Perhehuone vai tavallinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huiskis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huiskis

Vieras
Synnytys lähestyy vääjäämättä, ja mietin täällä sairaalassa oloa. Itsellä ei ole mitään kokemuksia sairaalassa yöpymisestä, joten jo sekin jännittää...

Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia ihan tavallisessa huoneessa synnytyksen jälkeiset päivät olleilta, sekä perhehuoneen valinneilta. Minkä verran enemmän maksaa perhehuone? Voiko mies olla tavallisessa huoneessa meidän kanssamme niin paljon kuin haluaa, vai pitääkö noudattaa jotain vierailuaikoja? Tietysti yötä ei voi siellä olla, mutta entä muuten? Olemme ajatelleet, että mies ehkä olisi töissä vielä ne päivät kun olen vauvan kanssa sairaalassa, ja jäisi isyyslomalle sitten kun me kotiudumme. Siinä mielessä siis perhehuonetta ei ehkä tarvittaisi.

Kiitos vastanneille jo etukäteen!

Meillä oli ihan tavallinen huone ja isillä oli rajoittamaton vierailuoikeus. Meilläkin mies aloitti isyysloman vasta, kun kotiuduin vauvan kanssa ja ihan hyvä niin.

Perhehuone maksaa 2 x sairaalavuorokauden eli muistaakseni se oli 26€ x2. Lienee sairaalakohtaista nuo vierailuajat, joten kannattaa kysyä omasta synnytyssairaalasta

Ei olla mekään otettu perhehuonetta kummallakaan aiemmalla kerralla eikä oteta nytkään. Mies on saanut olla huoneessa muutenkin niin paljon kun haluaa, paitsi öitä, enkä kyllä niinä ekoina öinä olisi häntä sinne halunnutkaan kun on kerran mahdollisuus itse levätä. Perhehuoneessa on sitäpaitsi ainakin täällä sitten pakko olla koko perheen koko ajan tai sitä ei saa, ja meillä olis mies pimahtanu jos ois ollu pienessä huoneessa monta päivää 24 tuntia vuorokaudessa!! Ihan hyvin siellä tavallisessakin huoneessa pärjää ja puolta halvemmalla!

Meillä ei ollut ensimmäisen kanssa eikä tule toisenkaan kanssa perhehuonetta (no ensimmäisen kanssa sain olla kokoa sairaala-ajan yksinään huoneessa joten periaatteessa se oli yksityishuone). Viereisessä huoneessa olivat valinneet perhehuoneen ja perheen isommat lapset riehuivat, melusivat, juoksentelivat yms käytävillä. Sanoisin, että erittäin törkeää vanhemmilta sallia tuollainen. Taisivat hoitajat siihen onneksi puuttua, mutta pointtini tässä on se, että ei kannata ottaa perhehuonetta ainakaan jos on enemmänkin lapsia. Teillä ilmeisesti ensimmäinen tulossa.

Perhehuoneessa on varmasti hyvätkin puolensa, mutta kyllä isälle opetetaan vaipanvaihtoa ihan vierailuillakin käydessä. Meillä olisi varmasti koko porukka menettänyt hermonsa jos meidät olisi tellätty 24/7 yhteen huoneeseen.

KYS:ssa vierailutunneilla saa perheenjäsenet käydä huoneessa. Muut vierailijat eivät ollenkaan.
Minä en tykkää, että isit majailevat tavallisessa huoneessa vierastunteja pidempään. Onneksi monessa sairaalassa nykyään se ei ole mahdollistakaan. Häiritsee muita äitejä, jos siellä miehiä majailee. Eipä huvita sairaalan vaatteissa kellistellä eikä esim. syöttötouhuja hommailla, jos miehiä huoneessa. :/

Alkuperäinen kirjoittaja 41 v:
KYS:ssa vierailutunneilla saa perheenjäsenet käydä huoneessa. Muut vierailijat eivät ollenkaan.
Minä en tykkää, että isit majailevat tavallisessa huoneessa vierastunteja pidempään. Onneksi monessa sairaalassa nykyään se ei ole mahdollistakaan. Häiritsee muita äitejä, jos siellä miehiä majailee. Eipä huvita sairaalan vaatteissa kellistellä eikä esim. syöttötouhuja hommailla, jos miehiä huoneessa. :/

Meillä ainakin toiset isät ovat aina kohteliaasti kysyneet saavatko olla huoneessa jos ovat tulleet muulloin kuin juuri vierailuaikoina. Myös mieheni on huonekaveriltani aina kysynyt sopiiko tulla ja kohteliaasti mennyt pois siksi aikaa kun toinen on imettänyt tai hoitaja on tullut jostain syystä avustamaan tai tekemään jotain toimenpiteitä! Ja mä en usko että ne toiset isät paljon kattelee sua ja sun sairaala-asuja, taitaa olla siinä omassa lapsessa ja hänen äidissään tarpeeksi kiinnostuksen kohteita!!

Meillä oli ekalla kerralla (ja tulee myös tällä tokalla kerralla) olemaan tavallinen huone. Ekassa synnytyksessä mulla yksi huonetoveri kerrallaan (kaksi eri henkilöä ehti olemaan). Meillä mies oli huoneessa enemmän kuin vierailuajan. Näistä olemisista sovittiin yhdessä huonetoverin kanssa. Myös mun äiti ja sisko kävivät huoneessa, mutta eka jälleen juteltiin huonekaverin kanssa. Isomman lössin vierailijoita kävin tapaamassa aulatilassa. Samalla lailla toimi myös huonekaverit.

PHKS:ssa ei ole edes varsinaisia perhehuoneita ja siellä yritetään pitää maks. 2 äitiä/huone. Huom! yritetään. Ns. perhehuoneen saa käyttöön (eli muu perhekin yöpyä), jos tilaa sattuu olemaan ja silloin huone tehdään tyhjentämällä tavallinen huone ylimääräisistä tavaroista.

Tavallisessa huoneessa musta pärjää ihan hyvin, kunhan muistaa sopia pelisäännöt huonekavereiden kanssa.

Meillä oli esikoisen kanssa perhehuone ja oli kyllä ihan ykkösjuttu. Olin itse vaikean synnytyksen jälkeen niin huonossa kunnossa, että purskahdin itkuun kun minut jätettiin lapsen kanssa yksin (perhehuone vapautui vasta päivän mittaan). Istuminen ja kääntyminen oli mahdotonta, joten isästä oli ihan oikeakin apu. Totta kai hoitajatkin olisivat auttaneet, mutta oli hienoa että mieheni sai heti osallistua vauvan hoitoon. Hän opetti minulle vaipanvaihdot ja kylvyt kotona, kun sairaala-ajan keskityin paranemiseen ja imetyksen käynnistymiseen. Imetys lähti myös tosi nihkeästi liikkeelle enkä olisi halunnut vieraita äitejä / isejä jakamaan kanssani oikean imuotteen ja imetysasentojen opettamista hoitajien kädestä pitäen :). Olen vähän ujo ja arka... Mutta tosi positiivisia kokemuksia eikä se rahassa kyllä tunnu. Kylvettäminen jäikin kokonaan perheeni miesten jutuksi, kylvetin pojan vauva-aikana muutaman hassun kerran.

Tavallisessa huoneessa oltiin. K-HKS:ssa on perhehuoneita tosi rajotetusti ja ymmärsin niin että jos sellasen ois ottanut/saanut niin isän ois pitänyt sitten olla siellä kans koko ajan.. ymmärsinköhän ihan oikein?
No, jokatapauksessa meillä isä alotti isyysloman vasta muutama viikko vauvan syntymän jälkeen joten ei olis voinut paljon perhehuoneessa ollakaan.

Olin kyllä tosi tyytyväinen tavalliseenkin huoneeseen koska tuolla sairaalassa on kahden hengen huoneita vissiin kaikki niin tosi rauhassa sai olla. Mulla kävi muutama vieras ja samaten vieruskaverilla. Ekan yön sain olla ihan yksinäni siinä huoneessa.

Isillä oli vierailuajat muistaakseni aamu ysistä iltaysiin asti ja vieruskaverin mies olikin sitten aika paljon siinä mutta ei mua kyllä yhtään haitannut, verho oli kuitenkin välissä melkein kokoajan. Hirmu sosiaalinen kun en ole niin mulle sopi oikein mainiosti että sain olla itekseni eikä kaveri paljon myöskään jutellut.

esikoisesta olin ekan vrk kimppahuoneessa (2 muuta äitiä) ja oli kyllä aika ällöä, kun toiset vaavelit huus koko yön...
Sitten päästiin perhehuoneeseen ja oli tosi mukava olla, kun isästä oli hirmuisesti apua. mm. hoiti kaikki vaipanvaihdot, haki mulle särkylääkettä tarvittaessa - tosin oisivat hoitajatkin sen tehneet.
Ja se huone oli laitettu todella kotoisaksi, parisänky, nojatuolit, radiot yms.

Oli tupla hinta, mutta saihan mies siellä myös ne sairaalan huippu ruuat... ;)

Toisesta ei edes haeta perhehuonetta, kun mies on esikoisen kanssa kotona, joten ei ole käytännössä mahdollisuutta edes perhehuoneeseen.

Mutta suosittelen perhehuonetta, jos vaan on mahdollisuus päästä :)
itse pidin valtavasti!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
Jep, perhehuoneen ottaessa isän täytyy olla äidin ja vauvan kanssa 24h, eikä sieltä käydä välillä töissä:)

No höpö höpö.

Meillä oli ekasta perhehuone. Mies oli siellä kyllä yötä mutta päivisin oli myös kotona (oli kyllä isyyslomalla mutta hoiti asioita ja elukoita) ja toi mulle pikaruokaa kun ne sairaalan ruuat oli ihan kamalia.... Se perhehuone oli ihan ykkösjuttu. Sai olla omassa rauhassa (mitä nyt osa niistä kätilöistä oli ärsyttäviä kun tunkivat sinne huoneeseen jopa keskellä yötä mm. siivoomaan!

Muista lapsista olen ollut tavallisessa huoneessa koska ei sinne perhehuoneeseen sisaruksia huolita...... Sellanen tavallinen huone on kauhee. Mitään omaa rauhaa. Yök.

Jorvissa:

Perhehuoneet
Osastolla N6 on seitsemän ja osastolla N7 kolme perhehuonetta.

Tarjoamme perheille yksilöllistä ja laadukasta hoitotyötä. Jokaisella perheellä on nimetty vastuukätilö, joka vastaa perheen hoidosta ja ohjauksesta. Vastuukätilön ollessa vapaalla korvaava hoitaja huolehtii perheestä. Perheestä huolehditaan kaikkina vuorokauden aikoina.

Perhehuone antaa mahdollisuuden:

vauvan, äidin ja isän läheiseen yhdessäoloon omassa huoneessa
ympärivuorokautiseen vierihoitoon
isälle tilaisuuden osallistua vauvan hoitoon ensihetkistä lähtien
äidille miehensä tukeen
jakaa äitiyden- ja isyydentunteita
Perhehuoneessa isä sitoutuu olemaan läsnä ympäri vuorokauden.

Halutessanne perhehuonetta kertokaa siitä synnyttämään tullessanne hoitavalle kätilölle. Vuorokausimaksu perhehuoneessa on 52 euroa. Isän ateriat sisältyvät maksuun.

Tulimme tavalliseen huoneeseen noin klo 02.00 yöllä ja vauva jäi hoitajien hoitoon ekaksi yöksi. En kuitenkaan saanut nukutuksi yhtään, kun muut vauvat itkivät ja jatkuvasti joku kävi WC:ssä yms. (En tietä olisinko nukkunut jännien tapahtumien takia muutenkaan.) Siellä mies olisi saanut vierailla aamusta iltaan. Klo 21 olisi pitänyt lähteä kotiin.

Pääsimme sitten perhehuoneeseen seuraavana päivänä. MInusta se oli upea juttu. Lähdimme kolmantena päivänä, koska mies halusi jo kotiin. Ei tietystikään oli kauhean kiva ihan terveenä olla sairaalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan.:
Jep, perhehuoneen ottaessa isän täytyy olla äidin ja vauvan kanssa 24h, eikä sieltä käydä välillä töissä:)

No höpö höpö.

Meillä oli ekasta perhehuone. Mies oli siellä kyllä yötä mutta päivisin oli myös kotona (oli kyllä isyyslomalla mutta hoiti asioita ja elukoita) ja toi mulle pikaruokaa kun ne sairaalan ruuat oli ihan kamalia.... Se perhehuone oli ihan ykkösjuttu. Sai olla omassa rauhassa (mitä nyt osa niistä kätilöistä oli ärsyttäviä kun tunkivat sinne huoneeseen jopa keskellä yötä mm. siivoomaan!

Muista lapsista olen ollut tavallisessa huoneessa koska ei sinne perhehuoneeseen sisaruksia huolita...... Sellanen tavallinen huone on kauhee. Mitään omaa rauhaa. Yök.

Missä on sellainen sairaala jossa perhehuoneen saa jollei isä ole siellä koko aikaa?? En ole ennen kuullut moisesta...

Minä olin kahden hengen huoneessa ja mieheni oli siellä aina kun mahdollista. En nähnyt mitään järkeä maksaa perhehuoneesta. Myös huonetoverini mies oli siellä lähes koko ajan. Minua ei häirinnyt vieraat, muut vauvat tai toisten miehet tippaakaan. Imetin, pumppasin yms vaikka toisella vieraita olikin. Verho oli kiinni aina silloin ja eipä tuo olisi haitannut vaikkei olisi ollutkaan. Hyvin luonnollisia asioitahan siellä toimitetaan.. Tuskin ketään kiinnostaa sinun sairaalavaatteesi, tissisi tai mikään muukaan, kyllä siinä omassa nyytissä ja vaimossa on ihan tarpeeksi huolehdittavaa. Ja vayvojen itku kuuluu kyllä ovien ja seinien läpi, täydellistä omaa rauhaa saa vasta kotona. Minulla jäi synnäristä ja ihan tavallisesta huoneesta hyvin positiivinen kuva, vaikka siellä monet itkut itkettiinkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Missä?:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan.:

No höpö höpö.

Missä on sellainen sairaala jossa perhehuoneen saa jollei isä ole siellä koko aikaa?? En ole ennen kuullut moisesta...

K-SKS

meilläkään ei saa perhehuonetta jos ei isä ole siellä koko ajan, tai siis saahan nyt jossakin välillä nopeesti käydä mutta pääasiassa täytyisi olla paikalla eikä välillä töissä. samoin perhehuoneet on ensisijaisesti varattu niille jotka saavat ensimmäistä mutta jos on tilaa niin pääsee niihin muutkin.

mä olen ollut molemmista tavallisessa huoneessa ja näin teen kolmannestakin. ei mua ole mitkään pikkuitkut haitannut eikä myöskään jos toisten miehet ovat olleet paikalla. sermit saa eteen jos tykkää mennä vähän omaan rauhaan. mulla on myöskin käynyt onni että huonekavereina on ollut tosi kivoja naisia ja meillä on ollut ihan hauskaa =) tietysti se on varmasti levottomanpaa kuin ihan omassa rauhassa olisi mutta mulle on jäänyt positiiviset muistot =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmas tulossa!:
Ja mä en usko että ne toiset isät paljon kattelee sua ja sun sairaala-asuja, taitaa olla siinä omassa lapsessa ja hänen äidissään tarpeeksi kiinnostuksen kohteita!!

Vai ei. Kerrankin oli sängyt niin kiinni toisissaan, että yöpöydät mahtui just sänkyjen väliin. Verhoja ei ollut. Sain onneksi otettua pienet nokoset vierastunnin aikaan (tiesin, ettei ainakaan oma mies tule silloin käymään). Kun heräsin, niin viereisen sängyn äiti istui miehensä kanssa sänkynsä laidalla minuun päin. Oli hieman alastonolo. Paikka ei ollut KYS, vaan paikallinen sairaala.

Olen sosiaalinen, enkä kauhean ujokaan, mutta synnytyksen jälkeen on väsynyt, paikat kipeenä, hormoonit sekaisin, niin minä kyllä kaipaan silloin rauhallista ympäristöä.

Ja tuosta huonekaverin kanssa neuvottelusta. Kuka ilkiää sanoa ei, vaikka ei haluaisikaan mitään sopimuksia venähtäneistä vierailuista? Sen ymmärrän, jos ei työn tai pitkän matkan vuoksi voi käydä just vierastunnilla, mutta noita majailuja en ymmärrä. Muutama päivä, ja sitten saa olla kotona yhdessä ihan tarpeeksi.

Minä olin ekan vuorokauden tavallisessa kahden hengen huoneessa, ja sen pääsimme perhehuoneeseen, kun se vapautui. Meillä perhehuone sopi hyvin, tykättiin olla omassa rauhassa keskenämme. Mutta mikäli miehesi ei aio paljoa sairaalassa olla, ei teidän ehkä kannata perhehuonetta ottaa. Ja toisaalta ainakin meidän sairaalassamme oli mahdollista pyytää perhehuonetta vasta synnytyksen jälkeen (jos niitä siis oli vapaana), joten toki on mahdollista tehdä lopullinen päätös vasta sitten, tilanteen mukaan.

Mä olin ihan normaalissa 2 hengen huoneessa. Vierustoverina mulla oli äiti, joka synnytti tuntia ennemmin vauvansa. Mun mielestä oli ihana jakaa kokemuksensa sen kanssa. Synnytyksestä, tikeistä, maidonnoususta, imettämisestä yms, kun oli vähä pihalla vielä asioista.

Mies jäi isyyslomalle vasta kotiuduttuamme ja kissat kotona vaativat huolenpitoa, joten luonnollisesti valitsin tavallisen kahden hengen huoneen. Kättärillä sängyn ympärille voi vetää verhot, joten oma yksityisyys oli mahdollista. Toisella kerralla menen myös normaaliin huoneeseen. Ainakin Kättärillä isiä eivät vierailuajat sido, joten hän voi olla paikalla hoitamassa vauvaa tarvittaessa vaikka koko päivän.

Muistuipa mieleen, kun olin KYS:ssa ensimmäisessä synnytyksessäni, niin yksi isä änkesi samaan sänkyyn vaimonsa viereen. Onneksi hoitaja puuttui jo asiaan ja toppuutteli isää. =)) Meitä oli 6-8 äitiä samassa huoneessa.
Siis vaikka kyseessä on perheenlisäys, niin eihän esim. muissa potilashuoneissa (siis muilla osastoilla) puolisot asusta potilaan luona? Tosin minulla ei ole niistä niin kokemusta.

Kyllä me köllöteltiin sängyllä vauvan kanssa, siis mieheni ja minä. En nyt oikein ymmärrä mikä siinä ketään haittaa. välillä mieheni köllötteli yksinään vauvan kanssa jos minä olin vaikka suihkussa. En oikein ymmärtänyt pointtiasi.. Täytyy mennä yksityiseen sairaalaan synnyttämään tai sitten synnyttää kotona, jos kerran niin kauheasti ihmiset ympärillä häiritsevät. Kyllä minusta isälläkin on oikeus nauttia sekä puolisonsa, että uuden tulokkaan seurasta siellä sairaalassa, onhan se miehellekin uusi mullistava kokemus.

Yhteistyössä