Perhepäivähoitajat pitävät itseään kasvattajina?!?!

Itse olin kehittämässä pph:na kuntani varhaiskasvatus suunnitelmaa. Joten kyllä minäkin koin itseni kasvattajaksi. Kasvatustyö on siinäkin mielessä haastavaa, että se ei saa poiketa radikaalisti vanhempien kasvatusperiaatteista.

Meillä on kyllä isovanhemmatkin kasvattaneet eikä äidilläni tai isälläni ole siihen minkäänlaista koulutusta (ei sen puoleen ole minullakaan). Itse pidän niin perhepäivähoitajia, lastenhoitajia ja lastentarhanopettajia kuin opettajiakin kasvattajina. Mietin vain, millaisia noista munkin lapsistani olisi tullut, jos aamulla olisin kasvattanut niitä tunnin, sitten ne olisivat saaneet olla 9 -10 tuntia kuin vasikat pellolla, illalla taas olisin kasvattanut niitä 3-4 tuntia ja lopun aikaa olisivat nukkuneet yöuniaan :o

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
p.askapuhetta, sanon mä.

eine mitään kasvata. Eihän opettajatkaan ole kasvattajia. perhepäivähoitaja on LASTENHOITAJA, ei muuta.

Pp.t eivät ole lastenhoitajia, lastenhoitajatovat käyneet ammatillisen koulun, ei pelkkää kurssia.

Mun tosi hyvä ja läheinen ystävä on ollut jo vuositolkulla pph ja kun oon niitä juttuja kuunnellut sen työstä ja tiedän sen palkan, niin en voi kun hattua nostaa kaikille teille, jotka sitä työtä teette! Eipä olis monesta meistä muista siihen työhön, väitän, ettei edes kaikista päiväkodeissakaan työskentelevistä.

Alkuperäinen kirjoittaja jaimalai:
Mun tosi hyvä ja läheinen ystävä on ollut jo vuositolkulla pph ja kun oon niitä juttuja kuunnellut sen työstä ja tiedän sen palkan, niin en voi kun hattua nostaa kaikille teille, jotka sitä työtä teette! Eipä olis monesta meistä muista siihen työhön, väitän, ettei edes kaikista päiväkodeissakaan työskentelevistä.

KIITOS! tämä pelasti taas päivän =)
Vaikkakin vanhemmilta saa kanssa kiitosta päivittäin kun tehdään työtä yhdessä lasten kanssa. Tuntuu vaan että monella niin hakusessa tämäkin ala ja silti ...ehkäpä jätän sanomatta =)

Yhteistyössä