Perheellisille helpommat tentit tai oma opinto-ohjelma!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sapettaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Helpommat tentit voisi kyllä minun puolestani sallia perheellisten ohella kaikille muillekin, jotka eivät normaalitasosta selviä. Mutta sitten sitä tutkintoa voisi kutsua jollakin toisella nimellä. Hetkinen, eikös meillä olekin jo ammattitutkinto, amk ja yliopisto!

juu, helpommat tentit myös vasenkatisille, vaaleahiuksisille, etelä-suomalaislle, oikean kuolueen kannattajille...

Eiköhän se ole oikeus ja kohtuus, että samaan tutkintoon vaaditaan kaikilta samat tiedot ja taidot.

Itse en ainakaan haluaisi palkata töihin sellaista joka on päässyt koulutuksensa läpi säälipisteillä tai hyväveliverkoston korruptiolla eikä osaa oikeasti mitään.

No just. Vie ne mukulasi hoitoon, ja saat opiskeluaikaa. Jos et selvitä tenttejä, olet väärällä alalla.

Perheelliselle opiskelijalle, mulle ainakin, lapset ovat tottakai numero yksi ja opinnot numero kaksi (tai kolme, neljä...:xmas: ) mutta ken leikkiin lähtee se leikin kestäköön. Ihan samaa opintosuunnitelmaa mä noudatan mitä muutkin, lasten sairastelujen takia jää nyt useampi tentti väliin mutta teen ne sitten uusinnoissa, ja korvaan poissaolojani (joo, joissain aineissa on läsnäolopakko) parhaani mukaan. Jos se ei onnistu, ei vika ole suinkaan oppilaitoksessa vaan minussa.

Kyllä minäkin hankkisin lapsille hoitopaikan, sillä ei ole kovin realistista yhdistää kahta täysipäiväistä työtä. :O

Opiskellessa aikataulut joustavat ja voi pitää enemmän lomia kuin palkkatyössä käydessä, joten miksi pitää ehdoin tahdoin vetää itsensä piippuun ja pitää lapset kotona, olematta kuitenkaan oikeasti läsnä heille!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joitain pystyy, mutta pääsääntöisesti ei. Ärsyttää, kun pahaimmat projektit ja harjoittelu/työpaikat menevät aina näille nuorille sinkuille, perheellisten turha edes yrittää, kun vaatimuksena on, että pitää olla valmis tulemaan töihin vaikka keskellä yötä, ja olla valmis viettämään viikonloppujakin tutkimuksen parissa.

Niin, sellaista se voi olla. Monissa töissäkin pitää olla valmis viettämään iltoja ja viikonloppuja. Omalla alallani oli käytännössä pakko olla valmis lähtemään kuukausiksi ulkomaille. Joitain aloja on pienten lasten vanhemman helpompi opiskella kuin toisia. Oletko ikinä harkinnut alanvaihtoa jos tuo ei toimi?

Täysin OT mutta tuntuu näin "vanhuksen" näkökulmasta ihan hassulta kun puhut koko ajan "niistä nuorista" ja olet itse 22v...? =)

Eikös lasten isä ole enää kuvioissa mukana? Kuulostaa ihan kuin yksin joutuisit hoitamaan lapset.

Joka tapauksessa: ehkä olisi ne opiskelut pitänyt ensin hoitaa alta pois ja tehdä sitten vasta lapset. Tai hakeutua perheellisenä opiskelemaan sellaiseen paikkaan, jossa opiskelu on helpompaa.

No meillä mies oli sitä mieltä, että lapsia ei vietäisi hoitoon vieraalle, kilpailemaan huomiosta liian isoihin ryhmiin. Ja periaatteessa mäkin olen samaa mieltä.

Ja kyllä mä tiedän, että itse valintani olen tehnyt. Mutta sapettaa vain, kun kaikki tuntuvat ottavan mieluummin näitä nuoria perheettömiä ja kun jostain kysytään mielipidettä, niin perheellisiä ei kuunnella juurikaan. Joskus tuntuu, että luentojakin siirretään vain fuksien krapulapäivän takia...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei missään nimessä mitään helpompia tenttejä.

Tiedän ettei se helppoa ole kun opiskelun lisäksi on monia muita velvollisuuksia... mutta jotenkin ne aikataulut vain on saatava sumplittua. Pystytkö joitain kursseja suorittamaan kirjatentteinä kuitenkin?

Joitain pystyy, mutta pääsääntöisesti ei. Ärsyttää, kun pahaimmat projektit ja harjoittelu/työpaikat menevät aina näille nuorille sinkuille, perheellisten turha edes yrittää, kun vaatimuksena on, että pitää olla valmis tulemaan töihin vaikka keskellä yötä, ja olla valmis viettämään viikonloppujakin tutkimuksen parissa.

Sitten luentoaikatauluja siirretään lyhyellä varotusajalla ja järkevät kandi/graduaiheet menevät sinkuille, kun he muka sitten ovat luotettavampia ja ahkerampia ja käytettävissä. Töitä kun on joskus tarjolla niin siinä vaiheessa kun mainitsee kotihoidossa olevat lapset, niin turha enää haaveilla. Hakemiani töitä on pystynyt tekemään myös kotoa käsin.

Äitiyttä ja lasten kasvatusta tuli alkaa arvostaa,eikä pitää esteenä, työelämä tarvitsee myös valmistuvilta äitien näkökulmaa ja elämänkokemusta. Nämä nuoret sen sijaan tekevät lapsensa (jos edes tekevät niitä nykyään) sitten vasta kolmekymppisenä, sekö on parempi??

Joopa joo. Kaikki mulle heti nyt. eikä mikään sasa maksaa mitään.
Taidat olla sellainen pilallehemmoiteltu kakara, joka syyttää aina ja kaikesta muita, eikä itse viitsi eväänsä lotkauttaa. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. 22 vuotias kakara sinä olet. Kasvaisit ensin aikuiseksi ennen kuin pyrit sinne yliopistoon.

No tuo lastenhoitokin on sitten oma päätöksenne. Onko sun mies päivät niitä hoitamassa vai onko se töissä?

Itse en kyllä ymmärrä mitä vikaa siinä hoitoonviemisessä on. Täytyyhän ne työssäkäyvien vanhempienkin hoitoon laittaa.

No nythän olet huomannut, että tuo ei toimi. Tulevaisuutesi (ja koko perheen tulevaisuuden) kannalta sinun on tärkeä saada opinnot hoidettua. Joko mies jää lapsia hoitamaan ja sinä kiristät opiskelutahtia tai sitten lapset menee hoitoon, piste.

Eikö ne lapset joudu kilpailemaan sun huomiosta opiskelujen kanssa? Pystytkö muka opiskelemaan vain, kun he ovat nukkumassa tms?

Niin ja kaikissa yliopistotutkinnoissa ei voi tehdä juurikaan kirjantenttejä, kommentti vieraalle.

Niin, sellaista se voi olla. Monissa töissäkin pitää olla valmis viettämään iltoja ja viikonloppuja. Omalla alallani oli käytännössä pakko olla valmis lähtemään kuukausiksi ulkomaille. Joitain aloja on pienten lasten vanhemman helpompi opiskella kuin toisia. Oletko ikinä harkinnut alanvaihtoa jos tuo ei toimi?

Täysin OT mutta tuntuu näin "vanhuksen" näkökulmasta ihan hassulta kun puhut koko ajan "niistä nuorista" ja olet itse 22v...? =)

Kuule minä olen kyllä 28 täyttänyt. Mistä sinä tuon 22 revit?

No meillä mies oli sitä mieltä, että lapsia ei vietäisi hoitoon vieraalle, kilpailemaan huomiosta liian isoihin ryhmiin. Ja periaatteessa mäkin olen samaa mieltä.

Jaa no turha täällä sitten ulista, jos kerran olet tuota mieltä.

En halua kuulostaa vihamieliseltä, mutta mun ymmärrys sua kohtaan loppui kyllä nyt. Miten jollain voi olla pokkaa vaatia itselleen helpotuksia ja että aikataulut järjestettäisiin omien aikataulujen mukaan, kun itse ei edes sen vertaa panosta asiaan että veisi lapset hoitoon?

Ei yliopistolla ole mitään velvollisuuksia järjestää mitään sua varten, sun se kuuluu asiasi niin järjestää että voit opiskella, jos opiskella haluat.

Alkuperäinen kirjoittaja työnantaja:
Eiköhän se ole oikeus ja kohtuus, että samaan tutkintoon vaaditaan kaikilta samat tiedot ja taidot.

Itse en ainakaan haluaisi palkata töihin sellaista joka on päässyt koulutuksensa läpi säälipisteillä tai hyväveliverkoston korruptiolla eikä osaa oikeasti mitään.

Siis tietenkin työnantajalla pitäisi olla oikeus tietää, että tämä tyyppi tässä on nyt käynyt sen helponnetun version koulutuksesta. Toinen juttu on, että pitäisikö asiakkaan saada tietää.

Näen jo itseni sieluni silmin terveyskeskuksessa tapaamassa lääkäriä, jonka rintalapussa lukee: "möttönen, lääketieteen lisensiaatti nillä helpommilla tutkintovaatimuksilla".

Kuule minä olen kyllä 28 täyttänyt. Mistä sinä tuon 22 revit?

Ai, no sitten ymmärrän vähän paremmin puheet niistä nuorista :D Tuolla oli kommentti, että

"Aika mustavalkoista, perhe tai ura. Ja en kyllä häpeä yhtään lähteä opiskelemaan, vaikka jo äiti olenkin ja ikää 22 vuotta. "

luulin että se oli sun mutta se olikin jonkun vieraan. Sori :)

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Kyllä se on ihan oma häpeä, jos järjestää elämänsä niin että opiskelee vasta sitten kun lapset on jo tehty.
Ei siitä hyvästä mitään helpotusta kuulu saada.

Aika mustavalkoista, perhe tai ura. Ja en kyllä häpeä yhtään lähteä opiskelemaan, vaikka jo äiti olenkin ja ikää 22 vuotta.

No eipä tarvi tulla vaatimaan sen takia helpotuksia opiskeluihin, että sitä rataa ja lapseille saa kyllä hoitopaikan.

Ärsyttää, kun pahaimmat projektit ja harjoittelu/työpaikat menevät aina näille nuorille sinkuille, perheellisten turha edes yrittää, kun vaatimuksena on, että pitää olla valmis tulemaan töihin vaikka keskellä yötä, ja olla valmis viettämään viikonloppujakin tutkimuksen parissa.

Kylmä totuus on, että jos juuri sinä haluat parhaat projektit ja harjoittelupaikat ja tulevaisuudessa työt, sinun on oltava paras. Niitä parhaita paikkoja ei riitä jokaiselle lapsettomalle sinkullekaan.

Ja kyllä mä tiedän, että itse valintani olen tehnyt. Mutta sapettaa vain, kun kaikki tuntuvat ottavan mieluummin näitä nuoria perheettömiä ja kun jostain kysytään mielipidettä, niin perheellisiä ei kuunnella juurikaan. Joskus tuntuu, että luentojakin siirretään vain fuksien krapulapäivän takia...

Tottakai ne ottaa mielummin työhaluisen, vastuuntuntoisen ja henkisesti aikuisen opiskelijan kuin tuollaisen kaltaisesi selityksiä täynnä olevan kakaran.
Tässä maailmassa ei saa mitän ilmaiseksi.

Näen jo itseni sieluni silmin terveyskeskuksessa tapaamassa lääkäriä, jonka rintalapussa lukee: "möttönen, lääketieteen lisensiaatti nillä helpommilla tutkintovaatimuksilla".

Möttönen lähettää sinut sitten röntgeniin ja siellä tapaat meikäläisen: "Röntgenhoitaja Mäkäräinen, osaa ottaa vaan keuhkokuvia" :xmas:

Kyllä se on ihan oma häpeä, jos järjestää elämänsä niin että opiskelee vasta sitten kun lapset on jo tehty.

Häpeäkö se on jos haluaa itseään sivistää opiskelemalla? Jos vaikka olisikin jo ammatti mutta haluaa opiskella silti. Perheellisiltä sitten vissin parempi kieltää koko touhu.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:

Häpeäkö se on jos haluaa itseään sivistää opiskelemalla? Jos vaikka olisikin jo ammatti mutta haluaa opiskella silti. Perheellisiltä sitten vissin parempi kieltää koko touhu.

Nyt ymmärrät kyllä tahallaan väärin. Ei tietenkään pidä kieltää, päinvastoin. Mutta ei se perhe mikään oikeutus helpotuksiin voi olla, eikä niiden perheellisten opiskelijoiden aikataulujen mukaan voida opiskelua järjestää. Kyllä jokainen on velvollinen järjestämään omat aikataulunsa niin, että pystyy opiskelemaan, tai opiskella jotain sellaista mihin ajalliset resurssinsa riittää.

Yhteistyössä