Perhepäivähoito vai tarha, puolesta ja vastaan?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja takaisin töihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

takaisin töihin

Vieras
Meidän pitäis pian päättää muksun hoitopaikka. Hoitoon mennessään hän on 1,5 vuotias. Oon yrittänyt kerätä eri vaihtoehtojen plussia ja miinuksia.

Perhepäivähoito ois hyvä, ku ryhmäkoko on pieni. Olis varmaan vähemmän sairastelua. MUTTA mistäs sen tietää millanen se täti on ja mitä hoidossa päivisin puuhataan. Mitä jos täti pyöriikin mieluummin netissä ku leikkii muksujen kanssa... Hoitaja tekee myös ruoan itse, mikä vie aikaa lapsilta.

Tarhassa kuvittelisin olevan aika standarditoimintaa. Tätien keskinäinen kontrolli varmaan pitää huolen siitä, ettei ylilyöntejä tapahdu. MUTTA ryhmäkoko on iso ja taudit kulkee.

Sanokaas nyt kokeneemmat mammat, kumpi on parempi?

tarha! ihan juuri noista syistä kun sanoit, eikä ole meillä iso ryhmäkoko aiheuttanut sairasteluja =) tarhatädit on kivoja ja lapsella on paljon omanikäistä ja mikä parasta, vähän vanhempaa seuraa, mikä on aina kehittävää =)

en henkilökohtaisesti veisi kuin pakon edessä alle kolme-vuotiaan tarhaan. Pienten osastolla aikuisia ei todellakaan ole riittävästi ja moni pieni on päivän aivan hukassa. aivan ehdoton edellytys ryhmässä selviämiseen on se, että lapsi osaa ainakin puhua kunnolla. Perhepäivähoitajalle veisin, kyllähän sielläkin käydään useamman kerran tutustumassa niin eiköhän hoitajan asenne selviä siitä, miten hän lapsiin suhtautuu.

Voihan sitä viedä lapsen pieneen tarhaan..meillä missä olen töissä niin on pieni yksikkö ja ei siellä olla sairatettu sen kummemmin kun kotonakaan.Isoon päiväkotiin en veisi.Tuo se on just huonoa että mistä sen voi tietää minkälainen hoitaja on.

Jokapaikassa ei pääse tutustumaan. Tiedän äidin, joka sai perjantaina tietää lapsen hoitopaikan kun seuraavana maanantaina aloitti työt. Oisko ryhmis mahdollinen? Sitä oon kuullu kehuttavan. ois vähän niinkun siltä väliltä.

No, mulla on kokemusta vain perhepäivähoitajasta, joten liputan sen puolesta. Poika meni hoitoon vähän yli 10kk:n ikäisenä. Aluksi jännitin kovasti miten kaikki alkaa sujumaan, mutta hyvin on mennyt. Hoitaja on tosi mukava ja sopivan jämpti. =) Flunssia kyllä on välillä ollut, vaikka on pieni porukka.

Jos löytyy hyvä pph niin ehdottomasti noin pieni sinne.

-Sairastelee luultavasti vähemmän kuin pk:ssa missä liikkuu enemmän pöpöjä
-pieni ryhmä
-kodinomainen ja yksilöllinen hoito
-vain yksi sama hoitaja (kiintymyssuhde)

ööö... mitäköhän muuta. huonoja puolia et jos hoitaja sairastuu niin varahoitopaikka voi olla kiven alla. mut riippuu tietysti lapsesta, jotkut on niin reippaita ja sosiaalisia et sama mennä suoraan päiväkotiin. me valittiin pph koska en ois voinu kuvitellakaan vieväni tyttöä päiväkotiin 11kk ikäisenä.

Pph:n yksi huono puoli on se, että lapset voi yhtäkkiä joutua varahoitoon, kun hoitaja tai hänen oma pieni lapsensa sairastuu. Tuntuisi pahalta viedä joku aamu pieni lapsi täysin vieraaseen paikkaan, joten se on yksi syy miksi haluan viedä omat lapseni päiväkotiin.

Mulla ei ole kokemusta kuin perhepäivähoidosta. Meillä on aina toiminut hyvin ja ollut mukavat hoitotädit. Mä en liputa päiväkodin puolesta varsinkaan noin pienelle. Mutta jokaisen täytyy itse päättää mikä on omalle lapselle paras vaihtoehto. =)

Kannattaa kysyä ryhmäperhepäivä hoidosta päivähoitotoimistolta.Meidän muksut sellaisessa,siellä on 12 lasta,iältään 1-4v.
4perhepäivähoitajaa ja 1työllistetty.2hoitajaa aina paikalla.Työskentelevät kunnan tiloissa.

Juu tarvii tosiaan lisätä toi ryhmis vaihtoehtoihin. Kiitti mammat, en ois välttämättä tajunnut (tätäkään) ilman teitä :)

Ryhmiskokemuksia ois hauska kuulla lisää!

Päiväkoti. Sillä siellä on ensinnäkin vähemmän lapsia per hoitaja mitä perhepäivähoidossa. Enemmän silmäpareja katsomassa paitsi lasten, myös hoitajien perään: kukaan ei voi tietää, miten pph hoitolapsia kohtelee kun kukaan ei ole näkemässä. Jos päiväkoti on joskus kiinni ja lapset joutuu varahoitoon, niin siellä on silti tutut hoitajat ja hoitokamut mukana. Näin ainakin meidän pojan pk:ssa. Lisäksi päiväkoti ja sen piha on nimenomaan lasten tarpeisiin suunniteltu, toisin kuin pph:n koti ja piha.

ei ole ryhmis-kokemusta, mutta omaa kokemusta 20 vuoden takaa.. olen ollut kahdella pph:lla ja tarhassa.. ehdoton suosikki on tarha.. paljon kavereita, enemmän hoitajia(paremmat mahikset "hyvään" hoitajaan kuin pph:lla)
itellä kaikenkaikkiaan paremmat muistot tarha-ajoista

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Päiväkoti. Sillä siellä on ensinnäkin vähemmän lapsia per hoitaja mitä perhepäivähoidossa. Enemmän silmäpareja katsomassa paitsi lasten, myös hoitajien perään: kukaan ei voi tietää, miten pph hoitolapsia kohtelee kun kukaan ei ole näkemässä. Jos päiväkoti on joskus kiinni ja lapset joutuu varahoitoon, niin siellä on silti tutut hoitajat ja hoitokamut mukana. Näin ainakin meidän pojan pk:ssa. Lisäksi päiväkoti ja sen piha on nimenomaan lasten tarpeisiin suunniteltu, toisin kuin pph:n koti ja piha.

kyllä lapsesta näkee onko kaikki ok hoitopaikassa. tai mä ainakin näen omastani.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu tarvii tosiaan lisätä toi ryhmis vaihtoehtoihin. Kiitti mammat, en ois välttämättä tajunnut (tätäkään) ilman teitä :)

Ryhmiskokemuksia ois hauska kuulla lisää!

Ei se ryhmiskään aina mikään paras vaihtoehto ole. Riippuu tietysti minkälaisia ihmisiä siellä on töissä ja mikä koulutus heilä on vai onko mikään. Mun anoppi, entinen perhepäivähoitaja ilman koulutusta, on nykyään ryhmiksessä töissä ja kun niitä juttuja kuuntelee, täytyy todeta, että toivottavasti oma lapseni ei ikinä joudu sellaiseen hoitopaikkaan. Ehkä meillä on vähän eri käsitys lasten kasvatuksesta tai jotain, mutta onneksi hän ei minun lastani hoida. Mm kuivaksi oppimisessa "kiristävät" yhtä lasta, että ei saa leikkiä tietyillä leluilla ennen kuin on vaipaton yms muuta kivaa. Ei ole lapsen vika jos 3-vuotiasta ei kotona käytetä yhtään vessassa tai pidetä ilman vaippaa. Varmaan on lapsesta tosi kiva vain katsella tiettyjä leluja tietäen, ettei niitä voi saada vaipan takia. Lisäksi anoppi taannoin puuttui siihen miten meidän 2-vuotias piirtää, millainen kynäote hänellä on. Kuulemma hänen työpaikallaan puututaan tähän jo varhain ja jo 2-vuotiasta aletaan opettaa pitämään kynää oikein. Neuvolassa tähän asiaan kuitenkin puututaan vasta 5-vuotistarkastuksessa, joten ei liene kovin vaarallista jos kaks vee ei vielä osaa pitää kynää oikein.

Mutta joo, eiköhän monissa ryhmiksissä kuitenkin ole ihan pätevää henkilökuntaa.

Meen lapsi aloitti ryhmiksessä 1,5 v. Ajatus yli 12 lapsen ryhmästä oli mulle ihan kauhea, mutta pph paikkaa ei järjestyny. Ja hyvä niin! Se oli paikkana aivan ihana. Vaikka lapsia olikin monta, niin pieni sai paljon huomiota ja apua. Oma lempparitätikin löytyi heti :) Pientäkin jo piirrätytettiin ja askarrutettiin, kaikkeen pääsi mukaan.

Mikä parasta, ei ole 1 tädin armoilla(kaikki tuntuu pääsevän pph:ksi. Tiedän, että on tosi hyviä, mutta on kyllä sitten niitä kelvottomiakin). Ja pph:lla on aina lomapäiviä (+ mahdolliset sairaslomat), ryhmiksessä ei tarvii murehtia näitä sijaishoitojuttuja, aina on joku tuttu paikalla!

Joten kyllä mä valitsisin ton ryhmiksen ja jos ei sitä vaihtoehtoa ole, niin tarhan! En tiedä, miten toi tarha ja ryhmis käytännössä toisistaan eroaa, joku viisaampi vois kertoa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mm kuivaksi oppimisessa "kiristävät" yhtä lasta, että ei saa leikkiä tietyillä leluilla ennen kuin on vaipaton yms muuta kivaa.

Siis jus tämmöstä mä pelkään et perhepäivähoidossa vois tapahtua! Mutta että oikein monta aikuista on päätynyt yhteistuumin moiseen metodiin..Tietääkö joku onko päiväkodeissa paljon kouluttamattomia hoitajia? Ja voiko nykyäänkin ruveta perhepäivähoitajaksi ilman koulutusta?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mm kuivaksi oppimisessa "kiristävät" yhtä lasta, että ei saa leikkiä tietyillä leluilla ennen kuin on vaipaton yms muuta kivaa.

Siis jus tämmöstä mä pelkään et perhepäivähoidossa vois tapahtua! Mutta että oikein monta aikuista on päätynyt yhteistuumin moiseen metodiin..Tietääkö joku onko päiväkodeissa paljon kouluttamattomia hoitajia? Ja voiko nykyäänkin ruveta perhepäivähoitajaksi ilman koulutusta?

Se miten on kouluttautunut riippuu ihan talosta. Yleensä pyritään ottamaan päiväkotiin ja ryhmiksiin koulutettua henkilökuntaa ja pph voi opiskella työnohella. Eikä se koulutus takaa sitä että on hyvä hoitaja.

Nykyään kai pph:lle vaaditaan joku kurssi, mutta täälläpäin ainakin on käytäntö, että kuka vaan voi aloittaa ja suorittaa kurssin sitten kun jaksaa... (no kai niillä nyt tossa joku raja on kuka niitä lapsia hoitoonsa saa, mutta kyllä mun mielestä raja on turhan matala. )

Yhteistyössä