Perhepäivähoitajakin on ihminen ja hänellä on elämä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "perhepäivähoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tosi inhottava tilanne, eikä kyllä lukeudu noihin "työn varjopuoliin" vaan ihan väärinkäyttöähän tuo on vanhemmilta. Ikävä kyllä pph on kovin yksin tuossa, päiväkodissa on helpompi seisoa sääntöjen takana porukalla ja saada esim vanhemmat ymmärtämään ettei siellä ole edes oikeutta ottaa lapsia vastaan ennen työ/hoitoajan alkua. Silloinkaan vaikka henkilökuntaa olisi paikalla. Joillekin vanhemmille tuo työ- ha vastuuymmärrys ilmeisesti heikkenee kun on kyse pph:sta "joka jokatapauksessa on kotona ja näkyi jo ikkunasta olevan hereillä, eihän sillä nyt ole hänelle mitään väliä vaikka Jenna-Jasmiina olisikin seurana jo puuronkeitossa jne". *huoh*

Itse olin yhdessä vaiheessa töissä sellaisessa paikassa että töihin keretäkseen piti olla viemässä lapset päiväkotiin heti kun se aukesi. Koska lasten kanssa aamut olivat vähän haastavia halusin varata niihin ja matkaan aikaa sen verran ettei tulisi kiirettä. Usein sitten oltiin pk:n pihalla jo sen 5-10min ennen päiväkodin aukeamista. Ei kyllä tullut mieleenkään että heidän olisi silloin pitänyt ottaa lapsia heti sisälle vaikka se olisikin helpottanut omaa töihin jatkamistani.

Toi ongelma on todella lisääntymään päin =(. Mullekin lapset tulee ja lähtee ihan miten sattuu. Rasittavaa myös se, kun ilman mitään ilmoitusta tullaankin hakemaan pari tuntia aiemmin. Just ollaan istuttu välipalapöytään tai aloitellaan vaikka askartelua ja sitten onkin vanhempi ovella. Ja kaikkein kurjintahan tuo on nimenomaan lapselle.
Sitten vanhemmat saattaa jäädä tunniksikin lapsen kanssa viettämään meille aikaa, kun lapsi ei halua kotiin lähteä. Tottakai olen aina varannut hakuaikaan aikaa keskustella päivästä yms, mutta pidempiin keskusteluihin voisi aikaa varata. Kiva sitten "häätää" ihmisiä ovesta ulos, kun itsellä onkin jokku meno joskus. Pahalla silmällähän sitten katsotaan.
Onneksi kuitenkin on vielä heitä, jotka pitävät sovituista asioista kiinni ja ilmoittelevat heti, jos jotain poikkeavaa tulee. Sillä minua ei yleensä haittaa pätkääkään joustaa tarvittaessa, mutta se, että sitä pidetään itsestäänselvänä, eikä edes kysytä rassaa pahasti. Saa olon tuntumaan todella vähäpätöiseltä.

Välipalaa monet vanhemmat kyselee. Milloi nikon on syönyt?
Olemme nyt heti lähdössä ajamaan autolla 100 km päähän.
Ei välipalan tarkoitus ole täyttää vatsaa ähkyyn.

Ymmärrän, että tommonen on ärsyttävää. Mutta aika monessa hommassa joutuu jatkuvasti joustamaan asiakkaiden (aasiakkaiden...) mukaan, ei siinä lastenhoitajat oo mitenkään erityisasemassa. Semmosta se työelämä nyt vaan on.

[QUOTE="Vieras";28006014]Välipalaa monet vanhemmat kyselee. Milloi nikon on syönyt?
Olemme nyt heti lähdössä ajamaan autolla 100 km päähän.
Ei välipalan tarkoitus ole täyttää vatsaa ähkyyn.[/QUOTE]

Eli sun mielestä on epäoleellista vanhemmille tietää, milloin ja mitä lapsi on syönyt, jos ollaan lähdössä pidemmän matkan päähän?

Minä olen varmaan sitten se päiväkotitätien painajainen, kun vien ja haen lapset melko vaihtelevalla aikataululla. Teen aamuisin yrityksen paperihommia ja joskus menee enemmän ja joskus vähemmän aikaa, joten lapset vien hoitoon 9-10 välillä, kun hoitoaika alkaa yhdeksältä. Iltapäivällä, jos pääsenkin töistä aiemmin kuin neljältä, niin en malta olla hakematta lapsia hoidosta. Joskus on mennyt jopa pari minuuttia yli, kerran jopa vartin. Vielä ei ole kukaan sanonut mitään, mutta vissiin se päivä on lähellä.

arvatkaas mitä ne tekevät päiväkodissa jos sisällä on valot mutta ovi ei ole (ennen hoitoaikaa) auki? joko soittavat päiväkodin puhelimeen että miksette avaa tai PAISKOVAT KIVIÄ TAI LUMIPALLOJA IKKUNAAN!! :headwall:

ja koulussa käydän jos jaksetaan, lomalle lähdetään koulun lomien ulkopuolella, kun sattuu halvalla pääsemään, liikuntaan osallistutaan jos sattuu olemaan välineet, ja jos ei omia( jääkiekko)harrastuksia ole buukattu päivälle, kokeet tehdään jos edellisenä iltana ei ole väsyttänyt kovasti, kotiin soitetaan välitunnilla kännykällä, jos kaikki ei pyöri MINUN mielen mukaan, ja pyydetään mammaa soittamaan reksille,

kun me ollaan YKSILÖITÄ ja meillä on OIKEUS.
Velvollisuuksia ja vastuuta ei ole kenelläkään mistään.

Minä olen varmaan sitten se päiväkotitätien painajainen, kun vien ja haen lapset melko vaihtelevalla aikataululla. Teen aamuisin yrityksen paperihommia ja joskus menee enemmän ja joskus vähemmän aikaa, joten lapset vien hoitoon 9-10 välillä, kun hoitoaika alkaa yhdeksältä. Iltapäivällä, jos pääsenkin töistä aiemmin kuin neljältä, niin en malta olla hakematta lapsia hoidosta. Joskus on mennyt jopa pari minuuttia yli, kerran jopa vartin. Vielä ei ole kukaan sanonut mitään, mutta vissiin se päivä on lähellä.

Samoin.. tosin vien kyllä aina sihen aikaan kun sovittu (jos nyt 2min saattaa heittää sovitusta), mutta jos olen ilmoittanut että haen klo 14.30 ja haenkin vasta 14.40 niin poden itse kyllä huonoa omatuntoa..tosin lapseni lähtee ekana ja pph:n työaika jatkuu kuulemma 17.30 asti..(itse sanonut Ja jos menee esim. 30min yli sovitun hakuajan niin laitan viestiä heti kun tiedän että en ehdi 14.30 mennessä.

Yhteistyössä