g...

Olin valmistautunut alakautta synnyttämään ja järkytys oli suuri, kun vauva oli perätilassa synnyttämään mennessä. Silloin oli kiire kun supparit tuli 1min. välein. Päädyin kiireelliseen sektioon koska en missään nimessä halunnut riskeerata että joutuisin hätäsektioon. Ensimmäiseni syntyi hätäsektiolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja Janika:
Mulla oli tyttö alusta asti perätilassa, lääkärin suosituksesta päädyin sektioon.

Saanko udella millä perusteella lääkäri suositteli sektiota?

olin ensisynnyttäjä, vauva pieni viikkoihin nähden ja jostaki napanuoran lenkistä puhu myös.. nämä oli syyt:)

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Nostelen jos vaikka löytyisi lisää kokemuksia, itseä kovasti kiinnostaa sama aihe. Meillä on mukelo ollut perätilassa alkuviikoilta saakka, en ole huomannut että missään vaiheessa olisi kääntyillyt ja jokaisessa ultrassa on ollut pylly menosuuntaan. Viimeksi viikko sitten kätilöltä kyselin että mitäs jos on loppuun asti näin, ja kuulemma rv 36 kieppeillä katsellaan mahdollista kääntöyritystä. Mitään esteitä perätilasynnytykselle ei pitäisi olla (toinen muksu siis tulossa), joten jos tyyppi pysyy näin eikä mitään esteitä ilmene niin näillä mennään :)

Mikä rv sulla on menossa?

Minkä kokoinen esikoisesi oli? Mulla tosiaan oli vain 3,4 kg, mutta ponnistusvaihe kesti melkein tunnin kun en osannut enkä jaksanut enää kunnolla ponnistaa ja imukupin avulla lopulta saatiin vauva ulos. Synnytyksen jälkeen lääkäri kuitenkin sanoi että jatkossakin onnistuu kyllä synnytys alateitse, mutta itseäni kyllä arveluttaa että mitenköhän iso lapsi sieltä oikeasti mahtuu tulemaan ja vieläpä jos onkin perätilassa. Kai sitä sentään toisessa synnytyksessä osaa tehokkaammin ponnistaa.

Mun tyttöni viihtyi koko raskauden ajan perätilassa, välillä kävi vähän poikittain mutta kääntyi aina takaisin perätilaan. Kääntöyritys oli muistaakseni tasan viikolla 37, mutta vauva oli niin kiinni siinä paikallaan että lääkäri vain hieman paineli mahaa ja totesi, ettei aio sen kovempaa edes yrittää koska vauva ei hievahdakaan. Se kääntöyritys ei ollut lainkaan kamala kokemus.
No, kokoarvion mukaan vauva ei ollut kovin suuri ja mulla kuvattiin lantio ja lantio oli sen verran tilava, että vauva mahtuisi hyvin alakautta tulemaan. Olin toki ensisynnyttäjä, mutta sitä ei katsottu esteeksi alatiesynnytykselle, koska olin halukas kokeilemaan synnyttää alateitse.
Synnytin siis tyttöni alakautta ja ensimmäisenä sieltä tulivat pienet varpaat ja pikku
peppu :heart:
Ponnistusvaihe kesti 10 minuuttia eikä sattunut juuri lainkaan, olin varmaan jo niin puuduksissa. Eppari tehtiin, mutta haava oli kyllä todella pieni ja parani nopeasti, ei sitä kannata pelätä.

Toivotaan, että vauvasi vielä kääntyy, tässä on kuitenkin monta viikkoa aikaa. Jos vauva pysyy perätilassa, voitte lääkärin kanssa yhdessä keskustella vaihtoehdoista. Tsemppiä! =)

Käänty perätilaan rv21 ja siinä pysy eikä liikahtanukaan tipan tippaa, vaikk yritettiin kääntää. Mulla on kaks aikasempaakin kääntyneet jo varhasessa vaiheessa lopulliseen asentoon, joten olin aivan varma, ettei omani enää käänny, vaik kaikki sitä kuin vakuutteli. Eikä kääntynyt. Oli suurimman osan ajasta vielä jalkatarjonnassa, niin valitsin sektion kun en halunnut mitään suurempia yllätyksiä.

Meidän lapsi oli rv 26 asti perätilassa ja oli loppuun asti.. Kääntämistä yritettiin rv 37, mutta ei onnistunut.. Sektiolla sitten syntyi ja oli kuulemma todella tiukassa ja kesti 30min leikkauksen alkamisesta ennen kuin lapsi oli pihalla..

Lisäkysymyksiä seuraa: kääntyykö isokohtuisten vauvat paljon todennäköisemmin kuin pienikohtuisten? Mulla ainakin on normaali määrä lapsivettä, vauvakin ultran mukaan normaalikokoinen, mutta sf-mitta on aika huikea näille viikoille. Luulisi siis että vauvalla olisi ainakin tilaa temmeltää ja kääntyillä. Tosin olen kuullut, että perätilavauvojen äitien sf-mitta olisikin iso, vauvan asennosta johtuen, pitääkö paikkansa?

No mulla ainakin oli jossain vaiheessa normaalia pienempi sf-mitta. Mutta otti käyrän kiinni kuitenkin.
Lapsivettä oli normaali määrä. Vauva oli aika siro, muttei siltikään kääntynyt missään vaiheessa.

Mulla toinen kaksosista kääntyi spontaanisti poikkitilasta perätilaan joskus rv28 jälkeen. Olin sairaalassa ja kääntyminen teki todella kipeää. Leikattiin koska lantiopelvimetria näytti ettei mahtuis tulemaan perätilassa, ja perätilasynnytys olis ollut riski siksikin että toinen kaksosista oli poikkitilassa eli olis ollut kiilautumisen vaara.

Mulla oli toinen ja neljäs perätilassa. Toinen lapsi kääntyi perätilaan rv34 ja pysyi siinä kuin tatti loppuun asti. Käännöstäkin yritettiin, eikä jääny hyvät muistot kiitos idiootin lääkärin! Syntyi sektiolla asentonsa vuoksi, ei laskehtinut synnytyskanavaankaan lainkaan vaikka synnytys oli käynnissä jo. Painoa vain 2800g ja risat.
Neljäs oli alusta asti "nurinpäin" ja tehtiin ulkokäännös sit rv36. Se meni hienosti, ja helposti, syntyi normaalisti alateitse aikanaan. Paino 3455g Lääkäri arveli, että koska äidillänikin ollut perätilalapsia olisi lantion malli sellainen että vauva pääsee kääntyilemään vielä myöhäänkin.
Tuo kohdun kokohan voi myös vaikuttaa, ainakin näin maalaisjärjellä, ja se, ettei uudelleensynnyttäjällä vauva välttämättä kiinnity kuten ensisynnyttäjällä. Lantio kyllä tutkitaan jos haluaa tietää onko perätilasynnytys mahdollinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun vauva kääntyi viikolla 39+jotain perätilaan. Viikolla 40+0 nelikiloinen vauva käännettiin sitten takaisin oikein päin.

Oho, jännä että noinkin myöhään vauva kääntyilee ja vieläpä että ulkokäännökselläkin saadaan kääntymään...

Mun vastauksesta ei ole kyllä paljoa apua.
Vauva kääntyili itekseen kovastikin kun viikkoja oli alta 30, sitten jumitti perätilaan.
rv 35 möyri vielä jonkin verran mutta ei siitä sitten kuitenkaan kääntynyt.
rv 37 oisivat yrittäneet kääntää, samalla varasivat sitten ajan sektioon, lantiota ei kuvattu, sanoivat etteivät mielellään lähde yrittämään perätilasynnytystä alateitse.
Sektio tehtiin rv39+5.

Yhteistyössä