Perhepäivähoitajista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuisku77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tuisku77

Aktiivinen jäsen
16.01.2005
7 497
0
36
Jos rupeaisin perhepäivähoitajaksi kuinka monta lasta saisin ottaa omieni (1v, 2½v, 8v) lisäksi? Kuinka paljon siitä tienaisin noin? Saako esim. askarteluihin rahat tai materiaalit ilmaiseksi? Entä saako jotain ateriakorvausta?

Entä saanko kotihoidontuen silti noista alle 3 vuotiaista?

Riittääkö oma koulutukseni (lähihoitaja; lapset ja nuoret sekä sosionomi amk) vai pitääkö käydä jokin kurssi?

Työn plussat ja miinukset?

Kiitos!

Saat ottaa kaksi kokopäiväistä ja ilmeisesti yhden esim. koululaisen iltapäiväksi. Koulutus riittää varmasti. Oiskohan palkka 320e per lapsi/kk ja sit se kulukorvaus noin 4 e päivä lapsesta. Askartelutarvikkeita pitäisi saada kunnalta.

Eiköhän lähihoitajan koulutus riitä no en varmaksi sano mutta.. Meidän perhepäivähoitajalla on 5 kokopäivälasta ja yksi eskarilainen joka on aamusta noin tunnin+iltapäivästä 2-3 tuntia

2 lasta saat ottaa omiesi lisäksi koska yhteensä lapsia saa 4,5kpl ja itselläsi on jo 2,5. Kotihoidontuen saat tietysti alle kouluikäisistäsi koska sitä saa aina kun lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Materiaaleihin saat vuodessa tietyn summan rahaa jolla ei kyllä paljon mitään ostella eli periaatteessa askarteluun tarvittavat materiaalit täytyy ostaa tuosta ylläpitokorvauksista (n.4e/päivä/lapsi)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän lähihoitajan koulutus riitä no en varmaksi sano mutta.. Meidän perhepäivähoitajalla on 5 kokopäivälasta ja yksi eskarilainen joka on aamusta noin tunnin+iltapäivästä 2-3 tuntia

Ei voi olla 5 kokopäivälasta koska se on laissa kielletty.

Minulla kaksi lasta hoidossa ja hoitomaksu 550 / lapsi siitä maksan itse verot ja yelin pois...käteen jää ihan kivasti omasta mielestäni. Ja olen siis yksityinen. Askartelu tarvikkeet ja ruuat ym kuuluvat kulukorvaukseen

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minä en suostuisi viemään lasta ylisuureen, lainvastaiseen ryhmään. Veisin lapsen seuraavana arkiaamuna päivähoidonjohtajan toimistoon ja vaatisin lapselle turvallisen hoitopaikan, sillä juuri turvallisuuden vuoksi pph:n hoitoryhmään saa laittaa vain neljä alle kouluikäistä lasta.

Joo, 4,5 lasta on max. Eli sä saat 2,5 lasta hoitoon, kun tuota koululaista ei enää lasketa. Itsellä juuri sama koulutus kuin sinulla ja meinan aloittaa pph:n hommat. Koulutus on riittävä ja vähän ylikin ;) .

Mikä sut "ajaa" alalle? Mulla se, että hoitomaksut on niin suuret, haluan omat lapset pitää kotona , mutta haluan työkokemusta. Menisin muuten päiväkotiin töihin, joten teen nyt näin toistaiseksi. Itse otan vain 2 lasta aluksi.

Työn miinuksia on se, että joudut "uhraamaan" oman kodin työlle. Työajat saattavat venyä, mutta on se myös itsestäkin kiinni. Esim. iltalapsiin ei tietenkään tarvitse suostua, jos ei niin halua.

Alkuperäinen kirjoittaja bertta:
Joo, 4,5 lasta on max. Eli sä saat 2,5 lasta hoitoon, kun tuota koululaista ei enää lasketa. Itsellä juuri sama koulutus kuin sinulla ja meinan aloittaa pph:n hommat. Koulutus on riittävä ja vähän ylikin ;) .

Mikä sut "ajaa" alalle? Mulla se, että hoitomaksut on niin suuret, haluan omat lapset pitää kotona , mutta haluan työkokemusta. Menisin muuten päiväkotiin töihin, joten teen nyt näin toistaiseksi. Itse otan vain 2 lasta aluksi.

Mullakin syynä suuret hoitomaksut ja haluan pitää omat pienet kotona. Ei tarvitse aamullakaan aina kiireellä lähteä päiväkotiin. Päiväkodissa olisin varmaankin muutoin myös töissä tai nuorisokodissa.

Yhteistyössä