Perhepäivähoidon lapset eriarvoisia !!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peepeehoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peepeehoo

Vieras
Perhepäivähoitajaksi voi ryhtyä kuka tahansa. Saa täyden ryhmän, hoitaa kaikki paperi asiat (mm. vasut) ja tekee ruoan. On hoitolapsilleen lastentarhan opettaja, lähihoitaja ja laitosapulainen.

Kun pph. haluaa vaihtelua ja mennä töihin päiväkotiin, ei hän ole siellä kasvatus vastuullinen, ennen sai ulkoilla oman ryhmänsä kanssa, mutta nyt ei saa ulkoilla yksin edes 4 lapsen kanssa päiväkodissa koska ei ole kasvatus vastuullinen, ei myöskään saa tehdä vasuja. Pph kelpaa päiväkodissa vain pöytien pyyhkimiseen. Lapset joiden kanssa ennen teki kotonaan yhtä jos toista ja siirtyessä päiväkotiin töihin ei saa näiden lasten kanssa tehdä mitään koska ei ole kasvatus vastuullinen..

Kelpaa hoitajaksi kotona, mutta ei päiväkodissa. Outoa, onko nää pph.n hoito lapset eriarvoisia..

kauheaa ...

Itse olen ollut pph:na, että päiväkodissa töissä ja tässä yksinkertainen selitys on se, että pph:ksi saatetaan ottaa ilman koulutusta, päiväkodissa pitää olla koulutus.

Sitä en kyllä ymmärrä, miten ne lapset tässä on eriarvoisessa asemassa. Se, että päiväkotiin vaaditaan koulutus, ei tee perhepäivähoidon lapsista mitenkään huonompiosaisia. Monesti pph lapset saavat paljon sitoutuneempaa ja yksillöllisempää hoitoa kun päiväkotilapset.

Mielestäni kyllä pph:llekin pitäisi vaatia kasvatusalan koulutus.

Sehän riippuu, mikä pph:n koulutus on. Kyllä lastentarhanopettajakin voi halutessaan olla pph ja hänhän saa päiväkodissakin tehdä yhtä sun toista. Mutta jos pph:lla ei ole mitään koulutusta tai pätevyyttä, niin asia on sitten ihan eri. Mutta haluaako joku viedä lapsensa pph:lle, jolla ei ole mitään pätevyyttä tai kokemusta?

Siten että päiväkotilapsia ei saa pph hoitaa mutta oman ryhmä lapsia saa. Pph.n lapsille kelpaa peruskoulu, mutta päiväkotilapsia saa hoitaa vain lähihoitajat tai ylemmät....

Mun mielestä tuo on myös outoa. Päiväkodissa lto:t suunnittelee toiminnan, pph suunnittelee toimintansa itse, omalla ajallaan, ilman korvausta. Päiväkodissa ruoka tulee valmiina, pph tekee ruuan itse, omalla ajallaan. Miksei pph:n toimintaa suunnittele lto? Tulisi valmiit toimintaohjelmat, joita sitten voisi muokata ryhmän mukaan. Meilläpäin perhepäivähoidon ohjaaja ei tosiaan tue ja ohjaa vaan ennemminkin haittaa ja vaikeuttaa pph:n työtä. Kauheet estot ja rajoitukset päällä ja mitään ohjausta ei ole. Retkille ei saa mennä eikä kerhoihin osalistua. Edes mitään kasvatuskeskusteluja tai vasuja?? ei ole vaadittu.
Mun mielestä pph:n lapset ovat eriarvoisessa asemassa, koska pphoitoon ei resurssoida varoja kuten päiväkotiin. Esim. kun lapset olivat varahoidossa päiväkodissa, he eivät saaneet askarrella samoilla helmillä kuin päiväkodin varsinaiset lapset, koska heille ei ollut märärahaa... ja ei ollut kyse siitä etteikä niitä helmiä olisi ollut.
Mun mielestä kukaan ei ole halukas kehittämään perhepäivähoitoa nykyajan vaatimusten ja vanhempien toiveiden mukaiseksi. Perhepäivähoidon laatu on TÄYSIN hoitajan omalla vastuulla, johto ei ole kiinnostunut siihen satsaamaan.
Ja minä olen pph:lla olevan lapsen vanhempi...

Hei!
itse olen perhepäivähoitaja,ammatiltani olen koulunkäyntiavustaja,joka hyväksi luetaan tässä ammatissa eli saan sitä "parempaa" palkkaa.
Meidän kunnassa jos pph joutuu päiväkotiin töihin niin ihan samalla lailla hän saa siellä kaikki lapsia hoitaa ja ulkoilla heidän kanssaan.
Ja me pph:t saamme viedä lapsia retkille,joita meille meidän "pomo" varhaiskasvatuksen johtaja yhdessä meidän kanssa järjestää. Lisäksi teemme makkaranpaistoretkiä ja muita retkiä vuodenajasta riippuen ihan itsenäisestikkin lasten kanssa.
Se että "perhepäivähoitajaksi voi rueta kuka vaan" ei minusta pidä paikkaansa,jos ei sitten yksityisesti rupea,mutta siitä en tiedä mitään. Kyllä meidän kunnassa ihan tuo pomo päättää kenet töihin ottaa ja vaatii jonkinlaisen koulutuksen alaan liittyen,lisäksi meillä on kerran vuodessa jonkinlaista koulutusta kunnan järjestämänä.
Lapset ovat kyllä meillä ihan samassa asemassa,olivat he hoidossa päiväkodissa,ryhmiksessä tai pph:lla. Samalla lailla heistä huolehditaan ja heitä varhaiskasvatetaan joka paikassa.
Meillä pph on suositumpaa kun suuressa ryhmässä hoito päiväkodissa,nytkin jokaisella hoitajalla on täydet ryhmät ja tunkua edelleen olisi.

Tänä päivänä pph ei ole kovin suosittu ammatti,nuoria ei ole tungeksimassa tälle alalle. Varmaan jos palkkaus olisi kohdallaan,siihen nähden kuinka paljon työtä me saamme tehdä esim.päiväkodissa työskentelevään lastenhoitajaan verrattuna.
Mutta itse olen tyytyväinen tähän työhön! Kannattaa ottaa asoista selko ennen kun alkaa laukoa mitään huuhaa juttuja.

Asiasta kukkaruukkuun, itsekkin olen pph kunnallisena ja voi jumaliste kun ärsytti kaverin kommentti yksi ilta: "Minäkin taidan joutua ottamaan yhden hoitolapsen kun ei me taideta pärjätä taloudellisesti kotihoidontuen ajan" ja tää emäntä on kuljetusalalla. Ei oo reilua et hoitajia otetaan tuosta vaan ja sit ne pitää lapsia vain rahantuojina ja hoitaavat ne sit miten sattuu... :/

Niin ja täällä on niin kova pula pph:sta et pomo ottanu tällähetkellä tosiaankin näitä kotiäitiä hoitorinkiin ja vastoinkäymisiä tullut hirveen monta vanhempien kanssa sen takia.

Samalla periaatteella vanhuksia voisi mennä hoitamaan jos on ollut vaikka omaishoitajana omalle äidilleen.
Onko sama asia? Onko yhtälainen tieto/ taito hoitamisesta?

Yhteistyössä