perhepäivähoitaja kielsi tuomasta lasta hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja närkästynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

närkästynyt äiti

Vieras
Tilanne oli se että, me vanhemmat sairastuttiin su oksu-kakka tautiin vuorotellen. Olo oli todella vetämätön . Mieheni aloitti ensin su iltana ja minä jatkoin ma aamuna.
MIeheni olisi vienyt 3 vuotiaamme hoitoon aamulla samalla kun haki apteekista lääkkeitä tautiin.
Olimme todella poikki ja apteekkiin jaksoi miehemme juuri ja juuri raahautua. Olin ite sairaslomalla tiistainkin.

Hoitaja oli kieltäytynyt ottamasta lasta hoitoon! Lapsi ei ollut sairas vaan me!
Olen soittanut kaupungille ja vaatinut maksun alennusta.
Perusteli , että tauti tarttuu heihin mutta lapsihan oli terve maanantaina ja hoitokuntoinen! Voihan hoitaja saada taudin ihan mistä vaan.

Miten teillä muille? Kieltäytyykö perhepäivähoitaja herkästi ottamasta lasta hoitoon ja mitkä on olleet pätevät syyt? Oli todella karmeaa hoitaa 3 vuotiasta viikaria kun itse olin alle puolikuntoinen. Lapsi alkoi sairastaa hoidossa tiistaina oksutautia ja siitäkin hoitaja sai pultit.
Valivalivali. Nyt kuulemma kiertää koko heidän perheen ja muut ryhmäläiset. Mutta mistä hän sen voi tietää? Voihan olla ettei tartu ja ihan turhaan kilareita saanut.

Välillä tympäsee tämä taudin hysterisointi. ittoako alalle alkaa jos pelkää oksutautia.

No tuskin se hoitaja itse sitä tautia pelkää vaan niitten MUIDEN kolmen lapsen sairastumista. En olisi kehdannut olla ottamatta hoitoon lasta, mutta enpä olisi kyllä innosta hyppinyt. Oksennustauti voi ärhäkkänä tarttua jo ennen sairastumista, jos lapsi kantaa virusta. Kurjaa on hoitaa lasta puolikuntoisena joo, mutta kyllä tuossa tapauksessa olisin jäänyt lapsen kanssa kotiin! Sorry, ei myötätuntoa!

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29459378:
Kai tämä on provo? En itsekään veisi tuossa tilanteessa lasta hoitoon, sen olen ajatellut ihan omalla järjelläni.

Mutta mietis nyt? Jos lapsen perhe sairastaa niin lapsi ei voisi olla hoidossa? Ja maksat niistä päivistä yms? Ajatteleppa jos meil olis useampi lapsi ja ne sairastelisivat vuorotellen? Olisko kaikki esim. koulusta pois tai hoidosta niin kauan, että kaikki terveenä?
hoitajamme on kyllä yli hysteerinen. Syksyllä oli kova nuhakuume mulla ja lapsen vein hoitoon . TOki lapsi sairastui jossain vaiheessa ja tuntui hoitajakin niiskuttavan mutta kukaan ei voi sanoa , että se oli sama tauti! Tauteja kiertää ja on naurettavaa tollanen hysteria.

Kyllä ainakin meidän kaupungin ohjeissa on että jos perheessä jollain on vatsatautia niin lapsia ei saisi tuoda hoitoon.

Miten sä luulet että kotiäidit pärjää lastensa kanssa?

Ite olin sairaalassa yhden lapsen kanssa kun mies vatsataudissa ja kuumeessa kotona terveiden 3 ja 4 vuotiaiden kanssa ja hengissä olivat selvinneet.

se on ettei mennä muita tartuttamaan. Meidän kunnassa on ohje että jos muu perhe on kotona oksutaudissa, niin lapsia ei silloin oteta hoitoon vastaan.

Ja kyllä minusta 3-vuotiaan hoidosta pitäisi selviytyä vaikka oliskin oksutauti. Kyllä mä ainakin pärjään ton meidän vasta 1.5-vuotiaan viikarin kanssa. 3 vuotias on siihen verrattavissa kuitenkin jo aika omatoiminen....

Toisaalta totta että pph:ksi ei kannata ryhtyä jos pelkää tauteja. Toisaalta on myös valitettavaa että meillä ei kohta ole niitä perhepäivähoitajia, kun me tahallaan tehdään heidän elämä ja työnteko hankalaksi. Ei kukaan halua ehdoin tahdoin vatsatautia kotiinsa. Moni pph todellakin on ne työt lopettanut, sunlaisten vanhempien vuoksi.

Oliskin provo, mutta tuollaisia vanhempia tapaa aina silloin tällöin... Paras oli, kun erään perheen pienempi alkoi oksentaa hoidossa, niin äitinsä haki vaan sen pienemmän kotiin ja isosisko jäi hoitoon :o Seuraavana päivänä alkoi sitten isosiskonsa oksentaa, yllättäen...
Terveisin pph, joka ihan vakavasti harkitsee lopettamista näitten kaistapäisten vanhempien vuoksi

[QUOTE="aloittaja";29459401]Mutta mietis nyt? Jos lapsen perhe sairastaa niin lapsi ei voisi olla hoidossa? Ja maksat niistä päivistä yms? Ajatteleppa jos meil olis useampi lapsi ja ne sairastelisivat vuorotellen? Olisko kaikki esim. koulusta pois tai hoidosta niin kauan, että kaikki terveenä?
hoitajamme on kyllä yli hysteerinen. Syksyllä oli kova nuhakuume mulla ja lapsen vein hoitoon . TOki lapsi sairastui jossain vaiheessa ja tuntui hoitajakin niiskuttavan mutta kukaan ei voi sanoa , että se oli sama tauti! Tauteja kiertää ja on naurettavaa tollanen hysteria.[/QUOTE]

Joka tapauksessahan oot sen yhden sairaan lapsen kanssa kotona, joten miksi pitäis terve lapsi viedä hoitoon? Rahan vuoksi, kun maksat niistä päivistä..? Koulu eri asia, mutta hoidossa on oikeasti pieniä, taaperoita vielä (varsinkin pph:lla) joille sairastuminen on vielä vakavampi juttu kuin isommille lapsille, onko oma napa niin tärkeä ettei voi ajatella muita ihmisiä?

Kukapa se nyt välttelisi mahdollisuuksien mukaan tautia, joka sai ketjun aloittajankin niin sairaaksi, ettei jaksanut lastaan hoitaa? Tyhmä pöpökammoinen vain. Vai miten se nyt menikään?

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29459410:
Joka tapauksessahan oot sen yhden sairaan lapsen kanssa kotona, joten miksi pitäis terve lapsi viedä hoitoon? Rahan vuoksi, kun maksat niistä päivistä..? Koulu eri asia, mutta hoidossa on oikeasti pieniä, taaperoita vielä (varsinkin pph:lla) joille sairastuminen on vielä vakavampi juttu kuin isommille lapsille, onko oma napa niin tärkeä ettei voi ajatella muita ihmisiä?

Meillä jäi aina molemmat lapset kotiin jos toinen sairastui silloin kun vielä hoidossa olivat, olipa sitten kyseessä vaikka vain flunssa.

Oikeesti ap:n kaltaisilla pitäisi ajatella pikkuisen pidemmälle asiaa, kaikille mahataudin sairastaminen ei ole ihan pikkujuttu! Meillä toinen lapsi sairastaa diabetestä ja useamman kerran alle kouluikäisenä lähdettiin ambulanssilla sairaalaan kun mahatautia sairasti.

Alkuperäinen kirjoittaja närkästynyt äiti;29459367:
Välillä tympäsee tämä taudin hysterisointi.

:D
No niinpä. Mitä sä siinä siitä taudista jauhaat, hyvinhan sä sen muksus olisit voinut hoitaa ;)

Lisäkysymys: miten suhtautuisit, kun viet oma lasta hoitoon ja samaan aikaan on toista muksua tuomassa oksennustaudissa oleva vanhempi? Hymyisilit ja antaisit käsipäivää eikös niin?

Aloittajan kaltaiset itsekkäät vain oman napansa tuijottajat saavat näkemään punaista. Viis kenestäkään muusta, minä menen tupperinkutsuille, vaikka oksensin edellisen yön, kun tarttuuhan tauti kaupan kärryistäkin. Ei tarttuis, jos ei olisi niin paljon itsekkäitä oman navan tuijottajia.

Meillä ei viedä ketään hoitoon, jos kotona on mahatautia. Flunssan yms. kanssa katotaan tapauskohtaisesti, mutta mahatauti on niin yhhhhh että sen kans ollaan tarkempia.

Kuulin kerran keskustelun päikyn eteisessä, kun oksutaudissa ollut äiti toi lapsiaan hoitoon. Oli myös kihomatovaroitus silloin päikyssä päällä, ja ohjeet miten tarkkailla/hoitaa mahd. tartunta. Äiti totesi eteisessä että hän ja miehensä on aivan kamalassa mahataudissa, eivät pysty nyt tarkkailemaan mitään kihomatoja, ja toi silti 2 lasta aamukasilta hoitoon! Siitä lähti niin mahtava tautiepidemia kiertämään että mekin oltiin loppujen lopuksi yli viikko pois pelistä.... hoitaja vähän nikotteli, mutta otti lapset vastaan kuitenkin. Ehkä kadutti myöhemmin? Voiko päikky kieltäytyä ottamasta lapsia vastaan tuollaisessa tilanteessa?

Sittemmin ilmarille tulikin "toive", että lapsia ei tuotaisi hoitoon, jos jollakin kotona on mahatautia...

Ehdotan ap:lle, että ilman muuta ryhdyt nyt laskemaan sentilleen menetetyistä hoitopäivistä aiheutuneen tappion, laadit kirjallisen selvityksen viranomaisille ja ehdottomasti vaadit ikävälle perhepäivähoitajalle toimintakieltoa. Lisäksi voit vihjaista lähipiirillesii ansaitsevasi ripeässä tahdissa kunniatohtorin arvon infektioepidemiologiassa.

Sinulle on jo varattu johtavan lääkärin paikka lähimmässä sairaalassanne, jossa tulet johdattamaan Suomen kansan ennakkoluulottomaan sairasteluun yhdessä ja suurissa joukossa. Olenkin jo jännittynyt millaista on ruiskia ripulia kimpassa työkavereiden kanssa. JOhtoryhmä ilahtuu, miten sairaspäivistä päästään.

Mahatauti on eri asia kuin flunssa päivähoitojutuissa.

Selvä provo tämä on, mutta kyllä osittain myös todellisuutta. Moni ei ajattele, että oksutauti todellakin käy lähestulkoon aina kaikki läpi. Myös sen hoitajan ja muut hoitolapset. Siitä syntyy sitten varahoitokierre.

Ajatella, että ihan kielsi!! Vaikka teillähän on vain oikeuksia ja muilla velvollisuuksia, ihan sitten vaikka siihen vedoten että maksatte nimellistä maksua siitä että lapsestanne pidetään hyvää huolta sen aikaa että pääsette käymään töissä.

Äkkiä yhteys Iltalehteen ja purkautuminen Facebookkin myös. Onhan nyt huutava vääryys että teidän on oletettu kantavan vastuun lapsestanne sairaanakin ja lisäksi ajattelevan muita ihmisiä pienen hetken. Kamalaa!

Mulla olisi monta tarinaa kerrottavana pölkkypäävanhemmista... Alkaen juurikin noista "ihan hyvinhän sä voit hoitaa mun sairasta lasta, kun sä oot hoitaja ja mulla on työpaikka, johon on pakko mennä" aina niihin "sinä korvaat, kun meidän nuppumme haalarinpolveen on tullut ulkoleikissä roso koska sinun tehtäväsi on valvoa, ettei vaatteet likaannu tai mene rikki!" -kommentteihin. Vuosi pph:na riitti. Ei ikinä enää, kiitos!

• Tykkää
Reactions: TrueBlood ja erinys
...vai vielä oikein "närkästynyt äiti"...?!

Torstai on todellakin toivoa täynnänsä.

Kasvatusvastuuta parhaimmillaan. Antaa vain kaikkien kukkasten kukkia...ja jäädä aseman varteen rehottamaan.

Oletko AP ajatellut, että pph ei ole ehkä keksinyt omasta päästänsä ettei hän ota lastasi hoitoon. Tällaisista asioista on yleensä mustaa valkoisella kunnan taholta tai yksityisen hoitajan hoitosopimuksessa lukee niin.

Sinä olet näitä vanhempia jotka vie hoitoon, koska siitä on maksettu/ vie harrastukseen, koska siitä on maksettu/ vie kerhoon, koska siitä on maksettu... viis kipeästä lapsesta tai hoitajasta/opettajasta/ohjaajasta. Sitten kyllä nuristaan kun pitää viedä varahoitoon tai harrastus tai kerho on peruttu kun ope on kipeenä, varsinkin jos siitä ei saa alennusta maksuun.

Yhteistyössä