Provo tai ei, mutta näitähän riittää, että vanhemmat yrittää viedä hoitoon lapsia, jotka jo kipeitä tai todennäköisesti sairastuvat pian. Mahatauti nyt vaan on sellainen, että ei sitä kukaan halua, jos vain voi välttää ja jos molemmilla vanhemmilla tauti, niin eiköhän se liki satavarmasti tartu lapseenkin.
Eli ap vie lapsen hoitoon, että saa itse sairastaa rauhassa, tartuttaa muut hoitolapset ja myös hoitajankin.
Ja sitten ap valittaa, että lapsella ei hoitopaikkaa , kun hoitaja sairaslomalla vai pitäisikö hoitajan hoitaa lapsia sairaana, vaikka ap ei halua itse niin tehdä?
Itselläni on 6 lasta. Sitä vaan ollaan erinäiset kerrat sairastettu mahatautia yhtä aikaa ja niin, että perheessä on vauva tai pieni taapero. 3vuotiaan kanssa jo jotenkin sujuukin, vaikka itse olisikin kipeänä.
Joka kerran on vaan selvitty, omien oksentamisien välissä on hoidettu muita. Eipä ole mieleenkään tullut ketään pyytää auttamaan lasten kanssa, kun ei muita haluta tartuttaa.
Minulle kerran yksi pph kertoi, että yksi äiti oli halunnut tuoda hoitoon lapsensa, jotka olivat edellisenä päivänä sairastuneet vesirokkoon. Totta kai pph oli kieltäytynyt, koska muita ei tartuteta ja sairaan lapsen paikka on kotona.
Jos meillä joillakin mahatautia, niin silloin muiltakin kielletään esim. kyläilyt ja jos ei koulussa mitään erikoista, niin on "terve" lapsi voinut jäädä kotinkin. Muutaman kerran on lapsi/lapset sairastuneet päivän mittaan ja ilman kotiin jäämistä olisi sairastuminen tapahtunut koulussa.