perheen isä kittaa kaljaa lasten nähden

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut naapuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mun naapurissa asuu perhe jossa isä on juonut ittensä humalaan jo aamusta ainakin 10 vuoen ajan. Ja se juo aina pohjanmaan kautta, ei oo IKINÄ selvinpäin. Ei oo kuitenkaan pahapäinen. Perheessä on lapsi, ja raitis äiti. Sossut käy ilmeissesti joskus juttelee siellä, mutta ei asiaan muuten puututa. Varmaan oiskin vahingollisempaa repiä lapsi kotoaan huostaan.

Kyllä lastensuojeluilmoituksen voi tehdä aina, jos lasten hyvinvoinnista herää huolta. Lastensuojelun tehtävä on sitten arvioida se lastensuojelun tarve ja selvittää, miten perhettä mahdollisesti voidaan tukea.

Jos haluat tehdä lastensuojeluilmoituksen nimettömänä, sano se ilmoitusta tehdessäsi vaikka sosiaalityöntekijä ei muistaisi kysyä, haluatko tehdä nimettömän ilmoituksen. Myös nimettömän ilmoituksen tekijältä voidaan kysyä nimi ja yhteystiedot siltä varalta, että lisätietoa halutaan vielä myöhemmin jolloin ne toki kannattaa antaa. Mikäli ilmoitusta ei kirjata nimettömänä, asiakkaalla on oikeus saada tietää ilmoittaja. Tämä kannattaa muistaa, sillä jälkikäteen ilmoittajan tietoja ei voida pyynnöstä poistaa.

Eipä tarvitse taas ihmetellä, miksei sossuilla ole aikaa hoitaa edes pahimpia tapauksia, kun täällä suorastaan kannustetaan tekemään "varmuuden vuoksi" ls-ilmoja. Ajatelkaa nyt tätäkin tapausta, ei riitelyä, selvä aikuinen huolehtimassa lapsista jne. Ja vielä ne huhut siellä kylillä, ei ristus sentään. Noilla kriteereillä sossujen pitäisi juosta kiireellisenä tarkistamassa joka kymmenennen perheen lauantai-illan vietto, että olisiko siinä jotain moitittavaa.

Ja ennenkuin joku mamma ehtii kysymään, että onko tuo minun mielestäni ideaalitilanne ja lapsille paras mahdollinen tapa viettää lauantaipäivää, niin ei todellakaan ole. Mutta aika kaukana ollaan kuitenkin todellisesta lastensuojelutapauksesta.

[QUOTE="tiina";28392465]Jos ovat häiriöksi niin soita ihmeessä poliisit, ja totta kyllä että poliisit varmasti puuttuvat jos katsovat olevan jotain puututtavaa.[/QUOTE]

Kuinka paljon omakotitalon pihalla (tai talon sisällä) saa metelöidä ennenkuin naapureilla on oikeus soittaa poliisit?
Mietin vain että eikö nyky-Suomessa saa esim. grillibileitä pihalla järjestää ilman että poliisit ovat heti ovella.

Jos määrät ovat huimia eikä perheessä ole muutenkaan kaikki hyvin, niin on syytä huolestua. Mutta mitä tuohon otsikkoon tulee niin en tiedä onko salassa juominen paljoakaan parempi juttu. Omalla faijalla oli pullo piilossa milloin missäkin...paras piilo oli varmaankin vessanpöntön vesisäiliö.

Väkivallan ääniä ei kyllä ole meille asti kantautunut että en usko sitä siellä harrastettavan. No, jos häiriöksi vielä ovat ja joudun poliisit soittamaan niin kyllähän ne sitten arvioivat tilanteen ja tekevät tarvittavat toimet, niinkuin joku tuolla aiemmin jo mainitsikin.. Harmittaa vaan kun pienet lapset joutuvat tälläistä katsomaan vierestä..

Itse olen eläny lapsuuden alkoholismin ja väkivallan keskellä. Paremmasta kun ei ollut tietoa, en osannut pelätä tai ajatella että siinä olisi mitään outoa.

Jos ilmoituksen teet nimettömänä niin kukaan ei tiedä keneltä se on jos kirjoitat ilmoituksen vielä koneella että käsialastakaan ei tunnista.

Mistä tiedätte että kyseessä on omakotitalo? Ihan hyvin voi olla vaikkapa kerrostalon alimman kerroksen asukas (joissain kun on se oma "takapiha") tai vaikka rivitalo. Niissä se mekkala yms. häiritsee aivan eritavalla kun omakotitalossa...

Kyllä, sanavalinta oli kyllä huono, mutta eikö se muka ole teistä millään tapaa huolissaan että isä heiluu ympäripäissään kotona lasten nähden? Itse en ainakaan antaisi mieheni umpihumalassa heilua kavereidensa kanssa kotona lasten nähden. Ymmärrän muutaman oluen ihan hienosti, ei siinä ole mitään pahaa mutta että ihan laatikkokaupalla sitä pitää juoda ja mölytä kotona missä on vielä pieni vauva.

? Siis TARHAIKÄINEN pieni vauva????

[QUOTE="helmi";28392483]
tossa sitä kasvatetaan holisteja lisää,eiköhän niitä ole ennestäänki tarpeeksi?
[/QUOTE]

Ei nyt ehkä aivan näinkään. Mä tunnen alkoholistiperheissä kasvaneita ja he ovat kyllä kaikkea muuta kuin alkoholisteja. Haluvat itse elämästään jotakin aivan muuta eivätkä halua omille lapsilleen sitä mitä itse ovat kokeneet.

Luulisi nyt vittiläinen sentän tuon äidinkin tajuavan miten vahingollista tuo voi olla lapsen henkiselle kasvulle. Tietenkään jokainen lapsi ei saa elinikäisiä traumoja isän juopottelusta, mutta rohkenen mainita että ainakin itseäni masentaisi kuunnella maanantaina koulussa luokkakavereiden juttuja kivoista perheviikonlopuista kun taas oma isä heiluu ympäripäissään kotona. Ja vaikka äiti onkin selvinpäin, mutta mitäs jos vaikka lapset esimerkiksi heräävät kesken unen ja joutuvat näkemään ties mitä humalaisten miesten ja naisten toilailuja. Itse en ainakaan ikinä koskaan antaisi omien lasten isän juoda itseään humalaan sillon kun lapset ovat paikalla, saatika heidän hereilläollessaan!

Meillä saatta isä ottaa olutta viikollakin,kun käy vuorotöissä,ja harvoin viikoloput vapaata.Yleensä lapset on jo nukkumassa siihen aikaan,kun mies kaljansa kiskoo, ja istuu tietokoneella.Ei ole häiriöksi kenellekkään.Itse otan juomani muualla,mutta joskus on pakko pohjia ottaa kotona,jos miehellä iltavuoro.Onpa saattanut olla 1 kaverikin seurana.En kyllä ymmärrä minkälaisia örveltäjiä, ja juomareita mielestänne jotkut on,kun meillä ei kyllä huuda ja melua kuin lapset.Mitä nyt joskus joutuu ääntä korottamaan,jos eivät ole kunnolla,mutta känniläisten örinöitä ei ole lasten tarvinnut koskaan kuunnella.
Ja sillon,jos otan kotona ,ennen kuin isä tulee kotiin,jolloin pääsen lähtemään muualle,niin aina on naapureiden kanssa sopimus,että jos tulee päivystykseen menoa,tai lapsi sairastuu, tai jotain,niin aina on selvä aikuinen huolehtimassa,vaikka missään kaatokännissä en itsekkään koskaan ole lasten aikana.
Juoda voi fiksustikkin ja haluan tämän opettaa omille lapsillekkin.Tosi harvoin kyllä otan mitään,mutta lapsien kavereilta olen kuullut kyllä juttuja omien vanhempien juomisista ja tappeluista.

[QUOTE="Vieras";28392429]Ensinnäkään et "omista" lapsia. Suomessa on orjuus ja ihmiskauppa kielletty.
Sairas sanavalintasi kuitenkin kertoo paljon arvoistasi.
Toivottavasti sosiaalitoimi ottaa sinut tarkkailuun aiheettoman lastensuojeluilmoituksesi jälkeen.
(Ei todellakaan ole kiellettyä aikuisen miehen juoda olutta kotonaan.)[/QUOTE]Kyseessä on varmaan provo mutta olen samaa mieltä. Aiheettomat ilmoittajat ja toisten asioihin nenänsä työntävät ansaitsevat vähintään tuntuvat sakot.

[QUOTE="vieras";28396394]Kyseessä on varmaan provo mutta olen samaa mieltä. Aiheettomat ilmoittajat ja toisten asioihin nenänsä työntävät ansaitsevat vähintään tuntuvat sakot.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Kukaan ei varmaan ensi viikolla kun on vappu ota yhdessäkään lapsiperheessä ollenkaan alkoholia? Mennyt ihan kummalliseksi ettei saisi edes yhtä olutta juoda jos lapset ovat porukassa mukana. Minusta se riittää että yksi aikuinen on selvinpäin eikä kukaan juo mitään räkäkännejä. Meillä kyllä on tarjolla ystäväperheille kuohuviiniä eikä toistaiseksi ole mitään häiriökäyttäytymistä sen takia ilmennyt.

Ap ei voi millään muulla kuin jatkuvalla kyttäämisellä saada selville sitä että sillä isällä niitä oluita menee "laatikollisia" niiden muutaman sisään mikä sitten onkin jo ok ap:nkin mielestä.

Meillä oli eilen perheen kesken grillikauden avajaiset. Grillattiin, saunottiin, oltiin terassilla, kuunneltiin musiikkia yms. Meillä aikuisilla oli miltei koko illan joku pullo kädessä mutta niin oli lapsillakin. Tunnelma oli välillä suoraan sanoen riehakas. Koirat ja lapset juoksivat pitkin pihaa, ovet olivat auki, naurettiin, laulettiin yms. Keräsin juuri eilisen "tölkkisaldon" pois: lasten kolme limpparitölkkiä, ja meidän aikuisten seitsemän tölkkiä. Ja tuossa nuo lapset ovat, voi tulla kysymään kuinka kamalaa ja ahdistavaa heillä oli vanhempiensa kanssa. ;)

Tätä menoa tulee olemaan koko kesän n. joka toinen viikonloppu, lasten kanssa hillitymmin ja aikuisten kesken rajummin. Onneksi miedän naapurit vain liittyvät juhliin mukaan sossuille soittamisen sijaan. :)

Aika karua naapurikyttäämistä. Kannattaa keskittyä kuvaamaan vaikka videolle joku otollinen todistusaineisto... :rolleyes: Tällaisten takia lastensuojelu ruuhkautuu, eikä ihan oikeasti apua tarvitsevat saa tukea.

Kyllä onkin viestejä tullut aikamoinen määrä sen jälkeen kun tänne kirjoitin. Ja jotkut vastaajista ei ole tainnut ymmärtää asian pointtia.. Jokainen tietenkin hoitaa lapset tavallaan minkä parhaaksi näkee, mutten itse ainakaan halua lasteni näkevän tuollaista. Ja ei, emme me asu omakotitalossa vaan rivitalossa. omakotitaloalueella tämä nyt olisikin aivan eri asia, mutta kun nämä rivitalot tuppaa olemaan vähän toisellaisia asua ja mökä kuuluu naapureille paljon selkeämmin!

Yhteistyössä